verwarmen houten bungalow

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
DoublelyouD
Berichten: 7
Lid geworden op: 08 feb 2016, 09:58

verwarmen houten bungalow

Bericht door DoublelyouD »

Hallo allen,

Buiten dat ik nieuw ben op dit forum hoop ik dat ik wat antwoorden kan vinden.
Sinds de zomer ben ik in het bezit van een houten bungalow van ongeveer 60m2 woonoppervlakte in totaal.
Nu wil ik - ergens in dit jaar - een verwarmingssysteem aanleggen.

Echter ik ben nog (lang) niet zeker van welk systeem.
Een rocket stove (massakachel) of met een warmtepomp (al dan niet in combinatie met ......... (CV, lucht/waterpomp etc) of toch maar een pelletkachel? Ik ben er nog niet uit.

De houten muren zijn 6,5 cm dik en verder is er geen isolatie. Wel is er overal dubbel glas HR aanwezig.
Ook is er een Orcon WTW (warmteterugwinapparaat) type (HR-WTW-CF) deze zorgt voor een goede ventilatie en luchtvochtigheid. Deze zijn beiden regelbaar. Ook is er een "turbo" functie waarmee ik de luchtventilatie op zijn krachtigst kan zetten, bijvoorbeeld bij nare luchtjes, kookluchtjes , waterdamp van na het douchen. Deze zijn dan snel verdwenen.

De volgende vragen wil ik graag als eerste beantwoordt hebben alvorens mijn keuze in een bepaalde richting te gaan zoeken.
- Wie heeft ook een houten bungalow of huis en wil zijn/haar ervaring delen?
- Welke opties zijn het meest geschikt voor houten huizen/bungalows?
- Ervaringen met warmtepompen, luchtverwarming, rocket stove etc.

Mag ik jullie bij voorbaat hartelijk danken.
Hartelijke groet Will
Lieve
Berichten: 846
Lid geworden op: 09 dec 2013, 22:11
Locatie: Flobecq Henegouwen België

Re: verwarmen houten bungalow

Bericht door Lieve »

Welkom op dit eco forum.
Om tot een keuze te kunnen komen zou je ook moeten aanduiden wat het gebruik van de bungalow is, weekend gebruik, permanente aanwezigheid????
Skichalet???
DoublelyouD
Berichten: 7
Lid geworden op: 08 feb 2016, 09:58

Re: verwarmen houten bungalow

Bericht door DoublelyouD »

Ik praat al bovenaan van woonoppervlak, dus ja permanente bewoning.
ruspek
Berichten: 186
Lid geworden op: 12 aug 2014, 08:57

Re: verwarmen houten bungalow

Bericht door ruspek »

Gezin, alleen?
Veel thuis of juist niet?
Wens je heeeel veel comfort ( in de trand van snel warm zonder omkijken)
Bergplaats voor hout voor aantal jaar?
Budget?
Twee rechter of linker handen?
DoublelyouD
Berichten: 7
Lid geworden op: 08 feb 2016, 09:58

Re: verwarmen houten bungalow

Bericht door DoublelyouD »

Ik ben alleenstaand, ongeveer de helft van de tijd thuis, ik hoef niet heel veel comfort, maar doordat ik een bepaald ploegensysteem zit kom ik wel op ongeregelde tijden thuis of ben er juist niet.
Plaats genoeg. Wat budget betreft kijk ik eerst naar de meest geschikte systemen en daarna of en hoe ik dat financier.
Voor wat betreft de uitvoering heb ik hulp maar kan ook zaken zelf doen.

Maar nogmaals het gaat mij - in eerste instantie - om welke systemen het best geschikt zijn in een houten bungalow/huis.
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: verwarmen houten bungalow

Bericht door Pietje »

Een houten huis heeft weinig warmtemassa. En jouw huis heel beroerde isolatie. In dat geval kan het nuttig zijn de luchttemperatuur laag te houden, en te verwarmen met warmtestraling. Een massakachel werkt zo. Geregeld lang weg (10 uur?) is op te lossen door hem hybride te bouwen, dus ook een stalen deel er in voor de snelle warmte. Ianto Evans deed echter 's avonds een deken over de massa heen, zodat 's ochtends de massa nog warm was: deken er af en genieten maar...

Iets in die hoek.
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
Ingir
Berichten: 1496
Lid geworden op: 13 apr 2014, 20:36

Re: verwarmen houten bungalow

Bericht door Ingir »

Ik zou ondanks de slechte isolatie kiezen voor luchtverwarming met een lucht/lucht-warmtepomp in de woonkamer waarbij het ventilatiesysteem zorgt voor verspreiding van de warmte over alle kamer. Het ventilatiesysteem zou ik uitrusten met een elektrische weerstand die bij lage buitentemperaturen de verse buitenlucht kan voorverwarmen en voorkomt dat de WTW bevriest. Het SWW kan met een kleine elektrische boiler (25-30 liter) worden verzorgd. De warmtepomp kan 's zomers gebruikt worden voor koeling, als daar veel behoefte aan is zou ik er ook enkele zonnepanelen bijdoen.

Het warmteverlies door transmissie schat ik op 5.000 kWh en voor ventilatie/infiltratie 1.000 kWh, samen 6.000 kWh per jaar. Daarvan wordt een deel via zoninstraling en interne warmtebronnen geleverd. De benutbare zoninstraling is gering vanwege het gebrek aan gebouwmassa (zeg 500 kWh), de interne warmtebronnen kunnen geschat worden aan de hand van het huishoudelijke stroomverbruik, voor 1 persoon is dat zo'n 1.500 kWh. Resterende verwarmingsbehoefte 4.000 kWh, met een L/L-wp zo'n 1.500 kWh stroom. Voor SWW 1.000 kWh warmte = stroom...

Totale stroombehoefte 4.000 kWh waarvan met bovenstaande configuratie zo'n 40% direct afgedekt kan worden met zonnepanelen. Ik zou dan zo'n 6-8 zonnepanelen kiezen.
Wij wonen tegenwoordig op Bisento Hill Curaçao waar we met veel plezier een vakantiewoning verhuren. :idea:
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: verwarmen houten bungalow

Bericht door ritsaert snijder »

Welkom,
Het is je bezit dus waarom niet eerst kijken naar de mogelijkheden om te isoleren?

Ik vraag me af of een massakachel in de huidige situatie niet heel snel gaat afkoelen. Ik zou gaan voor een snelle kachel, gebouwd als massakachel. Dan eerst isoleren als dat kan. Vervolgens later extra massa aanbrengen tot de gewenste warmte.
groet!

Ritsaert
DoublelyouD
Berichten: 7
Lid geworden op: 08 feb 2016, 09:58

Re: verwarmen houten bungalow

Bericht door DoublelyouD »

Alvast bedankt voor de (warme : :wink: ) reacties.

Even voor wat betreft de isolatie. Natuurlijk denk ook ik er ook over dit wel of niet mee te nemen. Echter daar zijn wel wat praktische vragen bij.
- ten eerste wil ik het houten karakter geen geweld aan doen
- isoleren zou je zeggen van binnenuit maar het zou ook goed aan de buitenkant kunnen.
- met of zonder thermische isolatie
- hoe nodig is het, en te goed isoleren kan er toe leiden dat het bijvoorbeeld zomers binnen niet warm genoeg wordt, vraagteken

Voor wat betreft een warmtepomp is het moeilijk om hier voldoende warmte uit te halen. Dit daar ik nu eenmaal in een bos (of althans aan/in de rand van) woon en het huis omgeven is met bomen. De warmte die bijvoorbeeld lucht en grond in deze bosrijke omgeving afgeven is denk ik een stuk minder dan elders.

De Rocket Stove heb ik globaal bekeken en heeft tot nog toe mijn voorkeur. En inderdaad wat Pietje oppert is om hem dan hybride te maken. Wat ook belangrijk is dat het een zo schoon mogelijke verbranding is. Dit daar ik te maken heb met de buurt die niet in rookontwikkeling kunnen (astma/bronchitis) of willen vertoeven.
Daarnaast zou ik kunnen denken aan een infrarood paneel voor de slaapkamer (die anders te ver van de warmtebron af is). Dit is een vraag, hoe denken jullie hierover?

Zo zijn er tal van mogelijkheden zo vond ik op de volgende link ook weer aanknopingspunten.
http://www.duurzaamthuis.nl/verwarmen-e ... omp-nexura

M.a.w. mogelijkheden te over. Ik denk dat het ondertussen eerst belangrijk is om te bepalen of ik wel of niet isoleer en op welke manier ik dat dan eventueel zou doen. Ook ga ik navraag doen bij mensen die bij mij in de buurt een vergelijkbare houten bungalow hebben en of en hoe deze zijn geïsoleerd.

Dus voor nu ga ik info verzamelen.

Uiteraard blijven suggesties altijd welkom. Wellicht is het gewenst wat foto's te plaatsen ter verduidelijking ?

Greetz Will
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: verwarmen houten bungalow

Bericht door ritsaert snijder »

Idealiter beslis je eerst over de isolatie, de mate van isolatie is uitgangspunt voor de kachel/verwarmingskeuze.

Je stelt de volgende vragen
- ten eerste wil ik het houten karakter geen geweld aan doen
je kan isolatie afwerken met hout!

-
isoleren zou je zeggen van binnenuit maar het zou ook goed aan de buitenkant kunnen.
van buitenaf heeft altijd de voorkeur!
- met of zonder thermische isolatie
hoe bedoel je dit?
- hoe nodig is het, en te goed isoleren kan er toe leiden dat het bijvoorbeeld zomers binnen niet warm genoeg wordt, vraagteken
isolatie geeft in de zomer wat langer koelte...de meeste mensen willen dit...anders zet je de ramen wijd open?
groet!

Ritsaert
Plaats reactie