Verschil isolatie waarde 4,5 of Rc 6 Woonschuur.

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Wouter Gillis

Re: Verschil isolatie waarde 4,5 of Rc 6 Woonschuur.

Bericht door Wouter Gillis » 25 feb 2016, 20:51

Dag Atlas,

kijk hier eens:

http://www.sprimoglass.com/nl/producten

groet
Wouter

Atlas

Bericht door Atlas » 25 feb 2016, 21:15

Dank je Wouter,

JantjeV8 had het over de isolatie voor de gevels. Welke soort (steenwol?) en hoe dik zou die moeten zijn?

Groet,
Atlas

JantjeV8

Bericht door JantjeV8 » 26 feb 2016, 08:18

Die keus is helemaal aan je zelf natuurlijk. Feitelijk zijn alle soorten prima, doch bij de meeste moet je een dampremmende folie er overheen zetten. Slechts een paar soorten hoeft dat niet, die krijgen af-fabriek al een beschermlaagje mee of krijgen een soort siliconen behandeling waardoor ze beter waterafstyotend worden. (Rockwool 433 serie, Isover facade serie, Kingspan Therma serie) etc.

Op steenwol, rekening houdend met de koudebruggen van je beugels en stijlen waar je de gevel aan bevestigd: Rc 4,5 zul je in steenwol 160mm moeten doen, in pir schuim 140mm. Met een Trisco 3D berekening zul je daar ongeveer op uit komen. Volg je de folders of het advies van de timmerman cq traditioneel ingestelde aannemer zal die op 100(wol) rsp 80(schuim) uit komen. Dat bedoel ik met dat kladbriefje in een eerdere reactie.

Los van de reguliere isolaties zijn er nog talloze moderne ecologische opties: vlas, papier, schapenwol, glaskorrels. Meestal net niet de labda's die je met de vertrouwde glas en steenwol wel haalt, economisch doorgaans kostbaarder in aanschaf.

Wouter Gillis

Bericht door Wouter Gillis » 26 feb 2016, 09:58

Dag Atlas,

hebben we de dakisolatie al gehad? Daar zou ik echt opteren voor cellulosevlokken oid. Geeft een veel koeler klimaat in de zomer in vergelijking met glas-, rotswol of pi(u)r vanwege de faseverschuiving.
Zie bijvoorbeeld onderstaande grafiek:
Phasenverschiebung_05-300x223.jpg
Phasenverschiebung_05-300x223.jpg (16.1 KiB) 2265 keer bekeken

Atlas

Bericht door Atlas » 26 feb 2016, 12:50

Nee Wouter, da dakisolatie hadden we nog niet gehad.
Dit worden Unidek platen of soortgelijk.
Er komen geen sporen in de kap, dus we hebben dan een overspanning van muurplaat naar het eerstvolgende gebintstel van ruim 5 meter op de langste dakvlak. 2 keer die lengte maakt dat dan de nog bereikt wordt.Deze afstand is alleen maar te halen met de dikte die bij een Rc van 6 hoort. Zie het lange dakvlak in de onderstaande tekening en de doorsnedes van de woonschuur.
IMG_0048.JPG
IMG_0052.JPG
IMG_0054.JPG

Pietje
Moderator
Contacteer:

Bericht door Pietje » 26 feb 2016, 19:02

Zeg, Atlas, hoe ben je eigenlijk tot deze tekeningen gekomen? Als er een architect aan te pas is gekomen, dan zou hij de vragen die je nu stelt, toch vantevoren de revue gepasseerd zijn, en had je de bouw kunnen aanpassen op de antwoorden...
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --

Atlas

Bericht door Atlas » 26 feb 2016, 20:04

Dag Pietje,
Zeg, Atlas, hoe ben je eigenlijk tot deze tekeningen gekomen? Als er een architect aan te pas is gekomen, dan zou hij de vragen die je nu stelt, toch vantevoren de revue gepasseerd zijn, en had je de bouw kunnen aanpassen op de antwoorden...

Pietje,
In antwoord op je vraag en met alle respect voor de architecten:
Nee, dit is allemaal "doe-het-zelf en houtje-touwtje"
Nog nooit heb ik met een architect gewerkt.
Ze vragen voor alles veel te veel en berekenen elke vraag die je stelt in "extra uren", ook voor de meest simpele!!

Dit is inmiddels onze 5e (ver) bouw en nog nooit met dergelijke -vaak eigenzinnig ook nog- vakmensen gewerkt. Wel van vrienden meegemaakt hoe hun attitude is en wat dat dan kost.

Altijd zelf tekeningen gemaakt, dit keer door zoonlief. Dit keer met als voorzet een "tekenaar/architect" waarvan de tekening "fysiek " aangeleverd werd en dus dan ook nog weer digitaal ingetekend moest worden door mijn zoon.
Het heeft altijd en ook nu weer "een slok op een borrel gescheeld". lees: veel geld gescheeld.
geen haar op mijn hoofd die er als eerste aan zal denken daar als eerst gebruik van te gaan maken. Tenzij...., ja, tenzij er geld zat zou zijn.

Groet,
Atlas

Pietje
Moderator
Contacteer:

Bericht door Pietje » 26 feb 2016, 22:32

Ik heb ook slechte ervaringen met architekten, dus ik snap je standpunt. Behalve dat ze te veel hun eigen ding doen, vragen ze daar naar verhouding veel te veel geld voor.

Het goede nieuws is dus dat je nog van alles kan veranderen, door zoonlief lief aan te kijken :lol:

Strobalen zijn heel goedkoop als isolatie, en ze hebben nog het voordeel dampopen te zijn, vocht kunnen bufferen en thermische massa te hebben. Dat laatste zorgt er voor dat er bijna geen warmtedoorslag is nadat er een zomerdag de hete zon er op geschenen heeft. Onder een pannen dak kunnen prima strobalen...

Hetzelfde geldt voor de muren. Jouw keuze steenwol/gips is zooo verouderd. Je gaat nu een huis zetten dat zeker 50 jaar mee gaat. Hoe ziet de wereld er over 50 jaar uit? Een aantal basis-zekerheid zijn zo zeker niet meer. Dus bereid het daarop voor. Passieve zonnewarmte (ramen op het zuiden met voldoende overstek), goede isolatie, dampopen, etc. Low tech ventilatie en verwarming. Misschien dat het er niet meteen in moet, maar zorg er voor dat er een kachel in het midden van het huis gebouwd kan worden, schoorsteen, etc.

Affijn, slechts ter inspiratie ;-)
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --

Atlas

Bericht door Atlas » 05 jul 2016, 12:46

Dag allen,

Vermoeiend dat vergelijken van al dat aannemers-gedoe.

Niettemin; het een en ander begint zo langzamerhand wel duidelijk te worden:
Ik moet wel zeggen dat het huidige budget daar een zeer grote invloed op heeft. Jammer, maar met die realiteit heb ik te dealen.

Het volgende staat te gebeuren:
-Centrale verwarming (toch maar een gasaansluiting dus)
-Verwarming kamer met komende 2 tot....? jaar met ons een 5-7 kw. houtkacheltje welke we nu ook branden.
-Toekomstig: Wederom een hout-cv-kachel. Deze hout-cv- kachel wordt dan aangesloten op een buffervat van ca 1000-1500 liter in de kelder onder de woning.
-Cv blijft dan voor gebruikswater in de zomer en bijverwarming van vloerverwarming daar waar tekorten zijn.

Vraag voor nu:

Die gaat over de vloer.
Ik overweeg om de totale dikte van de vloer als accumulator voor warmte te gaan gebruiken. (vloer wordt op isolatie en die weer op zand gestort.
Normaal zou de Vloerverwarmingsbuizen immers in de cement afwerkvloer komen te liggen met daaronder direct isolatie. Hierdoor zou er een scheiding zijn met de betonvloer er onder. Ik stel mij zo voor dat je daar nogal wat warmte in op kan slaan.
En... is het dan raadzaam om in dat geval de Rc-waarde van 4,5 naar 6 op te plussen? kan iemand dan ook iets zeggen over de verhouding aan Kwatts of aan kuubs gas die je uitspaart dan?

Alvast bedankt voor het meedenken.
Hieronder de indeling van de woning:
Atlas
langsdoorsn.jpg
IMG_0509.JPG

ruspek

Bericht door ruspek » 08 jul 2016, 07:43

Waarom zou je daar warmte willen bufferen?
Hoe groot je rc van de vloer ook is als je warmte in je buitenschil gaat bufferen gaat er onherroepelijk ook veel warmte verloren. Juist de isolatie zorgt ervoor dat de warmte ( energie) niet weg kan uit je schil.
Waarom niet gelijk een buffervat? Eventueel alvast met een aantal heatpipes?
De grootste besparing zit m niet in terugdringen van gasverbruik maar het afsluiten van een nuts voorziening ivm vast recht.

Wouter Gillis

Bericht door Wouter Gillis » 08 jul 2016, 11:50

Atlas bedoelt warmte te bufferen binnen de isolatieschil. Dus de beton mee te nemen in de isolatieschil en die continu op (lage)temperatuur te houden. Dit geeft een gelijkmatige binnentemperatuur. Persoonlijk zou ik het ook zo doen.

groet
Wouter

Atlas

Bericht door Atlas » 08 jul 2016, 12:03

Atlas bedoelt warmte te bufferen binnen de isolatieschil
Inderdaad dat bedoel ik. Verwarring was er even bij mij omdat een aannemer een extra isolatie laag aangebracht had onder de vloerverwarming.
Overbodig dus en levert een besparing op!!

Er komt ook een kelder onder. Deze ga ik aan de bovenkant ook mee-isoleren natuurlijk.
Moet alleen een goede oplossing vinden in de aansluiting van de kelderwand met de vloer.
Dit is immers een koudebrug.
Probleem is dat elke aannemer met een ander koude-brug-isolerend-materiaal op de proppen komt hiervoor.
Heeft iemand hier ervaring mee of een idee?

dank jullie!

Atlas

JantjeV8

Bericht door JantjeV8 » 08 jul 2016, 12:44

Als de bg vloer op die kelderwand rust, ontkom je niet aan foamglas. Als de vloer er niet op rust, en de 2 bouwdelen moeten onafhankelijk van elkaar kunnen bewegen, kun je feitelijk ieder isolerend materiaal gebruiken.

Wouter Gillis

Bericht door Wouter Gillis » 08 jul 2016, 13:12

Ytong kan ook, ze hebben een "gehydrofobeerde" blok specifiek voor de aanzet van muren.
Groet
Wouter

Plaats reactie