houtvergasser bouwen

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

edvdvoort
Berichten: 123
Lid geworden op: 04 mei 2010, 22:18
Locatie: overdinkel

Re: houtvergasser bouwen

Bericht door edvdvoort »

Als ik jouw verhaal goed lees dan is het koolbed in je vergasser niet heet genoeg om de gassen uit het hout voldoende te reduceren . Je zou dan daar meer lucht moeten toevoeren en niet in de vlam . Als het goed is moet je vlam er blauw/rood uitzien en zeker niet geel . Ik zou eerst eens met de luchttoevoeren in de vergasser handmatig experimenteren en goed kijken wat de vlam doet . Daarna uitvogelen hoe dat te vertalen in door een lambda gestuurde klep (pen)

Ed
Laatst gewijzigd door kockie op 30 dec 2016, 09:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: quote verwijderd
Gebruikersavatar
nck
Wiki Koning
Berichten: 1743
Lid geworden op: 19 apr 2008, 19:11
Locatie: venebrugge
Contacteer:

Re: houtvergasser bouwen

Bericht door nck »

edvdvoort schreef:Als ik jouw verhaal goed lees dan is het koolbed in je vergasser niet heet genoeg om de gassen uit het hout voldoende te reduceren .
Met alle respect Ed, je haalt twee dingen door elkaar.
Ik heb twee ketels, een frohling vergasser, welke naadloos werkt. en een Veto biomassaketel.
De laatste ben ik mee in opbouw om de frohling uit te faseren.
Het is de biomassabrander waar ik nog niet tevreden over ben.

Hier een plaatje bij een van de eerste keren opstook.
brander-2.JPG
Zoals je kunt zien is de brander half open, ik wil hiermee gaan experimenteren.
Geheel gesloten kap met een kleine heat-riser en extra luchttoevoer om te beginnen.


Jan
Vinden wanneer je stopt met zoeken
edvdvoort
Berichten: 123
Lid geworden op: 04 mei 2010, 22:18
Locatie: overdinkel

Re: houtvergasser bouwen

Bericht door edvdvoort »

Ik zie het Jan . De veto is geen vergasser maar je wilt de vlam optimaliseren .

Om even terug te komen op mijn aanvankelijke vraag ( zie blz. 1 ) Ik probeer nog steeds geintereseerden te vinden om een prototype op te zetten vanwaaruit een solo werkende vergasser kan worden ontwikkeld . Ik heb al veel onderzocht en gesleuteld aan de techniek en de ellende is er nu wel uit . Vandaar dat ik de term " 0 " serie hanteer . Ik heb al reacties gehad waar ik graag op in zal gaan maar er zijn nog een aantal diciplines meer nodig .
bijlage: brandersteen en vergasserdeel.
DSC04943.JPG
DSC04944.JPG
Laatst gewijzigd door kockie op 30 dec 2016, 14:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: quote verwijderd. Beter quoten: http://ecologieforum.eu/viewtopic.php?f=8&t=135
hanskraayeveld
Berichten: 709
Lid geworden op: 04 okt 2015, 14:49

Re: houtvergasser bouwen

Bericht door hanskraayeveld »

edvdvoort schreef:Als ik jouw verhaal goed lees dan is het koolbed in je vergasser niet heet genoeg om de gassen uit het hout voldoende te reduceren . Je zou dan daar meer lucht moeten toevoeren en niet in de vlam . Als het goed is moet je vlam er blauw/rood uitzien en zeker niet geel . Ik zou eerst eens met de luchttoevoeren in de vergasser handmatig experimenteren en goed kijken wat de vlam doet . Daarna uitvogelen hoe dat te vertalen in door een lambda gestuurde klep (pen)

Ed
Blauw of blauw/geel bedoel je.

Rood is wel t minst wat je wil hebben...
edvdvoort
Berichten: 123
Lid geworden op: 04 mei 2010, 22:18
Locatie: overdinkel

Re: houtvergasser bouwen

Bericht door edvdvoort »

Met het opgloeiende stof nog in de vlam lijkt het roder , zonder dat is de vlam blauw
edvdvoort
Berichten: 123
Lid geworden op: 04 mei 2010, 22:18
Locatie: overdinkel

Re: houtvergasser bouwen

Bericht door edvdvoort »

Zo ziet nu de standaard besturing er uit. Nog wat draadjes doorverbinden dan kan het deksel erop .
Er zijn meer functies opgenomen i.v.m. het houttransport , de ketelreiniging , breedband lambda sonde en de vermogensregeling. Overall is 1 op 10 a 12 aan vermogens regeling haalbaar . wel met droog hout stoken ! Bij analoge installatie nog een losse temperatuurmeter nodig . Bij aansluiting op PLC met touchscreen uiteraard in scherm de temp. aflezen .
Besturing condenserende houtvergasser
Besturing condenserende houtvergasser
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: houtvergasser bouwen

Bericht door kockie »

Ziet er strak uit. Kun/wil je ook nog vertellen wat alles is en wat alles doet?
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
edvdvoort
Berichten: 123
Lid geworden op: 04 mei 2010, 22:18
Locatie: overdinkel

Re: houtvergasser bouwen

Bericht door edvdvoort »

jawel , t ziet er ingewikkelder uit dan t is,
Van links boven af gezien 1) de blower voor 5 spanningsregelaars 2x 12 volt en 3x 24 volt (2a per stuk, zitten an de onderzijde op een print ) . 2) zekeringen 2x 1 A voor de netspanning . 3) 80 VA ringkerntrafo 2x 12 v . 4) aansluitblok naar vergasser bedrading.
Onderst rij : 5) Pulsomvormer voor de ventilatormotor en instelweerstanden daarvoor . 6) print met versterker voor lambda signaal en stuurrelais voor de diverse functies ( zijn verwisselbaar op losse printvoeten , wel zo handig) 7) print met 6 st. 10A diodes en elco' s voor gelijkspanning van trafo : 24 volt DC , 12 volt DC en 5 volt DC en relais voor omzetten gelijkspanning voor luchttoevoerschuif motor ( op en neer 8 ) rechtsonder : drie chiptimers (conrad) voor houtaandrijving , spoelklep en luchttoevoer schuif.
Het geheel kost zo' n kleine 300 euro aan onderdelen . De prints maak ik zelf hier op een freesmachientje is even werk maar voor enkele stuks prima .
Groet Ed
JantjeV8
Berichten: 4023
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: houtvergasser bouwen

Bericht door JantjeV8 »

Blijft wonderlijk, elektronica. Petje af. :|
edvdvoort
Berichten: 123
Lid geworden op: 04 mei 2010, 22:18
Locatie: overdinkel

Re: houtvergasser bouwen

Bericht door edvdvoort »

Tja, zo krijg je weer wat attentie als je baasje druk zit te solderen...
In ieder geval de besturing is nu geheel bedraad en alles werkt prima. De spanningsregelaars door step-downs vervangen , mooi
een doosje met onderdelen als slaapplaats
een doosje met onderdelen als slaapplaats
spul is dat, Kun je kennelijk alleen in china krijgen....??
Bijlagen
besturing geheel bedraad
besturing geheel bedraad
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: houtvergasser bouwen

Bericht door kockie »

Zoek de verschillen.....
edvdvoort schreef:De prints maak ik zelf hier op een freesmachientje is even werk maar voor enkele stuks prima .
Zelf gebouwd of gekocht?
Ik zoek ook nog iets om printjes te kunnen maken, helaas voor een minder ecologische toepassing...
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
edvdvoort
Berichten: 123
Lid geworden op: 04 mei 2010, 22:18
Locatie: overdinkel

Re: houtvergasser bouwen

Bericht door edvdvoort »

Een dubbel support op een tafelboormachine geschroefd. Het printplaatje wordt er met dubbelzijdig tape opgeplakt.
Bijlagen
dubbel support.JPG
Plaats reactie