milieuvriendelijke artikelen

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Peter ter Heijden

milieuvriendelijke artikelen

Bericht door Peter ter Heijden »

Beste forum bezoeker,

Ik ben op zoek naar producten die milieuvriendelijk zijn. Kunnen jullie mij hierbij helpen? Zelf heb ik al een zaklamp gevonden die nooit meer batterijen nodig heeft(magictorch). Deze laat op door even te schudden.
Tevens heb ik nog wat apparaten gevonden die de standbystroom uitschakelen(powersafers). Iemand nog meer tips voor mij.

groet,
Peter
Dirk Bauwens
Berichten: 1301
Lid geworden op: 28 jan 2006, 23:52
Locatie: Sint-Niklaas, België

Bericht door Dirk Bauwens »

Peter,

Bedoel je niet eerder: producten die energievriendelijk zijn ? Of mensen eventueel minder afhankelijk maken ?

Dan kan ik direct een aantal dingen opnoemen. Bijvoorbeeld:

Een kleine handgenerator om iets op te laden.
Een absorbtiekoelkast die op restwarmte draait.
Een ventilator/ stirling-motor ook aangedreven door restwarmte.
Thermo-electriciteit (voor bijvoorbeeld verlichting) uit restwarmte.
Een zelfgemaakte windmolen.

Zijn dat goede voorbeelden ?

Dirk
Dirk Bauwens
Berichten: 1301
Lid geworden op: 28 jan 2006, 23:52
Locatie: Sint-Niklaas, België

Bericht door Dirk Bauwens »

Wat ik laatst zag: een soort "sokken" (voor de voeten) die eruit zagen als een soort kleine slaapzakjes. Ze waren gevuld met dons. Dergelijke sokken dienen natuurlijk niet om op te lopen, maar zijn zonder meer zeer energiebesparend in sommige koude omstandigheden! In bepaalde extreme gevallen zijn het zelfs levensredders!

Kostprijs was 50 euro per paar.

Dirk
Dirk Bauwens
Berichten: 1301
Lid geworden op: 28 jan 2006, 23:52
Locatie: Sint-Niklaas, België

Bericht door Dirk Bauwens »

Een aantal dagen geleden heb ik voor 15,99 euro een pocket stroomgenerator gekocht waarmee men in noodgevallen handmatig een GSM kan bijladen. Connectors voor verschillende GSM merken zijn inclusief. Deze kleine handgenerator is ook voorzien van 5 felle witte LED's (1 of 3 of 5 zijn inschakelbaar) ?n een oplaadbare batterij.

Dirk
mark
Berichten: 517
Lid geworden op: 31 jan 2006, 20:19
Locatie: maartensdijk

Bericht door mark »

Hoi Dirk,

Die zijn inderdaad leuk bedacht en je hebt zaklampen die zo moet opladen en op het zelfde moment je gsm opladen. Verkrijgbaar bij de meeste buitensport zaken. Stond ook nog een radio die je eerst op moet draaien en een zaklamp die moet schudden voor het gebruik. Die gaat op led lampjes.

mark
bartje
Berichten: 27
Lid geworden op: 28 aug 2006, 08:16
Locatie: ZUTPHEN
Contacteer:

Bericht door bartje »

Wat is
Een absorbtiekoelkast die op restwarmte draait?
Dank Bart
geen geld wel plannen en hoop
John Doh
Berichten: 465
Lid geworden op: 30 jul 2006, 15:26

Bericht door John Doh »

Dirk Bauwens schreef:Een aantal dagen geleden heb ik voor 15,99 euro een pocket stroomgenerator gekocht waarmee men in noodgevallen handmatig een GSM kan bijladen. Connectors voor verschillende GSM merken zijn inclusief. Deze kleine handgenerator is ook voorzien van 5 felle witte LED's (1 of 3 of 5 zijn inschakelbaar) ?n een oplaadbare batterij.
Dat apparaat bevordert eerder de veiligheid. Er zijn in de bergen al diverse in problemen geraakte buitensporters teruggevonden door hun GSM-signaal uit te peilen. Probleem daarbij was wel, dat de accu van de GSM op zeker moment uitgeput raakte. Door de kou gebeurt dat eerder. In die gevallen kan een pocketgenerator uitkomst bieden!

Ik heb zelf een zaklantaarn met slinger gekocht. De verlichting is met LED's en houdt niet over, maar het opwinden werkt. Misschien kan ik er zelf een voedingsuitgang op prutsen.
John
Dirk Bauwens
Berichten: 1301
Lid geworden op: 28 jan 2006, 23:52
Locatie: Sint-Niklaas, België

Bericht door Dirk Bauwens »

bartje schreef:Wat is
Een absorbtiekoelkast die op restwarmte draait?
Dank Bart
Absorbtiekoelkasten hebben alleen maar warmte nodig om te koelen. Het zijn warmtepompen, aangedreven door warmte.

Een goed voorbeeld daarvan zijn bepaalde koelkastjes voor in de wagen of op de camping. Ook in ziekenhuiskamers worden ze soms gebruikt omdat ze totaal geluidloos werken. Ik heb het niet over de thermo-electrische modellen. De warmte in deze koelkasten wordt ofwel electrisch of ofwel door een gasvlammetje geleverd, maar is zeker mogelijk om hiervoor ook "restwarmte" van bijvoorbeeld een kachel te gebruiken.

Dirk
Dirk Bauwens
Berichten: 1301
Lid geworden op: 28 jan 2006, 23:52
Locatie: Sint-Niklaas, België

Bericht door Dirk Bauwens »

John Doh schreef:
Dirk Bauwens schreef:Een aantal dagen geleden heb ik voor 15,99 euro een pocket stroomgenerator gekocht waarmee men in noodgevallen handmatig een GSM kan bijladen. Connectors voor verschillende GSM merken zijn inclusief. Deze kleine handgenerator is ook voorzien van 5 felle witte LED's (1 of 3 of 5 zijn inschakelbaar) ?n een oplaadbare batterij.
Dat apparaat bevordert eerder de veiligheid. Er zijn in de bergen al diverse in problemen geraakte buitensporters teruggevonden door hun GSM-signaal uit te peilen. Probleem daarbij was wel, dat de accu van de GSM op zeker moment uitgeput raakte. Door de kou gebeurt dat eerder. In die gevallen kan een pocketgenerator uitkomst bieden!

Ik heb zelf een zaklantaarn met slinger gekocht. De verlichting is met LED's en houdt niet over, maar het opwinden werkt. Misschien kan ik er zelf een voedingsuitgang op prutsen.
Hallo John,

Ondertussen worden dergelijke laders, inclusief de connectoren voor de meeste merken GSM's, bijna overal verkocht. Ik denk dat in de Makro wel een paar verschillende modellen verkocht worden.

Dirk
bartje
Berichten: 27
Lid geworden op: 28 aug 2006, 08:16
Locatie: ZUTPHEN
Contacteer:

Bericht door bartje »

Dirk Bauwens schreef:
bartje schreef:Wat is
Een absorbtiekoelkast die op restwarmte draait?
Dank Bart
Absorbtiekoelkasten hebben alleen maar warmte nodig om te koelen. Het zijn warmtepompen, aangedreven door warmte.

Een goed voorbeeld daarvan zijn bepaalde koelkastjes voor in de wagen of op de camping. Ook in ziekenhuiskamers worden ze soms gebruikt omdat ze totaal geluidloos werken. Ik heb het niet over de thermo-electrische modellen. De warmte in deze koelkasten wordt ofwel electrisch of ofwel door een gasvlammetje geleverd, maar is zeker mogelijk om hiervoor ook "restwarmte" van bijvoorbeeld een kachel te gebruiken.

Dirk
Dank je. Bart
geen geld wel plannen en hoop
bartje
Berichten: 27
Lid geworden op: 28 aug 2006, 08:16
Locatie: ZUTPHEN
Contacteer:

Bericht door bartje »

Dirk Bauwens schreef:
bartje schreef:Wat is
Een absorbtiekoelkast die op restwarmte draait?
Dank Bart
Absorbtiekoelkasten hebben alleen maar warmte nodig om te koelen. Het zijn warmtepompen, aangedreven door warmte.

Een goed voorbeeld daarvan zijn bepaalde koelkastjes voor in de wagen of op de camping. Ook in ziekenhuiskamers worden ze soms gebruikt omdat ze totaal geluidloos werken. Ik heb het niet over de thermo-electrische modellen. De warmte in deze koelkasten wordt ofwel electrisch of ofwel door een gasvlammetje geleverd, maar is zeker mogelijk om hiervoor ook "restwarmte" van bijvoorbeeld een kachel te gebruiken.

Dirk
Dank je. Bart
geen geld wel plannen en hoop
bartje
Berichten: 27
Lid geworden op: 28 aug 2006, 08:16
Locatie: ZUTPHEN
Contacteer:

Bericht door bartje »

Dank je. Bart
geen geld wel plannen en hoop
Plaats reactie