CV ketel dat aan een boiler is verbonden met warmtewisselaar

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Alparslan

CV ketel dat aan een boiler is verbonden met warmtewisselaar

Bericht door Alparslan » 10 apr 2016, 13:16

Ik heb zelf iets bedacht maar weet niet zeker of het zal werken vandaar dat ik hier ben gekomen om het te bevestigen met behulp van jullie.
Mijn idee is dus om een brede boiler met een dubbele bodem boven de CV ketel te plaatsen en aan elkaar te verbinden met warmtewisselaars zodat het niet nuttig gebruikte warmte van de CV ketel naar de boiler gaat om het op water dat in de boiler zit op te warmen.
Zal dit mogelijk zijn?
Alvast bedankt.

Chevman
Contacteer:

Re: CV ketel dat aan een boiler is verbonden met warmtewisse

Bericht door Chevman » 10 apr 2016, 13:52

Als je bedoelt om sanitair water te verwarmen met je rookgas van de ketel dan is dat mogelijk.
bv. Burgerhout Ecoflo rookgas warmtewisselaar (470,- euro) hiermee zou je 30% kunnen besparen.
Je zou het zelf kunnen maken.
Bijlagen
Ecoflo-opengewerkt.jpg
Ecoflo-opengewerkt.jpg (25.29 KiB) 1732 keer bekeken
14 x BYD 260P6C-30 (260 Wp poly)
1 x SolarEdge SE3500

Ruuben

Bericht door Ruuben » 10 apr 2016, 19:29

Ik kan me niet voorstellen dat er nog nuttige warmte uit een moderne afvoer van een hr cv-ketel te halen is.

fikkie stoken

Bericht door fikkie stoken » 10 apr 2016, 22:16

Ruuben schreef:Ik kan me niet voorstellen dat er nog nuttige warmte uit een moderne afvoer van een hr cv-ketel te halen is.
Juist met tapwater bedrijf wel, de moderne Hr haalt net 80~85 % in tapwater bedrijf.
De warmtewisselaar heeft dan een dusdanige temperatuur dat de rookgassen hoog van temperatuur zijn en niet meer condenseren, dus is het wel nuttig om aan de bovenkant de koude toevoer van het Sww aan te sluiten en zo bij tapwaterbedrijf de rookgas te koelen voor een verbeterd rendement.
In cv bedrijf valt er met vloerverwarming en ltv inderdaad niet veel nuttigs meer uit te halen.

Bij zelfbouw zou ik zeker willen weten dat het water en gasdicht is, gezien de rookgasafvoer overdruk is!

Ruuben

Bericht door Ruuben » 11 apr 2016, 07:32

Ik had iets eerder er van moeten horen. Ik heb nu te veel leidingen boven de ketel lopen.
Maar met zonneboiler neemt het rendement wel er veel af. Het is vanmorgen nog 70 graden in mijn buffervat.

Plaats reactie