Welke houtkachel bij-/tijdelijke verwarming

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
boriss
Berichten: 51
Lid geworden op: 08 jan 2014, 23:20

Welke houtkachel bij-/tijdelijke verwarming

Bericht door boriss »

We verwarmen ons huis middels een houtvergasser met daarop aangesloten cv-systeem met vloerverwarming in woongedeelte en radiatoren in de slaapkamers.

Nu heb je hier (midden Frankrijk, landklimaat op zo'n 500m hoogte) in het voor- en najaar een periode (6 weken ofzo) dat het 's nachts al vriest en 's ochtends en 's avonds een kachel aan moet maar overdag nog heel aangenaam is.
Ik wil voor in de woonruimte een houtkachel aanschaffen die ik in die periode kan stoken en het opstarten van het cv-systeem zo lang mogelijk kan uitstellen. MAAR ik zou het ook fijn vinden om in de winter 's avonds een vuur meer voor de gezelligheid te maken.

Ik heb zo'n 7 a 9 Kw nodig om de woonruimtes te verwarmen, 12 Kw als ik het gehele huis zou verwarmen wat niet nodig is. Echter als de vloerverwarming aanstaat dan is (veel) minder al genoeg.

Zijn er überhaupt kachels die je met verschillend vermogen kan stoken zonder echte problemen? Ik lees b.v. dat de Jacobus 9 ook op 5 Kw zou moeten kunnen functioneren. Maar krijg je dan geen slechte verbranding?
Kachels waar ik nu naar kijk (nogal uiteenlopend qua vormgeving) zijn in volgorde van wat ik mooi vind:
Iron Dog 1
Dovre 525 CB
Jacobus 9

Ik hoor het graag als er ideeën zijn!
p.s.
Op zich zou voor die herfst ochtenden / avonden ook een kachel met wat massa geen gek idee zijn, ware het niet dat ik op eerste verdieping zit en niet meer wil dan 200 kilo.
Broekhoest
Berichten: 288
Lid geworden op: 23 nov 2012, 12:35
Locatie: Up North

Re: Welke houtkachel bij-/tijdelijke verwarming

Bericht door Broekhoest »

Als je de Jacobus wel aanspreekt maar teveel warmte verwacht van een vol gas stokend model 9, waarom dan niet kijken naar model 6 kW?
Ik heb hier thuis een Beaufort 8 kW staan, een afgeleide van de Janus/Jacobus.

gr Harold
boriss
Berichten: 51
Lid geworden op: 08 jan 2014, 23:20

Re: Welke houtkachel bij-/tijdelijke verwarming

Bericht door boriss »

Broekhoest schreef:Als je de Jacobus wel aanspreekt maar teveel warmte verwacht van een vol gas stokend model 9, waarom dan niet kijken naar model 6 kW?
Omdat ik twee maanden per jaar wel die 9 kw zou willen gebruiken :)

Ik ga de Beaufort even opzoeken...

-- edit
Mooi die Beaufort, maar die twee lijken we heel erg veel op elkaar.
Tevreden erover?
Dan je deze ook goed temperen?
Broekhoest
Berichten: 288
Lid geworden op: 23 nov 2012, 12:35
Locatie: Up North

Re: Welke houtkachel bij-/tijdelijke verwarming

Bericht door Broekhoest »

Mij hoor je niet klagen over die Beaufort. Voorheen had ik nog weleens de neiging om teveel te knijpen om te besparen op hout. Dat heb ik via dit forum wel afgeleerd.
De tertiare luchttoevoer ("naverbranding") staat altijd helemaal open net als de primaire toevoer ("schone ruit doeleind). Secundaire toevoer van bovenaf alleen open bij opstart en soms om de boel even opnieuw aan te jagen bij nieuw hout in de kachel.
Temperen doe ik niet met de luchtschuiven. Wil ik wat minder warmte dan leg ipv drie nieuwe stukken telkens twee bij.

Succes.
gr Harold

ps de veger belde gister al voor een afspraak, wel vreemd als het buiten 30+ graden is.
boriss
Berichten: 51
Lid geworden op: 08 jan 2014, 23:20

Re: Welke houtkachel bij-/tijdelijke verwarming

Bericht door boriss »

Bedankt voor de reactie. Ha ha ja bij mij waren deze week de installateurs op bezoek voor jaarlijks onderhoud aan de houtvergasser en schoorsteen. Maar ik ben graag op tijd, straks zitten ze ineens helemaal vol geboekt :)
Na overleg met hen besloten toch gewoon voor 6kw te gaan, wat als bijverwarming zat moet zijn. Inmiddels is de Jacobus besteld incl. externe luchttoevoer.
Bedankt voor het meedenken.
Plaats reactie