hoe krijg ik het buffervat weer leeg

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
kiekez
Berichten: 5
Lid geworden op: 20 mar 2015, 17:00
Locatie: Groningen
Contacteer:

hoe krijg ik het buffervat weer leeg

Bericht door kiekez »

dag allen, vorig jaar aangemeld op dit forum:

vraag; hoe krijg ik het liggende buffervat helemaal leeg

Op onze woonark in groningen heb ik vorig jaar een cv houtkachel geïnstalleerd, vanaf het begin van de installatie geheel vrij van het gas, tot nu toe 6 kuub hout verbruikt.
Het geheel werk naar behoren, tevens in het circuit een buffervat, de leidingen lopen van boven naar beneden in het ruim/kruipruimte. Het buffervat is een liggend model en is onder de vloer geplaatst net als de Laddomat 21/60. In de aanleg ben ik vergeten om een aftap koppeling tussen de 28mm leiding te plaatsen. domdomdom.... nu komt t

Inmiddels ben ik er achter dat als je een week weg bent en er niet gestookt word het handig is om een warmte element in het buffervat te plaatsen. die heb ik dus nu klaarliggen.
weet een van jullie hoe ik het buffervat op een slimme manier leeg kan maken zodat ik het element kan monteren en een aftapkraan op het laagste punt vd leiding?

op de Bruno Techno Mini + warmtewisselaar ingebouwd 9Kw, zitten twee veiligheden gebouwd; een watts 20 en een automatische drukontlaster met waterafslag.

Zelf dacht ik om de temperatuursensor die de pomp aanstuurt zo laag mogelijk te zetten zodat de pomp blijft draaien en dan een van de twee beveiligingen in te drukken zodat ie over de overstort leeg kan pompen? Zou dat werken? je kunt mij altijd mobiel bereiken 0630003427

tips zijn mer dan welkom

groetz Rick
Laatst gewijzigd door kiekez op 11 feb 2016, 16:54, 2 keer totaal gewijzigd.
kiekeboe
Berichten: 168
Lid geworden op: 03 dec 2009, 12:57

Re: hoe krijg ik het buffervat weer leeg

Bericht door kiekeboe »

je zou er aan de bovenkant een gat in kunnen maken waardoor je hem leeg kunt pompen.
of als 1 van de pijpen doorgestoken is met lucht leegdrukken (wel uitkijken dat je de tank niet opblaast)

wil ook wel even komen kijken.
swake
Berichten: 570
Lid geworden op: 17 dec 2014, 18:44

Re: hoe krijg ik het buffervat weer leeg

Bericht door swake »

- 28mm daar krijg je toch een tuinslang in? Een pompje plaatsen en zuigen maar.
- Die leiding dichtvriezen. De betere loodgieter heeft een toestel om het te doen, soms kan je die ook huren.
- Gat on de leiding graven, bak of grote emmer er in met een dompelpomp, en dan de boel beetje los maken tot het begint te lopen.

Maar waarom wil je dat warmte element eigenlijk hebben? Is het om het huis te beschermen tegen het kapotvriezen? Of moet die buffer beschermd worden of beide?
Het buffervat zit onder de grond? Is er daar wel nog kans op kapotvriezen? Indien niet dan ben je beter af om die buffer af te sluiten en om het warmte-element te plaatsen zodat het enkel de radiatoren/vloerverwarming gaat opwarmen/beschermen. Je kan hiervoor dan een 50L waterboiler gebruiken bvb. Daar zit een weerstand in (wel beetje klein 1500W of zo). Desnoods met een extra pomp op standje 1, veel debiet heb je niet nodig. En je kan alles op een timer aansluiten of op een kamerthermostaat. Dit alles is op 2dehands / marktplaats voor zeer weinig te vinden.
Plaats reactie