Welke zonnepanelen?

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

biencop
Berichten: 15
Lid geworden op: 08 aug 2016, 10:43

Welke zonnepanelen?

Bericht door biencop »

Als leek in deze materie verneem ik graag jullie mening en advies betreffend volgend item:
We gaan zonnepanelen laten installeren. Deze panelen moeten een jaarlijkse behoefte dekken van 3950 kW.
Na opzoekingen op het net, heb ik 2 merken zonnepanelen en 1 merk omvormer weerhouden.

- REC Twinpeak Series REC280TP BLK - glas/folie - 12 jaar productgarantie - opbrengstgarantie na 25 jaar: 87,5% - rendement module = 17%
(15 panelen).
- Solarwatt 60P Style 265 Wp - poly - glas/glas - 10 jaar productgarantie - opbrengstgarantie na 25 jaar: 80% - rendement module = 15,93%
(17 panelen).

- Omvormer SMA Sunny boy 3600 - 5 à 10 jaar garantie (naargelang installateur).

Bijkomende gegevens:
- dak: ZZW
- helling: 33°
- geen schaduw

Alvast bedankt,
biencop
Ruuben
Berichten: 1796
Lid geworden op: 14 okt 2012, 18:42

Re: Welke zonnepanelen?

Bericht door Ruuben »

Graag gedaan
Joepie
Berichten: 503
Lid geworden op: 13 mar 2015, 23:17

Re: Welke zonnepanelen?

Bericht door Joepie »

Je stelt de vraag niet heel helder en dat hindert het beantwoorden. Dat zie je in de reacties terug. Wat wil je precies weten?

Om toch iets te roepen:

Beide setten hebben een blauwe kleur (want poly) en zijn ongeveer even dik: 38mm-40mm.

Je ligging is lekker gunstig (over schaduw, zie hieronder)

De tweede set panelen levert denk ik meer op dan de eerste set omdat het totaal Wp hoger is. Bij gelijke prijs zou ik daar voor kiezen. Rendement van de module zegt mij persoonlijk niets als daar niet meer info over beschikbaar is. Testcondities?

Sunnyboy 3600 is de TL-21 versie? Die is bestemd voor plekken waar er veel schaduwworp is.
Ingangsvermogen is 4000W gelijkstroom. Dit betekent dat onder optimale omstandigheden je omvormer gaat knijpen.
Er zijn goedkopere omvormers op de markt die wel het maximale uit je panelen kunnen halen. Mijd wel Omnik 4 en 5, daar zijn veel klachten over bekend geworden.

Wat ik zou doen: Inzetten op max Wp en voordeligere omvormer met geschikt ingangsvermogen kiezen. Van het prijsvershil kan je weer andere duurzame keuzes financieren.
"You can educate a fool, but you cannot make him think” (Talmud)
biencop
Berichten: 15
Lid geworden op: 08 aug 2016, 10:43

Re: Welke zonnepanelen?

Bericht door biencop »

Bedankt voor de info.
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3508
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Welke zonnepanelen?

Bericht door Pietje »

Hoewel het rendement van een omvormer lager wordt naarmate hij verder onder z'n maximum belast, gaat 'ie eerder stuk als je hem vaak tegen/op het max hebt. Ik zou de omvormer een maat te groot kiezen; ze zijn te duur om er risico mee te lopen.

(Dat was althans een paar jaar geleden)
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
Gebruikersavatar
nck
Wiki Koning
Berichten: 1743
Lid geworden op: 19 apr 2008, 19:11
Locatie: venebrugge
Contacteer:

Re: Welke zonnepanelen?

Bericht door nck »

Pietje schreef:hoewel het rendement van een omvormer lager wordt naarmate hij verder onder z'n maximum belast,
Je praat maar over een paar procent in dit geval.
Pietje schreef:gaat 'ie eerder stuk als je hem vaak tegen/op het max hebt.
Mee eens. Ik heb voor 10,25 Wp een inverter hangen van 12.5 kW vermogen.
Pietje schreef:Ik zou de omvormer een maat te groot kiezen
Ook mee eens, maar ook om een heel andere reden.
Google maar eens op "cloud edge effect"
Dit geeft pieken in de opbrengst die je anders kwijt bent.
Ik neem zeer regelmatig waar dat mijn inverter boven de 12 kW produceert op bewolkte dagen.
Dat compenseert volgens mij tegen het wat lagere rendement van een inverter die niet op vol vermogen hoeft te werken.


Een tweede hint is deze, Ik weet niet wat voor huisaansluiting je hebt maar in het geval dat je een driefasige aansluiting hebt zou ik altijd een driefasige omvormer aanschaffen.
Anders zit je met 1 fase die een behoorlijk hoger voltage heeft ten opzichte van de andere twee.
Een driefasige omvormer verdeelt het vermogen over de drie aansluitingen zodat je veel minder spanningsverhoging hebt.
Vinden wanneer je stopt met zoeken
biencop
Berichten: 15
Lid geworden op: 08 aug 2016, 10:43

Re: Welke zonnepanelen?

Bericht door biencop »

De teller v/d electriciteit is monofasisch.
Ingir
Berichten: 1500
Lid geworden op: 13 apr 2014, 20:36

Re: Welke zonnepanelen?

Bericht door Ingir »

Je stroomvraag voor 100% afdekken met PV lijkt mij niet handig als over 4 jaar de salderingsregeling wordt vervangen door stroomdiftar. Je zult dan moeten rekenen op zo'n 30% benutting door direct verbruik, teruglevering zal doorgaans niet vergoed worden omdat dan ook andere PV-installaties en mogelijk ook windmolens de marktprijs van stroom negatief maken. Uitgaande van een installatie van 4,5 kWp kun je bij een stroomtarief van € 0,30/kWh in 2023 rekenen op een jaarlijkse besparing van zo'n € 350... misschien net voldoende om de initiële kosten (aanschaf, installatie en meterkastaanpassing) plus vervanging van de omvormer na 10 jaar terug te verdienen.

Waarschijnlijk is dit niet de TVT-berekening waarmee de verkoper je heeft weten te overtuigen om zonnepanelen te plaatsen. :fff
Wij wonen tegenwoordig op Bisento Hill Curaçao waar we met veel plezier een vakantiewoning verhuren. :idea:
dormos
Berichten: 987
Lid geworden op: 24 apr 2013, 12:10

Re: Welke zonnepanelen?

Bericht door dormos »

Biencop,

Met bovenstaand advies moet je zeker wat doen. Ingir heeft namelijk een glazen bol, en weet daardoor precies wie er over 4 jaar in de regering zitten, en waardoor tegen die tijd de salderingsregeling vervangen is.
Verder is bij de aanschaf van een PV systeem uiteraard alleen de economische terugverdientijd van belang. De naam van dit forum is namelijk geheel toevallig gekozen...
Mocht je zo dom zijn om toch een PV systeem te laten plaaten dan zou ik even het serienummer aan Ingir doorgeven zodat hij kan aangeven wanneer deze precis kapot gaat.

Groet,

Hans
Ingir
Berichten: 1500
Lid geworden op: 13 apr 2014, 20:36

Re: Welke zonnepanelen?

Bericht door Ingir »

Whatever... ik vind het belangrijkste dat biencop op de hoogte is van het stroomdiftar-scenario dat zeer ongunstig uitpakt voor eigen zonnepanelen. Ik neem aan dat hij/zij zelf informatie kan vergaren over zaken als salderingsregeling, slimme meters, massale afkeuring van draaischijfmeters, energiebelasting, dekking energieakkoord (SDE+) via de Opslag Duurzame Energie op de energierekening, verschil tussen automatisch salderen en administratief salderen om daar zijn eigen conclusies uit te trekken... en bij twijfel is hij altijd welkom met aanvullende vragen hier of eventueel via PB.
Wij wonen tegenwoordig op Bisento Hill Curaçao waar we met veel plezier een vakantiewoning verhuren. :idea:
Ruuben
Berichten: 1796
Lid geworden op: 14 okt 2012, 18:42

Re: Welke zonnepanelen?

Bericht door Ruuben »

Eindelijk kan Inger zijn passie voor zonneboilers rijkelijk laten vloeien. Die zijn toch veel zinvoller met een harde return on investment dankzij zonnepanelen?
Joepie
Berichten: 503
Lid geworden op: 13 mar 2015, 23:17

Re: Welke zonnepanelen?

Bericht door Joepie »

Ingir schreef:Whatever... ik vind het belangrijkste dat biencop op de hoogte is van het stroomdiftar-scenario dat zeer ongunstig uitpakt voor eigen zonnepanelen. Ik neem aan dat hij/zij zelf informatie kan vergaren over zaken als salderingsregeling, slimme meters, massale afkeuring van draaischijfmeters, energiebelasting, dekking energieakkoord (SDE+) via de Opslag Duurzame Energie op de energierekening, verschil tussen automatisch salderen en administratief salderen om daar zijn eigen conclusies uit te trekken... en bij twijfel is hij altijd welkom met aanvullende vragen hier of eventueel via PB.
Als je TS al zeer geïnformeerd acht, wat voegt jouw reactie dan toe anders dan de pH een graad of 3 naar beneden te trekken?
"You can educate a fool, but you cannot make him think” (Talmud)
pelletpower
Berichten: 3309
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Welke zonnepanelen?

Bericht door pelletpower »

afschaffen van salderingsregeling doet je rendement dalen van een 16 naar 8 proc. Nog altijd zeer interessant. Iemand een beter idee wat te doen met je geld?

Pv bij zelf plaatsen 1 e/ wp. Opbrengst ongeveer 0,8 maal wp en dan kwh. De eerste jaren zelfs hoger. Keus zonneboiler/ pv valt ook altijd uit in pv, tenzij je geen ruimte hebt voor panelen. Buizen zijn wat compacter. Is je buffer vol dan kun je altijd nog een omvormer inschakelen. Kom daar maar eens om met vaccuumbuizen of pe-slangen. Zorg dat je omvormer groot genoeg is. Groter dan het max wp, anders haal je de 10 jaar zeker niet.
Gebruikersavatar
nck
Wiki Koning
Berichten: 1743
Lid geworden op: 19 apr 2008, 19:11
Locatie: venebrugge
Contacteer:

Re: Welke zonnepanelen?

Bericht door nck »

Ingir schreef:Je stroomvraag voor 100% afdekken met PV lijkt mij niet handig als over 4 jaar de salderingsregeling wordt vervangen door stroomdiftar.
Dat er wat veranderen gaat staat als een paal boven water. Daarin ga ik volledig in mee. Waar je de wetenschap weghaalt dat dit een vorm van "stroomdiftar" wordt is een ander verhaal.
Enige onderbouwing van deze stelling zou ik op prijs stellen. En wat te denken van een overgangsregeling.
Ingir schreef:Je zult dan moeten rekenen op zo'n 30% benutting door direct verbruik, teruglevering zal doorgaans niet vergoed worden omdat dan ook andere PV-installaties en mogelijk ook windmolens de marktprijs van stroom negatief maken.
Met de nodige inventiviteit is er echt wel meer dan 30% eigen verbruik te realiseren. Dat de kale stroomprijs overdag negatief wordt lijkt mij ook een gegeven feit.
Ingir schreef:kun je bij een stroomtarief van € 0,30/kWh in 2023
Plaats deze prijs eens in het perspectief van een negatieve kale stroomprijs. (belasting)
Ik ben benieuwd wat de mogelijkheden zijn tegen die tijd om voor een acceptabele investering middels een "accu-syteem", in welke vorm dan ook, 1 tot 3 dagen te kunnen overbruggen.
Ruuben schreef:Eindelijk kan Inger zijn passie voor zonneboilers rijkelijk laten vloeien. Die zijn toch veel zinvoller met een harde return on investment dankzij zonnepanelen?
Waarom? ik heb het woord zonneboiler nergens gezien in deze discussie. Wanneer ik voor mezelf schrijf ga ik altijd voor PV, om de heel simpele reden, Elektriciteit is veel beter inzetbaar voor diverse toepassingen dan enkel warm water. Maar dat is mijn persoonlijke visie.
Ruuben schreef:Die zijn toch veel zinvoller met een harde return on investment dankzij zonnepanelen?
Dat is de uitkomst van een gedegen rekensom die voor iedere situatie verschillend kan zijn.
Joepie schreef:Als je TS al zeer geïnformeerd acht, wat voegt jouw reactie dan toe anders dan de pH een graad of 3 naar beneden te trekken?
Volstrekt onzinnige opmerking.
Ingir heeft zeker een punt m.b.t. de salderingsregeling.
Vinden wanneer je stopt met zoeken
pelletpower
Berichten: 3309
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Welke zonnepanelen?

Bericht door pelletpower »

Niet echt. We hebben ons volledige verbruik afgedekt met pv. Saldering bedraagt niet meer dan 50% en dan houden we nergens rekening mee. Als de huishuidelijke apparaten bewust aan of uitgezet zouden worden, zou de factor nog lager uitvallen (en direct gebruik nog hoger dus). Nog steeds een bovengemiddeld rendement te halen met pv. Zowel economisch als ecologisch. En met of zonder salderingsregeling. En inderdaad nck, electriciteit is meer waard dan warmte. Als je buffer vol is kun je niets meer doen dan affakkelen.
Plaats reactie