houtvergasser bouwen

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

edvdvoort
Berichten: 123
Lid geworden op: 04 mei 2010, 22:18
Locatie: overdinkel

houtvergasser bouwen

Bericht door edvdvoort »

Heren ,

Na vele jaren experimenteren ,prototypes bouwen, vallen en opstaan is nu een "recept" voor een stuk houtvergasser klaar waarmee soepeler gestookt kan worden dan met de gangbare op de markt verkrijgbare units. ( onder meer : geen beperkingen retourwatertemperatuur)
De besparing op hout is een ruime 30 % en buffervaten zijn slechts in beperkte mate of helemaal niet nodig i.v.m. de betere regelbaarheid .
Uiteraard : rookloze verbranding , ook bij aan en uitzetten , en een grote reductie aan stofuitstoot .
Mijn vraag aan jullie is nu: Weet een van jullie een bedrijf waar een nul '' serie '' ( een of 2 exemplaren ) gebouwd kunnen worden ?
Er moet RVS ,2 en 4 mm en staal 37 ,2 en 4 mm gesneden , gezet en gelast kunnen worden . rvs gepassiveerd indien mogelijk .

Ik zal de voortgang met tekst en foto s op dit forum volgbaar maken .

Alvast bedankt !! :D

Ed
JantjeV8
Berichten: 4034
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: houtvergasser bouwen

Bericht door JantjeV8 »

Als je zelf de bouwplannen aanlevert, denk ik dat vrijwel iedere willekeurige zetterij of staal constructiebedrijf het kan, hou het dicht bij huis.
pelletpower
Berichten: 3309
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: houtvergasser bouwen

Bericht door pelletpower »

Precies. Als je tekeningen in dxf aan kunt leveren komen we een heel eind.
Cnc ponsnibbelen, cnc plasma en cnc kanten. Lassen migmag. Moet dus niet al te lastig zijn.
edvdvoort
Berichten: 123
Lid geworden op: 04 mei 2010, 22:18
Locatie: overdinkel

Re: houtvergasser bouwen

Bericht door edvdvoort »

Precies. Als je tekeningen in dxf aan kunt leveren komen we een heel eind.
Cnc ponsnibbelen, cnc plasma en cnc kanten. Lassen migmag. Moet dus niet al te lastig zijn.
Wat is dxf ? Ik denk meer aan lasersnijden , tig lassen ...
Laatst gewijzigd door kockie op 26 jul 2016, 08:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: quote aangepast
pelletpower
Berichten: 3309
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: houtvergasser bouwen

Bericht door pelletpower »

Lasersnijder zal gevuld moeten worden met een digitale dxf file. Is een universele tekening format. Hieruit begrijp ik dat je niets digitaal hebt?

Tig lassen is voor ons ook geen probleem. Eerst een goed lasapp kopen.....
swake
Berichten: 570
Lid geworden op: 17 dec 2014, 18:44

Re: houtvergasser bouwen

Bericht door swake »

Leuk avontuur. Sorry kga wat kritisch zijn. Maar bekijk het positief. De bedoeling is dat je ofwel rijk wordt (omdat je een super product hebt en het gaat verkopen als kleine broodjes) ofwel dat je er geen fortuin in steek kwestie van er niet arm van te worden.
edvdvoort schreef:houtvergasser
+
edvdvoort schreef:retourwatertemperatuur
Het ding sluit je dus ook aan op de CV. Gaat het over een pure ketel of eerder een 'open'haard welke ook een waterzijde heeft? Over welke vermogens spreekt men hier?
edvdvoort schreef:geen beperkingen retourwatertemperatuur
Dat is een uiterst interessante stelling. Uiteindelijk hebben bijzonder weinig ketels echt een beperking wat deze temperatuur aangaat, tenminste als het geen probleem vormt dat het ding op korte tijd doorroest :twisted: Als je hiervoor een oplossing hebt gevonden dan wil ik die graag eens zien. Ben zelfs bereid een NDA te tekenen.
Er worden nog andere dingen beïnvloed door de retourtemperatuur, maar laten we die effe terzijde.
edvdvoort schreef:De besparing op hout is een ruime 30 %
Vergeleken met wat bespaar je die 30%? T'is dat er in hout een welbekende energiehoeveelheid zit en dat de 'gangbare unit' welk hier thuis staat daar nu al over de 95% uithaalt. Wellicht vergelijk je met een 'open haard cassette' ding?
edvdvoort schreef:buffervaten zijn slechts in beperkte mate of helemaal niet nodig i.v.m. de betere regelbaarheid
Het wordt interessant. Dit wordt eveneens bereikt met de betere pelletketels (en wellicht niet alleen daar). Ik blijf echter van mening dat bij een pelletketel een buffer nuttig is (maar effectief t'is geen absolute must). Graag hoor/lees/zie ik de uitleg waarom bij jouw systeem ook geen buffer nodig is.
edvdvoort schreef:rookloze verbranding , ook bij aan en uitzetten
Zoiets ben ik nog niet tegengekomen. Roken doet het bij het opstarten altijd is mijn ervaring. Soms is dat zeer beperkt, en dankzij een ingebouwde ventilator niet opvallend of gênant, maar roken doet het.

Heb je het prototype van die vergasser als eens doorgemeten? Laat eens wat grafiekjes zien dan. Zo niet zou ik hier eerst mee beginnen. Kleine investering vergeleken met nul serie en het geeft zekerheid van je beweringen. Kan je daarna ook gebruiken om naar investeerders/fabrikanten te stappen.
edvdvoort
Berichten: 123
Lid geworden op: 04 mei 2010, 22:18
Locatie: overdinkel

Re: houtvergasser bouwen

Bericht door edvdvoort »

Beste Swake , Tja rijk worden of niet , als dat allemaal van te voren wist als je ergens aan begint ....
Cv systeem met radiatoren en/of vloerverwarming kan direct op de retour . In t algemeen geldt , hoe lager de watertemperatuur in de ketel hoe meer rendement .
Het gaat om een pure ketel met zo weinig mogelijke eigen warmteafgifte dus geen openhaardcombi , zeg maar 20 tot 40 kw
Ja retourwater is een hoofdstuk apart.. de ketel is van rvs en corrodeert niet . Wel schoon hout indoen , geen rotzooi en vooral geen chloorhoudende stoffen zoals pvc.
Die 30 % komt uit een goede warmtewisselaar met condensatie ( Het vocht in het hout en de verbrandingswaterdampen gaan de schoorsteen niet uit ) , hoge gassnelheden met
veel turbulentie in de ketel.
De regelbaarheid van de vlam i.c.m. mogelijkheid van tussenstop maakt een geringe warmteafname mogelijk . Het hangt ook af van de Cv installatie (buffering). Een buffervat geeft
uiteraard nog meer comfort . Een sanitair watervat toevoegen geeft ook meer mogelijkheden . Op dit forum heb al eea langs zien komen .
Roken is te voorkomen door het koolbed te sparen .
Meten is weten . Uiteraard heb je hier een heel belangrijk punt . Een 2 cijferig CO waarde in ppm s is prima !
pelletpower
Berichten: 3309
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: houtvergasser bouwen

Bericht door pelletpower »

Wat bedoel je precies met tussenstop? Wat erin zit zal op moeten branden.
swake
Berichten: 570
Lid geworden op: 17 dec 2014, 18:44

Re: houtvergasser bouwen

Bericht door swake »

edvdvoort schreef:hoe lager de watertemperatuur in de ketel hoe meer rendement
Bestaat hier geen verwarring tussen potentieel vermogen en rendement? Of is deze stelling iets dat je extrapoleert uit de gasketel-branche? Wil je een beetje deftig rendement halen uit het verbranden van hout dan moet dat gaan vergassen. Dat is iets welk niet kan op 'lage' temperatuur. 'Koud' retour water in de CV ketel aanvoeren gaat inderdaad zorgen voor condensatie op de wanden van de ketel, dat is echter niet op de plaats dat je het wilt hebben, ttz de warmtewisselaar met condensor. Om het toch mogelijk te maken 'koud' retourwater aan te voeren moet er gebruik gemaakt worden van een 'warmtetransformator' zoals de ladomat en konsoorten.
edvdvoort schreef:de ketel is van rvs en corrodeert niet
Wel.... Als je echt die lage temperatuur retour wilt hebben dan zal het eerder wat trager gaan dan bij 'normaal' staal. De exacte soort RVS voor deze toepassing zal je toch zeer precies moeten bepalen of uitzoeken en je zal die onderdelen ook vervangbaar moeten maken want er gaan in no time gaten in zitten.
edvdvoort schreef:Die 30 % komt uit een goede warmtewisselaar met condensatie
Zoals ik het nu begrijp zal deze warmtewisselaar het enige element zijn welke de energie aan het CV-water gaat overdragen. Mijn hoop is dat je er in totaal meer dan 95% rendement uithaalt dan. Het aandeel door condensatie bijgedragen zal hierbij niet zo groot zijn. Hooguit een paar procenten volgens mij.
edvdvoort schreef:De regelbaarheid van de vlam
Is er ergens een knopje aan om het brandende hout harder/stiller te zetten dan :twisted: ? Als je het hout wilt vergassen (en zo een beetje een deftig rendement halen) dan moet je het zo hard mogelijk laten branden. Smoren om die verbranding tegen te gaan = rendement pijlsnel naar beneden + vervuiling dat het niet schoon is. De rook is dan misschien niet direct zichtbaar, maar ik garandeer je dat je hem niet wil inademen.
fikkie stoken
Berichten: 199
Lid geworden op: 20 nov 2012, 00:34

Re: houtvergasser bouwen

Bericht door fikkie stoken »

swake schreef:
edvdvoort schreef:de ketel is van rvs en corrodeert niet
Wel.... Als je echt die lage temperatuur retour wilt hebben dan zal het eerder wat trager gaan dan bij 'normaal' staal. De exacte soort RVS voor deze toepassing zal je toch zeer precies moeten bepalen of uitzoeken en je zal die onderdelen ook vervangbaar moeten maken want er gaan in no time gaten in zitten.
Beste Swake, die gedachte gang zou ik toch eens bijstellen; je bent nooit oud genoeg om bij te leren.
Zo ernstig is dat nou ook weer niet, condenseren; de gaten vallen er echt niet in; en zeker niet in een rookgaswisselaar.

Je moet niet alles wat je leest voor waarheid aannemen.

Een laddomat of mengautomaat is achterhaald, mits de verbranding ok is.
Verdiep je daar eens in!!

Sommige ontwerpen lenen zich daarvoor; de meeste niet.
Geef de man de tijd om zijn idee uit te werken voordat je alles onderuit kachelt, bij veel negatieve input stopt men met posten.
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: houtvergasser bouwen

Bericht door Dutch John »

Swake,

Ed z'n vergassertjes mogen er zijn, net als de regelbaarheid ervan, zo heb ik in het verleden mogen zien. De turn-down ratio is voor vergassers ongekend.
De man stelt een vraag om te kunnen laten bouwen, niet om zijn ontwerp afgefakkeld te zien. Dus wacht even met kritiek tot hij iets kan en wil laten zien.

Ed,

Ik weet inmiddels wat dxf betekent, maar kan er ook nog steeds niet mee overweg en wil het niet eens leren. Zoek het best een industrieel tekenaar (of een discrete hobbyist) die jouw tekeningen in nullen en enen zet. Gewoon wat rondvragen.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
pelletpower
Berichten: 3309
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: houtvergasser bouwen

Bericht door pelletpower »

Het ziet er naar uit dat we niet weggaan. Misschien kan ik nog wat voor je betekenen. Afstand is wel een nadeel.
edvdvoort
Berichten: 123
Lid geworden op: 04 mei 2010, 22:18
Locatie: overdinkel

Re: houtvergasser bouwen

Bericht door edvdvoort »

pelletpower schreef:Wat bedoel je precies met tussenstop? Wat erin zit zal op moeten branden.
Met tussenstop bedoel ik dat de vergasser geheel van de luchttoevoer wordt afgesloten en de dan nog uittredende gassen worden afgefakkeld . Het geheel gaat dan als een doofpot werken waarbij het aanwezige vuur in het koolbed een aantal uren bewaard blijft .
edvdvoort
Berichten: 123
Lid geworden op: 04 mei 2010, 22:18
Locatie: overdinkel

Re: houtvergasser bouwen

Bericht door edvdvoort »

swake schreef:Wel.... Als je echt die lage temperatuur retour wilt hebben dan zal het eerder wat trager gaan dan bij 'normaal' staal. De exacte soort RVS voor deze toepassing zal je toch zeer precies moeten bepalen of uitzoeken en je zal die onderdelen ook vervangbaar moeten maken want er gaan in no time gaten in zitten
Heb je dat zelf ervaren ? Kun je aangeven onder welke omstandigheden die gaten in jouw rvs (304?) wisselaar zijn ontstaan ? Dan kunnen we er wat van leren .
JantjeV8
Berichten: 4034
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: houtvergasser bouwen

Bericht door JantjeV8 »

Ik heb in scheepsbouw mee gemaakt dat rvs 316 stoombuizen binnen 6 maanden door gecorrodeerd waren. Buiten koud, binnen heet, te hoge spanningen, op inklempunten te lang nat aan de buitenzijde, mogelijk nog wat zoutwater er bij en hopla, naar z'n grootje. Of dat vergelijkbaar is met jouw wisselaar weet ik niet.
Plaats reactie