Reactie op schema gevraagd Atmos 30

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

jobplas
Berichten: 234
Lid geworden op: 03 feb 2013, 20:13

Reactie op schema gevraagd Atmos 30

Bericht door jobplas »

Allen,

Ik ben van plan op korte termijn een Atmos DC30GD te bestellen, inclusief een buffervat van 2000 liter. Dit wil ik aansluiten op onze CV met voornamelijk Lage termperatuur verwarming.

In de afbeelding is de huidige CV installatie zichtbaar (rechts op de afbeelding).
Ik ben van plan een eenvoudige installatie op te bouwen, waarbij de Remeha Calenta ketel geen functie meer heeft (simpelweg door deze uit te schakelen).
Natuurlijk blijft de Calenta hangen als backup, dan sluit ik de leidingen naar de buffer af door middel van afsluitkranen.

Het liefste werk ik zonder wisselaar tussen buffer en CV (CV water dus rechtstreeks de buffer in).
Ik heb de volgende vragen:

Hoe kan ik de warmtevraag het beste sturen?
Zelf dacht ik aan een pomp tussen buffer en woning CV systeem, de pomp wordt aan/uit geschakeld door een ruimte temp gestuurde 220v schakelaar (super simpel).
Mocht ik voor bovenstaande kiezen, is het dan wel verstandig om 90 graden bufferwater naar de woning te pompen?

Reacties zijn welkom.
Nieuwe opzet CV.png
200m2 woonboerderij, Dovre 450, LTV verwarming dmv Atmos 30kw, geen aardgas, negatieve energierekening, 5100Wp Solar Frontier, Varkentjes, kippetjes, moestuin.
hanskraayeveld
Berichten: 709
Lid geworden op: 04 okt 2015, 14:49

Re: Reactie op schema gevraagd Atmos 30

Bericht door hanskraayeveld »

Lijkt me niet heel verstandig...
90 is aardig heet.
Ik weet niet of je alupex leidingen hebt en kinderen?
Gewoon een mengventiel direct na je warm waterleiding uit je buffer monteren met een aansluiting op je retour, en erna een pomp die het richting je huis/boerderij pompt.
Als je het niet snapt, zeg je het maar dan teken ik het.
En ik zou als mengventiel een zonneboiler sanitair mengventiel nemen, die kan je zelf redelijk op temp instellen met een draaiknop boven op.
Ik heb er nog 1 liggen...
JantjeV8
Berichten: 4035
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Reactie op schema gevraagd Atmos 30

Bericht door JantjeV8 »

hanskraayeveld schreef:, en erna een pomp die het richting je huis/boerderij pompt.
Is het niet beter om die pomp in de retour te zetten?
jobplas
Berichten: 234
Lid geworden op: 03 feb 2013, 20:13

Re: Reactie op schema gevraagd Atmos 30

Bericht door jobplas »

Heb inderdaad kinderen en was van plan Rehau leidingwerk toe te passen, daar heb ik nog veel buis en koppelingen van liggen. Iemand nog een perstang?

Als ik je goed begrijp monteer ik een drieweg mengklep tussen de aanvoer en retour van de buffer (richting de woning). Daarmee stroomt het water in de "transportleiding" naar de woning met een zo laag mogelijke temperatuur. Ik kan dit zelf wel in het schema zetten (update volgt).

Heb je een typeaanduiding van zo'n klep? Hoe schakel ik de verwarming dan in en uit?
200m2 woonboerderij, Dovre 450, LTV verwarming dmv Atmos 30kw, geen aardgas, negatieve energierekening, 5100Wp Solar Frontier, Varkentjes, kippetjes, moestuin.
holtere
Berichten: 1173
Lid geworden op: 07 mei 2011, 18:23

Re: Reactie op schema gevraagd Atmos 30

Bericht door holtere »

Wel beter een mengventiel nemen voor cv doeleinden. Doe voor sww hebben maar een geringe doorlaat capacteit
GTV6
Berichten: 383
Lid geworden op: 18 apr 2014, 17:53

Re: Reactie op schema gevraagd Atmos 30

Bericht door GTV6 »

Kan prima zo, lekker simpel. Idd wel de pomp in de retour zetten en deze schakelen met de RT. In jouw geval kun je in de afgifte zeker een mengventiel plaatsen je hebt immers alleen LTV. Nog wel een terugslagklep of handafsluiter bij de ketel, anders heb je wat stroming door de ketel.
hanskraayeveld
Berichten: 709
Lid geworden op: 04 okt 2015, 14:49

Re: Reactie op schema gevraagd Atmos 30

Bericht door hanskraayeveld »

holtere schreef:Wel beter een mengventiel nemen voor cv doeleinden. Doe voor sww hebben maar een geringe doorlaat capacteit
Ik weet dan niet of ik een sww mengventiel heb..
Ik heb iig 3x 3/4" aansluiting of zelfs 3x 1".
Ik denk 3x 3/4".
Het mooie van zon klep is dat je de graden redelijk kunt instellen van het gemengde water, dus zonder patroon.
Bereik van 40 tot 75 graden volgens mij...
jobplas
Berichten: 234
Lid geworden op: 03 feb 2013, 20:13

Re: Reactie op schema gevraagd Atmos 30

Bericht door jobplas »

GTV6 schreef:Kan prima zo, lekker simpel. Idd wel de pomp in de retour zetten en deze schakelen met de RT. In jouw geval kun je in de afgifte zeker een mengventiel plaatsen je hebt immers alleen LTV. Nog wel een terugslagklep of handafsluiter bij de ketel, anders heb je wat stroming door de ketel.
Schakelen met de RT, wat is een RT?
Ik denk dat er een handafsluiter voor de ketel komt.
200m2 woonboerderij, Dovre 450, LTV verwarming dmv Atmos 30kw, geen aardgas, negatieve energierekening, 5100Wp Solar Frontier, Varkentjes, kippetjes, moestuin.
jobplas
Berichten: 234
Lid geworden op: 03 feb 2013, 20:13

Re: Reactie op schema gevraagd Atmos 30

Bericht door jobplas »

Schema aangepast, mengventiel is nu toegevoegd.
Op ons sanitairwater heb ik een DUCO mengventiel, wat raden jullie te monteren achter de buffer?

Ik heb ook een (transport)pomp in de retourleiding gezet vlak na de VVW-verdeler.
Deze pomp gaat de warmte uit de buffer trekken door het mengventiel en de transportleiding naar het CV Circuit van de woning.
De vloerverwarmingspomp en de "transportpomp" mogen beide inschakelen zogauw er vanuit de woonkamer om warmte "gevraagd" wordt.
Maar hoe kan ik dit het beste schakelen? Hebben jullie suggesties?
incl mengventiel.png
200m2 woonboerderij, Dovre 450, LTV verwarming dmv Atmos 30kw, geen aardgas, negatieve energierekening, 5100Wp Solar Frontier, Varkentjes, kippetjes, moestuin.
holtere
Berichten: 1173
Lid geworden op: 07 mei 2011, 18:23

Re: Reactie op schema gevraagd Atmos 30

Bericht door holtere »

Heimeier heeft mooie mengventielen, Deze worden gebruikt voor hout-cv en vergassers maar tis maar voor het idee:
http://shop.dehoutvergasser.nl/products ... atkop.aspx
Kun je niet schakelen met een kamerthermostaat en een relais?

Overigens zit je Laddomat verkeerd, die moet naar onderen!
GTV6
Berichten: 383
Lid geworden op: 18 apr 2014, 17:53

Re: Reactie op schema gevraagd Atmos 30

Bericht door GTV6 »

RT bedoelde ik ruimtethermostaat, daar zijn er voldoende van die direct 230V kunnen schakelen. Idd wat Holtere tikt, de mengklep plaats je in de retourleiding naar de ketel.
Maak er een studie van welke ruimtethermostaat je gaat gebruiken, deze moet goed passen bij vloerverwarming, alles gaat trager. De pomp vvw mag wel wat langer draaien dan de transportpomp, dit maakt de verdeling in de vloer beter.
jobplas
Berichten: 234
Lid geworden op: 03 feb 2013, 20:13

Re: Reactie op schema gevraagd Atmos 30

Bericht door jobplas »

Hierbij nogmaals de laatste tekening, nu met Laddomat op de retour (hij moet immers koudwater opwarmen, geen heet water afkoelen...).
Ik heb besloten eerst de buffer, Atmos, laddomat, expansievat en veiligheden te bestellen, die ga ik plaatsen en aansluiten. Het mengventiel voor de huisCV en de pomp met Ruimte Temperatuur Thermosstaat zal ik op een later moment bestellen.
Laddomat.png
200m2 woonboerderij, Dovre 450, LTV verwarming dmv Atmos 30kw, geen aardgas, negatieve energierekening, 5100Wp Solar Frontier, Varkentjes, kippetjes, moestuin.
GTV6
Berichten: 383
Lid geworden op: 18 apr 2014, 17:53

Re: Reactie op schema gevraagd Atmos 30

Bericht door GTV6 »

Waar je nog even op moet letten bij het afsluiten van je gas cv, zorg dat het expansievat en overstort aangesloten is voor de afsluiters. Of monteer maar een afsluiter in aanvoer of retour dat is voldoende om de flow te onderbreken. Tenminste ik neem aan dat de ketel blijft functioneren voor je SWW, dan heb je wel een klein expansievat nodig.
jobplas
Berichten: 234
Lid geworden op: 03 feb 2013, 20:13

Re: Reactie op schema gevraagd Atmos 30

Bericht door jobplas »

GTV6 schreef:Waar je nog even op moet letten bij het afsluiten van je gas cv, zorg dat het expansievat en overstort aangesloten is voor de afsluiters. Of monteer maar een afsluiter in aanvoer of retour dat is voldoende om de flow te onderbreken. Tenminste ik neem aan dat de ketel blijft functioneren voor je SWW, dan heb je wel een klein expansievat nodig.
Goede tip! Ik heb in dit schema de SWW bewust er buiten gehouden.

De volgorde is nu:
--> Koudleidingwater via inlaatcombi --> Eboiler 80l --> DUCO mengventiel --> Gas CV ketel (SWW functie is uitgeschakeld) --> SWW tapkranen.

De Gas ketel zit er nu nog tussen omdat ik bij het aansluiten niet wist of 80l voldoende is. Maar het blijkt voldoende te zijn. In de toekomst wil ik het koude leidingwater voorverwarmen met een wisselaar of friswaterstation via de buffer, dan moet de CV ketel functie er wel uit kunnen.

We hebben voor een E-Boiler gekozen vanwege een stroomoverschot, ik zit er nu aan te denken om ook nog een Warmte Element in het Buffervat te monteren, maar hier kan ik ook mee wachten, tot einde salderingsregeling.
200m2 woonboerderij, Dovre 450, LTV verwarming dmv Atmos 30kw, geen aardgas, negatieve energierekening, 5100Wp Solar Frontier, Varkentjes, kippetjes, moestuin.
GTV6
Berichten: 383
Lid geworden op: 18 apr 2014, 17:53

Re: Reactie op schema gevraagd Atmos 30

Bericht door GTV6 »

Oke,
als je de ketel niet gebruikt dan zou ik zeggen een afsluiter dan ben je hufterproof. Nog wel even opletten de Atmosketel is in feite bestemd voor 2,5 bar, dus zoek even het juiste overstortventiel. De standaard is hier 3 bar, dus effe zoeken. Zorg dat je een voldoende groot expansievat passend bij je buffer hebt.
Een friswaterstation super, maar zo'n ding kost minimaal € 1300,- dat vind ik veel als je bedenkt dat een platenwisselaar net 60 a 70 euro kost. Het kan anders zeg maar. Je hebt wellicht elektra over maar als de ketel aan moet vast niet. Denk daar over na maar bedenk ook dat als je met 80 liter uit kan dat er economisch weinig te winnen is. Dan is het meer de gedachte, de hobby en de overtuiging.
Plaats reactie