plan voor het bouwen van een leemkachel/finoven

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

sven
Berichten: 55
Lid geworden op: 14 feb 2016, 20:05

plan voor het bouwen van een leemkachel/finoven

Bericht door sven »

Beste
Sinds geruime tijd wens ik een massakachel te bouwen met leem. Ik heb reeds uren gespendeerd aan het lezen van technische documentatie, alsook op dit forum. Of nu een leemkachel, een finoven, en tichelaar of nog iets anders de juiste benaming is, daar ben ik niet meer volledig in mee.
Wat ik wel weet is dat ik een kachel met tegenstroom principe zelf wens te bouwen opgetrokken in leem.
Te verwarmen ruimte: living. Woonkamer en open keuken
Type woning. Open bebouwing opgetrokken in ytong. Gn iso in de spouwmuur. Geen iso in de vloer. Dak wel geisoleerd. Huidig gasverbruik is wel gering in vgl met kennissen. Ong 70 euro per maand a gas vr sanitair en cv
Doel: kachel dient als hoofdverwarming.
Waar ben ik naar op zoek?:
Een plan zodat ik weet hoe ik alle stenen correct metsel voor een kachel van ongeveer 60cm diep,150 breed, 2, 5m hoog, met een zitbankje v 50cm h en 1 meter lang. Graag wil ik er een oventje inbouwen.
Huidige situatie: ytong schouw die begint op ongeveer 1.8 van de vloer. Hier komt een inxobuis v 100 dewelke ik zou vervagen door een buis van 150. Vr aanvoer zou ik een gat dor de gevel boren
Anderzijds ben ik ook op zoek naar de meest ideale stookkamer. Geen algemene benaming maar een echt type / model van een bepaald merk met de nodige as lade oven etc
Kan iemand me hieradressen voor geven.

Alvast bedankt
Gr
sven
holtere
Berichten: 1173
Lid geworden op: 07 mei 2011, 18:23

Re: plan voor het bouwen van een leemkachel/finoven

Bericht door holtere »

Ik heb reeds uren gespendeerd aan het lezen van technische documentatie, alsook op dit forum
Lijkt te weinig op dit forum anders was je wel met een vragen over een batchrocket gekomen :D
De afmetingen die je noemt zijn niet die van een tegenstroom maar eerder van een bell-massa-kachel? Waarom een ingewikkeld als je ook simpel kunt? Ja, waarom eigenlijk de keuze voor een Finoven of een Tichelaar, dat is een betere vraag om mee te beginnen?
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: plan voor het bouwen van een leemkachel/finoven

Bericht door ritsaert snijder »

Mijn eerste vraag is dan; gezien de isolatie en de wens om de kachel te gebruiken als hoofdverwarming. Hoeveel vermogen (kW) heb je nodig?
groet!

Ritsaert
sven
Berichten: 55
Lid geworden op: 14 feb 2016, 20:05

Re: plan voor het bouwen van een leemkachel/finoven

Bericht door sven »

Zoals gezegd. Ik weet zelf nt meer wat juist het verschil is. Ik zie 1001 verschillende omschrijvingen

Ik wil de meest rendabele leemkachel. Welk principe deze dan heeft qua opbouw is relatief.

Wat het vermogen betreft. Ik wil 65m2 verwarmen. Met radiatoren doe je dit x hoogte 2.5m x 60watt . Komt op :10kw vr radiatoren

Maar gaat deze redenering ook op voor leemkachels?

Gr
holtere
Berichten: 1173
Lid geworden op: 07 mei 2011, 18:23

Re: plan voor het bouwen van een leemkachel/finoven

Bericht door holtere »

Zoek op dit forum dan eens op "batch rocket" en op "bell".
Dan heb je de combinatie te pakken eenvoudig en goedkoop te bouwen is, het schoonste stookt en verreweg het hoogste rendement geeft!
Een massakachel heeft ook wel een oppervlaktetemperatuur van zo'n 50 graden maar dan wel dag èn nacht dus dat telt een beetje anders dan radiatoren. Is de ruimte goed geïsoleerd?
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: plan voor het bouwen van een leemkachel/finoven

Bericht door ritsaert snijder »

Ja die redenering gaat op, als je 10 kW nodig hebt om je huis te verwarmen dan maakt dat voor wat betreft het vermogen niet uit of je dat met een radiator doet of met een leemkachel.

Overigens bestaan er eigenlijk geen leemkachels, leem kan ongeveer 450 verdragen. Je bedoelt een massakachel met een lemen buitenmantel, leem is prima om massa toe te voegen. Vooral omdat je dat proefondervindelijk kan doen.

Als je 10 kw nodig hebt dan ga je met een massakachel niet redden. Een massakachel heeft een vermogen van 4-5 hoogstens 6 kw. Maar dan wel 24/7.

keuzes voor een massakachel;

Vuurkamer; Rocket batch box of finoven
Warmtewisselaar; een bell kan bij beide vuurkamers, tegenstroomkanalen horen bij een finoven
Afwerking; baksteen, leem, kalkspecie kan eventueel.

Vanwaar de keuze voor een tegenstroomkanaal?
groet!

Ritsaert
sven
Berichten: 55
Lid geworden op: 14 feb 2016, 20:05

Re: plan voor het bouwen van een leemkachel/finoven

Bericht door sven »

Ik denk echt dat ik eens een boek met lezen hierover.
Snijder:Zijn niet alle speksteenkachels, finovens, tichelaars tegenstroomkachels, waarbij je de hete lucht langs een omweg dwingt en zo de massa opwarmt.
Holtere: Ik zal het eens opzoeken wat een batch rocket is, en het verschill met een bell
ik had daarnet de man van vuur en leem aan de lijn. Hij sprak me over een leemkachel met een rocketstove. Zou door onafhankelijke expert een rendement van 94% krijgen, dit door zijn optimale verbrandingskamer enerzijds, en door de schouwmantel in leem anderzijds. Zijn mantels zouden tot 65° opgewarmd worden? Lijkt me heel veel voor een leemkachel. deze kachels zouden hun warmte ook veel langer stralen waardoor in tussenseizoenen om de 2 dagen maar gestookt moet worden.

Waarom een leemkachel. Ik doe vanuit mijn beroep decoratieve stucwerken Mortex, stoopen Meeus, glansleem. en zou mijn kachel hiermee willen afwerken in de living, als eye-catcher.
gr sven
Laatst gewijzigd door ritsaert snijder op 17 feb 2016, 22:16, 1 keer totaal gewijzigd.
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: plan voor het bouwen van een leemkachel/finoven

Bericht door ritsaert snijder »

Met "Snijder:" stel je een vraag? Het is gebruikelijk om @Snijder te gebruiken.

Het antwoord is; ja de voorbeelden zijn allemaal tegenstromers/ model finoven.

De man van Vuur en Leem, dat is Sjang van Daal. Die verkoopt rocket stoves, dat zijn Rocket batch boxes zoals die op dit forum open source zijn ontwikkeld door Peter van den Berg (noemt hij Peter de onafhankelijke expert tegenover klanten?). De ideale manteltemperatuur van een massakachel is rond de 50 graden. Je kan bij hem ook een kant en klaar pakket kopen. Dat kost een paar centen.

De afwerking met leem kan prima. Ik ben er voorstander van om de laag leem op smaak te maken; precies zo dik als de hoeveelheid massa die je wil hebben (waardoor de kachel voor jou op de goede temperatuur komt).
groet!

Ritsaert
sven
Berichten: 55
Lid geworden op: 14 feb 2016, 20:05

Re: plan voor het bouwen van een leemkachel/finoven

Bericht door sven »

Ok. Danku alvast.
Dan rest me nog 1 vraag nl.
Waar koop ik zo een batch rocket want zelf maken met een bekisting zoals ik jullie zie doen daar begin ik liever niet aan.

Gr sven
holtere
Berichten: 1173
Lid geworden op: 07 mei 2011, 18:23

Re: plan voor het bouwen van een leemkachel/finoven

Bericht door holtere »

Waar koop ik zo een batch rocket want zelf maken met een bekisting zoals ik jullie zie doen daar begin ik liever niet aan.
Die zijn niet meer te koop voor zover ik weet!
Echter, je bent helemaal thuis in het edele handwerk dus waarom metsel je niet zelf een rocket èn riser in elkaar met vuurvaste stenen. Dat is simpel om te doen, goedkoop en oerdegelijk. Voor de werking maakt dat bijzonder weinig uit maar veeeeel minder kans op fouten!
Zou dat echt even overwegen!
Overigens we hopen echt dat dit niet je laatste vraag is en dat je ons op de hoogte houdt van de plannen en van de uitvoering verslag doet. Probleempjes worden zo opgelost en wij worden er allemaal wijzer van :lol:

Misschien weten anderen nog die oude tekeningetjes te vinden, die met vuurvaste stenen in sketchup-formaat? Staan die niet in de Wiki?
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: plan voor het bouwen van een leemkachel/finoven

Bericht door ritsaert snijder »

holtere schreef:
Echter, je bent helemaal thuis in het edele handwerk dus waarom metsel je niet zelf een rocket èn riser in elkaar met vuurvaste stenen. Dat is simpel om te doen, goedkoop en oerdegelijk. Voor de werking maakt dat bijzonder weinig uit maar veeeeel minder kans op fouten!
Ik wil hierbij wel een kanttekening maken. Ik bouw af en toe bij anderen (ik maak dan de tekening en ik help met de vuurkamer en de opzet) en ik merk dat er heel vaak onvoldoende kennis is van materialen, metselen, fundering, uitzettingen, isolatie van de vuurhaard). Het zelf bouwen van een massakachel is een serieuze zaak. Het vereist behoorlijk veel specifieke kennis en inzicht. De risico's zijn misschien redelijk klein maar de gevolgen kunnen heel groot zijn. Ik zou zelfbouwers aanraden om eerst bij een ervaren bouwer mee te kijken of een cursus te doen.
groet!

Ritsaert
sven
Berichten: 55
Lid geworden op: 14 feb 2016, 20:05

Re: plan voor het bouwen van een leemkachel/finoven

Bericht door sven »

Deze morgen een bezoek gekregen van hirvi.
Deze man heeft zijn eigen leemkachels met tegenstroom principe.
Zijn kant en klare bouwpakketten wegen 2, 5 tot 3 ton
De stookkamer is geen rocketstove mr eerlijk gezegd heb ik hier veel vertrouwen. Is het verschil in rendement zoveel hoger met een rocket stove?

Prijs vr een pakket rond 7000.
Wat denken jullie?
Gr sven
holtere
Berichten: 1173
Lid geworden op: 07 mei 2011, 18:23

Re: plan voor het bouwen van een leemkachel/finoven

Bericht door holtere »

Als je zelf gaat klussen ben je hooguit 1500 kwijt en heb je een kacheltje met jouw eigen toets :D
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: plan voor het bouwen van een leemkachel/finoven

Bericht door ritsaert snijder »

Is dit hem;http://hirvi.be/nl/finkachel-voorbeelden.html.
En dan vraagt hij 7000 voor een pakket?
Dat moet je dan zelf in elkaar zetten?

Waar heb je dan vertrouwen in? :lol:
groet!

Ritsaert
sven
Berichten: 55
Lid geworden op: 14 feb 2016, 20:05

Re: plan voor het bouwen van een leemkachel/finoven

Bericht door sven »

1500 euro. Ik hoor het graag zeggen maar als prijzen opzoek zit ik al gauw aan 2000 vr enkel deurtjes. Schuiven en een oventje. En dan nog 1000 euro vr vuurvaste stenen, mortel, en leemsteen...

Of ik moet op verkeerde websites kijken. Dat kan ook.

Ik zou hem zelf willen bouwen maar zoals ritsaert zegt ben ik bang voor fouten...
Plaats reactie