Ik zou alleen nog een programma willen maken voor het regelen van de schoorsteentrek.holtere schreef:Super, dat is een mooi voorstel Hans en ik wil daar graag gebruik van maken!
Als je laat weten welke aansluitingen ik aan de water aan en afvoer moet maken houd ik daar rekening mee!
Betreffende de afmetingen van de kachels: Ja inderdaad, een goede kachel neemt veel ruimte in. Neem een batch-rocket ontwerp (dan heb je de beste verbranding die bekend is) en daarna ga je de warmte afvangen òf met massa òf met water. Je schaalt deze zover op totdat je op de condensatiegrens van je rookgassen zit en dan heb je een optimale kachel in huis!
De meest gunstige trek is (ik weet het niet zeker) volgens mij rond de 150 a 200 graden schoorsteen.
Ik zou een arduino de stand van mijn bypass klep willen laten regelen.
Dit namelijk om deze reden:
De kachel brandt net super. Rookgas 300 graden. Het hout brandt tot de helft op. Rookgas 200 graden. Hout brandt tot 3/4 op. Rookgas 100 graden. Gloeiende kolen. Rookgas 75 graden.
Ik ga hout bijvullen. Bypass klep open. Deur open. Hout erin. Deur dicht. Rookgas gezakt naar 50 graden. Trek uit de schoorsteen is weg (hetwaaitnietofnauwelijks-geval). Wachten. wachten. wachten. ja daar komt het eerste steekvlammetje. Ja daar de tweede. 5 min later. Ja hij brandt goed, rookgas 500 graden. Bypass klep dicht.
Snappen jullie?
Ik wil de rookgastemp zo lang mogelijk op 200 houden, anders valt mijn trek weg. En ik heb een goede schoorsteen, midden op mijn puntkap, met trekkap!
Het mooiste is gewoon met een ventilator werken.
Mijn broer heeft een broseley 26 kW kachel. Die kachel koelt ook zo hard af dat hij een ventilator nodig heeft om de trek op gang te houden. 16 kW nominaal naar de cv (wat in de praktijk minder is)