Rendabele zonneboiler bij laag gasverbruik

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Zon in Dronten

Rendabele zonneboiler bij laag gasverbruik

Bericht door Zon in Dronten » 12 mar 2016, 15:19

Ik ben op zoek naar een rendabele oplossing om onze cv te ondersteunen. Wij gebruiken per jaar ong 700m3 gas voor de cv met radiatoren en 300m3 gas voor tapwater ( en waakvlam en koken ). Wie kan er mij verder helpen?
Een standaard systeem met dubbele warmtewisselaar van 200l van ong €2000 (na aftrek subsidies) is voor ons eigenlijk al niet interessant.

Pietje
Moderator
Contacteer:

Re: Rendabele zonneboiler bij laag gasverbruik

Bericht door Pietje » 12 mar 2016, 18:12

Misschien kun je een nauwkeuriger beschrijving geven over je huis, de isolatie ervan, hoeveel dak je hebt, ramen, gebruik. Waarschijnlijk zijn er meer mogelijkheden dan waar je nu aan denkt...
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --

Zon in Dronten

Bericht door Zon in Dronten » 12 mar 2016, 18:19

We hebben een perfect geïsoleerd huis van 2009 met een hr cv ketel van t zelfde jaar. Groot schuin dak pal op t zuiden. 9 zonnepanelen voorzien in onze jaarlijkse electriciteits behoefte. Verder hebben we geen "dure" apparaten zoals droger of afwasmachine of bad dat veel ww vraagt.

Zon in Dronten

Bericht door Zon in Dronten » 12 mar 2016, 18:27

Ons dak op t zuiden (zie foto)

Sorry: foto wordt niet geaccepteerd. ......

Ingir

Bericht door Ingir » 13 mar 2016, 00:18

Zonneboilers zijn voor de meeste gezinnen niet rendabel, of je moet een half elftal huisvesten, gemiddelde huishoudens met 2-4 personen lopen er beter met een grote boog omheen. CV-ondersteuning is ook onrendabel, een goed geïsoleerde woning heeft een zeer klein stookseizoen (december-februari) ofwel de maanden dat de zonneboiler vrijwel niets doet.

Ze zijn wel rendabel te maken door de kosten onder de € 500 te houden, bijvoorbeeld door de collector zelf te bouwen en de benodigde spullen zoveel mogelijk via marktplaats of dergelijke te kopen.

swake

Bericht door swake » 13 mar 2016, 11:10

Zolang je mag/kan salderen: extra PV panelen op het dak leggen en elektrisch bijverwarmen (tradiationeel, niet met een warmtepomp). Die stroom kan je ook altijd voor iets anders gebruiken. Gezien de kost moet je het wel zelf kunnen en willen doen.

Of dit uiteindelijk nog ecologisch is wordt een andere vraag.

Heb je een tuin? En buren met groenafval? Biomeiler...

holtere

Bericht door holtere » 13 mar 2016, 11:57

@ Ingir,
Je zult het allemaal wel uitgeteld hebben maar ik ken nauwelijks huishoudens die aan jouw beschrijving voldoen. Zelf blijf ik een beetje moeite houden met deze pure, en alleen op de centen gerichte benadering die geënt is op het heden. Er zijn weinig dingen die je meer plezier geven dan warmte van je eigen collectoren en daarvoor houd ik graag wat kieren open en laat ik wat isolatie weg :mrgreen:

holtere

Bericht door holtere » 13 mar 2016, 12:16

Ik ben op zoek naar een rendabele oplossing om onze cv te ondersteunen.
Sorry Ingir, je antwoord was op maat voor ts :fff
Op zondagmorgen moet ik ook niks doen eigenlijk......

Zon in Dronten

Bericht door Zon in Dronten » 13 mar 2016, 12:44

Zou het werken om een extra grote boiler op 1 collector te gebruiken en een max temperatuur van bv 65 graden aan te houden? 80 graden is waarschijnlijk teveel voor ondersteuning van de cv. Zo kan ik dan wellicht langer warmte bufferen.

Is er een berekening hoe groot de boiler kan zijn als je naar slechts 65 graden wilt?

Ingir

Bericht door Ingir » 13 mar 2016, 15:04

holtere schreef:Zelf blijf ik een beetje moeite houden met deze pure, en alleen op de centen gerichte benadering die geënt is op het heden. Er zijn weinig dingen die je meer plezier geven dan warmte van je eigen collectoren en daarvoor houd ik graag wat kieren open en laat ik wat isolatie weg :mrgreen:
Dat begrijp ik, er is veel meer dan de financiële benadering (ecologie, comfort) maar de meeste mensen hebben toch vooral interesse voor dat financiële aspect, zo ook TS. Desondanks is het ook in ecologische opzichten interessant om de meest (financieel) rendabele oplossingen te kiezen vanuit de financiële beperkingen die gezinnen nu eenmaal hebben: hoe kan ik met mijn beperkte financiële middelen zoveel mogelijk ecologisch resultaat behalen... Koop ik voor 8K een warmtepomp/zonneboiler of investeer ik 8K in extra isolatie, luchtdichting en balansventilatie. Het antwoord is sterk afhankelijk van de aanvangspositie, een moderne en goed geïsoleerde woning zal al voorzien zijn van isolatie en balansventilatie.

mro

Bericht door mro » 13 mar 2016, 20:08

Waakvlam?

Als je nog een ketel hebt met een waakvlam dan kan die vervangen wel eens een goede investering zijn :)

Zon in Dronten

Bericht door Zon in Dronten » 13 mar 2016, 20:22

mro schreef:Waakvlam?

Als je nog een ketel hebt met een waakvlam dan kan die vervangen wel eens een goede investering zijn :)
T is inderdaad geen waakvlam meer.

mro

Bericht door mro » 14 mar 2016, 20:44

Als ik zie hoe mijn aardgasverbruik jaar na jaar naar beneden gaat, deels door optimalisering deels door klimaatverandering dan ben ik zelf best wel wantrouwig tegenover grote investeringen (hobby's buiten beschouwing gelaten).

Heb je zelf bijvoorbeeld al gedacht aan bijvoorbeeld extra compartimentering van de woning tijdens de koude maanden, sturing van je ketel zo goed mogelijk geoptimaliseerd volgens leefwijze,...

Zon in Dronten

Bericht door Zon in Dronten » 14 mar 2016, 21:07

mro schreef:Als ik zie hoe mijn aardgasverbruik jaar na jaar naar beneden gaat, deels door optimalisering deels door klimaatverandering dan ben ik zelf best wel wantrouwig tegenover grote investeringen (hobby's buiten beschouwing gelaten).

Heb je zelf bijvoorbeeld al gedacht aan bijvoorbeeld extra compartimentering van de woning tijdens de koude maanden, sturing van je ketel zo goed mogelijk geoptimaliseerd volgens leefwijze,...
Bedankt voor het meedenken. Ik ben het eens met je verhaal. En qua compartimentering: we hebben nu al alleen maar beneden de verwarming aan. Deze winter slechts 1 of 2 ochtenden op de badkamer en verder niet.

Ingir

Bericht door Ingir » 15 mar 2016, 14:16

mro schreef:Als ik zie hoe mijn aardgasverbruik jaar na jaar naar beneden gaat, deels door optimalisering deels door klimaatverandering dan ben ik zelf best wel wantrouwig tegenover grote investeringen (hobby's buiten beschouwing gelaten).

Whoehaha, verlaging gasverbruik door klimaatverandering, met een beetje pech staat de wind hier verkeerd in de winter en hebben we 2 maanden lang vorst, dag en nacht. Moet je zien wat je gasverbruik dan doet...

Plaats reactie