Merken pelletketels do en don'ts

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
ruspek
Berichten: 186
Lid geworden op: 12 aug 2014, 08:57

Merken pelletketels do en don'ts

Bericht door ruspek »

Hoi allemaal,

Ik ben op zoek naar een pelletketel.
Voor nu om de woonunit op stoom te houden.
Voor straks in de nieuwbouw voor ltv en sww

Maar door de bomen zie ik het bos niet meer, zoveel merken, zoveel verkopers die hun merk de bexte vinden.
Vooral veel " oost" europes, scandinavisch en ???

Maar wat zijn nu gewoon goede, betrouwbare ketels xie prijs-kwaliteit gewoon goed zijn.
Defro, Hargassner, kostrzewa, biodom, etc, etc

Het gaat me niet om reclame oid maar waar liggen de verschillen tussende verschillende merken?
pelletpower
Berichten: 3289
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Merken pelletketels do en don'ts

Bericht door pelletpower »

Eta, oostenrijk. En Kovan Bosnie. De laatste proberen wij (niet al teveel) aan de man te brengen. Als ik mensen vraag waarom aan het eind toch voor Kovan gekozen wordt, hoor ik vaak gebruikt staal. Doorgaans is dat dikker dan de doorsnee oost europa kachel.
Ik wil niet de indruk wekken een verkooppraatje te houden, maar ik ben gewoon enthousiast over het merk. Sterk, betrouwbaat, uitgebreid genoeg om het betaalbaar te houden. Vaak zie je budgetkachels zonder deugdelijk beveiligingen, dun staal, oliekachels met een pelletbrander eraan geschroefd, te kale besturing enz enz.
Kovan heeft een ingebouwde bell. Hier op het forum kijkt niemand daar van op. Uniek bij een pelletkachel. Rendement van 96,3 %. Klinkt als een Volkswagen, en is ook zo zuinig als een volkswagen. Deze kachels zit ik gerust naast een Mercedes, een Eta. Laat je dus informeren en blijf kritisch, dan krijg je uiteindelijk de beste kachel voor je geld.

Voor alle duidelijkheid: we zijn te druk met andere zaken om geld van de kachels te maken. Maar Kovan verdient gewoon meer bekendheid. Er is gedonder met de importeur dus als je wilt kun je hem rechtstreeks bij de fabriek bestellen.
ruspek
Berichten: 186
Lid geworden op: 12 aug 2014, 08:57

Re: Merken pelletketels do en don'ts

Bericht door ruspek »

Niemand meer info?
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8533
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Merken pelletketels do en don'ts

Bericht door kockie »

Ik heb niet zo'n ding. Ken ook niemand met zo'n ding.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Albert van WdJ
Berichten: 1534
Lid geworden op: 05 jan 2009, 12:09
Locatie: regio Dordrecht

Re: Merken pelletketels do en don'ts

Bericht door Albert van WdJ »

http://www.pelletsforum.be/

http://pelletkachelforum.nl/

Daar zullen ze je best antwoord kunnen geven.
Vooral in België stoken ze nogal wat pellets heb ik begrepen.
Change, before you have to.
JantjeV8
Berichten: 4015
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Merken pelletketels do en don'ts

Bericht door JantjeV8 »

En toch moeten er meer van zijn.

Ik was laatst weer een keer bij die 'goedkope' winkel die begint met de C en eindigt op ranenbroeck, daar stonden hele pallets vol met zakken pellets. Toen dacht ik dus ook, ik ken niemand maar het is er toch wel.
ruspek
Berichten: 186
Lid geworden op: 12 aug 2014, 08:57

Re: Merken pelletketels do en don'ts

Bericht door ruspek »

Dat bedoel ik, ik zal toch de enige niet zijnenblinven die op zoek is naar een pelletketel voor sww en ltv....

Op pelletkachel vooral de kachels voor in de woonkamer, vi d ik nu niet zo interessant.
De andere site zal ik eens doorspitten.
swake
Berichten: 570
Lid geworden op: 17 dec 2014, 18:44

Re: Merken pelletketels do en don'ts

Bericht door swake »

Heb zelf ook lang rondgekeken.
Criteria:
- Betrouwbaar. In de zin van bewezen betrouwbaar.
- Mocht het toch eens nodig zijn: onderdelen snel beschikbaar hebben.
- T'mag iets meer kosten, maar enkel als ik daar ook echt iets aan heb. bijvoorbeeld een kleurenschermpje ipv zwart wit brengt niks mee...
- 't moet binnen kunnen.
- Ingebouwde Pelletsilo (pelletbunker) omdat ik zeker het eerste jaar er niet toe kom om een volwaardige bunker neer te zetten.
- Het hoogst mogelijk rendement want het ding gaat hier 10 à 20 jaar staan en dan maakt dat echt wel en groot verschil.
- Beschikbaar in een vermogen waar ik iets mee ben.

En toen keek ik rond:
Okofen; ETA; en nog vele andere veel te dure merken. In het algemeen kan je zeggen dat het echt goed spul is en met een zeer goede reputatie. Maar die prijs jong.... die staat echt niet in relatie met de 'doos' die je er voor krijgt. Misschien zit het verschil hem in de service die er rond zit... kweet het niet. Het is zeker dat hun marketing veel geld kost (en dat betaald de klant....). Enfin, k'zal het nooit weten want ik kocht iets anders.

De meest goedkope ketels leken ook wel wat, juist omwille van de prijs. Maak kijk goed uit, want telkens scheelt er wat mee. Soms valt het niet op zoals de ketels met een maximum werkdruk die maar tot 1.5bar gaat (dat is echt wel te weinig in een gesloten circuit) of krijg je gewoon geen antwoord wanneer je vraagt hoe snel onderdelen beschikbaar zijn. En dan spreek ik nog niet van de gevallen al aangehaald door Pelletpower van aangepaste olieketels of rendementen van amper 82%. Ik bezocht een aantal beurzen en 'winkels' om te kunnen vergelijken. Zelden was er echt iets te zien (wat je zelf wilt is gewoon nooit op voorraad... of helemaal uitverkocht en ze wachten op de volgende levering....). En dat is er ook nog een ketel waar het staal meer op dikwandig blik lijkt dan iets anders.

De shortlist werd Kovan. En dat had niks te maken met Pelletpower. Wat hij ervan verteld heeft lijkt in ieder geval wel de waarheid te zijn -> Het is goed en stevig spul, en niet al te complex opgebouwd. Dat merk weet ook wel goed waar ze mee bezig zijn op het vlak van pellets. Ik ging er bijna voor. En toch kocht ik ook dat niet.
Op de laatste minuut en omwille van omstandigheden kon ik voor een goede prijs een Blueburn ketel kopen(ook wel Easypell in andere landen). Dat is een 'ondermerk' van Okofen. Veel 'onder' is er eigenlijk niet aan. Het lijkt niet alleen op een Okofen, het is ook gewoon een Okofen met dezelfde partnumbers voor de onderdelen en alles. Er staan alleen wat minder toeters en bellen op de controller en het ding steekt in een ander kleedje. De ketel draait hier een kleine 2 maanden nu en kan er niet van klagen.
pelletpower
Berichten: 3289
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Merken pelletketels do en don'ts

Bericht door pelletpower »

Ha ha. Leuk verhaal en goed onderbouwd. Ga de kachel eensbekijken. Leuk om te zien dat de oude kwaliteitsmerken ook iets doen om in een normale prijsklasse te vallen. Blijft abnormaal als je prijzen afzet tegen gas cv.
pelletpower
Berichten: 3289
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Merken pelletketels do en don'ts

Bericht door pelletpower »

Leuke ketel. Nog steeds niet leuk qua prijs. Onderschuifbrander maakt lange schoonmaak intervallen mogelijk. Dit ism de ring rond de brander. Lachen, het is net gekopieerd van kovan. Daarbij is de brander doorgesneden voor langere onderhoudsintervallen. Leuk. Het beste compliment dat je kunt krijgen is dat concurrenten je kopieren!
ruspek
Berichten: 186
Lid geworden op: 12 aug 2014, 08:57

Re: Merken pelletketels do en don'ts

Bericht door ruspek »

hoi,

mooi om te zien dat er juist de "onbekende" merken prijs-kwaliteit genoemd worden.
Hoe zit het met Kostrzewa? bekend bij iemand?
Zijn nl. nog wat goedkoper dan Kovan en Okofen-clonen

gr ruben
Rob de Heer
Berichten: 1
Lid geworden op: 15 jan 2019, 21:31

Re: Merken pelletketels do en don'ts

Bericht door Rob de Heer »

Heeft er ook iemand ervaring met
Thermoflux
PELLETKETEL PELLING ECO 25KW

Het schijnt in duits te zijn maar volgens mij gemaakt in Bosnie H.
Paulbijvoet
Berichten: 1
Lid geworden op: 13 mar 2019, 07:45

Re: Merken pelletketels do en don'ts

Bericht door Paulbijvoet »

Thermoflux is een budget ketel, goedkoop, en dat is precies wat je krijgt. Als je er een hobby bij zoekt, en een vrouw die een koude douche van tijd tot tijd niet stoort dan kan je hiermee uit de voeten. Zoek je een ketel die een gegarandeerd goede verbranding heeft (en dus ook rendement, zonder overlast buiten) dan raad ik je aan meer geld uit te geven. Kijk naar Oostenrijkse pelletketels, die hebben zich bewezen.
Boudewijn
Berichten: 38
Lid geworden op: 20 feb 2018, 23:39

Re: Merken pelletketels do en don'ts

Bericht door Boudewijn »

Met mijn ketel heb ik voor proeven ook houtsnippers en pellets gestookt met een roostertje met mazen van 4 mm.gaat prima op natuurlijke trek.De waterdruk is hier 1,2 bar. gaat ook goed ik stook nooit boven 70 graden.
Plaats reactie