Bouwen rocket Kachel

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
schaapie
Berichten: 6
Lid geworden op: 01 jun 2016, 11:06

Bouwen rocket Kachel

Bericht door schaapie »

Beste Forumleden,

Al een tijdje lees ik hier mee. Ik ben van plan deze zomer een rocket 166 te gaan bouwen als aanvullende op de CV verwarming van mijn huis.
Het idee is om ongeveer 60% van energie door middel van warmte wisselaar in het CV netwerk te brengen en40% via trage afgifte direct aan de woonkamer.

Uitgangspunten:
Woning is voorzien van vloerverwarming is bewust onderin 18 cm beton gestort zodat beton dient als warmte buffer.
Woning is redelijk tot goed geïsoleerd (spouw isolatie, vloerisolatie, Hr++ glas).
De kachel moet strak afgewerkt worden
Kachel mag niet te veel ruimte in nemen(relatief begrip)
Voorkeur om kachel vanaf de zijkant te laden
CV koppeling met "druk loos" open systeem, heb reeds 44 kW (50 - 90 graden) warmte wisselaar om vanaf kachel Circuit te koppelen aan CV circuit.

Nog te bedenken/uit te werken
- Warmtewisselaar
- Welk materiaal; Voorkeur voor RVS
- Afmetingen en positie; is enkel een spiraal voldoende of zou extra materiaal toevoegen voor oppervlak vergroting handig zijn.
- Voorkoming van condens; wil de retour temperatuur op 65 graden houden en uitvoer 90 tot 95 graden

- Afmetingen bell in combinatie met warmte wisselaar;
- materiaal keuze; denk dat redelijk goed isoleren handig is zodat meeste warmte via warmte wisselaar wordt afgevoerd.
- wel/geen bankje toevoegen.
- Bell materiaal baksteen maar hoe dan af te werken

Kortom nog wat nadenk werk maar meestal werkt het beste om gewoon te beginnen en dan wel weer verder te zien.
Tips tricks en goede ideeën zijn welkom.
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8537
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Bouwen rocket Kachel

Bericht door kockie »

Heb je hier al eens gekeken? http://batchrocket.eu/applicatie
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
schaapie
Berichten: 6
Lid geworden op: 01 jun 2016, 11:06

Re: Bouwen rocket Kachel

Bericht door schaapie »

Bedankt kende website nog niet.

Daar hebben ze soortmantel wisselaar nog niet zo'n gek idee. Ben beter met staal dan met steen.
holtere
Berichten: 1173
Lid geworden op: 07 mei 2011, 18:23

Re: Bouwen rocket Kachel

Bericht door holtere »

Hé Schaapie,
Is dit niks voor je?
Het is de voorganger van die kachel met die mantelwisselaar die ik gebouwd heb.
Neerzetten en stoken voor 600 euris òf ruilen tegen een buffer van 300 liter mèt wisselaar onderin!
viewtopic.php?f=13&t=5455
schaapie
Berichten: 6
Lid geworden op: 01 jun 2016, 11:06

Re: Bouwen rocket Kachel

Bericht door schaapie »

holtere schreef:Hé Schaapie,
Is dit niks voor je?
Het is de voorganger van die kachel met die mantelwisselaar die ik gebouwd heb.
Neerzetten en stoken voor 600 euris òf ruilen tegen een buffer van 300 liter mèt wisselaar onderin!
viewtopic.php?f=13&t=5455

Bedankt voor aanbod maar niet helemaal wat ik in mijn huiskamer wil hebben staan.
schaapie
Berichten: 6
Lid geworden op: 01 jun 2016, 11:06

Re: Bouwen rocket Kachel

Bericht door schaapie »

Vraagje voor makers van excel sheet van de Wiki.

Ik snap niet zo goed hoe de eenheden in elkaar zit voor het oppervlak van P channel wordt in mm gegeven terwijl je toch mm^2 verwacht. Voor 177 geeft hij 88 mm wat dus een channel 9,3 mm bij 9,3 mm zou moeten zijn.
Ik ga er vanuit dat er reken fout in zit en dat het 880 mm^2 moet zijn is dit correct?
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Bouwen rocket Kachel

Bericht door ritsaert snijder »

Ik ga er morgen even naar kijken. Het moet 5 procent zijn van de oppervlakte van de riser. Dat is 177 cm2 * 0,05 = en dat zal ongeveer 8,8 cm2 zijn. En dat klopt, want de P-channel is ongeveer 1,6 cm keer 5,4 cm.

Ga je een massakachel bouwen met een warmtewisselaar voor de cv?
groet!

Ritsaert
schaapie
Berichten: 6
Lid geworden op: 01 jun 2016, 11:06

Re: Bouwen rocket Kachel

Bericht door schaapie »

ritsaert snijder schreef:
Ga je een massakachel bouwen met een warmtewisselaar voor de cv?
Ja ben langzaam begonnen. Gisteren de P channel gelast die is 56*16 binnenmaats. Van de week eerst werkplaats opruimen om daarna stenen op maat te snijden voor de vuurkamer en riser.

Ben vooral nog aan het nadenken hoe warmte wisselaar op te bouwen met zo min mogelijk kosten.
schaapie
Berichten: 6
Lid geworden op: 01 jun 2016, 11:06

Re: Bouwen rocket Kachel

Bericht door schaapie »

Zie hier eerste schets van aantal weken terug ben nog bezig het geheel in 3d in (solidworks) te zetten.
Bijlagen
kachel2.JPG
Plaats reactie