Waterzijdig inregelen systeem Harold

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

fireblade
Berichten: 195
Lid geworden op: 15 feb 2013, 12:45

Re: Waterzijdig inregelen systeem Harold

Bericht door fireblade »

De koppelingen in de vloerverwarmingsunit heten staartstukken, van binnen zitten of 2 tegenover elkaar geplaatste nokken, of als zeskant -imbus- uitgevoerd. Deze kunnen losgedraaid worden met een zgn staartsleutel, die op een ratel geklikt kan worden. Hierdoor heb je wel voldoende ruimte om te draaien.
fireblade
Berichten: 195
Lid geworden op: 15 feb 2013, 12:45

Re: Waterzijdig inregelen systeem Harold

Bericht door fireblade »

google staartsleutel maar eens, dan zie je wat ik bedoel.
dormos
Berichten: 987
Lid geworden op: 24 apr 2013, 12:10

Re: Waterzijdig inregelen systeem Harold

Bericht door dormos »

of een oude beitel of stalen strip van de goede breedte, en dan met een bahco op de beitel of strip aandraaien.
Zon sleutel heb je zelden nodig, en om 'm dan te gaan kopen...

Groet,

Hans
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Waterzijdig inregelen systeem Harold

Bericht door ritsaert snijder »

Gebruik hennep en fitterskit
Je smeert de draad in met fitterskit. Je neemt de juiste hoeveelheid hennep (lengte ongeveer 6 keer de diameter van uw buis en dikte zodat je de draaddiepte volledig kan opvullen). Je houd de buis naar links (zodat de draad uitsteekt aan de rechterzijde). Je begint uiterst links met de hennep (daar waar de draad stopt) en je gaat parallel met de as tot aan de voorkant van de leiding. Je smeert het geheel in met fitterskit en je draait de andere schroefdraad er op.
groet!

Ritsaert
Broekhoest
Berichten: 288
Lid geworden op: 23 nov 2012, 12:35
Locatie: Up North

Re: Waterzijdig inregelen systeem Harold

Bericht door Broekhoest »

Gisteravond met waterpomptang met moeite toch de koppeling los gekregen.
Scheurtje verklaart de lekkage. Krassen wat meer aan de linkerkant veroorzaakt door waterpomptang. Leverancier van verdeler (Therminon) heeft dit een enkele keer eerder gezien.
Nieuwe knelset voor een 18mm buis op verdeler besteld en morgen in huis.
Hopelijk daarna terug naar het echte topic; waterzijdig inregelen.
Bijlagen
koppeling.jpg
koppeling.jpg (25.38 KiB) 4445 keer bekeken
Broekhoest
Berichten: 288
Lid geworden op: 23 nov 2012, 12:35
Locatie: Up North

Re: Waterzijdig inregelen systeem Harold

Bericht door Broekhoest »

Lekkage verholpen, nieuw knelsetje er tussen gezet. Moesten wel twee aanvoerslangen eerst los om erbij te kunnen. Knelset voor een 18x2mm buis op verdeler gekocht via een behulpzame chat optie op de site van warmteservice. Dezelfde dag nog afhalen. Prima service.

Nu het inregelen.
Hoe ga ik om met een verschillende aanvoertemperatuur? Als ik de thermostaat hoog zet bij deze modulerende ketel en ik begin met radiator1; daar probeer ik een goede dT te halen en ga vervolgens verder naar de andere radiatoren. Als ik vervolgens terugkom bij nr1 om het eindresultaat te bekijken, zal de aanvoertemp ongetwijfeld hoger zijn vanwege het moduleren.

8 vd 12 radiatoren worden gebruikt. De andere vier wel inregelen of toch alvast dichtdraaien?
IK weet natuurlijk wel al welke radiator teveel en welke te weinig flow krijgt. Is het verstandig om hier vantevoren al rekening mee te houden?

gr Harold.
GTV6
Berichten: 383
Lid geworden op: 18 apr 2014, 17:53

Re: Waterzijdig inregelen systeem Harold

Bericht door GTV6 »

Volgens mij had ik het al verteld, maar op herhaling.
De dT is niet heilig en ook geen doel op zich.
Het doel is de gewenste warmte afgifte in de betreffende ruimte. Dat is het einddoel toch?
Voor 100% op dT balanceren/inregelen kan, maar alleen als alles perfect is brekend en aangelegd. In een woonhuis is dit veelal niet zo.
In openhaard modus zal de ketel nog steeds moduleren, dit is echter op basis van opgewekt vermogen niet op temperatuur. De ketel probeert een vaste toevoertemperatuur te handhaven, afhankelijk van de belasting gaat er meer of minder vermogen in.
In hoeverre de ketel de aanvoertemperatuur strak kan houden weet ik niet, moet je controleren.
Best begin je met knijpen van de radiator die het meest doet en waar het ook echt te warm wordt. En dan verder.
Bij veel knijpen omwille van de goede balans zal je het pompvermogen moeten verhogen, dit moet je voor lief nemen of de aanleg en ontwerp herzien.
Je hebt er tijd en geduld voor nodig. En het beste bij flink koud weer dan bereik je meer per uur.
Broekhoest
Berichten: 288
Lid geworden op: 23 nov 2012, 12:35
Locatie: Up North

Re: Waterzijdig inregelen systeem Harold

Bericht door Broekhoest »

Duidelijke antwoorden, GTV6.
Radiator beneden, meest dichtbij de CV, is al erg heet (zowel aanvoer en retour), bij slechts een kwartslag open. Hier valt weinig meer te knijpen. Dit geldt ook voor de radiator boven, qua afstand ook vlakbij de ketel. Kan ik met de stelschroef op de radiatorkraan ook nog spelen om de flow in te stellen?
Vanmiddag vrij gepland en dan ga ik een poging wagen.
Wordt vervolgd.
Gebruikersavatar
ready to burn
Berichten: 174
Lid geworden op: 28 aug 2014, 18:59
Locatie: mauie stad achteâh duh duine

Re: Waterzijdig inregelen systeem Harold

Bericht door ready to burn »

Hoi Harold,

Ik gebruik bijgaand document (Excel) om installaties in te regelen. Misschien heb je er wat nog wat aan. ( dubbelzijdig printen)
Keteltherm op max. ( Anders is de installatie vaak erg snel op temperatuur.)
En soms is een halve slag al ver genoeg open om de juiste Delta T te krijgen.

Tip. Gebruik indien mogelijk een contactthermometer. Dat wat zuiverder dan een infraroodthermometer.
INREGELRAPPORT CV1.xls
(20.5 KiB) 329 keer gedownload
Succes
Broekhoest
Berichten: 288
Lid geworden op: 23 nov 2012, 12:35
Locatie: Up North

Re: Waterzijdig inregelen systeem Harold

Bericht door Broekhoest »

Hier moet je inderdaad tijd en geduld voor hebben.
Kamerthermostaat van 18C naar 23C gezet. Isense thermostaat op openhaardfunctie.
Ingestelde aanvoertemp (p1) op CV en thermostaat: 70C. Aanvoertemp en retourtemp afgelezen op CV-display respectievelijk 53 en 38C. Nagenoeg constant gedurende 2 uur.
Alle zeven radiatoren een slag open (drie is volledig open).
Voor een vervolg zie de gemeten temperaturen in de excel sheet.
Qua gevoel ben ik er weinig mee opgeschoten.

Ready to burn, bedankt voor je bijdrage.
Bijlagen
inregelen_03Mar16.xlsx
(13.6 KiB) 216 keer gedownload
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Waterzijdig inregelen systeem Harold

Bericht door ritsaert snijder »

ik zet de ruimtetemperatuur er bij (midden ruimte 150 cm hoogte)
groet!

Ritsaert
GTV6
Berichten: 383
Lid geworden op: 18 apr 2014, 17:53

Re: Waterzijdig inregelen systeem Harold

Bericht door GTV6 »

En wat is het geworden?
Broekhoest
Berichten: 288
Lid geworden op: 23 nov 2012, 12:35
Locatie: Up North

Re: Waterzijdig inregelen systeem Harold

Bericht door Broekhoest »

GTV6,

de resultaten staan in de sheet. Voor mijn gevoel ben ik er weinig mee opgeschoten. Vraag me ook af hoe goed de radiatorkranen nog werken. Een radiator minimaal open of juist twee volle slagen geeft vergelijkbare temperaturen. Dan is inregelen ook een lastige missie.

gr Harold
GTV6
Berichten: 383
Lid geworden op: 18 apr 2014, 17:53

Re: Waterzijdig inregelen systeem Harold

Bericht door GTV6 »

Oke dus niet verder gegaan met de missie, inregelen op een kraan is niet je van het gesteld dat hij er geschikt voor is. Jouw installatie ontbeert wat benodigdheden, helaas en inregelen is een hele klus zonder ervaring.
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Waterzijdig inregelen systeem Harold

Bericht door ritsaert snijder »

Harold,
kan je een foto plaatsen van de radiator/leidingen/voetventiel en aangeven wat je doet?
groet!

Ritsaert
Plaats reactie