Arduino houtkachel monitor systeem

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

BuschBusch
Berichten: 29
Lid geworden op: 08 feb 2016, 11:23

Re: Arduino houtkachel monitor systeem

Bericht door BuschBusch »

Ik wil de Kane meter eigenlijk alleen gebruiken om de nauwkeurigheid van de Tech Edge na te gaan. Verwacht dat ik dat binnen een paar minuten kan doen. Verliest de Kane zo snel zijn (haar) kalibratie? Is een Testo beter?
Gebruikersavatar
ready to burn
Berichten: 174
Lid geworden op: 28 aug 2014, 18:59
Locatie: mauie stad achteâh duh duine

Re: Arduino houtkachel monitor systeem

Bericht door ready to burn »

BuschBusch schreef: Verliest de Kane zo snel zijn (haar) kalibratie?
Bij mij helaas wel. Maar laat je daardoor niet gek maken, gewoon even laten draaien in de buitenlucht.
Daar wordt je hopelijk al wat wijzer van.
Ruuben
Berichten: 1796
Lid geworden op: 14 okt 2012, 18:42

Re: Arduino houtkachel monitor systeem

Bericht door Ruuben »

Staan deze files ook ergens als bestand?
BuschBusch
Berichten: 29
Lid geworden op: 08 feb 2016, 11:23

Re: Arduino houtkachel monitor systeem

Bericht door BuschBusch »

Welke files bedoel je?
Gebruikersavatar
ready to burn
Berichten: 174
Lid geworden op: 28 aug 2014, 18:59
Locatie: mauie stad achteâh duh duine

Re: Arduino houtkachel monitor systeem

Bericht door ready to burn »

Ik heb hier een .img bestand voor een sd kaartje op de RPi. Even kijken of het lukt om die op Googe-drive te krijgen.
Gebruikersavatar
ready to burn
Berichten: 174
Lid geworden op: 28 aug 2014, 18:59
Locatie: mauie stad achteâh duh duine

Re: Arduino houtkachel monitor systeem

Bericht door ready to burn »

Ik denk dat het gelukt is.
Het img bestand staat HIER

Alle wachtwoorden zijn "raspberry", en ik denk dit een vast IP-adres heeft op 192.168.178.8
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

lambdacheck uitlezen

Bericht door kockie »

Misschien een late reactie... Ik kan inmiddels mijn lambdacheck uitlezen met een laptop en raspberry (niet tegelijk). Door 3 draadjes te solderen kan een seriële verbinding met de lambdacheck worden gemaakt. Deze spuugt dan iedere 3-4 seconden de gemeten en berekende data uit. In mijn geval: schoorsteentemperatuur, zuurstof%, rendement en stand van de klep in procenten. Het uitlezen zou ook moeten kunnen met een arduino/esp8266 of ander apparaat dat een seriele verbinding kan opbouwen.

Inmiddels wordt eea in een tabel opgeslagen. Het geeft mij veel inzicht en laat zien wanneer ik weer naar de vergasser moet omdat zich wat hout heeft opgehangen of er een andere storing is. Wens is om ook de primaire luchtklep, ventilator en pomp te laten sturen door de raspberry.... EIgenlijk de huidige regeling vervangen dus...
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
hanskraayeveld
Berichten: 709
Lid geworden op: 04 okt 2015, 14:49

Re: Arduino houtkachel monitor systeem

Bericht door hanskraayeveld »

Helemaal top dus!

Hoe heb je dat voor elkaar gekregen? Zit er al standaard een lambdasensor en zuurstofsensor in je vergasser?

Ben je niet tevreden over je huidige regeling, of ga je voor verbetering?
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Arduino houtkachel monitor systeem

Bericht door kockie »

Ik heb een losse lambdasensor met pt1000 sensor en servo die een klep aanstuurt. Hart van dit alles is de lambdacheck. Via via kwam ik ergens terecht waar beweerd werd dat deze oorspronkelijk ontwikkeld was met een usb uitgang. Deze werd vanuit de processor serieel aangestuurd, alleen de serieel--> usb chip werd niet aangebracht. Nu hadden een aantal andere mensen al succesvol een losse usb/serial converter gebruik en dat gedocumenteerd. Ik ben de volgende in die rij.... Het is een beetje priegelen met de soldeerbout, maar lukte in 1 keer goed, hoefde alleen rx en tx om te wisselen, maar dat was aan de converter, niet in de lambdacheck. Nu alles nog eens fatsoeneren.

Ik ben inderdaad niet tevreden over de huidige regeling.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
pelletpower
Berichten: 3293
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Arduino houtkachel monitor systeem

Bericht door pelletpower »

Goed bezig Kockie. Is er ook nog een arduino bij of alleen rp?
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Arduino houtkachel monitor systeem

Bericht door kockie »

Alleen raspberries. Ik word er een beetje kriegel van dat ik geen foutmeldingen krijg bij uitval van arduino. Bij de raspberry heb je in ieder geval nog de logs... Jammere is dat de raspberry weer geen analoge ingangen heeft.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
pelletpower
Berichten: 3293
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Arduino houtkachel monitor systeem

Bericht door pelletpower »

Ok, ik had begrepen dat arduino wat stabieler is dan rp en dus beter geschikt voor jouw taken? Foutmelding moet toch ook wat aan te doen zijn?
hanskraayeveld
Berichten: 709
Lid geworden op: 04 okt 2015, 14:49

Re: Arduino houtkachel monitor systeem

Bericht door hanskraayeveld »

Ik heb echt nog nooit een uitvaller gehad bij arduino. Ik vind een raspberry een stuk onstabieler. Op onverklaarbare wijze is die er in 5 maanden tijd al zeker 5 x mee gekapt. Het domoticz programma dan. De raspberry zelf kan ik dan nog wel benaderen via putty. Domoticz starten en hij doet het weer.
Volgens mij hebben meer mensen daar last van.

Mijn mening is hoe simpeler hoe betrouwbaarder.
Ik heb tot nu toe ook zeer goede ervaringen met de wemossen. Alleen het uploaden gaat vaak mis. Dat is mega gevoelig. Maar ze zijn tot nu toe heel stabiel.
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Arduino houtkachel monitor systeem

Bericht door kockie »

Zo heeft ieder zijn voorkeuren.... Ik vind het lastige dat een arduino (bij mij) soms gewoon stopt. Het is dan op geen enkele manier te zien waarom die stopt, je kunt ook geen logfiles bekijken. Bij uitval van de raspberry (meerdere keren gehad met verschillende besturingssystemen voor verschillende doeleinden) lag het tot nu toe altijd aan SD-kaart of usb-stick. Bij de arduino.... tja, aan de arduino....

Het is maar waarvoor je hem wilt gebruiken. Voor CNC oid ontkom je niet aan een arduino (achtige), omdat die in realtime "loopt", een arduino heeft een besturingssysteem en kan daardoor niet realtime werken; af en toe is er vertraging, wat overigens niet wil zeggen dat een raspberry trager is dan een arduino....

Ik heb tot nu toe alleen goede ervaringen met wemos/esp8266, je moet alleen de spanning niet verkeerd om aansluiten, dan gaan ze even stinken.... Programmeren gaat prima als je eenmaal doorhebt hoe dat moet.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
hanskraayeveld
Berichten: 709
Lid geworden op: 04 okt 2015, 14:49

Re: Arduino houtkachel monitor systeem

Bericht door hanskraayeveld »

@kockie

Hoe bereken je het rendement?
Ik kan er eigenlijk niks over vinden.
Plaats reactie