Waterzijdig inregelen systeem Harold

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

ready to burn

Re: Waterzijdig inregelen systeem Harold

Bericht door ready to burn » 15 mar 2016, 21:43

Hoi Harold,
Het is erg lastig advies te geven als je niet de gehele installatie kent maar een paar dingen die opvallen zijn:

-De Dt over de radiatoren is veel te laag, het water giert door de radiatoren. Zeker in "slaapkamer 1"
Mogelijke oorzaak: Ketelpomp te hoog ingesteld, radiatoren nog niet ver genoeg geknepen?

-De radiator in het voorportaal krijgt een veel lagere aanvoertemp. dan de andere radiatoren.
Mogelijke oorzaak: In serie met andere radiatoren, ongeisolleerde leidingen in een koude ruimte?

-Na 2 uur stoken komt de ketel nog steeds niet op de max ingestelde temp. , terwijl het water bijna even warm de radiatoren ingaat als dat het er weer uitkomt. En terwijl de Ketel een vermogen van 25kW heeft op 7 (kleine ?) radiatoren.
Mogelijke oorzaak: foutive instellingen in de ketel?
-Functioneert de ketel wel goed? De kleinste Calenta heeft een belasing van 28 KW. zo te zien is deze aangesloten met een Ø15mm koperen gasleiding en zit daarvoor een Ø20mm pex leiding. Ik vraag me af of dat wel zwaar genoeg is. E.e.a. is afhankelijk van de leidinglengte.
Dynamische gasvoordruk of gasverbruik meten. (nog beter is een rookgasanalyse)

Even ter vergelijking:
Vermogen ketel=25kW.
25kW/7radiatoren=3.571Watt/radiator
Een Henrad radiator van Type 22 500h x 2800l geeft 3.587Watt bij 75/65°C
Je zou dus in theorie 7 grote radiatoren moeten kunnen verwarmen met 75°C

-Omdat de VV-leidingen zonder isolatie op de draagvloer liggen is de opwarmtijd lang. Zoals reeds door iemand anders gezegd, Stook volgens een continu regime. (geen nachtverlaging meer.)

Eigenlijk heeft alleen de radiator in "slaapkamer" 2 heeft een juiste Dt. Maar weer niet de juiste aanvoer temp.

Broekhoest

Bericht door Broekhoest » 12 jan 2017, 16:55

Aangezien ik wederom ontevreden ben over onze VVW pak ik dit topic weer even op. Antwoorden in rood.
Praktisch elke dag in januari tot nu toe een gasverbruik 12-20 m3 p/d. En dan komt de kamerthermostaat zelden boven de 19 graden Celsius.

ready to burn schreef:Hoi Harold,
Het is erg lastig advies te geven als je niet de gehele installatie kent maar een paar dingen die opvallen zijn:

-De Dt over de radiatoren is veel te laag, het water giert door de radiatoren. Zeker in "slaapkamer 1"
Mogelijke oorzaak: Ketelpomp te hoog ingesteld, radiatoren nog niet ver genoeg geknepen? Klopt, minimale en max pompsnelheid vd ketel bewust opgeschoroefd om voldoende flow naar de VVW te krijgen. Op aanraden van GTV6, flinke verbetering.

-De radiator in het voorportaal krijgt een veel lagere aanvoertemp. dan de andere radiatoren.
Mogelijke oorzaak: In serie met andere radiatoren, ongeisolleerde leidingen in een koude ruimte? Klopt ook, in serie en ligt ongeisoleerd onder de vloer.

-Na 2 uur stoken komt de ketel nog steeds niet op de max ingestelde temp. , terwijl het water bijna even warm de radiatoren ingaat als dat het er weer uitkomt. En terwijl de Ketel een vermogen van 25kW heeft op 7 (kleine ?) radiatoren.
Mogelijke oorzaak: foutive instellingen in de ketel?
-Functioneert de ketel wel goed? De kleinste Calenta heeft een belasing van 28 KW. zo te zien is deze aangesloten met een Ø15mm koperen gasleiding en zit daarvoor een Ø20mm pex leiding. Ik vraag me af of dat wel zwaar genoeg is. E.e.a. is afhankelijk van de leidinglengte.
Dynamische gasvoordruk of gasverbruik meten. (nog beter is een rookgasanalyse)

Even ter vergelijking:
Vermogen ketel=25kW.
25kW/7radiatoren=3.571Watt/radiator
Een Henrad radiator van Type 22 500h x 2800l geeft 3.587Watt bij 75/65°C
Je zou dus in theorie 7 grote radiatoren moeten kunnen verwarmen met 75°C

-Omdat de VV-leidingen zonder isolatie op de draagvloer liggen is de opwarmtijd lang. Zoals reeds door iemand anders gezegd, Stook volgens een continu regime. (geen nachtverlaging meer.)
.
Kamerthermostaat staat snachts en overdag wanneer we niet thuis zijn op 18 grC. Is de vrouw vrij dan gaat ie naar 19grC. Voor de rest de houtkachel bijverwarmen voor comfort.

hanskraayeveld

Bericht door hanskraayeveld » 12 jan 2017, 18:17

Is het nog niet opgelost???
Heb je de adviezen wel opgevolgd?

martijn1984

Bericht door martijn1984 » 12 jan 2017, 19:51

Ik ken je situatie niet maar waarom radiatoren en vloerverwarming?
Ik zit nu vanaf januari op 6m3 per dag met onze leemkachel , incl sww , koken op elektra.
470m3 vrijstaand , platteland.

Ik had hier eigenlijk hetzelfde probleem voor het bouwen vd massakachel.

Onze verdeler zit achteraan de kring , dus eerst langs 4 radiatoren beneden en dan pas warmte in de verdeler.
Ook op de isense het pomp debiet verhoogt in de parameters , feit blijft als je radiatoren los hebt de meeste warmte daar eerst in gaat zitten.

Ik heb ook oude radiatoren zonder voetventiel , inregelen ging hier dus ook niet , ten tweede zou dan ook de ringleiding verbeterd/aangepast moeten worden. Hier had ik geen zin , het was ook al winter tot slot.

Ik heb mijn radiatoren niet meer mee laten doen. Ik wist niet of de vv als hoofd of bijverwarming was aangelegd.
Toch merkte ik naar twee dagen ( veel massa , twee plavuizen over elkaar) dat het goed warm te krijgen was.
Ik heb de pompsnelheid weer verlaagd , de cv temp verlaagd naar 50 graden , en de thermostaat op 19,5 gezet (en vastgelijmd haha).

Het duurt een poosje , dag of drie , maar de massa werd warm , de ketel brandde redelijk lang , de retourtemperatuur lag op 30.

Onze badkamer boven heeft ook vv en een kleine handdoekradiator , deze bleef wel los staan.

Naar gelang de buitentemperatuur ging ik de aanvoer temp nog verder verlagen , tot bij wijze van de ketel niet meer uit ging.
Met een aanvoer van 35 en een retour van 20-25 hield ik ons huis warm.

Na gelang de isolatie , met vv gewoon geen nachtverlaging toepassen.
Ook heb ik gekeken naar alle cv leidingen in de kruipruimte , isolatie was net als t huis 23 jaar oud.
Alles hing zo goed als verpulverd aan en om de leidingen , dit heb ik allemaal vernieuwd.

Als jouw retour temp zo hoog is , heb je veel te veel flow.
Net als de pomp op je vv verdeler.

Plaats reactie