vloerverwarming problemen

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Broekhoest
Berichten: 288
Lid geworden op: 23 nov 2012, 12:35
Locatie: Up North

Re: vloerverwarming problemen

Bericht door Broekhoest »

Nog niet vermeld dat de installateur ook de Honeywell knop uit elkaar heeft gehad en ook daar geen problemen vond.

Zomaar een hersenspinsel, zou het kunnen zijn dat er gewoon te weinig water de buizen in gaat. Op alle zes groepen zit ca 90-100m buis.
Op de CV zitten verder nog 5 radiotoren beneden (niet in ruimte kamerthermostaat). Verder boven ook nog zes radiatoren verdeeld over 3 slaapkamers en badkamer. Alle radiotoren zonder thermostaat.
Of zal er een te dikke dekvloer liggen waardoor de vloer niet goed warm wordt?

Deze week komt de IR thermometer binnen zal ik de meetgegevens posten. Als iemand een voorstel heeft voor een systematische opzet, dan houd ik me aanbevolen.
Joepie
Berichten: 503
Lid geworden op: 13 mar 2015, 23:17

Re: vloerverwarming problemen

Bericht door Joepie »

Broekhoest schreef:Nog niet vermeld dat de installateur ook de Honeywell knop uit elkaar heeft gehad en ook daar geen problemen vond.

Zomaar een hersenspinsel, zou het kunnen zijn dat er gewoon te weinig water de buizen in gaat. Op alle zes groepen zit ca 90-100m buis.
Op de CV zitten verder nog 5 radiotoren beneden (niet in ruimte kamerthermostaat). Verder boven ook nog zes radiatoren verdeeld over 3 slaapkamers en badkamer. Alle radiotoren zonder thermostaat.
Of zal er een te dikke dekvloer liggen waardoor de vloer niet goed warm wordt?

Deze week komt de IR thermometer binnen zal ik de meetgegevens posten. Als iemand een voorstel heeft voor een systematische opzet, dan houd ik me aanbevolen.
Zitten op de radiatoren wel afsluiters? Draai die dan dicht en kijk of de situatie verandert.
De afstand tussen CV en de verdeler is kort, dat zou juist eerder een voordeel zijn. De buizen in de vloer zijn lang, maar daarvoor heb je ook een aparte pomp.
Wat is nu de gevraagde temperatuur op de thermostaat? Regel je weersafhankelijk?
Als je de Honywell knop los draait, dan zie je een pinnetje. Kan je die makkelijk indrukken?

Ik zou een schema tekenen van je systeem en daarop de meetwaarden noteren. Als je gaat meten, heb er erg in dat je dicht op het te meten oppervlak moet zitten. Anders meet je de omgevingstemperatuur mee en krijg je lagere waarden. Metaal kan infrarood reflecteren en dan mislukt je meting vaak. In dat geval even zwarte tape erop plakken.

Kijk nog eens naar mijn laatste reactie over de 31 graden.
"You can educate a fool, but you cannot make him think” (Talmud)
JantjeV8
Berichten: 4034
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: vloerverwarming problemen

Bericht door JantjeV8 »

Broekhoest schreef: actuele aanvoer temp CV is 42 graden (leiding handwarm) en retour 31 graden (voelt niet warm aan).
42grC voelt aan als heet, niet als handwarm.
MaartenB
Berichten: 282
Lid geworden op: 04 dec 2013, 20:46
Locatie: Prov Groningen

Re: vloerverwarming problemen

Bericht door MaartenB »

volgens mij niet, 60 graden is heet, net wel/net niet even aan te raken, 42 is iets boven lichaamstemperatuur, voelt aangenaam.
fireblade
Berichten: 195
Lid geworden op: 15 feb 2013, 12:45

Re: vloerverwarming problemen

Bericht door fireblade »

Of zal er een te dikke dekvloer liggen waardoor de vloer niet goed warm wordt?

Dat maakt zeker verschil, duurt alleen langer voor de vloer geheel doorgewarmd is, bij mijn systeem duurt het 2-3 dagen voordat het geheel warm is, en hier wordt 24/7 weersafhankelijk gestookt. Vloerdikte 12 cm incl tegels. Ik denk dat bij jou het probleem zit in het feit dat de vloerverwarming door de kamerthermostaat regeling onvoldoende tijd krijgt om op te warmen. Succes.
martijn1984
Berichten: 231
Lid geworden op: 22 dec 2014, 21:02
Locatie: Veluwe

Re: vloerverwarming problemen

Bericht door martijn1984 »

Heeft je installateur het ook gehad over waterzijdig inregelen?
Je verdeler geeft meer weerstand dan een aantal radiatoren.
Zoals al aangegeven , zet beneden eens je radiatoren dicht en kijk of je temperatuur in de verdeler oploopt. Moet je wel even je thermostaat een draai geven :D

Als dit werkt zul je het debiet naar je radiatoren aan moeten passen.

Je hebt geen i sense thermostaat , hierop kun je instellingen / parameters wijzigen zoals bijv het debiet en/of je opvoerhoogte van je cv pomp.
Of zit er op jouw cv pomp nog een standenschakelaar?
Broekhoest
Berichten: 288
Lid geworden op: 23 nov 2012, 12:35
Locatie: Up North

Re: vloerverwarming problemen

Bericht door Broekhoest »

Joepie schreef:
Zitten op de radiatoren wel afsluiters? Draai die dan dicht en kijk of de situatie verandert. Alle radiatoren hebben afsluiters. Alles dicht gedraaid.
De afstand tussen CV en de verdeler is kort, dat zou juist eerder een voordeel zijn. De buizen in de vloer zijn lang, maar daarvoor heb je ook een aparte pomp.
Wat is nu de gevraagde temperatuur op de thermostaat? Regel je weersafhankelijk? Bedoel je hier temp kamerthermostaat? Regel niet weersafhankelijk.
Als je de Honywell knop los draait, dan zie je een pinnetje. Kan je die makkelijk indrukken? De knop is nagekeken en goed bevonden.

Ik zou een schema tekenen van je systeem en daarop de meetwaarden noteren. Als je gaat meten, heb er erg in dat je dicht op het te meten oppervlak moet zitten. Anders meet je de omgevingstemperatuur mee en krijg je lagere waarden. Metaal kan infrarood reflecteren en dan mislukt je meting vaak. In dat geval even zwarte tape erop plakken. Dank voor de tips, als de IR thermometer binnen is kom ik hierop terug.

Kijk nog eens naar mijn laatste reactie over de 31 graden. Snap je punt hier, vreemd dat er 31 graden op de retour zit en slechts 23 graden mengwater is. Die 31 graden (t2 bij de Remeha) is uitgelezen op de CV op het moment van warmtevraag.
Die 42 graden op de aanvoer vanuit CV was warm, maar niet te heet om vast te houden. Gevoel van zoiets blijft toch subjectief.

Fireblade, het is in het verleden gebeurt dat de kamerthermostaat op 18 graden ingesteld stond en dit moest overbruggen vanaf 16 graden. Dan staat de ketel 2 dgn te loeien om dit te realiseren. Dan is het buiten niet eens onder nul. Teveel van het goede als je het mij vraagt.

Martijn, waterzijdig inregelen van zowel vvw als radiatoren heeft de installateur wel benoemd, daarvoor zou hij nog cursussen krijgen. Op internet her en der wel wat info over gevonden.
Ik heb wel een I-sense kamerthermostaat, hier liggen dus nog mogelijkheden.
Broekhoest
Berichten: 288
Lid geworden op: 23 nov 2012, 12:35
Locatie: Up North

Re: vloerverwarming problemen

Bericht door Broekhoest »

Vandaag heeft mijn vrouw wel wat zaken in de gaten gehouden.
Gisteravond stond de kamerthermostaat op 18 graden, dmv de houtkachel deze naar 19.5 graden gekregen.
Vanmorgen rond 8uur stond deze op 18.5 graden. Vervolgens alle radiatoren in huis dicht gedraaid.
Honeywell knop op 5.
8:10u Kamerthemostaat (actueel 18.5 C) naar 19C. Temp mengwater 16 C.
8:35u kamerthermostaat 18.5C. Temp mengwater 21C
10:00u kamerthermostaat 18.5C. Temp mengwater 23C
11:00 kamerthermostaat 19C. Temp mengwater 25C
14:00 kamerthermostaat 19C. Temp mengwater 21C
15:00 kamerthermostaat 19.5C (invloed van invallende zon). Temp mengwater 20C
21:30u kamerthermostaat 19C. Temp mengwater 18C

Nog steeds behaaglijk in huis, onze visite verwonderde zich er net over. Sinds weken geen houtkachel aan vanavond, ondanks ook een buitentemp van 10C natuurlijk.

Nu ben benieuwd hoeveel m3 gas dit gekost heeft. Gemiddeld gezien ben ik ~12 m3 gas nodig op een winterdag.
jobplas
Berichten: 234
Lid geworden op: 03 feb 2013, 20:13

Re: vloerverwarming problemen

Bericht door jobplas »

Ik leef mee met je probleem broekhoest, hier soortgelijke problemen.

Analoge meters vloerverwarming:
Aanvoer: 25
Retour: 22

CV water: 60 graden
Radiatoren: Uitgeschakeld
Afstand verdeler/CV: 1 meter (behalve die ene meter stroomt er geen CV water).
Stand mengknop: Oneindig, ik heb de knop er af gehaald zodat het CV water zonder begrenzing de verdeler kan stromen (pennetje maximaal naar buiten).
Pomp snelheid: lijkt niet uit te maken
Stand retourknop: Volledig open

Zelf denk ik dat de mengkraan net boven de verdeler niet in orde is (bij jouw zit de mengkraan er onder dacht ik).
200m2 woonboerderij, Dovre 450, LTV verwarming dmv Atmos 30kw, geen aardgas, negatieve energierekening, 5100Wp Solar Frontier, Varkentjes, kippetjes, moestuin.
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8537
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: vloerverwarming problemen

Bericht door kockie »

jobplas schreef:CV water: 60 graden
.....
Stand mengknop: Oneindig, ik heb de knop er af gehaald zodat het CV water zonder begrenzing de verdeler kan stromen (pennetje maximaal naar buiten).
Grijpt de maximaal thermostaat van de vloerverwarmingsverdeler dan niet in en laat deze de pomp niet uitschakelen?
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Joepie
Berichten: 503
Lid geworden op: 13 mar 2015, 23:17

Re: vloerverwarming problemen

Bericht door Joepie »

Flink puzzeltje hoor.
Ik ben benieuwd wat de retourstemperaturen van de vloerverwarming op de verdeler zijn.

Ik heb ook een Isense. Als regelstrategie gebruik je RTC (bovenste keuze)? Dan kijkt de thermostaat naar de delta T (dus gewenste temperatuur minus feitelijke temperatuur). Als die maar 0,5 graden is, dan kan de aanvoertemperatuur best worden geknepen. Of misschien is dit ook juist wel zo ingesteld, heb je ook gekeken naar de max CV temperatuur en de max aanwarmtijd? Ergens zit ook een instelling waar je in kan geven of de preferente verwarming radiatoren of vloerverwarming is.
"You can educate a fool, but you cannot make him think” (Talmud)
hanskraayeveld
Berichten: 709
Lid geworden op: 04 okt 2015, 14:49

Re: vloerverwarming problemen

Bericht door hanskraayeveld »

Broekhoest,

Ik heb mijn bedenkingen bij de buisaanvoerdikte naar je vloerverwarmingsverdeler.
Je hebt 6 groepen van 100 meter.
Zo te zien op de foto liggen ze niet dicht op elkaar.
Hoeveel m2 vloeroppervlak moet het geheel warm krijgen?
En hoeveel m3 is dat?
Globaal vraagt 10 m2 vloerverwarming 1 kW aan energie.
Per 100m3 heb je 8,5 kW nodig om zo'n 22 graden te krijgen.
hanskraayeveld
Berichten: 709
Lid geworden op: 04 okt 2015, 14:49

Re: vloerverwarming problemen

Bericht door hanskraayeveld »

12 mm kan maximaal belast worden tot ongeveer 4.1 kW (4.100W)

15 mm kan maximaal belast worden tot ongeveer 6.0 kW (6.000W)

22 mm kan maximaal belast worden tot ongeveer 13.4 kW (13.400W)

28 mm kan maximaal belast worden tot ongeveer 22.5 kW (22.500W)

35 mm kan maximaal belast worden tot ongeveer 35.0 kW (35.000W)
hanskraayeveld
Berichten: 709
Lid geworden op: 04 okt 2015, 14:49

Re: vloerverwarming problemen

Bericht door hanskraayeveld »

Even ter vergelijk:

Ik heb 20mm vloerverwarmingsslang en ik heb 50 m2 vloeroppervlak. Mijn cv houtkachel staat rechtstreeks op mijn vloerverwarming, en pompt er soms 11 kW in. Dit kan hij gewoon hebben! Dan is mijn invoertemp rond de 30 graden en uitgaand 20.
Voordeel 20mm slang: Snelle opwarmtijd. In ongeveer 1 uur warmt mijn vloer 5 graden op van 20 naar 25 graden.

Wat ik wil zeggen: Je moet er gewoon meer vermogen in stoppen. Grotere aanvoer warmwater.
Zolang je temperatuur die je vloer ingaat maar niet boven de 35 a 40 graden komt.
fikkie stoken
Berichten: 199
Lid geworden op: 20 nov 2012, 00:34

Re: vloerverwarming problemen

Bericht door fikkie stoken »

Precies Hans, tis de boer met het paard.

Hier aanvoer 45 graden max, pomp zuigt het er vanzelf in.
Plaats reactie