vloerverwarming problemen

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Ramon84
Berichten: 56
Lid geworden op: 08 apr 2015, 16:00

Re: vloerverwarming problemen

Bericht door Ramon84 »

GTV6
Berichten: 383
Lid geworden op: 18 apr 2014, 17:53

Re: vloerverwarming problemen

Bericht door GTV6 »

Als eerste begrijp ik niet waarom de installateur de oorzaak niet kan vinden, erg vreemd.
Uit het verhaal te lezen bestaat de mogelijkheid dat het nog nooit heeft gewerkt, dus er zijn meer mogelijke oorzaken.
Kun je een foto maken van de leidingloop onder je ketel, bij het expansie vat, leidingen zijn op de huidige foto net niet te volgen.
Heb je die thermostaatknop er al afgehaald en het pennetje een paar keer ingedrukt? (kan vast gaan zitten)
Op de pomp van de vloerverwarming zit een grote schroef om te ontluchten, draai deze eens open met draaiende pomp totdat er wat water uit komt. Als de pomp draait moet deze ook zonder warm water een beetje warm aanvoelen, draait hij wel?
Dat metertje op de verdeler is slechts een indicatie de nauwkeurigheid is ver te zoeken, staar je daar niet blind op.
Zolang er geen 30 a 35 graden water in je verdeler komt is er iets mis.
De 15 mm aansluiting van de vloerverwarming is groot genoeg en kan in geen geval dit probleem veroorzaken.
hanskraayeveld
Berichten: 709
Lid geworden op: 04 okt 2015, 14:49

Re: vloerverwarming problemen

Bericht door hanskraayeveld »

GTV6 schreef: De 15 mm aansluiting van de vloerverwarming is groot genoeg en kan in geen geval dit probleem veroorzaken.
Dat is jouw mening.

Als je een 22mm leiding naar meerdere radiatoren hebt lopen zal water de weg van de minste weerstand volgen. En krijg je automatisch weinig flow van je cv ketel door je vloerverwarmingsunit.
Als dan je pomp van je cv ketel ook nog eens op een lage stand pompt, en je honeywell klep voor wat extra weerstand zorgt...
Kortom...
Een prima voorbeeld waarbij een 15mm leiding wel degelijk te smal bemeten is.

Overigens wordt vanaf 6 groepen MEESTAL 22 mm aanvoer gebruikt.
(door proffesionele bedrijven)
Als dan je vloerverwarming ook nog eens als bijverwarming is gelegd...

En natuurlijk kan het ook zijn dat de pomp niet ontlucht is, en de klep blijft hangen.
Maar zo stom zal die installateur toch niet zijn?
Ramon84
Berichten: 56
Lid geworden op: 08 apr 2015, 16:00

Re: vloerverwarming problemen

Bericht door Ramon84 »

hanskraayeveld schreef:
GTV6 schreef: De 15 mm aansluiting van de vloerverwarming is groot genoeg en kan in geen geval dit probleem veroorzaken.
Dat is jouw mening.

Als je een 22mm leiding naar meerdere radiatoren hebt lopen zal water de weg van de minste weerstand volgen. En krijg je automatisch weinig flow van je cv ketel door je vloerverwarmingsunit.
Als dan je pomp van je cv ketel ook nog eens op een lage stand pompt, en je honeywell klep voor wat extra weerstand zorgt...
Kortom...
Een prima voorbeeld waarbij een 15mm leiding wel degelijk te smal bemeten is.

Overigens wordt vanaf 6 groepen MEESTAL 22 mm aanvoer gebruikt.
(door proffesionele bedrijven)
Als dan je vloerverwarming ook nog eens als bijverwarming is gelegd...

En natuurlijk kan het ook zijn dat de pomp niet ontlucht is, en de klep blijft hangen.
Maar zo stom zal die installateur toch niet zijn?
+1
Wouter Gillis
Berichten: 692
Lid geworden op: 22 dec 2008, 14:54
Locatie: Zaventem

Re: vloerverwarming problemen

Bericht door Wouter Gillis »

@ Hans,

Broekhoest heeft de radiatoren al eens toegedraaid voor zover ik goed gelezen heb. Ik neem aan dat dit geen verschil heeft opgeleverd.

Bij mij is de thermometer op de collector wel tot op de graad nauwkeurig. Ik vind het eigenaardig dat er 10° verschil is tussen collector en retour. Broekhoest, dit verschil zou je ook met de hand moeten kunnen vaststellen. Voelt de retour naar de ketel ook warmer aan dan de collector?
Broekhoest
Berichten: 288
Lid geworden op: 23 nov 2012, 12:35
Locatie: Up North

Re: vloerverwarming problemen

Bericht door Broekhoest »

hanskraayeveld schreef:
Ik heb mijn bedenkingen bij de buisaanvoerdikte naar je vloerverwarmingsverdeler. Ik heb een 15mm leiding van CV naar verdeler, heb her en der wel gehoord dat je bij zes groepen eigelijk naar een grotere diameter moet.
Je hebt 6 groepen van 100 meter.
Zo te zien op de foto liggen ze niet dicht op elkaar.
Hoeveel m2 vloeroppervlak moet het geheel warm krijgen? Globaal 100 m2, waarvan 80 m2 keuken/living, 12 m2 slaapkamer beneden en 8 m2 hal beneden.
En hoeveel m3 is dat? Ca 100 m2 x 2.6 m hoogte = 260 m3
Globaal vraagt 10 m2 vloerverwarming 1 kW aan energie.
Per 100m3 heb je 8,5 kW nodig om zo'n 22 graden te krijgen. 22 graden is teveel van het goede hier ;), met 19 C op de kamerthermostaat zijn we dik tevreden.
Broekhoest
Berichten: 288
Lid geworden op: 23 nov 2012, 12:35
Locatie: Up North

Re: vloerverwarming problemen

Bericht door Broekhoest »

hanskraayeveld schreef:
Wat ik wil zeggen: Je moet er gewoon meer vermogen in stoppen. Grotere aanvoer warmwater.
Dit lijkt vooralsnog de juiste conclusie. Met het opdraaien van de honeywell knop komt er warmer water in de verdeler, waardoor de vloer eindelijk wel warm wordt. Gisteren en vandaag is dat het resultaat, met als opmerking dat alle radiatoren (zes beneden en zes boven) dicht staan.
Laatst gewijzigd door ritsaert snijder op 27 jan 2016, 11:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: quote aangepast
Broekhoest
Berichten: 288
Lid geworden op: 23 nov 2012, 12:35
Locatie: Up North

Re: vloerverwarming problemen

Bericht door Broekhoest »

GTV6 schreef:Als eerste begrijp ik niet waarom de installateur de oorzaak niet kan vinden, erg vreemd.

De fout ligt meer bij mezelf. Ik heb altijd gedacht dat het circuit vloerverwarming + radiatoren te groot was voor dit systeem en het daarom niet goed werkte. Toen de installateur hier zaterdag was om twee snelontluchters te vervangen, heb ik 'm toch nog mijn ongenoegen over het systeem duidelijk gemaakt. Toen kwam hij met de opmerking dat de temp van het mengwater veel te laag was, hij heeft toen de temperaturen van alle groepen (aanvoer en retour) gemeten en kwam voor alle buizen op respectievelijk 23C aanvoer en 20C retour temp.

Uit het verhaal te lezen bestaat de mogelijkheid dat het nog nooit heeft gewerkt, dus er zijn meer mogelijke oorzaken.
Kun je een foto maken van de leidingloop onder je ketel, bij het expansie vat, leidingen zijn op de huidige foto net niet te volgen.

Foto bijgevoegd

Heb je die thermostaatknop er al afgehaald en het pennetje een paar keer ingedrukt? (kan vast gaan zitten)

Gedaan, knop lijkt goed te werken, voel de weerstand bij opdraaien, pennetje paar keer ingedrukt.

Op de pomp van de vloerverwarming zit een grote schroef om te ontluchten, draai deze eens open met draaiende pomp totdat er wat water uit komt. Als de pomp draait moet deze ook zonder warm water een beetje warm aanvoelen, draait hij wel?

Bedoel je stelschroef aan de voorkant?

Dat metertje op de verdeler is slechts een indicatie de nauwkeurigheid is ver te zoeken, staar je daar niet blind op.

Toevallig heb ik zojuist met een IR meter de temp in de verdeler gemeten, deze kwam exact overeen met wat het metertje aangaf.

Zolang er geen 30 a 35 graden water in je verdeler komt is er iets mis.
De 15 mm aansluiting van de vloerverwarming is groot genoeg en kan in geen geval dit probleem veroorzaken.

Is inderdaad een 15mm leiding. Isoleren van het stuk van CV naar verdeler, is dat de moeite waard, met eenvoudige bouwmarkt buisisolatie? Daar gaat toch water doorheen met een vrij hoge temp.
Bijlagen
vv5.JPG
Laatst gewijzigd door ritsaert snijder op 27 jan 2016, 11:51, 3 keer totaal gewijzigd.
Reden: quote aangepast (Hans wil je niet in de quote reageren?)
Ramon84
Berichten: 56
Lid geworden op: 08 apr 2015, 16:00

Re: vloerverwarming problemen

Bericht door Ramon84 »

Heb je al eens geprobeerd je gehele systeem leeg te laten lopen, door te spoelen en weer opnieuw te vullen?

Misschien je radiator op het hoogste punt ontluchten?
Microbel ontluchter laten plaatsen?

Cv ketel op 45 graden zetten, kamer thermosstaat eraf draden doorverbinden en de ketel 24 uur laten draaien.
Radiatorknoppen dicht en dan gaan "zoeken" waar het probleem zit
hanskraayeveld
Berichten: 709
Lid geworden op: 04 okt 2015, 14:49

Re: vloerverwarming problemen

Bericht door hanskraayeveld »

Broekhoest.

Je kan je leiding 15mm laten. Dan moet je er water van 75 graden instoppen om hem goed te laten werken. Je kan ook je leiding 22mm maken (aanvoer en retour) en er een iets grotere klep tussen monteren. Mma vind ik persoonlijk fijn.
Dan hoef je er maar water van 50 graden door te laten gaan voor het zelfde resultaat.
Meer liters, minder temperatuur, economisch voordeliger.
Met 100 m2 moet je zeker naar de 22mm, geen twijfel over mogelijk...
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: vloerverwarming problemen

Bericht door ritsaert snijder »

de kamer was te koud
wat was de temperatuur van de vloer?
de aanvoertemperatuur was te laag
de thermostaatknop is verder geopend
heeft dat geholpen?

Hoe gedraagt de ketel zich? Hoe vaak draait de ketel? Staat de kamerthermostaat 24/7 in de vraagstand (dat zou wel moeten want het wordt nooit warm genoeg)

Zijn de aanvoerleidingen naar de vv unit wel dik genoeg? Dat lijken 15/16 mm pers leidingen (metaal en kunststof). Die kunststof leidingen hebben maar heel weinig binnendiameter.

Maar is het nu opgelost met het open draaien en wordt de kamer echt warm?
groet!

Ritsaert
jn82
Berichten: 17
Lid geworden op: 26 jan 2016, 23:48

Re: vloerverwarming problemen

Bericht door jn82 »

Kijk eens op de zijkant van de pomp. Er staat op het achterste (zwarte) gedeelte een pijltje welke de stromingsrichting aangeeft. Als deze naar boven wijst moeten de aanvoer- en retourleiding omgewisseld worden. Soms worden de thermostaatkraan en het retourventiel los geleverd bij een verdeler. Het kan zijn dat de installateur zich vergist heeft en dat nu de aansluitingen omgewisseld zijn. Dat zou betekenen dat het warme water er rechts ingaat en 15 cm naar links er weer uit gaat richting ketel.
GTV6
Berichten: 383
Lid geworden op: 18 apr 2014, 17:53

Re: vloerverwarming problemen

Bericht door GTV6 »

Gaat idd om die grote schroef op de pomp in het hart. Maar die lucht zal het niet zijn als er daadwerkelijk water rond gaat.
Wat betreft die maatvoering van de aansluitingen/leidingen die drie meter pijp van 15 mm gaan het verschil niet maken.
De verdeler heeft nu eenmaal 1/2" aansluitingen en dat is gelijk aan 15 mm. Het drukverlies is het grootst op het voetventiel en de thermostatische afsluiter, maar een 3/4" gaat niet passen.
Die vermogens per doorsnede mag je je twijfels bij zetten, waarom bestaan er dan geen ketels met een 35 mm aansluiting, dat zou toch moeten bij 35 kW?
Ook deze ketel van 28 kW heeft maar een 3/4"/22 mm aansluiting.
Zijn er geen instelmogelijkheden op de pomp van de ketel?
Is de ruimtethermostaat in de woonkamer geplaatst?
Is de leiding tot boven de thermostaatknop wel warm, zeg 30/40 graden?
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: vloerverwarming problemen

Bericht door ritsaert snijder »

Sorry,
ik had me slecht ingelezen.

Ik kan de foto hier niet zien, maar het leek even dat er deels een unopor leiding zat (met een binnenmaat van 12 mm).

Het zijn volgens mij geen uponor leidingen maar het is een metalen leiding met persfittingen (ik kan de afbeeldingen hier wel zien). Daarvoor zitten ook aftakkingen naar radiatoren en allerlei kranen.

Als dat zo is zou ik dat toch wat zwaarder dimensioneren.
groet!

Ritsaert
Broekhoest
Berichten: 288
Lid geworden op: 23 nov 2012, 12:35
Locatie: Up North

Re: vloerverwarming problemen

Bericht door Broekhoest »

Beste mensen,

nogmaals hartelijk dank voor alle reacties, wordt erg gewaardeerd. Reageren op allerlei vragen/op- en of aanmerkingen via quotes is niet altijd even duidelijk van mijn kant.
Zaterdag heb ik eindelijk tijd om met mijn IR thermometer zaken door te gaan meten.

De verdeler is een Therminon 5000.

Mijn vrouw is deze dagen erg te spreken over het comfort in huis. Kamerthermostaat staat overdag op 19C en van 22:00 tot 7:00 terug naar 18C. Bij warmtevraag wordt de aanvoerleiding lekker warm (uitlezing op CV display 46 graden). Aanvoerbuizen welke de vloer in gaan voelen dan ook warm, retourleiding net van het koude af. Temp van mengwater op display is 26C. Dit alles met alle radiatoren dicht. Volgende week wil ik ook eens kijken hoe het gaat als ik deze weer open draai. Alle observaties gedaan door mijn vrouw (zelf niet thuis).
Via de app van de slimme meter (sorry), ben ik weer te spreken over het gasverbruik. 5 tot 10 m3 p/d. In jullie ogen misschien wel veel, gezien de hoge buiten temperaturen.

Ik heb verder bij de leverancier van de verdeler de vraag neergelegd wat hun ervaringen zijn met aanvoerleidingen van 15 en/of 22 mm.

groet, Harold
Plaats reactie