opbouw vloerverwarming

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
't Schieperke
Berichten: 23
Lid geworden op: 29 dec 2014, 21:45
Locatie: Grubbenvorst

opbouw vloerverwarming

Bericht door 't Schieperke »

Sorry, mijn draadje bevatte te veel onderwerpen, dus ga ik hier apart verder over vloerverwarming. Ik zit namelijk te stoeien met de opbouw van de verwarmde vloer. Hoe bouw je zo'n vloer op eigenlijk? Ik ging er eerst van uit dat het er zo uit zag:

- tegels -
- minimaal 7 cm beton met betonmatten met aan die matten de verwarmingsbuizen -
- 10 cm dikke compacte EPS -
- folie met weerkaatsende alu-laag -
- bestaande gietvloertje op zand -

maar ik heb van een collega ook de volgende opbouw gehoord:

- tegels -
- paar centimeter cement met gegalvaniseerde matten 10 x 10 cm met daaraan verwarmingsbuizen -
- 3 mm isolerende folie met weerkaatsende alu-laag -
- 7 cm dikke betonlaag met betonmatten -
- 10 cm dikke compacte EPS -
- folie -
- bestaande gietvloertje op zand -

De eerste variant levert een dikke laag beton op die door de verwarmingsbuizen op temperatuur gebracht/gehouden kan worden. De tweede variant heeft een toplaag die sneller opwarmt.

Hoe is het bij jullie opgebouwd? Heeft iemand hier nog tips voor?
Jeroen
Gebruikersavatar
Paul Joosten
Berichten: 1123
Lid geworden op: 22 feb 2013, 13:49
Locatie: Zuidwending / Veendam
Contacteer:

Re: opbouw vloerverwarming

Bericht door Paul Joosten »

Niet gehinderd door veel kennis heb ik mijn woonkamervloer als volgt opgebouwd:

van onder naar boven goed ventilerende kruipruimte

https://dl.dropboxusercontent.com/u/38642944/IJspaleis.jpg

8cm purschuim
zwaluwstaartplaten op houten vloerbalken, onderzijde van de balken steekt onder de PUR uit zodat er geen vocht in opgesloten kan worden'
vv-buizen met plakkertjes en ty-ribs op de zwaluwstaartplaten vastgezet, kort daarna bedolven onder ca. 5cm zandcement afdekvloer
tegels.

Geen dampscherm, onnodig met aan beide zijden goede ventilatie.

Het geheel ligt er nu bijna vier jaar en heb er geen enkel probleem mee gehad.
"Try and leave this world a little better than you found it" [Baden Powell]
"Verbeter de wereld, begin bij jezelf"... [algemeen]
..."maar stop daarna niet en help ook een ander op weg!" [Paul Joosten]
https://duurzamehuizenroute.nl/locatie/ ... 05-veendam
jobplas
Berichten: 234
Lid geworden op: 03 feb 2013, 20:13

Re: opbouw vloerverwarming

Bericht door jobplas »

Wat bij ons erg goed bevalt (60m2) van boven naar onder:

Tegels/Afwerkvloer verlijmd in:
Cementdeklaag van 10cm gestort op/over:
Vloerverwarmingsbuis, gevlochten in gegalvaniseerde matten ligt op:
Reflectiefolie
Schuimbeton laag van 30cm getstort in
Dampdichte folie
EPS isolatie laag van 10cm op
Dampdichte folie op
zand

Volgens mij had de EPS isolatie laag weggelaten kunnen worden en vervangen door meer schuimbeton.
200m2 woonboerderij, Dovre 450, LTV verwarming dmv Atmos 30kw, geen aardgas, negatieve energierekening, 5100Wp Solar Frontier, Varkentjes, kippetjes, moestuin.
JW te R
Berichten: 144
Lid geworden op: 08 okt 2010, 11:36

Re: opbouw vloerverwarming

Bericht door JW te R »

Als je de keus hebt zou ik je aanraden de leidingen zo hoog mogelijk in de vloer te verwerken, en dicht op elkaar (10 cm afstand).
Als de leidingen dicht onder het oppervlak zitten reageert de verwarming snel op veranderende warmtevraag of omgevingstemperatuur. Als de leidingen onderin de vloer zitten moet je eerst een pak beton opwarmen of laten afkoelen voordat je er wat van merkt.
In mijn huis liggen de leidingen in het beton ingefreesd, tegen de leisteentegels aan. Dat is bij aanleg in een reeds bestaande vloer gebruikelijk, en werkt uitstekend.
Bij een nieuw te storten vloer zou ik de leidingen niet bevestigen aan de wapening of de isolatie; beiden moeten onderin de vloer liggen. Je zou een extra wapeningsnetje op afstandhouders kunnen plaatsen waaraan de leidingen zijn bevestigd, en daarna de vloer storten. Bij vrienden hebben we dat zo gedaan, en die zijn er erg blij mee.
Ingir
Berichten: 1495
Lid geworden op: 13 apr 2014, 20:36

Re: opbouw vloerverwarming

Bericht door Ingir »

Waar het hier om draait is hoe energiezuinig je woning is. In een gemiddelde woning is het warmteverlies vrij hoog en wordt doorgaans met nachtverlaging gewerkt om het warmteverlies 's nachts te beperken. In huishoudens waar iedereen overdag op school/werk is wordt die nachtverlaging zelfs doorgetrokken tot het einde van de middag en wordt de woning alleen voor de avond op temperatuur gebracht. In die situatie is het beter om zo weinig mogelijk warmte te bufferen, ofwel de opbouw met 3cm isolatie onder de zandcementdekvloer met vvw.

In een energiezuinige woning (goede isolatie en luchtdichting, balansventilatie) is het warmteverlies zo klein dat de woning nauwelijks afkoelt als de verwarming uitgeschakeld wordt, nachtverlaging is dan niet mogelijk omdat de temperatuur niet voldoende wil zakken in enkele uren tijd. Het verwarmingssysteem hoeft niet snel te reageren en er is slechts weinig energie nodig om de woning op temperatuur te houden. In dit geval is een vloeropbouw met vvw-buizen in de betonvloer zeer geschikt. De betonvloer werkt als warmtebuffer die gebruikt kan worden om het te hoge vermogen van gasketels op te vangen (om pendelen te voorkomen) en in geval van een lucht/water-warmtepomp om de warmte vooral overdag te produceren/bufferen als de buitentemperatuur op z'n hoogst is. Deze vloeropbouw is ook gunstiger om passieve zonnewarmte op te slaan.
Wij wonen tegenwoordig op Bisento Hill Curaçao waar we met veel plezier een vakantiewoning verhuren. :idea:
't Schieperke
Berichten: 23
Lid geworden op: 29 dec 2014, 21:45
Locatie: Grubbenvorst

Re: opbouw vloerverwarming

Bericht door 't Schieperke »

Dank voor alle info!

Ik denk dat ik ga voor een gelaagde opbouw. Dat wil zeggen; de laag waar de vloerverwarming in ligt wil ik eigenlijk maar een paar cm dik, zodat deze relatief snel reageert bij andere thermostaat instellingen.
Mijn kachel wordt al traag en warmtebufferend, ben ook van plan een groot warmwaterbuffer aan te schaffen van 800-1000 liter. Direct warmte bufferen in de vloeren lijkt me teveel gevraagd van de kachel. Dan wordt de kachel eigenlijk nog een paar ton zwaarder dan de 4 ton die hij nu wordt....

Onze boerderij wordt wel geisoleerd, maar het wordt niet te gek. Dak heeft Rc EPS van 4, vloer wordt EPS Rc 3. De muren worden hooguit Rc 2 vanwege de wens te werken met aanstucbare/ademende materialen. Ook deze info geeft aan dat 24h/dag buffering in de vloer zelf ongewenst is. Dus dunne verwarmde vloer is prima??
Jeroen
Ingir
Berichten: 1495
Lid geworden op: 13 apr 2014, 20:36

Re: opbouw vloerverwarming

Bericht door Ingir »

Met zulke matig geïsoleerde gebouwen kies je inderdaad beter voor snel reagerende verwarming. Anders krijg je het nooit op tijd warm en blijft het nog lang warm als de verwarming wordt uitgeschakeld waardoor het besparingsvoordeel van nachtverlaging minder wordt.
Wij wonen tegenwoordig op Bisento Hill Curaçao waar we met veel plezier een vakantiewoning verhuren. :idea:
't Schieperke
Berichten: 23
Lid geworden op: 29 dec 2014, 21:45
Locatie: Grubbenvorst

Re: opbouw vloerverwarming

Bericht door 't Schieperke »

IMG_0860-2.JPG
IMG_0860-2.JPG (47.23 KiB) 5514 keer bekeken
Vandaag een partij oude estriken / boerenplavuizen gekocht. Het is antiek spul met een mooi geleefd uiterlijk. Die gaan we straks direct op de bovenste laag specie met vvw-buizen inleggen. Ik heb er op gelet tegeltjes te kiezen die allemaal dezelfde dikte hebben (ondanks gemengde partij), dan kan ik ze bijna aandrukken tot op de vvw-buizen, liggen ze zo'n 2-3 cm onder de vloer. Iemand praktijk ervaring hiermee?
Jeroen
't Schieperke
Berichten: 23
Lid geworden op: 29 dec 2014, 21:45
Locatie: Grubbenvorst

Re: opbouw vloerverwarming

Bericht door 't Schieperke »

jobplas schreef: 21 jul 2016, 12:30 Wat bij ons erg goed bevalt (60m2) van boven naar onder:

Tegels/Afwerkvloer verlijmd in:
Cementdeklaag van 10cm gestort op/over:
Vloerverwarmingsbuis, gevlochten in gegalvaniseerde matten ligt op:
Reflectiefolie
Schuimbeton laag van 30cm getstort in
Dampdichte folie
EPS isolatie laag van 10cm op
Dampdichte folie op
zand
Zijn er nog meer mensen die de oude tegels direct in een cementdekvloer of een zandcementvloer gedrukt hebben? Ik bedoel dan in 1 werkgang de vloerverwarming bedekken met cement en dan de tegels erin drukken?

Ik hoor graag praktijk ervaring, want heb nog de volgende vragen:
Standaard zandcement van 1 op 3 gebruiken, of kan er ook gewerkt worden met een kalkspecie?
Minutieus draden spannen en jezelf gek maken, of ongeveer het verloop met waterpas op een lange lat controleren?
Jeroen
WilfredT2
Berichten: 266
Lid geworden op: 04 sep 2017, 10:02

Re: opbouw vloerverwarming

Bericht door WilfredT2 »

als ik je goed begrijp wil je dus je tegels in de afwerkvloer leggen.

Ik heb zelf wel eens op deze manier getegeld die jij voorsteld, dus direct in de beton/afwerkvloer. En ik heb ook getegeld met tegellijm, op een reeds harde vloer.

Ik zou het niet doen zoals je van plan bent. mijn ervaring is dat je lang zo netjes niet kan tegelen. Je hele vloer is nog zacht, dus er is geen ondergrond om je tegels tegen aan te drukken. Groot risico hierbij op niet vlak liggende tegels. Daarnaast geeft het veel meer gesmeer, omdat er eerder cement tussen de voegjes uitkruipt, wat je allemaal weg moet halen om later fatsoenlijk te kunnen voegen.

Daarnaast kan je op een reeds harde ondervloer ook lijnen zetten, voor je uitlijning.

Dus het kan wel, maar ik vond het (veel) lastiger. Moet ik wel bij opmerking dat tegelen niet mijn beroep is, maar ik het wel redelijk aantal keren gedaan heb.

Oh, en voor de voegjes... tegelkruisjes. simpel en doeltreffend.

Ik ben ook benieud waarom je de tegels direct in de cement wil drukken. Kan je dat toelichten?
't Schieperke
Berichten: 23
Lid geworden op: 29 dec 2014, 21:45
Locatie: Grubbenvorst

Re: opbouw vloerverwarming

Bericht door 't Schieperke »

nou,

ik wil dat doen omdat de tegels antiek zijn met een grote variatie. Ze zijn ongeveer 16 bij 16 plus of min een centimeter zeg maar. Daarbij staan ze bol, zijn sommige anderhalf keer zo dik als anderen etc. Dus op de moderne tegellijmmethode kun je hier niet zoveel mee natuurlijk.
Jeroen
maarten martens
Berichten: 189
Lid geworden op: 13 aug 2018, 21:27
Contacteer:

Re: opbouw vloerverwarming

Bericht door maarten martens »

in ons vorige huis hebben we het terras op die manier gelegd ...
al bij al goed gelukt, maar erg erg veel werk !
ondergrond was zand-cement vloer, telkens beetje gelegd, dan tegels, dan weer zand-cement mengen en verder doen.

als je tegels aan de bovenzijde vlak zijn, kan je dit gebruiken ipv de klassieke kruisjes
https://www.youtube.com/watch?v=zw5qhC8pMlE

mvg
Maarten
"earth does not belong to us, we only borrow it from our children"

onafhankelijk holistisch bouwexpert
www.huisadvies.be
Plaats reactie