pelletkachel wel of niet met buffer?

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

mro

Re: pelletkachel wel of niet met buffer?

Bericht door mro » 02 feb 2016, 16:40

Het is wel dubbel:

Een goede/efficiënte kachel is liefst een batch rocket die liefst zoveel mogelijk massa heeft en dus nogal groot is.

Maar aan de andere kant zijn energiezuinige woningen in de meeste gevallen relatief klein en goed geïsoleerd. Daarbij komt nog dat dat naast de kachel die plaats neemt er ook nog een houtstapel is die nog meer plaats neemt.

Niet gemakkelijk om daar het goede evenwicht in te vinden, maar we blijven zoeken :)

ritsaert snijder

Bericht door ritsaert snijder » 02 feb 2016, 19:28

mro schreef:Het is wel dubbel:

Een goede/efficiënte kachel is liefst een batch rocket die liefst zoveel mogelijk massa heeft en dus nogal groot is.

Maar aan de andere kant zijn energiezuinige woningen in de meeste gevallen relatief klein en goed geïsoleerd. Daarbij komt nog dat dat naast de kachel die plaats neemt er ook nog een houtstapel is die nog meer plaats neemt.

Niet gemakkelijk om daar het goede evenwicht in te vinden, maar we blijven zoeken :)
Een Batch Rocket is een goede en efficiënte kachel (ik zie dat als aparte kwaliteiten). De rocket is voor zover we weten heel goed schaalbaar. De schaal (gekoppeld aan het vermogen) is een keuze.

Afhankelijk van de behoefte koppel je iets aan de rocket vast om de warmte over te brengen naar de ruimte. De hoeveelheid massa is door de maximale oppervlakte van de bell gekoppeld aan de maat van de rocket (wat kan de rocket maximaal trekken).

De hoeveelheid massa heeft gevolgen voor de duur van de warmteafgifte. De hoeveelheid massa beperkt ook weer het aantal keren dat je kan stoken per dag. Als je een massakachel te vaak stookt stook je hem kapot (versnelde slijtage).

In die kleine ruimte bouw je toch gewoon een kleine kachel met een vrij kleine bell met relatief veel massa. Die kleine kachel gaat dan weinig warmte geven verdeeld over 24 uur. Die rocket is heel efficiënt en je hebt maar weinig vermogen nodig. Je kan dus toe met een kleine houtstapel.
groet!

Ritsaert

willem60

Bericht door willem60 » 03 feb 2016, 00:52

ik knoop zelf een buffervat van 600 ltr. aan mijn miscanthus cv installatie omdat ik denk dat het zo is
dat hoe meer massa jouw installatie heeft des te beter een modulerende ketel te regelen is
dit geld voor motoren precies hetzelfde
hoe groter de massa van het vliegwiel des te rustiger de loop van de motor is

ruspek

Bericht door ruspek » 03 feb 2016, 08:03

@willem60: begrijp ik het goed dat jij Miscanthus ( olifantgras) verstookt?
Wat is je merk ketel dan?
Hoe kom je aan de brandstof en hoe verhoudd zich prijs met energrtische waarde tov gewone houtpellets?

Plaats reactie