Kachel meer efficient gebruiken

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

tobsie
Berichten: 115
Lid geworden op: 19 feb 2014, 11:37

Kachel meer efficient gebruiken

Bericht door tobsie »

Ik wil mijn kachel meer efficiënt gebruiken en heb hier wat vragen over. Ik heb mijn huidige kachel als bijlage toegevoegd, dit is een altech fireview.
Ik heb al veel op diverse fora gekeken (oa naar een warmtewisselaar of iets dergelijks) zodat ik de warmte van de kachelpijp kan gebruiken. Maar elke keer kom ik tot dezelfde conclusie dat de kachelpijp temperatuur verlagen automatisch een toename van creosoot betekent.
Een vraag wat ik daarbij heb, is waarom een finnoven of rocket stove hier dan geen last van heeft? Want hierbij lees ik dat er eigenlijk alleen nog wat waterdamp uit de pijp komt, omdat er een optimale verbranding is. Maar waarom is de verbranding van mijn kachel dan niet optimaal (ik heb de naverbrander ook altijd ingeschakeld)?

Mijn vrouw wil eigenlijk de kachel niet missen omdat deze in het interieur past. Mijn idee is om de bovenkant van de schouw te gebruiken als warmte accumulator. Een ander idee is de ruimte achter de kachel beter te benutten. Is dit mogelijk? Hebben jullie nog ideeën?
Bijlagen
kachel2.jpg
kachel.jpg
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8537
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Kachel meer efficient gebruiken

Bericht door kockie »

Vuur heeft temperatuur, tijd en ruimte nodig om uit te branden. Beide krijgt het vuur in een kleine kachel niet.

Een finoven is over het algemeen groot en hoog; vuur heeft dus alle ruimte om naar boven toe goed uit te branden en door de grootte alle ruimte.

Een rocket heeft een heatriser waarin door fikse turbulentie goede menging plaats vindt van lucht en brandbare gassen. De heatriser is ook hoog, daardoor weer die ruimte. Door de intensieve menging en de hoge temperatuur in de heatriser is er ook nog eens minder tijd nodig.

Verder brandt het vuur in bovengenoemde kachels eerst helemaal uit voordat er warmte aan onttrokken wordt. Bij een kleine kachel wordt er vaak tijdens het branden al warmte aan het vuur onttrokken. De temperatuur kan dan niet hoog genoeg worden om goed uit te branden.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
hanskraayeveld
Berichten: 709
Lid geworden op: 04 okt 2015, 14:49

Re: Kachel meer efficient gebruiken

Bericht door hanskraayeveld »

Het ligt eigenlijk nog gecompliceerder.

Een klein vuurtje stoken in een grote kachel is ook niet efficiënt.
Alles hangt van meerdere factoren aan elkaar.
Je kunt voor het milieu het beste een zo klein mogelijke kachel kopen en zo hard mogelijk stoken.
Voor je portemonnee of je houtgebruik, wil je het liefst zo efficiënt mogelijk stoken.
Daar een compromis tussen vinden is voor iedereen weer verschillend.
Zo vind de een het belangrijk zo schoon mogelijk te stoken.
Een ander vind het belangrijk zijn uitlaatgas zo koud mogelijk te houden.
Weer een ander om een heel mooi vuurtje te zien met een mooie kachel.
Enzovoort.
Combineren is lastig.

Voor mij moet een houtkachel mooi zijn en praktisch.
Ik wil weinig convectiewarmte en stralingswarmte en zo veel mogelijk warmteafgifte naar de cv.
Dit gecombineerd met een heel mooi knapperend houtvuurtje met een mooie kachel.
Wat ik hiermee wil zeggen is:

Bedenk en schrijf voor jezelf (en je vrouw) op in volgorde van belangrijkheid wat prioriteit heeft.
Dan volgt de rest vanzelf.
Het begint met een idee.
Jij bepaald hoe jouw idee eruit komt te zien.
Wat zijn jouw prioriteiten?
Wat vind jij belangrijk?

Er zijn wel wat oplossingen om jouw kachel efficiënter te maken.
Maar wat versta jij onder efficiënter?
Je kunt de binnenkant van je kachel bekleden met vermiculiet.
Resultaat: Veel efficiëntere verbranding, veel mooier vuur (ivm meer helderheid in je kachel), warmteafgifte naar ruimte gaat wat omlaag.
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Kachel meer efficient gebruiken

Bericht door ritsaert snijder »

kockie schreef:Vuur heeft temperatuur, tijd en ruimte nodig om uit te branden. Beide krijgt het vuur in een kleine kachel niet.
Om een hoge temperatuur te bereiken is een goede isolatie van de vuurkamer nodig. Een gietijzeren vuurkamer staat zijn warmte snel af. Dan kunnen ze er wel isolatieplaatjes (chamotte, geperst vermiculiet) in stoppen maar dat gaat hem nooit echt worden.

Daarnaast is precies voldoende zuurstof tijdens de hele verbranding erg belangrijk voor het rendement; rond de 6 %. Te veel betekent te veel afkoeling. Te weinig betekent een slechte verbranding.

Je kunt het rendement van de altech wel verbeteren;
* omgekeerd stoken
* er een bell boven plaatsen (lijkt prima in de opbouw te kunnen)
* de altech checken op mogelijke verbeteringen

Maar waarom past een massakachel niet in dit interieur. Je kunt een dergelijke kachel vormgeven naar je eigen smaak.
groet!

Ritsaert
hanskraayeveld
Berichten: 709
Lid geworden op: 04 okt 2015, 14:49

Re: Kachel meer efficient gebruiken

Bericht door hanskraayeveld »

ritsaert snijder schreef:
kockie schreef:Vuur heeft temperatuur, tijd en ruimte nodig om uit te branden. Beide krijgt het vuur in een kleine kachel niet.
Om een hoge temperatuur te bereiken is een goede isolatie van de vuurkamer nodig. Een gietijzeren vuurkamer staat zijn warmte snel af. Dan kunnen ze er wel isolatieplaatjes (chamotte, geperst vermiculiet) in stoppen maar dat gaat hem nooit echt worden.
Het hangt er vanaf wat je onder hem verstaat....
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Kachel meer efficient gebruiken

Bericht door ritsaert snijder »

hanskraayeveld schreef:Het hangt er vanaf wat je onder hem verstaat....
.

Zeker!

Punt is dat ik nog nooit een echt hele goede gietijzeren kachel heb gezien;
* heel hoog rendement naar de ruimte
* heel lage rookgastemperatuur
* schone verbranding
* gezonde stralingswarmte (geen convectiekanon)

Heel veel kachelaanbieders claimen wel goede kachels te verkopen maar als je dan om de cijfers vraagt....

en eens dat het goed is om samen naar de prioriteiten te kijken!
Je kunt de binnenkant van je kachel bekleden met vermiculiet.
Resultaat: Veel efficiëntere verbranding, veel mooier vuur (ivm meer helderheid in je kachel), warmteafgifte naar ruimte gaat wat omlaag.
Je kan dit niet zomaar doen, onderdelen kunnen te heet worden. Die extra warmte kun je vervolgens oogsten met een bell boven de kachel.
groet!

Ritsaert
Erikvr
Berichten: 672
Lid geworden op: 02 mar 2009, 13:41

Re: Kachel meer efficient gebruiken

Bericht door Erikvr »

Ik zou niet aan het binnenwerk gaan prutsen. Altech zijn op zich geen slechte kachels, al is dit niet de modernste. Het toevoegen van een bell kan, maar de (vieze) rookgassen gaan ergens condenseren en dus creosoot.
De vraag is meer wat je onder efficienter gebruiken verstaat, ik zou dan de mogelijkheden zoeken in anders/beter stoken. Wat is eigenlijk het probleem? Onvoldoende warmteafgifte?
groet,
Erik
hanskraayeveld
Berichten: 709
Lid geworden op: 04 okt 2015, 14:49

Re: Kachel meer efficient gebruiken

Bericht door hanskraayeveld »

Volgens mij scoren de altech's niet verkeerd om het zachtjes uit te drukken.
Ik snap dat hier alles met een rocket vergeleken wordt die misschien wel 95% rendement heeft, maar de altech eclipse komt aan de 87%. Dat noemen wij gewoon het neusje van de zalm.
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Kachel meer efficient gebruiken

Bericht door Dutch John »

De rocket is alleen het branddeel, dat overigens erg schoon brandt en dat brengt wat rendement en een schone schoorsteen. Het echte rendement haal je pas uit het deel dat erna komt: de warmtewisseling. Stalen kachels hoeven niet verkeerd te zijn, maar zowel branddeel als wisseldeel in zo'n klein doosje gepropt leidt altijd tot een compromis.
Zelfbouwers die niet op een paar honderd liter volume kijken voor het wisseldeel en zich netjes aan de maten van de batchrocket houden winnen het qua uitstoot, rendement en kostprijs altijd van een nieuwe stalen kachel.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Kachel meer efficient gebruiken

Bericht door ritsaert snijder »

Erik schreef; Het toevoegen van een bell kan, maar de (vieze) rookgassen gaan ergens condenseren en dus creosoot.
.
Ik zou ook gaan voor een niet condenserende (dus vrij kleine bell).
En als je geen vieze rookgassen / creosoot wil produceren moet je een andere kachel kiezen!

Passende bell maken, netjes stoken en dan pak je veel rendement! Alternatief is om een goede massakachel te metselen. Dat hoeft met de verkoop van de altech niet eens zo duur te zijn...als je een goed rookgaskanaal hebt.
hanskraayeveld schreef:maar de altech eclipse komt aan de 87%. Dat noemen wij gewoon het neusje van de zalm.
Ik weet niet wie jullie zijn...maar ik noem het een dure stof verbrandende luchtverwarmer met een matig rendement (het rendement naar de ruimte). Ondanks het rookgeleidingssysteempje (mini tegenstroomkanaaltjes).

Maar als dat in jouw situatie ideaal is dan is dat natuurlijk prima!
groet!

Ritsaert
hanskraayeveld
Berichten: 709
Lid geworden op: 04 okt 2015, 14:49

Re: Kachel meer efficient gebruiken

Bericht door hanskraayeveld »

Tja... Niet te begrijpen eigenlijk dat hij zoveel verkocht wordt he?!
Lijkt wel een Volkswagen...!
Er moeten wel een hoop ontevreden mensen zijn...
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8537
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Kachel meer efficient gebruiken

Bericht door kockie »

Ik noem het liever een groep suboptimaal geïnformeerde (of geïnteresseerde) mensen.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
hanskraayeveld
Berichten: 709
Lid geworden op: 04 okt 2015, 14:49

Re: Kachel meer efficient gebruiken

Bericht door hanskraayeveld »

Het is net als met appeltaart.

Er zijn hele lekkere appeltaarten te koop.
Maar mensen met eigengemaakte appeltaart zijn niet te evenaren. (in hun beleving)

Jammer dat die mensen hun appeltaart niet op de markt brengen...

:-)
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8537
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Kachel meer efficient gebruiken

Bericht door kockie »

Ik vind het mooi dat je over een appeltaart begint. Appeltaart wordt volgens een recept gemaakt; net als een batchrocket volgens Peter van den Berg volgens een ontwerp gemaakt wordt. Dat ontwerp is vrij verkrijgbaar. Probeer het en je wilt nooit meer een "fabriekstaart"!
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
tobsie
Berichten: 115
Lid geworden op: 19 feb 2014, 11:37

Re: Kachel meer efficient gebruiken

Bericht door tobsie »

Bedankt voor alle reacties en leuk dat er een discussie loskomt.
Een paar opmerkingen van mijn kant. Op zich werkt de kachel prima, maar ik werd getriggered door de rocket/massakachel topics em en het feit dat er nauwelijks nog gassen&warmte uit de schoorsteen komt.
Op zich is mijn kachel geen stalen kachel en bestaat grotendeels uit speksteen. Ook de vuurkamer is van binnen geheel van steen (muv het raam aan de voorkant en de zijdeur.
De kachel heeft zelf nog een naverbrander waar de rookgassen doorheen geleid kunnen worden. Dit zou rendement verhogend moeten zijn, maar dat weet ik niet.
Nadeel van de kachel is denk ik de beperkte hoeveelheid speksteen, omdat het een kleine kachel is. Hierdoor moet ik vaker stoken om voldoende warmte afgifte te houden. Omdat er nog steeds veel warmte naar buiten gaat door het rookkanaal dacht ik dat ik wellicht deze warmte nog kon gebruiken om de woning verder te verwarmen (of nog beter massa te verwarmen).

Overigens heb ik nog best veel speksteen in kratten thuis liggen. Heeft het zin om deze in de kachel erbij te leggen, of wordt de voorkamer dan weer te klein?
Plaats reactie