Bouw batch rocket mass heater

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Wouter Gillis
Berichten: 692
Lid geworden op: 22 dec 2008, 14:54
Locatie: Zaventem

Re: Bouw batch rocket mass heater

Bericht door Wouter Gillis »

Als de vloer al geïsoleerd is, is het inderdaad niet nodig om extra te isoleren.
groet
Wouter
sven
Berichten: 55
Lid geworden op: 14 feb 2016, 20:05

Re: Bouw batch rocket mass heater

Bericht door sven »

Hoi,

ik heb hier snel even doorgelezen en je vroeg ergens of het compacter kan.

Mijn kachel is van muur tot voorzijde slechts 75cm. veel compacter wordt moeilijk denk ik. dit komt omdat ik tegen de buitenmuur superisolerende platen heb gezet van slechts 4cm. Ik heb deze ook gebruikt voor het plafond van de bell. Bij mijn proefstoken meette ik op het plafond, waar de vlammen van de riser direct op knallen, een maximale temperatuur van amper 55°C. Met 4cm achteraan zou je dus al een pak compacter zitten.

Verder vroeg ik me af waarom je een volledige dubbele muur bouwt in vuurstenen en bakstenen dewelke je dan gaat uitstuccen. Ik metselde rechtstreeks met leem tot op een hoogte van 160cm. de laatste 40 cm van mijn bell zette ik vooraan, en aan de zijde grote vuurvaste platen, en ik metselde de leemstenen verder op hun kant. De spouw tussen deze platen en stenen vulde ik ook volledig op met leem. De geleiding van leemstenen is veel trager dan die van bakstenen. Gevolg is dat de warmte er iets trager doorkomt, maar dat ze de warmte ook veel langer afgeven.
En deze enkele wand maakt je kachel wederom compacter.

De reden dat ik enkel vuurvast werkt in de laatste 40 cm van de bell is omdat alles eronder bijlage zo heet niet meer is. Tenzij je er elke dag massa's in gaat stoken natuurlijk.
Met 10 kg hout kan ik 2 keer stoken. Smorgens 45 min, en 's avonds nog eens. Mijn kachel komt dan tot een temperatuur van 42 à 45 °C
Lijkt me meer dan voldoende. 12 u later is hij nog steeds 30°.
Kamertemperatuur : 21°C

Warmtewisselaars nemen veel vermogen weg, dus dat lijkt me niet slecht dat je deze weg gelaten hebt. Geeft vaak ook problemen in de communicatie met de rest van je technische installatie. Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar als je het leest hier op het forum zijn er maar weinig die goed werken, zonder dat je het verlies in vermogen meerekent van je kachel.

Prettig weekend.
Gr Sven
Bèr
Berichten: 38
Lid geworden op: 27 jul 2010, 19:54

Re: Bouw batch rocket mass heater

Bericht door Bèr »

Afgelopen week de eerste vorderingen gemaakt. Fundatievloertje gestort en de warmtewisselaar geïnstalleerd. De warmtewisselaar is op de vloerverwarming aangesloten in de zelfde ruimte. Of het werkt weet ik niet. Dat zien we wel. Zo niet dan laat ik de leiding weer leeg. Zo ja, dan is dat wel prettig is de vloer tenminste ook een beetje warm. Het rookkanaal is opgemetseld uit vuurvaste stenen. De onderzijde van de bell is gemetseld uit normale baksteen. Deze week gaan we verder met de bovenzijde van de bell en het maken van het plafond.

@sven, bedank voor de tips maar ik ga nu het ontwerp niet meer aanpassen, al vind ik jouw manier van bouwen wel interessant. Op advies van Peter van de Berg maken we de buitenwand ook 10 cm dik. De binnenbell is 11 cm dik en de buitenbell ook 11 (10cm steen en 1 cm stuc). Dus samen 22 cm massa. In de hoop dat de warmte geleidelijk de hele dag lang wordt afgegeven met hopelijk maar 1X stoken. De binnenoppervlakte van de bell is nu 4,6 m2 dus iets onder het maximum van 5 m2 (exclusief plafond en stookkamer). Op deze manier hoeven we geen bypass te maken.

Tot zover!
Bijlagen
20170916_123907-800x600.jpg
Binnen bell voor de helft gereeed
Binnen bell voor de helft gereeed
20170915_081331-800x600.jpg
Rookkanaal voor de helft opgemetseld
Rookkanaal voor de helft opgemetseld
sven
Berichten: 55
Lid geworden op: 14 feb 2016, 20:05

Re: Bouw batch rocket mass heater

Bericht door sven »

He Bèr,

Als ik al zover zou zitten met het bouwen, dan zou ik ook niet veel meer aanpassen hoor. Feit dat je de opbouw doet zoals Peter het aanbeveelt, mag je zeker zijn van de resultaten he.
Het enige waar ik op stoot is de redenering dat je 6m² bell hebt. Langs de binnenzijde klopt dit. Echter langs de buitenzijde heb je maar drie stralingswanden. en hiervan is er eentje tegen een muur aangebouwd. Gaat dit geen effect hebben op je rendement in de woning. De achterzijde zal zij warmte nog kwijt kunnen in de warmte wisselaar, dus dat geluk heb je nog. Ik heb voor de berekening van de 6m² het stralingsoppervlak in rekening genomen. De achterzijde,bij mij een buitenmuur, (bij u de wand tegen de muur) heb ik niet meegerekend in het nuttige stralingsoppervlak. Hoe heb jij dit dan berekend? Of maakt het niet uit dat er wanden tegen de buitenmuur staan, en of tegen binnenmuren. Is er ook bekeken hoeveel warmte er wordt weggenomen door de warmte wisselaar? Of valt dit niet te berekenen?
dormos
Berichten: 979
Lid geworden op: 24 apr 2013, 12:10

Re: Bouw batch rocket mass heater

Bericht door dormos »

Gaat die warmtewisselaar wel werken, zo verticaal? Lijkt me erg lastig ontluchten.
Is het niet beter om de leidingen horizontaal te maken met een beetje stijging ivm met lucht?

Groet,

Hans
Bèr
Berichten: 38
Lid geworden op: 27 jul 2010, 19:54

Re: Bouw batch rocket mass heater

Bericht door Bèr »

Ik heb in de oppervlakte van de bell inderdaad alle wanden meegeteld, dat is trouwens 4,6 ipv de door jou aangegeven 6. Ik heb de kachel iets smaller gemaakt en iets lager waardoor het oppervlak is afgenomen. De wand aan de achterzijde kan zijn warmte kwijt in de warmtewisselaar. De rechter zijwand straalt eigenlijk tegen de muur van de ruimte aan. De voorzijde en linkerzijde straal volledig de ruimte in. Ideaal is het niet maar de kachel midden in de ruimte zetten was geen optie.

Wat de warmtewissel betreft maakt het niet uit om de leidingen horizontaal of verticaal te plaatsen. Bij het vullen van de leidingen spoel je de lucht er uit. Ik heb hiermee positieve ervaringen opgedaan met de wandverwarming en maak me geen zorgen.

Morgen weer verder :)

groeten Ber
Plaats reactie