Kachel meer efficient gebruiken

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Kachel meer efficient gebruiken

Bericht door ritsaert snijder »

Met speksteen pak je de kachel in en wordt je rookgastemperatuur misschien wel hoger en hou je wat warmte vast. Met een bell wordt je rookgastemperatuur een stuk lager en pak je meer rendement. Past waarschijnlijk mooi in je schouw!
groet!

Ritsaert
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Kachel meer efficient gebruiken

Bericht door ritsaert snijder »

hanskraayeveld schreef:Tja... Niet te begrijpen eigenlijk dat hij zoveel verkocht wordt he?!
Lijkt wel een Volkswagen...!
Er moeten wel een hoop ontevreden mensen zijn...
Ik vind de appeltaart wel leuk...dit niet.
groet!

Ritsaert
Erikvr
Berichten: 672
Lid geworden op: 02 mar 2009, 13:41

Re: Kachel meer efficient gebruiken

Bericht door Erikvr »

tobsie schreef:
De kachel heeft zelf nog een naverbrander waar de rookgassen doorheen geleid kunnen worden. Dit zou rendement verhogend moeten zijn, maar dat weet ik niet.
Volgens de instructie zou de kachel na het opwarmen in deze 'naverbranderstand' moeten worden gezet om het optimale rendement te bereiken. Zeker aan te bevelen dus!
ritsaert snijder schreef: Ik zou ook gaan voor een niet condenserende (dus vrij kleine bell).
Een bell condenseert natuurlijk altijd wanneer de binnenkant nog kouder is dan 60 graden. In de gehele opstartfase is het in dit geval dus een creosootbak. Hoe ga je trouwens berekenen hoe groot de bell moet zijn en wat is dan de rendementsverbetering?
groet,
Erik
hanskraayeveld
Berichten: 709
Lid geworden op: 04 okt 2015, 14:49

Re: Kachel meer efficient gebruiken

Bericht door hanskraayeveld »

De kunst van het kachel bouwen strekt veel verder dan een zo efficient mogelijk verlopende houtverbranding te creeren.

Daar kunnen Volkswagenrijders over meepraten.

Maargoed, het is niet de bedoeling om dit topic te vervuilen.

Als je zuiniger wil stoken, meer rendement (door houtverbranding omgezette warmte energie), en een fraaier vlammenspel wil, zou ik persoonlijk de binnenkant bekleden met vermiculiet plaat.

Als je meer warmteafgifte wil, zou ik dit niet doen, of in combinatie, inderdaad, met een bell.

En persoonlijk raad ik iedereen aan een inwendige schoorsteenthermometer aan te schaffen.
Dit is (voor mij althans) de grootste stap naar zuiniger/bewuster stoken.

Groet
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Kachel meer efficient gebruiken

Bericht door ritsaert snijder »

Erikvr schreef:Een bell condenseert natuurlijk altijd wanneer de binnenkant nog kouder is dan 60 graden. In de gehele opstartfase is het in dit geval dus een creosootbak. Hoe ga je trouwens berekenen hoe groot de bell moet zijn en wat is dan de rendementsverbetering?
Elke kachel heeft een condensatiefase. De hoeveelheid creosoot wordt bepaald door de kwaliteit van de vuurkamer en van de verbranding. Bij het bouwen van een hoog rendements kachel is het altijd de kunst om de condensatie binnen grenzen te houden. Dat hangt ook weer af van de schoorsteen.

Om binnen de condensatiegrenzen te blijven moet de bell inderdaad de juiste afmetingen hebben. Dat blijkt in de praktijk een probleem;
viewtopic.php?f=3&t=2765&start=60#p43063 de bell van Pieke
viewtopic.php?t=3899&p=57759 de bell van Pietje

Ik zou dat regelbaar maken door de uitgaande schoorsteen verstelbaar te maken. Zie de tekening links en rechts, hoe meer de schoorsteen omlaag gaat hoe lager de temperatuur van de bell en hoe hoger de temperatuur van de uitgaande gassen en een afname van condensaat.

Een verstelbare RVS of stalen schoorsteenpijp is gewoon te koop. De kosten en de inspanningen zijn beperkt te houden. Een vat, twee grote gaten, twee pijpen er in zetten, goede afdichting ....De afwerking kan natuurlijk wel veel tijd kosten.

Het rendement is afhankelijk van de temperatuur van de rookgassen en de schoorsteen. Maar het is aannemelijk dat het bouwen van een regelbare bell op dit soort kachels een hele goede EROEI geeft. Maar dat is ook weer afhankelijk van de bruikbaarheid van de warmte op de plek van de bell (kan wel eens te hoog zitten).
hanskraayeveld schreef:Als je zuiniger wil stoken, meer rendement (door houtverbranding omgezette warmte energie), en een fraaier vlammenspel wil, zou ik persoonlijk de binnenkant bekleden met vermiculiet plaat
Nogmaals de waarschuwing; het zou niet de eerste kachel van metaal zijn die hierdoor gaat scheuren.
Bijlagen
bell alltech.png
groet!

Ritsaert
holtere
Berichten: 1173
Lid geworden op: 07 mei 2011, 18:23

Re: Kachel meer efficient gebruiken

Bericht door holtere »

Ik ken die Altech niet maar wat ik er zo in dit draadje van gelezen heb lijkt er toch wel een redelijk doordacht en goed uitgevoerd kacheltje. Er zit al een stenen mantel in en er is een en ander aan massa toegevoegd in de vorm van speksteen (een goede spekstenen kachel is echter geheel anders uitgevoerd).
Knutselen aan de kachel door een vermiculite mantel inbouwen verhoogt de temperatuur van het vuurtje behoorlijk maar kan daardoor evengoed een ander deel van de kachel doen kromtrekken en wegbranden en dat weet ik uit ervaring :mrgreen:
De hoge afgastemp werd in de tijd dat deze kachel bedacht is ook noodzakelijk geacht omdat een gemetselde stenen schoorsteen dat nu eenmaal nodig heeft i.v.m. trek en condensatie. Nu een eeuw later ( :wink: ) met onze geïsoleerde rvs kanalen is dat allemaal wat anders en kunnen we meer naar het rendement gaan kijken!
Ergo, laat de kachel zoals die is en probeer achter de kachel eventueel wat warmte af te vangen als je schoorsteentemp te hoog is. En inderdaad, dat weet je pas door die te meten zoals al gemeld m.b.v. een vleeschthermometer tot 500 gr van 10 euro d.m.v een 5 mm. gaatje in de pijp 8). Eerst wat meer cijfers :D
Wouter Gillis
Berichten: 692
Lid geworden op: 22 dec 2008, 14:54
Locatie: Zaventem

Re: Kachel meer efficient gebruiken

Bericht door Wouter Gillis »

Ik heb ook een bell geplaatst op het verdiep icm een gietijzeren Saey kachel (de kachel eerst bekleed met vuurvaste steen om de verbrandingswarmte te doen stijgen). De bell is voorzien van een simpele bypass. Ik schakel de bell pas in als de kachel goed warm is en zorg ervoor dat ik steeds 60°C over heb na de bell (bij opwarmen van de bell). In begin is dat obv de ingebouwde thermometer, na een stookseizoen ken je het systeem voldoende en gebeurt het op gevoel. Dat lukt aardig.

Maar... dit jaar begin ik aan een massakachel met rocket...
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Kachel meer efficient gebruiken

Bericht door ritsaert snijder »

@Wouter,
Hoe is je ervaring met de bell (rendement)?
groet!

Ritsaert
Wouter Gillis
Berichten: 692
Lid geworden op: 22 dec 2008, 14:54
Locatie: Zaventem

Re: Kachel meer efficient gebruiken

Bericht door Wouter Gillis »

Dag Rits,

ik ben tevreden van de werking. De bell staat op de (speel/logeer)zolder waar verder geen verwarming staat. De logees en de kinderen weten de stralingswarmte te appreciëren en geven nooit aan dat het te koud is hoewel de veluxen hier en daar tochten en er condens zit in het glas. (staat ook nog op de to-do-lijst...) Het dak heb ik wel geïsoleerd met 26cm.

Het is een single bell van +/- 700 kg baksteen. Voorheen gingen de rookgassen in vollast aan +/- 130°C naar buiten, nu aan 80°C. De wandtemperatuur van de bell zelf zit tussen de 40°C en de 60°C afhankelijk hoe hard en hoe lang er gestookt wordt. Er is een inspectie/veegluik in voorzien want de bell verzamelt best veel vliegassen. Er is wel ietwat creostootvorming (af en toe per ongeluk wat natter hout of te vroeg de by-pass dicht) maar dat is niet in die mate dat de goede doorstroming wordt beïnvloed.

Met de massakachel die komt wordt dit systeem dus buiten werking gezet. De schouw van de massakachel komt immers op een andere plaats en de saey kachel wordt buiten werking gesteld. Ik ga dan vermoedelijk met de overschot van de materialen van de massakachel een kleine rocket bouwen op zolder en die aan de bell knopen na snelle afgifte via een oliedrum, ook gezellig voor de logees.

Als de ts een bell overweegt kan die altijd met een lage bell beginnen en het deksel er los opleggen met vuurvilt. Als de rookgastemp nog te hoog blijft, kunnen hier makkelijk lagen worden toegevoegd tot de perfecte grootte.

Groet
Wouter
Wouter Gillis
Berichten: 692
Lid geworden op: 22 dec 2008, 14:54
Locatie: Zaventem

Re: Kachel meer efficient gebruiken

Bericht door Wouter Gillis »

ik heb de oude gemetste schouw gevoerd met een vaste inox en vermiculiet. Achteraf toch wat spijt van. Was het niet beter om de volledige schouw zo te laten en te laten functioneren als een warmtewisselaar van 14 meter?
Erikvr
Berichten: 672
Lid geworden op: 02 mar 2009, 13:41

Re: Kachel meer efficient gebruiken

Bericht door Erikvr »

Hier geen spijt, bij mij fungeerde de laatste 2 meter als condensatiepunt, met roetdoorslag als gevolg..
groet,
Erik
Wouter Gillis
Berichten: 692
Lid geworden op: 22 dec 2008, 14:54
Locatie: Zaventem

Re: Kachel meer efficient gebruiken

Bericht door Wouter Gillis »

@ Erik,

waarschijnlijk met een meer "moderne" kachel en wat lagere afgastemp?
Wouter Gillis
Berichten: 692
Lid geworden op: 22 dec 2008, 14:54
Locatie: Zaventem

Re: Kachel meer efficient gebruiken

Bericht door Wouter Gillis »

Voor de geïnteresseerde nog wat foto's van de bell op zolder:
img_0788.jpg
startsituatie
img_0794.jpg
eerste t-stuk
img_0796.jpg
binnenkant met inox bocht voor de aanvoer van hete rookgassen, veegluik en schot dat onderaan de doorgang vormt voor de afgekoelde rookgassen
img_0861.jpg
tweede t-stuk voor de afgekoelde rookgassen met bypass
img_0863.jpg
bypass langs buiten in de afvoer van de afgekoelde rookgassen

img_0875.jpg
verdere opbouw

img_0954.jpg
even wat afwerken
img_1059.jpg
klaar!
Lejo
Berichten: 28
Lid geworden op: 14 mar 2014, 13:48

Re: Kachel meer efficient gebruiken

Bericht door Lejo »

Prachtig gemaakt!
Maar hoe maak je die pijpen van binnen schoon?
En hoe lang blijft de bell warm als je niet meer stookt?
Wouter Gillis
Berichten: 692
Lid geworden op: 22 dec 2008, 14:54
Locatie: Zaventem

Re: Kachel meer efficient gebruiken

Bericht door Wouter Gillis »

bedankt.

Ik kuis de inox bochten eigenlijk niet. De bell gaat pas open als de kachel goed warm is. Op de foto's zie je het niet of minder maar de inox bochten zijn overmatig geïsoleerd tegen condensatie. Als er al iets aanlaadt, is het de bell zelf en dat valt na een drietal jaren erg mee.

Vanzelfsprekend is het hout steeds droog, een occasioneel wat nattere blok daar gelaten, vrij klein gekloven en de kachel laat ik steeds voluit branden juist omdat ik een bell heb. Naast vuurvaste steen heb ik in de kachel ook twee pijpen toegevoegd voor secundaire lucht. Dit alles zorgt voor een aanvaardbare verbranding.

ik heb het nog nooit bijgehouden maar ik schat dat de bell op ongeveer 6 à 8 uur terug afgekoeld is (van 60°C naar kamertemperatuur). Je voelt het effect nog wel langer doordat de tegenoverliggende muren van de zolder de warmtestraling deels hebben opgenomen in die tijd.
Plaats reactie