plan voor het bouwen van een leemkachel/finoven

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8537
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: plan voor het bouwen van een leemkachel/finoven

Bericht door kockie »

Heb je al eens bij iemand gekeken met een massakachel? Ga eerst eens kijken en voelen hoe zo'n ding aanvoelt. Neem je partner mee. Kijk ook eens hoe groot zo'n ding is. Intern kunnen massakachels behoorlijk verschillen, maar aan de buitenkant lijken ze erg op elkaar....
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Re: plan voor het bouwen van een leemkachel/finoven

Bericht door peterberg »

Pietje schreef:Je kan afmetingen van kanalen waar vloeistoffen door stromen (rookgassen in dit geval) niet ongestraft lineair verschalen (zie Reynolds).
Tot nu toe zijn er aardig wat 20 cm (314 cm2) systemen gebouwd waarvan ik er eentje heb gemeten. Die bleek zich uitstekend te gedragen, waarschijnlijk omdat de volume / binnen oppervlakte een stuk gunstiger uitpakt. Het geheel was een ontwerp waar ik erg op ruime doorstroom openingen heb gelet. Dat vertaalde zich terug in een ding dat met een eind temperatuur van 65 graden nog stond te branden alsof er olie was ingegooid.

Inmiddels heb ik ook in totaal drie 10 cm (78,5 cm2) batch rockets gebouwd waarvan de kern helemaal van vermiculiet plaat is gemaakt en in een 200 liter vat gemonteerd. Bij het eerste exemplaar was het mogelijk om op de bovenkant in een koekenpan schijfjes aardappel te bakken.
Wat bij deze dingen opviel was dat je hem ook echt aan de gang moest houden. Vuur laat zich niet goed naar beneden schalen, er moet wel een echt vuur gaande zijn dat niet alleen maar uit een paar tandenstokers bestaat.
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: plan voor het bouwen van een leemkachel/finoven

Bericht door ritsaert snijder »

Peter,
Dus dan kunnen we er redelijkerwijs van uit gaan dat de verschaling tussen de 78,5 en de 314 heel aardig gaat. Ik heb ook nog nooit gehoord van schaal gerelateerde klachten.
groet!

Ritsaert
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3508
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: plan voor het bouwen van een leemkachel/finoven

Bericht door Pietje »

Precies, het lijkt er op dat binnen deze range de verschaling wel goed uit pakt. Maar nogmaals; bij het lineair verschalen van stromingen veranderen deze stromingen niet-lineair. En dat kan een tijdje goed gaan. Zo blijkt voor de R177 tenminste. Maar hoe verder weg, hoe meer problemen je kan verwachten.
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8537
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: plan voor het bouwen van een leemkachel/finoven

Bericht door kockie »

Bij de micro batchrocket die Peter tijdens een forumdag gekregen heeft bleek het toch niet helemaal goed te gaan als ik me goed herinner. Die rookte toch? Was natuurlijk ook een ding om satéprikkers in te stoken, maar als ik me goed herinner was deze wel geschaald.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
sven
Berichten: 55
Lid geworden op: 14 feb 2016, 20:05

Re: plan voor het bouwen van een leemkachel/finoven

Bericht door sven »

kockie schreef:Heb je al eens bij iemand gekeken met een massakachel
Mijn schoonouders hebben een speksteenkachel, en hier bij ons in het dorp heeft een koppel een grote leemkachel, gebouwd rond een brunner waar het huis mee verwarmd wordt, alsook het sanitair water, alsook een buffervat dat de vloerverwarming in andere ruimtes verwarmd.

Maar dit is echt wel een mastodont van een kachel.

Heeft er iemand toevallig een sktechup tekening van de rocket 177. zodoende kan ik me gaan voorbereiden met het maken van een mal, want losse chamottestenen, dat vertrouw ik precies niet helemaal, daar er meer kans is op lekken bij losse delen.
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: plan voor het bouwen van een leemkachel/finoven

Bericht door ritsaert snijder »

@ Sven, chamottestenen geven de beste kans op een lekvrije vuurkamer. Lekkages die ik ken zijn ontstaan door scheuren in vuurbeton.

@ Pietje, ik geloof niet dat er veel kachels zijn gebouwd buiten deze range. Ik weet nog een hele kleine met een vierkante riser met een binnenmaat van 9,2. Brand ook uitstekend! Dat betekent dat de RBB van heel klein tot heel groot uitstekend presteert. En dat we vermoeden dat een RBB 800 of een RBB 8 niet direct probleemloos zal branden lijkt me een prima waarschuwing voor de mogelijke bouwers. Met de hoop dat ze zich wel aandienen! Want dan weten we pas zeker hoe de verschaling werkt. We weten tenslotte dat de werking van de rocket behoorlijk complex is.
groet!

Ritsaert
Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Re: plan voor het bouwen van een leemkachel/finoven

Bericht door peterberg »

kockie schreef:Bij de micro batchrocket die Peter tijdens een forumdag gekregen heeft bleek het toch niet helemaal goed te gaan als ik me goed herinner. Die rookte toch? Was natuurlijk ook een ding om satéprikkers in te stoken, maar als ik me goed herinner was deze wel geschaald.
Ja hoor, die was wel geschaald, had een riser diameter van 40 mm. Het ding deed het een paar minuten en daarna ging-ie roken waar geen eind aan kwam. In Montana afgelopen herfst heeft Erica Wisner een 50 mm versie gebouwd, geheel uit isolatie stenen. Het ding was alleen met een lange riser en verdiepte vuurkamer vooruit te branden en dan moest je er naast blijven zitten om continue te voeren. Hebben we veel van geleerd. :mrgreen:
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
sven
Berichten: 55
Lid geworden op: 14 feb 2016, 20:05

Re: plan voor het bouwen van een leemkachel/finoven

Bericht door sven »

Beste,

ik vond op het forum een sketchup tekening ve rocket met een riser van 200 dia.
Ik heb deze verschaalt naar een model met dia 150 via sketchup, en mijn vaststelling is dat deze afmeting zeer werkbaar zijn om een kachel rond te bouwen. Wat ik wel opmerk is dat de verschaling in sketchup verschilt in afmetingen met diegene opgegeven in de ecolowiki tabel.

Mijn vraag is hier of de afmetingen vd brandkamer een groot effect hebben op de verbranding in de riser? Zijn de maten in de tabel de ideale maten of mag de stookkamer groter zijn? (mijn gedachte gang is dan: grotere kamer, kan ik wat meer hout in kwijt, wat dat langer zijn temperatuur aan de massa kan geven doordat het langer brandt, waardoor ik minder moet stoken... ) Of is dit te kort door de bocht? Ik heb een houtstoof type dovre gietijzer, in mijn atelier (snelle opwarming, maar dit slechts enkele malen per maand)en merk hier dat ik deze toch 2 tot 3 maal met bijladen wil ik mijn ideale temperatuur bereikt hebben. De rocket zijn kamer is amper groter dan een brievenbus. Het lijkt me echt haast niet mogelijk dat ik een massa van 2000kg kan opwarmen tot 45° met amper 1 stookbeurt. Of is dit echt zo een super kanon?

In elk geval heb ik al besloten om de effectieve bouw van de kachel uit te stellen tot volgend jaar om eerst met wat chamotte stenen en platen te knutselen. Want deze materie vraagt toch echt wel meer aandacht dan ik eerst achtte.
Bijlagen
rocket 177-2.png
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8537
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: plan voor het bouwen van een leemkachel/finoven

Bericht door kockie »

Als je maar enkele keren per maand een ruimte wilt verwarmen, lijkt een snelle kachel me meer op z'n plaats dan een massakachel.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
holtere
Berichten: 1173
Lid geworden op: 07 mei 2011, 18:23

Re: plan voor het bouwen van een leemkachel/finoven

Bericht door holtere »

Ik heb deze verschaalt naar een model met dia 150 via sketchup
Niet doen, gebruik het excelsheet dat hier op het forum rondzwerft met de juiste maten!
Zijn de maten in de tabel de ideale maten of mag de stookkamer groter zijn?
Nee, alleen de exacte maten gebruiken, afwijken is taboe :lol: Een uitzondering is dat je de vuurkamer mag verlengen.
Of is dit echt zo een super kanon
Ja 8)
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3508
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: plan voor het bouwen van een leemkachel/finoven

Bericht door Pietje »

holtere schreef:
Ik heb deze verschaalt naar een model met dia 150 via sketchup
Niet doen, gebruik het excelsheet dat hier op het forum rondzwerft met de juiste maten!
Ehm, verschalen is toch verschalen...? Of dat nu in een excel-sheet gebeurt of in een 3D-pakket...?
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
sven
Berichten: 55
Lid geworden op: 14 feb 2016, 20:05

Re: plan voor het bouwen van een leemkachel/finoven

Bericht door sven »

kockie schreef:Als je maar enkele keren per maand een ruimte wilt verwarmen, lijkt een snelle kachel me meer op z'n plaats dan een massakachel.
Met de massa kachel wil ik elke dag mn woning verwarmen. Dovre kacheltje waar ik over begon was om te vergelijken . Nl veel en lang stoken vr er echt een hitte is in vergelijking met een rocket die mr een brievenbus groot is en waar ik mr 1 keer in zou moeten stoken om mn leem op temperatuur te houden...
sven
Berichten: 55
Lid geworden op: 14 feb 2016, 20:05

Re: plan voor het bouwen van een leemkachel/finoven

Bericht door sven »

Pietje schreef: Ehm, verschalen is toch verschalen...? Of dat nu in een excel-sheet gebeurt of in een 3D-pakket...?
Of de rocket in de sketchup file heeft niet de juiste verhouding natuurlijk...
Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Re: plan voor het bouwen van een leemkachel/finoven

Bericht door peterberg »

Pietje schreef:
holtere schreef:
Ik heb deze verschaalt naar een model met dia 150 via sketchup
Niet doen, gebruik het excelsheet dat hier op het forum rondzwerft met de juiste maten!
Ehm, verschalen is toch verschalen...? Of dat nu in een excel-sheet gebeurt of in een 3D-pakket...?
Gebruik toch maar de spreadsheet, dan kom je het dichtste bij de goede maten. Als ik eens een ontwerp heb gemaakt op basis van een bepaalde maat vuurvaste stenen dan zitten daar vast afwijkingen in. Als je die dan weer mee gaat nemen naar een andere verschaling loop je de kans dat de afwijkingen te groot worden.

Bovendien is de hele ontwikkeling gedaan op een dia 150 mm systeem, die is in elk geval goed omdat daar de sheet op is gebaseerd.

edit: Ik herken het ding nu, het is de 8 inch versie van 2014, Montana. Die is aangepast aan de steen afmetingen ter plekke.
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
Plaats reactie