Verschil isolatie waarde 4,5 of Rc 6 Woonschuur.

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Atlas
Berichten: 510
Lid geworden op: 21 mar 2008, 16:17

Verschil isolatie waarde 4,5 of Rc 6 Woonschuur.

Bericht door Atlas »

Dag mensen,

Lang niet meer op dit forum geweest. (Hout-cvkacheltje brand nog steeds prima; wilgenstekken zijn al geweldig gegroeid. Dit alles mede door jullie bijdragen)

Met de voorgenomen nieuwbouw van onze Woonschuur (wij bouwen een woonschuur naast en aan onze huidige woning. De kinderen komen op het huidige) komt het volgende naar voren:

Deze nieuwbouw gaat te duur worden. "dit kan Bruin niet trekken"
Alles was door de aannemer begroot op een Rc waarde 6 met alles trippelglas.
dat is mooi allemaal zegt nu de aannemer maar "als in je een bezuinigingsadvies mag geven is dat die Rc-waarde van 6 terugbrengen naar 4,5. Je voldoet dan ruim aan het huidige bouwbesluit en de bezuiniging op het geheel zal heel groot zijn".
"Mooi en lovenswaardig allemaal dat je duurzaam wilt bouwen, maar dat verschil verdien je voorlopig niet terug".

Wel heb ik hem gevraagd in zijn nieuwe berekeningen het dak uit te gaan voeren in Rc 6. Maar is dat wel zo gunstig als de rest nog steeds 4,5 en dus de "zwakste schakel is". Lekt er daar dan niet teveel warmte weg?
Bij de bovenstaande vraag aan hem heb ik me bedacht dat de grootste warmte verliezen in volgorde optreden:
-dak
-ramen
-zijgevels
-vloeren

-Mijn vraag is dus: Is dat wel zo, dat verhaal dat ik het "bijna niet" terug verdien??
-Inderdaad HR++ bevalt heel goed. Dat ervaar ik elke dag maar is er niet heel veel te winnen met toch tripple?
-Kan ik hem vragen het verschil in m3 aan gasverbruik voor te rekenen in ene en het ander geval? En wat zal daarin, denken jullie de
uitkomst zijn?

Groet van Atlas
Bijlagen
IMG_0048.JPG
IMG_0049.JPG
IMG_0050.JPG
IMG_0051.JPG
JantjeV8
Berichten: 4022
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Verschil isolatie waarde 4,5 of Rc 6 Woonschuur.

Bericht door JantjeV8 »

Ja, dat is nou interessant.

Tuurlijk moeten ze het verschil gasverbruik kunnen berekenen, immers vanaf 0 af kunnen ze het ook bepalen. De aannemer zelf misschien niet, maar de installatieadviseur wel.

Het Bouwbesluit geeft voor gevels 4,5 op, voor daken 6,0 en is een verplichting voor eenieder die bouwt. Handhaving en controle laten het toe dat er nogal mee gerommeld wordt, nogal makkelijk mee omgesprongen wordt zal ik maar zeggen. Een 'ongeveer-krabbel' op een blaadje is voldoende om geen vragen meer te stellen.

Een traditionele geveldoorsnede:
Binnenblad, isolatiepakket, luchtspouw, buitenblad. Ongeacht welk materiaal je toe past.

Rc verhogen = dikker isoleren, ook de traditionele denkwijze en houdt die maar even aan.
De aannemer zegt daarin fors te kunnen besparen.
Wat koste het hem dan meer/minder?

Mijns inziens enkel de dikte tussen de 2 soorten benodigde isolatie R 6,0 versus R 4,5, en in geval van metselwerk wat langer spouwankertjes.... Op m2's is dat een paar euro in de isolatie, en dubbeltjes op de spouwankers. Ik zou niet weten waar hij het anders vandaan moet halen. Voor de hoge R zal hij schuimisolatie opnemen, voor de 'lage' R zal hij steenwol gebruiken. Laat hem op de inkoop dan een euro of 8/m2 meer uit moeten geven.
Over kozijnen/glas weet ik het niet.
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Verschil isolatie waarde 4,5 of Rc 6 Woonschuur.

Bericht door kockie »

Ik zou ook wel eens willen weten hoeveel het scheelt, dat kun je dan weer mooi vergelijken met de gasprijs om te kijken wat de (verfoeide) terugverdientijd is.

Isoleren kun je mijns inziens maar 1 keer goed doen. Stoken kun je nog heel lang.

Misschien iets minder luxe badkamer/keuken/weetikveel?
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Erikvr
Berichten: 672
Lid geworden op: 02 mar 2009, 13:41

Re: Verschil isolatie waarde 4,5 of Rc 6 Woonschuur.

Bericht door Erikvr »

Hoe ga je verwarmen? Bij voldoende gratis beschikbaar hout kun je overwegen of de meerprijs van de extra isolatie dat wel waard is.
groet,
Erik
Wouter Gillis
Berichten: 692
Lid geworden op: 22 dec 2008, 14:54
Locatie: Zaventem

Re: Verschil isolatie waarde 4,5 of Rc 6 Woonschuur.

Bericht door Wouter Gillis »

Drievoudig of dubbel glas zegt op zich niet veel. Je moet kijken naar de u-waarde van het glas (én het kozijn). Maw, er bestaat drievoudig glas met een u-waarde van 0.8 maar in dubbelglas bestaat dit eveneens.

Als je de U waarde hebt, is het warmte verlies van het glas zelf te berekenen. stel je hebt de keuze tussen 1.1 glas en 0.6 glas. Het verschil in k-waarde tussen beide is 0.5. Als je 50m² glas hebt en je neemt een buitentemperatuur van -8°C en een binnentemperatuur van 20°C dan kom je het volgende uit: 0.5 watt * 50m² * K=(20°C-(-8°C))=700 watt extra verlies. Als op een koude winterdag het over 24u gemiddeld -8°C is, heb je theoretisch ongeveer 16,8kwh extra nodig. (als ik me nergens heb vergist)Als je dat dan middelt over de temperatuur binnen een stookseizoen en vermenigvuldigt met de gasprijs weet je ongeveer wat het oplevert. Ook de kozijnen spelen een rol.

Het 3v glas an sich is meestal niet de prijs, het zijn de kozijnen (scharnieren) die bestand moeten zijn tegen het gewicht van het drievoudig glas. Vaste houten kozijnen (die niet open kunnen) laten maken bij een schrijnwerker kan de prijs behoorlijk drukken. De standaard drievoudig glas kozijnen zijn meestal erg duur.

Oja, het comfort is ook wat waard. Bij hoge 1.1 ramen heb je weleens koudeval. Bij degelijke drievoudig glas (bijvoorbeeld 0.4 à 0.6) niet.

mvg
Wouter
eco-boy
Berichten: 12
Lid geworden op: 22 feb 2016, 07:13

Re: Verschil isolatie waarde 4,5 of Rc 6 Woonschuur.

Bericht door eco-boy »

Erikvr schreef:Hoe ga je verwarmen? Bij voldoende gratis beschikbaar hout kun je overwegen of de meerprijs van de extra isolatie dat wel waard is.
Dit is toch wel een foute redenering :twisted:

Persoonlijk denk ik dat isolatie het laatste is waar je op wil besparen, mss kan je dingen voorzien die later nog afgewerkt worden als er terug budget is. Je ramen uitbreken en of vloer om beter te isoleren is niets iets dat de meeste mensen onmiddellijk uitvoeren. Zelf ben ik ook aan het renoveren en gebruik overal triple-glas en zou het niet anders willen.
Erikvr
Berichten: 672
Lid geworden op: 02 mar 2009, 13:41

Re: Verschil isolatie waarde 4,5 of Rc 6 Woonschuur.

Bericht door Erikvr »

eco-boy schreef:
Erikvr schreef:Hoe ga je verwarmen? Bij voldoende gratis beschikbaar hout kun je overwegen of de meerprijs van de extra isolatie dat wel waard is.
Dit is toch wel een foute redenering :twisted:

Persoonlijk denk ik dat isolatie het laatste is waar je op wil besparen, mss kan je dingen voorzien die later nog afgewerkt worden als er terug budget is. Je ramen uitbreken en of vloer om beter te isoleren is niets iets dat de meeste mensen onmiddellijk uitvoeren. Zelf ben ik ook aan het renoveren en gebruik overal triple-glas en zou het niet anders willen.
Is dat wel zo? Heb je met de Nederlandse winters daadwerkelijk triple-glas nodig? Isoleren kan natuurlijk ook een sport worden maar misschien is goed wel goed genoeg? Je terugverdientijd met gratis houtverwarming is namelijk erg lang.
groet,
Erik
ruspek
Berichten: 186
Lid geworden op: 12 aug 2014, 08:57

Re: Verschil isolatie waarde 4,5 of Rc 6 Woonschuur.

Bericht door ruspek »

en andersoortige isolatie en opbouw van de muren?
Bijv. strobouw of kalk-hennep.

vooral bij strobouw (maar ook bij kalk-hennep) kan je heel veel zelf doen.
bezuinigen kan je volgens mij het beste (en snelste) doen op de kostenpost "arbeid".

Misschien je bouwplannen ook eens voorleggen aan verschillende aannemers en dus verschillende offertes te vergelijken.
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Verschil isolatie waarde 4,5 of Rc 6 Woonschuur.

Bericht door kockie »

Erikvr schreef:Je terugverdientijd met gratis houtverwarming is namelijk erg lang.
Hoe lang is het hout nog gratis als iedereen er aan gaat zitten trekken en nog belangrijker.... je hebt ook te maken met EROEI. Daarbij is het op hogere leeftijd steeds moeilijker om hout te stoken, zeker als het om verwarming van een groot huis gaat.

Volgens mij is een gebouw dat Atlas wil neerzetten relatief eenvoudig te isoleren. Daarom zou ik dat zeker erg goed (laten) doen. Alles wat je aan minder energie nodig hebt, hoef je ook niet op te wekken. Zie ook trias energetica
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
eco-boy
Berichten: 12
Lid geworden op: 22 feb 2016, 07:13

Re: Verschil isolatie waarde 4,5 of Rc 6 Woonschuur.

Bericht door eco-boy »

Erikvr schreef:
eco-boy schreef:
Erikvr schreef:Hoe ga je verwarmen? Bij voldoende gratis beschikbaar hout kun je overwegen of de meerprijs van de extra isolatie dat wel waard is.
Dit is toch wel een foute redenering :twisted:

Persoonlijk denk ik dat isolatie het laatste is waar je op wil besparen, mss kan je dingen voorzien die later nog afgewerkt worden als er terug budget is. Je ramen uitbreken en of vloer om beter te isoleren is niets iets dat de meeste mensen onmiddellijk uitvoeren. Zelf ben ik ook aan het renoveren en gebruik overal triple-glas en zou het niet anders willen.
Is dat wel zo? Heb je met de Nederlandse winters daadwerkelijk triple-glas nodig? Isoleren kan natuurlijk ook een sport worden maar misschien is goed wel goed genoeg? Je terugverdientijd met gratis houtverwarming is namelijk erg lang.
Wat is nodig hebben? Gaat het hier over spaarzaam omspringen met natuurlijke hulpbronnen of gaat het hier over zoveel mogelijk geld in je zak houden en de norm op papier net halen? Het is trouwens niet omdat hout gratis is dat her daarom ok is om het te verbranden. Hoe je het draait of keert, isoleren is in mijn ogen altijd de beste investering. Als je een glazen wand gaat vergelijken met een vast muur met een dikke isolatie schil moet het toch duidelijk zijn dat de meeste warmte verliezen nog altijd aan het glasoppervlakte gaan plaatsvinden.Verder Geeft trippel glas in de meeste gevallen ook betere akoestische isolatie.
Gebruikersavatar
Atlas
Berichten: 510
Lid geworden op: 21 mar 2008, 16:17

Re: Verschil isolatie waarde 4,5 of Rc 6 Woonschuur.

Bericht door Atlas »

Aan allen:
Dank jullie voor je supersnelle reacties!!!!.
Drievoudig of dubbel glas zegt op zich niet veel. Je moet kijken naar de u-waarde van het glas (én het kozijn). Maw, er bestaat drievoudig glas met een u-waarde van 0.8 maar in dubbelglas bestaat dit eveneens.
Kijk.... dat is nu van belang om te weten! met geen enkele aannemer is er nog met geen woord over gesproken; ga ik meenemen in d de gesprekken want het argument was vooral dat de "passief kozijnen" zoveel dikker zouden moeten zijn om dat trippelglas in te passen.
Een traditionele geveldoorsnede:
Binnenblad, isolatiepakket, luchtspouw, buitenblad. Ongeacht welk materiaal je toe past.
Hoeveel ruimte moet er minimaal tussen de luchtspouw en het buitenblad? (Het buitenblad is in dit geval een opgemetseld trasraam van 1 m hoog en voor de rest tot op muurplaathoogte afgewerkt met Zweeds rabat.)
Het Bouwbesluit geeft voor gevels 4,5 op, voor daken 6,0 en is een verplichting voor eenieder die bouwt. Handhaving en controle laten het toe dat er nogal mee gerommeld wordt, nogal makkelijk mee omgesprongen wordt zal ik maar zeggen. Een 'ongeveer-krabbel' op een blaadje is voldoende om geen vragen meer te stellen
Ga ik strak in de gaten houden.
Misschien je bouwplannen ook eens voorleggen aan verschillende aannemers en dus verschillende offertes te vergelijken.
hebben we gedaan. we komen nu uit op het eindstadium vandaar het vergelijk in isolatie etc
Mijns inziens enkel de dikte tussen de 2 soorten benodigde isolatie R 6,0 versus R 4,5, en in geval van metselwerk wat langer spouwankertjes.... Op m2's is dat een paar euro in de isolatie, en dubbeltjes op de spouwankers. Ik zou niet weten waar hij het anders vandaan moet halen. Voor de hoge R zal hij schuimisolatie opnemen, voor de 'lage' R zal hij steenwol gebruiken. Laat hem op de inkoop dan een euro of 8/m2 meer uit moeten geven.
Over kozijnen/glas weet ik het niet.
Zei ik ook tegen hem maar hij meldde dat daar een groot verschil in zat. persoonlijk denk ik dat de grote raampartijen aan de zuidwestkant nogal wat energie doorlaten. aan de andere kant is dat ook weer de winst met winterse dagen. Hij bood direct aan dat dat beslist uitgerekend werd waar het omslagpunt lag bij schaduw/zon in de ramen. Het dak zal zoveel doorsteken dat het zomers zonwerend is en dat in de herfst voorjaar en winter de zon lekker naar binnen schijnt
Bijv. strobouw of kalk-hennep.
Komt niet meer in aanmerking vanwege de weinige expertise; is wel al overwogen voor een 1,5 jaar terug
Is dat wel zo? Heb je met de Nederlandse winters daadwerkelijk triple-glas nodig? Isoleren kan natuurlijk ook een sport worden maar misschien is goed wel goed genoeg? Je terugverdientijd met gratis houtverwarming is namelijk erg lang
Klopt allemaal deze redeneringen. We werken echter toe naar dat we er zolang als mogelijk kunnen blijven wonen. Dat alles in de situatie van die "participatie samenleving" die ons opgedrongen is. Zo zal alles gelijkvloers ingericht worden.
Nu nog goed van lijf en leden en inderdaad gratis hout etc etc. maar de toekomst zal dat anders worden. We willen ons zo lang mogelijk zelfstandig kunnen redden. Wat niet alleen de vraag opwerpt of we over 10 jaar nog steeds gratis hout hebben maar ook is de vraag of we dat zelf allemaal nog naar binnen kunnen slepen. dus......
Erikvr
Berichten: 672
Lid geworden op: 02 mar 2009, 13:41

Re: Verschil isolatie waarde 4,5 of Rc 6 Woonschuur.

Bericht door Erikvr »

Tja, dat houtstoken stopt helaas ook nog eens een keer...Denk bij bijzonder goede isolatie ook aan de (WTW?)ventilatie..
groet,
Erik
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Verschil isolatie waarde 4,5 of Rc 6 Woonschuur.

Bericht door ritsaert snijder »

De vraag is, denk ik, wanneer bereikt isolatie zijn grenzen. Wanneer ga je overdrijven. Ik begin te begrijpend dat die grens bij het opknappen van een oud huis redelijk laag is. Dat is ook sterk afhankelijk van het huis.

Bij nieuwbouw zou ik het dak een flinke laag geven, 6,5 lijkt me een goed maximum. De muren naar 5. Ik zou de ramen niet overdrijven tenzij je er vlak bij gaat zitten. Ik zou met de vloer ook voor een 5 gaan, maar dan wel goed met een droge isolatie.

Ik zou trouwens glas en steenwol en resolschuim niet gebruiken. Te vocht gevoelig.
groet!

Ritsaert
Gebruikersavatar
Atlas
Berichten: 510
Lid geworden op: 21 mar 2008, 16:17

Re: Verschil isolatie waarde 4,5 of Rc 6 Woonschuur.

Bericht door Atlas »

Dag allemaal; wat een reacties zeg!
Graag wel even bij mijn oorspronkelijk vragen blijven als het kan. (start anders zelf even een nieuw onderwerp, oke?)
Denk bij de bijzonder goede isolatie ook aan de (WTW?)ventilatie.
Dit komt niet in aanmerking om verschillende redenen.
De bedoeling is om zoveel mogelijk de ruimtes te stoken met een houtkachel voor zolang wij dat fysiek kunnen. We hopen aan 5-8 kw (deze kachel stoken we al jaren mee) genoeg te hebben. eigenlijk is het een "plaat"van 10x10 meter met daarin keuken/kamer, badkamer en 2 slaapkamertjes. dat lijkt me niet zoveel energie te gebruiken toch......?
Verder spelen we nog met het idee om samen met onze kinderen (die wonen er naast) een houtvergasser aan te schaffen om beide woningen (vooral en ook die van mijn kinderen) te gaan verwarmen.
Plek voor buffervat en warmtewisselaars is geen probleem; er komt een kelder onder de woning. Verder worden nu al de voorzieningen (kokers en sparingen in keldervloer) getroffen voor aanleggen van zonneboiler in de toekomst. etc.

schieten maar weer:
atlas
Gebruikersavatar
Atlas
Berichten: 510
Lid geworden op: 21 mar 2008, 16:17

Re: Verschil isolatie waarde 4,5 of Rc 6 Woonschuur.

Bericht door Atlas »

heer snijder:
Ik zou met de vloer ook voor een 5 gaan, maar dan wel goed met een droge isolatie.
u bedoeld?
Plaats reactie