plan voor het bouwen van een leemkachel/finoven

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

sven
Berichten: 55
Lid geworden op: 14 feb 2016, 20:05

Re: plan voor het bouwen van een leemkachel/finoven

Bericht door sven »

Sander.

De zijwanden en de riser zijn gemaakt van fibrec. Hiermee kan de riser uit 1 stuk gemaakt worden. Dit materiaal weegt niks. De bodem. Poort en plafond zijn wel van vuurbeton.

Alles is afgewerkt in stalen omhuizing.

Aanpassing van de luchtkanalen werd wel overwogen uitgevoerd door Gerbe.

Gr
sven
Gebruikersavatar
SanderL
Berichten: 218
Lid geworden op: 04 feb 2010, 10:51
Locatie: Maartensdijk

Re: plan voor het bouwen van een leemkachel/finoven

Bericht door SanderL »

Bedankt voor je info, ik ga nog eens googelen op fibrec.
Voor als je nog tips nodig hebt voor het bouwen van de bell, laat maar weten. Ik heb pas 1 kachel gebouwd maar weet nu veel meer dan toen ik er aan begon. Ik heb mijn kachel op een isolatieplaat gebouwd, dat zou ik niet meer doen. Alles onder de rookgasafvoer wordt niet heet.
Een vlakke vloer met goede fundering is voldoende.
sven
Berichten: 55
Lid geworden op: 14 feb 2016, 20:05

Re: plan voor het bouwen van een leemkachel/finoven

Bericht door sven »

Sander.ik ga starten op een sokkel van beton om het gewicht te verdelen. Vervolgens de bel met bankje opmetsen. Thv de riser kom een richel waar ik vuurvaste betonplaat op ga zetten rondom. Langs de buitenkant loopt de leemsteen door.
Plafond wordt gemaakt met vuurvast beton en isolatiemateriaal.

Gr sven
sven
Berichten: 55
Lid geworden op: 14 feb 2016, 20:05

Re: plan voor het bouwen van een leemkachel/finoven

Bericht door sven »

Wat begon met een post in februari 2016 is intussen uitgemond in een echte leemkachel voorzien van een batch Rocket 177 met enkele bel en een bankje

Ik wil allereerst de uitvinders en organisatoren van zowel de rocket 177, als dit forum bedanken voor al hun werk want anders was dit me niet gelukt!

Het was een hele opdracht. Ik heb meer uitgezocht dan ik mogelijk achtte. Mijn kachel is uiteindelijk opgebouwd als volgt

Betonplaat 10 cm.
Leemstenen bel tot op een hoogte van 1,6m.
tot 2m hoog, leemsten op hun kant met aan de binnenzijde chamotte.
Achterwand en plafond bestaan uit een speciale vuurvaste isolatieplaat(fibrec) die ook wordt gebruik om bvb aluminium te smelten.
op het plafond ligt dan nog eens 100l vermiculiet.
De bestaande schouw werd voorzien van een binnenbuis. De lucht ertussen opgevuld met vermiculietkorrels. Het deel van de schouw in de bel werd geïsoleerd met een vuurvast doek, dit vanaf 50 cm tot tegen het plafond. Verder voorzag ik een bypassklep bovenaan in de bel om de trek te bevorderen bij het eerste stoken.

Afwerking basis leem van Tierrafino en daarop de Duro. echter poederde deze leem nog te zeer en heb ik daar uiteindelijk nog de kalkglaspleister van stuc en staff opgezet. Een beetje spijtig dat laatste, want hoewel ze claimen dat hun glanspleister stuc and floor ecologisch is, merkte ik bij de verwerking dat hij veel weg heeft van Stuc Deco van stoopen meeus. Ik heb dan de technische fiche opgezocht en mijn vermoeden werd bevestigd. De ecologische en natuurlijke stuc and floor bevat cement en polymeren voor een betere binding. Nochtans word hij verkocht als zijnde een bijna tadelakt. Toch maar beter echte tadelakt erop gezet...Swoit, we wijken af van ons onderwerp

De rocket zelf wijkt iets af van het ontwerp zoals we het hier kennen maar werkt zeer goed. De P-channel is weg, en werd vervangen door luchtkokers die links en rechstonder de schuine zijde van de kachel lopen. Hun aanzuig krijgen ze via de aslade en deze komt dan uit de smalle spleten in de poort tussen de riser en de brandkamer. Verder werden de haetriser, alsook de wanden en het plafond van de brandkamer vervaardigd uit de fibrec. Dit product neemt haast niks van warmte op waardoor het rendement in de stookkamer verhoogd en je sneller een propere verbranding hebt. Voor wie het zich afvraagt, deze pluimen steek ik niet op eigen hoed. Wie hier de eer van het ontwerp krijgt zijn Gerbe en Daan. Zij hebben dit ontworpen, getest, en vervaardigd.

Zodadelijk tracht ik wat fotootjes te posten van het proces.

gr sven
sven
Berichten: 55
Lid geworden op: 14 feb 2016, 20:05

Re: plan voor het bouwen van een leemkachel/finoven

Bericht door sven »

Hierbij de foto's:
Bijlagen
IMG_2798 (Custom).JPG
IMG_2137 (Custom).JPG
IMG_2106 (Custom).JPG
IMG_2098 (Custom).JPG
IMG_2097 (Custom).JPG
IMG_2094 (Custom).JPG
IMG_2092 (Custom).JPG
IMG_2086 (Custom).JPG
IMG_2068 (Custom).JPG
Bèr
Berichten: 38
Lid geworden op: 27 jul 2010, 19:54

Re: plan voor het bouwen van een leemkachel/finoven

Bericht door Bèr »

Hoi Sven,

Dat ziet er goed uit. deze kachel lijkt verrekte veel op de kachel die wij gaan bouwen. Wij gebruiken ook de zelfde vuurkern. Ik ben dan ook benieuwd hoe deze gaat bevallen. Het stucen is je ook goed gelukt zo te zien. Zelf heb ik behoorlijk wat ervaring met het stucen met leem. Maar ik vraag me toch af hoe je de hoeken zo strak hebt gekregen? Mijn hoeken zijn altijd rond. Heb je een stucprofiel gebruikt? Zo nee is de hoek dan niet erg kwetsbaar? Ik vraag dit omdat ik de hoeken van de kachel ook strak wil uitvoeren.

Groeten Ber
JantjeV8
Berichten: 4015
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: plan voor het bouwen van een leemkachel/finoven

Bericht door JantjeV8 »

Heb je ook nog beelden van het labyrint waar je rookgassen door gestuurd worden? Of is dat wel rechtstreeks vanaf de verbranding de pijp in?
sven
Berichten: 55
Lid geworden op: 14 feb 2016, 20:05

Re: plan voor het bouwen van een leemkachel/finoven

Bericht door sven »

@ Ber:
Ik heb eerst de voorzijde gedaan met leem waarbij ik aan de zijkanten 2 houten latten plaatste om op af te strijken. Volgende dag de zijkanten gedaan. zo had ik een rechte hoek. De kalkpleister is veel harder dan leem dewelke dan ook voor een stevige hoek zorgt. Het blijft uiteraard stuc he. Als het een grote impact moet verwerken zal hij waarschijnlijk wel kapot zijn... Maar dat gaat niet anders zijn met rechte of ronde hoeken. Ik heb veel ervaring met stuc deco, tadelakt etc. En werkte altijd met strakke hoeken. nog nooit klachten over gehad.
succes
sven
Berichten: 55
Lid geworden op: 14 feb 2016, 20:05

Re: plan voor het bouwen van een leemkachel/finoven

Bericht door sven »

jantje,

ik heb niet met tegestroomkanalen gewerkt omdat je dan bij de kachel moet blijven om op tijd de kanalen af te sluiten etc.

De enkele bel, waar je op dit forum veel over kan lezen, is een holle kamer dewelke gevuld wordt met de hete lucht van de stookkamers. als deze afgekoeld is, daalt hij en zal hij via de kachelbuis, dewelke tot op de grond staat in de bel, zijn weg vinden naar buiten. Zo benut je je warmte maximaal, zonder dat je kleppen moet openen en afsluiten.
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: plan voor het bouwen van een leemkachel/finoven

Bericht door ritsaert snijder »

Sven,
Ik begrijp dat de zijwanden en de riser zijn gemaakt van fibre C. Beton met glasvezel. Ik lees dat dit een maximumtemperatuur kan hebben van 350 graden. Beton heeft ook zijn maximum van 500 graden. De riser kan een stuk heter worden dan 350 - 500 graden. Zeker als hij goed is ingepakt. Hoe is dat in de praktijk opgelost? Zijn er voorbeelden van risers die een periode intensief zijn gestookt?
groet!

Ritsaert
sven
Berichten: 55
Lid geworden op: 14 feb 2016, 20:05

Re: plan voor het bouwen van een leemkachel/finoven

Bericht door sven »

Dag Ritsaert,

Danku voor uw bezorgdheid.
De riser is gemaakt van Fibrec, niet van Fibre C. De firma Quinsis fabriceert deze in belgie en in England. Deze platen worden gebruikt voor onder andere aluminium smelterijen etc. ze mogen rechtstreeks in contact komen met vlammen en kunnen gemakkelijk 1200°c aan.

Anders zou ik wel een probleempje hebben he :D
ik kan even kijken of ik nog foto's van de proefstoken heb, die ik deed toen hij nog op een karretje stond.

De panelen voelen aan als een soort wol en harden uit de eerste malen bij gebruik. De fabrikant heeft me verzekerd dat ze maximaal hitte bestendig zijn en niet barsten of wat dan ook.

Daan Molkenboer heeft de zelfde cassette in zijn living en stookt hier reeds een jaar in zonder problemen.
ik zoek straks even naar foto's

gr
sven
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: plan voor het bouwen van een leemkachel/finoven

Bericht door ritsaert snijder »

Sven,
Ik vergat het te zeggen maar ik vind dat je een mooie strakke kachel hebt gebouwd!

Fibrec is mij duidelijk. Het gaat om vacuum gevormde superwool (en andere varianten). Dat zij materialen die door Peter (bijvoorbeeld in Amerika) en door Joris Pouls ook zijn gebruikt. Inderdaad zeer goed isolerend (heel licht) en heel hittebestendig.

Gebruik van dit materiaal is op dit forum ook al eerder besproken. Grote vraag is of de binding van de vezels het op de lange termijn gaat uithouden en of er dan een soort vezelkanon ontstaat. Antwoord weet niemand. Ik weet wel dat ze in grote tunnelovens de keramische dekens na een periode van stoken beschermen met een dunne laag superklei.
groet!

Ritsaert
sven
Berichten: 55
Lid geworden op: 14 feb 2016, 20:05

Re: plan voor het bouwen van een leemkachel/finoven

Bericht door sven »

hierbij 3 foto's vh proefstoken
Bijlagen
3.jpg
2 (Custom).jpg
2 (Custom).jpg (25.59 KiB) 4604 keer bekeken
1 (Custom).jpg
1 (Custom).jpg (22.09 KiB) 4604 keer bekeken
sven
Berichten: 55
Lid geworden op: 14 feb 2016, 20:05

Re: plan voor het bouwen van een leemkachel/finoven

Bericht door sven »

Ritsaert,

Ik hoop inderdaad dat de brandkamer de tand des tijds doorstaat. Anderzijds heb ik al veel brandkamers gezien (oa die van de speksteenkachel van mijn schoonouders) waar de platen ook aan het verslijten zijn, vaak door mijn inziens te veel/lang te stoken.

Normaal gezien zou ik de gehele brandkamer en riser moeten kunnen verwijderen uit de stalen constructie... Maar uiteraard hopen we dat ik dit niet moet proberen he.

Momenteel hoor ik hem pruttelen op de achtergrond. :)
Voorlopig doet hij het zeer goed. Afwachten wat het zegt als de winter op zijn hardst komt.

gr Sven
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: plan voor het bouwen van een leemkachel/finoven

Bericht door ritsaert snijder »

Sven,
Helemaal eens. Slijtage door te vaak stoken is een probleem bij massakachels. Je kunt een massakachel maar 1 of hooguit twee keer branden per etmaal. Dat wordt niet door iedereen onderkend.

Ik heb ook het plan om mijn kachels meer circulair te bouwen. Maar het is lastig in verband met afsluitingen. Tichelaar die heeft daar volgens mij wel oplossingen voor.
groet!

Ritsaert
Plaats reactie