Verbranding met behulp van katalysatoren

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Marcel
Berichten: 63
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:50
Locatie: Arnhem

Verbranding met behulp van katalysatoren

Bericht door Marcel »

Een hele mond vol, maar ik wil er graag meer over leren omdat het een hoogwaardige en hoogrenderende techniek is.

Verbranding van gassen in een keramisch element dat vervolgens de warmte als infra rood uitstraalt.

Heb ik dat goed?
Dirk Bauwens
Berichten: 1301
Lid geworden op: 28 jan 2006, 23:52
Locatie: Sint-Niklaas, België

Bericht door Dirk Bauwens »

Wat ik erover weet: een katalysator maakt een meer volledige verbranding mogelijk bij een lagere temperatuur.

Vaak is een katalysator niet meer dan een gloeiend contactoppervlak waartegen de gassen zich beter verbinden met zuurstof. De meeste gasbranders branden zo goed dat ze eigenlijk geen katalysator nodig hebben. Daarom zit op de gaspit van een kookfornuis ook geen katalysator. Maar een katalysator verbetert de reeds lage uitstoot van onverbrande gassen. Omdat een katalysator zelf heet wordt en daardoor warmte uitstraalt, daalt de temperatuur van de verbrandingszone. Hierdoor stoot een gasbrander ook minder NOx uit.

Sommige houtkachels zijn ook voorzien van een katalysator. Deze katalysatoren zijn dure en delikate dingen met een beperkte levendsduur. E?n keer te heet stoken en de katalysator is kapot. Deze katalysatoren moeten eigenlijk het verkeerde ontwerp van de houtkachel goedmaken en dat lukt maar slecht.

Bij de finoven is niet echt een bijkomende katalysator nodig omdat de binnenwanden van deze kachel reeds een zeer groot en heet contactoppervlak bieden. Hierdoor is een volledige verbranding gegarandeerd. Een finoven haalt zonder moeite een tien maal (=1000 percent) lagere uitstoot dan de beste gewone houtkachel!

Dirk
Dirk Bauwens
Berichten: 1301
Lid geworden op: 28 jan 2006, 23:52
Locatie: Sint-Niklaas, België

Bericht door Dirk Bauwens »

Ter verduidelijking. Het is dus niet zo, in tegenstelling tot wat soms verkondigd wordt, dat een katalysator een gasbrander "vele malen" of "3 maal" zuiniger maakt!

Dirk
Plaats reactie