plan voor het bouwen van een leemkachel/finoven

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Wouter Gillis
Berichten: 692
Lid geworden op: 22 dec 2008, 14:54
Locatie: Zaventem

Re: plan voor het bouwen van een leemkachel/finoven

Bericht door Wouter Gillis »

Dag Rits,
Ik heb ook het plan om mijn kachels meer circulair te bouwen. Maar het is lastig in verband met afsluitingen. Tichelaar die heeft daar volgens mij wel oplossingen voor.
Wat bedoel je hiermee?

groet
Wouter
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: plan voor het bouwen van een leemkachel/finoven

Bericht door ritsaert snijder »

Circulair is het hippe woord voor kringloop. Idee is vervolgens dat je bij de bouw van de kachel rekening houdt met hergebruik (opbouwen op een andere plaats) en dat je onderdelen makkelijk kan repareren (vervangen). Als je bij een massakachel de riser moet vervangen...is dat meestal nogal dramatisch.
groet!

Ritsaert
Gebruikersavatar
SanderL
Berichten: 218
Lid geworden op: 04 feb 2010, 10:51
Locatie: Maartensdijk

Re: plan voor het bouwen van een leemkachel/finoven

Bericht door SanderL »

Mooie kachel geworden Sven!

Ritsaert, zou jij danin de toekomst bijvoorbeeld isolerende vuurstenen gebruiken voor de riser?
En waar denk je aan voor de vuurkamer?

groet,
Sander
sven
Berichten: 55
Lid geworden op: 14 feb 2016, 20:05

Re: plan voor het bouwen van een leemkachel/finoven

Bericht door sven »

Sander,

vroeg of laat treedt er sleet op, welk materiaal je ook gebruikt denk ik.

Daarom zou ik eerder kijken naar het ontwerp en de opbouw zoals Ritsaert aangaf. Bekijk het als een systemfix(wc) van geberit. Alle componenten kunnen vervangen worden via de opening achter de duwplaat. Bij eventueel sleet kan je dan afbreken en terug opbouwen, en dat geheel door het deurtje.
hoe concreet is je project?

gr Sven
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: plan voor het bouwen van een leemkachel/finoven

Bericht door ritsaert snijder »

@Sander.
Ik gebruik nu meestal isolerende stenen voor de riser. Ik gebruik geen vezels. Maar voor een kachel die dagelijks wordt gestookt, is het effect denk ik minder groot. Kachel blijft binnen in vrij heet. Ik vind vuurvast beton in combinatie met vuurvaste stenen ideaal voor de vuurkamer.

@ Sven,
de meeste slijtage wordt veroorzaakt door teveel stookbeurten per dag....die slijtage is sterk te verminderen. Ik ben nu bezig met een ontwerp voor mijn werkplaats. Ga ik in oktober realiseren.
Het belangrijkste is om duurzame materialen te gebruiken.
groet!

Ritsaert
Gebruikersavatar
SanderL
Berichten: 218
Lid geworden op: 04 feb 2010, 10:51
Locatie: Maartensdijk

Re: plan voor het bouwen van een leemkachel/finoven

Bericht door SanderL »

@Ritsaert,
Ga je wel verslag doen van je te bouwen kachel? Leuk vooruitzicht, wat nieuws bouwen :)
sven schreef:hoe concreet is je project?
Mijn kachel heb ik nu een winter in gebruik. Natuurlijk denk ik aan verbeterpunten. Voorlopig werkt de kachel heel goed en ben ik aan het isoleren van het huis geslagen.
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: plan voor het bouwen van een leemkachel/finoven

Bericht door Pietje »

ritsaert snijder schreef:de meeste slijtage wordt veroorzaakt door teveel stookbeurten per dag....
Verbeter me als ik je niet goed interpreteer. Hier staat: als ik een jaar lang 2x per dag stook, slijt de riser meer dan als ik twee jaar lang 1x per dag stook.

Heb je een idee wat dat kan veroorzaken?
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: plan voor het bouwen van een leemkachel/finoven

Bericht door ritsaert snijder »

Pietje,
Pietje schreef; Heb je een idee wat dat kan veroorzaken?
Waarom deze vraag, wij hebben deze discussie al eerder gevoerden en je kent het antwoord.
groet!

Ritsaert
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: plan voor het bouwen van een leemkachel/finoven

Bericht door Pietje »

Als ik het antwoord zou kennen, zou ik de vraag niet stellen.
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
sven
Berichten: 55
Lid geworden op: 14 feb 2016, 20:05

Re: plan voor het bouwen van een leemkachel/finoven

Bericht door sven »

Dag Pietje

zelf ben ik een leek inzake deze materie en weet ook niet of er een verschil is tussen 1jaar 2x stoken en 2 jaar 1x stoken.
Feit is dat je de kachel intensiever gaat gebruiken en dat er dan meer kans is op slijtage. Vergelijk het met een auto. Auto a rijdt 50000 km op 1 jaar en auto B slechts 15000 km. Welke auto zal het snelst defect zijn?

Los van je bovenstaande vraag, heb ik gemerkt dat de brandkamer van mijn schoonouders hun speksteenkachel aan het verpulveren is. Na wat opzoek werk blijkt dat dit typisch is voor massakachels waarbij het vuur te lang brandt, omdat de mensen blijven bijladen voor de gezelligheid van de vlammen. Het is niet zozeer 1 of twee keer stoken, dan wel de duur van de stookbeurten die zijn impact heeft op de levensduur van je kamer. Althans zo heb ik het toch begrepen...

Wat is jou visie hierop? Aan Ritsaert zijn antwoord te lezen, heb jij hier ook een visie op, of zie ik dit verkeerd?

gr Sven
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: plan voor het bouwen van een leemkachel/finoven

Bericht door ritsaert snijder »

Pietje,
We hebben deze discussie in oktober 2016 gevoerd . Ik schreef toen:
Een massakachel kan je beperkt stoken. Anders stook je hem kapot.
. En verder;
Als je een massakachel te vaak stookt stook je hem stuk. De massa is natuurlijk ook een isolator. De kachel kan intern zijn warmte niet kwijt en wordt te heet. Het varieert tussen versnelde slijtage tot letterlijk stuk stoken
Ik was (en ben) van mening dat een massakachel mede hierdoor een beperkt vermogen heeft. Jij was het hier niet mee eens. Jij bent toen gaan rekenen en je gaf aan dat een massakachel een vermogen kan hebben van bijvoorbeeld 20 kW. Ik was daar niet mee eens en vroeg je om een voorbeeld. Dat voorbeeld heb je natuurlijk nooit kunnen geven. Vervolgens is de idiote redenatie bedacht dat je het vermogen van een massakachel moet onderscheiden; het vermogen van de buitenkant van de massakachel (beperkt) en het vermogen van de vuurkamer (groot). Het vermogen van de buitenkant van de massakachel is natuurlijk gewoon het vermogen van de massakachel! Was bedacht om te onderbouwen dat een massakachel een vermogen kan hebben van 20 kW

In hetzelfde topic is verder in gegaan op de vraag van het stuk stoken en de slijtage.
Pietje schreef: Als ik het antwoord zou kennen, zou ik de vraag niet stellen.
Zoals ik al zei:
wij hebben deze discussie al eerder gevoerden en je kent het antwoord.
Wat mij betreft gaan we weer naar het onderwerp van dit topic.
groet!

Ritsaert
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: plan voor het bouwen van een leemkachel/finoven

Bericht door ritsaert snijder »

@ Sven,
De bouw en de materiaalkeuze speelt wel een rol. De ene kachel heeft meer slijtage dan de andere kachel. En er zijn ook massakachels die bijna onkwetsbaar zijn voor slijtage; kachels met een kleinere vuurkamer en een grote bell. Peter noemde de J-tube rocket mass heater als uitzondering. Speksteen staat bekend als materiaal wat niet snel zal slijten.

Je kan een normale massakachel sowieso beperkt stoken. Als je hem te vaak stookt wordt de kachel (intern) heel erg heet en kan de massa bijna geen warmte meer opnemen. Een te groot deel van de warmte verdwijnt door de schoorsteen. Het rendement neemt enorm af.
groet!

Ritsaert
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: plan voor het bouwen van een leemkachel/finoven

Bericht door Pietje »

Ritsaeart, leuk dat je er een topic bij haalt dat over iets anders gaat. Maar mijn vraag blijft staan:
Pietje schreef:als ik een jaar lang 2x per dag stook, slijt de riser meer dan als ik twee jaar lang 1x per dag stook.

Heb je een idee wat dat kan veroorzaken?
Dus ik ga er nog even op door. Want enige uitleg over het hoe en waarom van het stukstoken van een kachel heb je nog nooit gegeven. Ik heb er ook nog nooit iemand anders iets over horen zeggen. Ik heb nog nooit iets gezien van een stukgestookte kachel. Vandaar.
ritsaert snijder schreef:@ Sven,Als je hem te vaak stookt wordt de kachel (intern) heel erg heet en kan de massa bijna geen warmte meer opnemen.
Als de massa geen (=minder) warmte meer kan opnemen, dan gaat de warmte gewoon door de schoorsteen weg. De temperatuur in de riser (800C) is zo veel hoger dan een "hete" massa (100C?), dat de vuurkern er bijna niets van merkt dat het ietst heter is in de bell is. Ik kan me in elk geval niet voorstellen dat de vuurkern er overmatig van zou slijten.

Dus wat zou die extra slijtage kunnen veroorzaken?
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Re: plan voor het bouwen van een leemkachel/finoven

Bericht door peterberg »

De vuurvaste stenen van een massakachel aan de binnenkant van de vuurkamer gaan na verloop van tijd behoorlijk afkalven. Mijn gemetselde werkplaats kachel had dat, toen het ding werd afgebroken in 2013 vielen een aantal van de chamotte stenen gewoon uit elkaar. Mijn vader vertelde vroeger dat de ovens van bakkerijen waar hij heeft gewerkt met een vaste interval werden gereviseerd en een gedeelte van chamotte stenen vervangen.

De grote tegenstromers die door leden van de MHA in de VS gebouwd worden hebben tegenwoordig vrijwel allemaal een klamplaag vuurvaste stenen binnen in de vuurkamer die vervangen kan worden zonder de kachel af te breken. De stenen verpulveren op plaatsen waar een zuurstofarme omgeving heerst, zoals de achterwand van de vuurkamer. Bij de bergkachel is dat net zo, die achterkant is bij verhuizing het deel dat vaak vervangen wordt omdat-ie gewoon niet heel te houden is.

Dus ik geef Ritsaert gelijk als hij zegt dat een massakachel kapot gestookt kan worden. Het waarom is een ander verhaal, daar kunnen jullie twee elkaar lekker over lastig vallen. Maar doe dat dan in een apart onderwerp, dan kan iedereen die het gehakketak zat wordt die draad voortaan gewoon overslaan.
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: plan voor het bouwen van een leemkachel/finoven

Bericht door ritsaert snijder »

Pietje,
Je schrijft
leuk dat je er een topic bij haalt dat over iets anders gaat
. Zeker ging het topic over iets anders maar als je mijn quotes leest dan lees je dat precies dezelfde vraag in dit topic is besproken. (ik schreef toen):
Als je een massakachel te vaak stookt stook je hem stuk. De massa is natuurlijk ook een isolator. De kachel kan intern zijn warmte niet kwijt en wordt te heet. Het varieert tussen versnelde slijtage tot letterlijk stuk stoken
. Dat is inhoudelijk exact dezelfde vraag als hieronder, waarbij ik schreef;
de meeste slijtage wordt veroorzaakt door teveel stookbeurten per dag....
Daar maak jij hieronder dan weer iets anders van;
Verbeter me als ik je niet goed interpreteer. Hier staat: als ik een jaar lang 2x per dag stook, slijt de riser meer dan als ik twee jaar lang 1x per dag stook.
. Dat is geen interpretatie maar dat is een andere vraag. De kwestie is: de meeste slijtage wordt veroorzaakt door teveel stookbeurten per dag...

In hetzelfde topic schreef ik vorig jaar;
Als je een massakachel te vaak stookt stook je hem stuk. De massa is natuurlijk ook een isolator. De kachel kan intern zijn warmte niet kwijt en wordt te heet. Het varieert tussen versnelde slijtage tot letterlijk stuk stoken (ik heb daar een voorbeeld over gezien en hier eerder over geschreven). Daarnaast heeft het helemaal geen zin, als de kachel intern te heet gaat worden verdwijnt alle warmte (althans veel warmte) door de schoorsteen. De conclusie dat je een massakachel beperkt kan stoken is zonneklaar.
Je schrijft hieronder;
Want enige uitleg over het hoe en waarom van het stukstoken van een kachel heb je nog nooit gegeven.
. Dat is dus niet waar.

@Peter ik zal me op het topic richten!
groet!

Ritsaert
Plaats reactie