Vraag mbt houtvergasser, buffer en verwarming radiator/vloer

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

aux
Berichten: 24
Lid geworden op: 17 jan 2013, 14:23

Vraag mbt houtvergasser, buffer en verwarming radiator/vloer

Bericht door aux »

Hallo,

Waarschijnlijk is er wel ergens iets over geschreven, maar ik kon het niet vinden.

Op de vele tekeningen die ik op dit forum tegenkom zie ik dat de houtvergasser/houtcv de buffer voedt en vervolgens vanuit de buffer de radiatoren danwel vloerverwarming wordt gevoed. Mijn vraag is;
waarom worden de radiatoren/vloeren niet rechtstreeks vanuit de houtvergasser gevoed, met als backup de buffer? je heb dan toch veel sneller warmte? of weegt de hoeveelheid extra regelingen die benodigd zijn niet op tegen de vertraging?
Kriske
Berichten: 56
Lid geworden op: 27 mar 2010, 23:12
Locatie: Puurs - Vlaanderen
Contacteer:

Re: Vraag mbt houtvergasser, buffer en verwarming radiator/v

Bericht door Kriske »

Daar heb je geen regeling voor nodig , hangt gewoon van je installatie af. Maar meestal past men dit niet toe , geen idee waarom - werkt hier al jaren goed .

Mvg , Kris
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8537
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Vraag mbt houtvergasser, buffer en verwarming radiator/v

Bericht door kockie »

Bij mij is hiertoe besloten om de simpelheid. Bij verbouw van mijn installatie zou ik graag een hogere ingang in de buffer willen hebben vanaf de vergasser om inderdaad sneller gebruik te kunnen maken van de warmte. Bij mij zit de ingang op 3/4 van de tank.

Als de buffer redelijk gekozen is, dan heb je als je gaat stoken nog een warme (kop in de) buffer, je begint dus niet met een koude buffer en je kunt in huis gewoon doorgaan met verwarmen tijdens het stoken.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3509
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Vraag mbt houtvergasser, buffer en verwarming radiator/v

Bericht door Pietje »

kockie schreef:... dan heb je als je gaat stoken nog een warme (kop in de) buffer,
Precies; het uitgangspunt van TS is dat je een koude start hebt. Maar een buffer is te klein gekozen (of te laat bijgewarmd) als 'ie echt koud wordt.
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
JantjeV8
Berichten: 4035
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Vraag mbt houtvergasser, buffer en verwarming radiator/v

Bericht door JantjeV8 »

Een vergasser stookt 80 a 90 grC water, dat wil je helemaal niet in de buurt van je vloerverwarming of radiator hebben.
aux
Berichten: 24
Lid geworden op: 17 jan 2013, 14:23

Re: Vraag mbt houtvergasser, buffer en verwarming radiator/v

Bericht door aux »

Bedankt voor alle reacties

Ik vond bijgevoegd plaatje wat ongeveer wel is wat in gedachten had bij het stellen van mijn vraag.

Afbeelding

Dat is eigenlijk wat ik in gedachten heb bij het stellen van de vraag. Een mengventiel moet er voor zorgen dat het er geen water van 80 graden naar de vloerverwarming gaat. Dat verschilt denk ik niet als je het eerst door de buffer laat lopen.

Ik vraag me alleen op basis van het plaatje wel (steeds meer) af hoe dit technisch werkt en vooral ook of je niet heel veel extra/complexe regelingen krijgt.

@Pietje, je schrijft dat de buffer te klein is (of te laat opgewarmd). Dat zou inderdaad de conclusie kunnen zijn, maar ik vroeg me af of het qua design niet efficiënter zou zijn als je de warmte direct gebruikt.


Is er hier eigenlijk iemand aanwezig die professionele tekeningen kan maken (en ook kennis heeft) van dit soort installaties?
Bijlagen
voorbeeld_houtvergasser.jpg
holtere
Berichten: 1173
Lid geworden op: 07 mei 2011, 18:23

Re: Vraag mbt houtvergasser, buffer en verwarming radiator/v

Bericht door holtere »

waarom worden de radiatoren/vloeren niet rechtstreeks vanuit de houtvergasser gevoed, met als backup de buffer? je heb dan toch veel sneller warmte?
Als je aanvoer van de houtvergasser goed is aangesloten, dus op de bovenzijde van de buffer, stook je eigenlijk rechtstreeks naar je radiatoren. Ga je ergens laag in de buffer aanvoeren dan kun je wachten. Is niet slim dus :mrgreen:
Betreffende je tekening:
Waarom die rare boiler aan de rechterkant met die pompen en appendages eromheen? Gewoon een hygiene buffer kopen met een grote rvs spiraal voor SWW. Veel goedkoper, geen beestjes, geen onderhoud...
aux
Berichten: 24
Lid geworden op: 17 jan 2013, 14:23

Re: Vraag mbt houtvergasser, buffer en verwarming radiator/v

Bericht door aux »

Die boiler stelde ik me voor als de reeds aanwezige zonneboiler (sorry, niet eerder vermeld). Er zitten in de zonneboiler 2 spiralen, waarvan op dit moment eentje ongebruikt (destijds reeds voorzien voor de houtvergasser).
aux
Berichten: 24
Lid geworden op: 17 jan 2013, 14:23

Re: Vraag mbt houtvergasser, buffer en verwarming radiator/v

Bericht door aux »

Vanavond maar eens de tijd genomen om een schema te maken..
http://i63.tinypic.com/jayl1x.png

200 liter (Zonne)boiler voedt de 200 liter warmtepomp

Disclaimer: Zonder ervaring en kennis van zaken gemaakt, dus schiet gerust.

En nee.. Ik ga het niet zelf aanleggen, maar wil het wel begrijpen...
Laatst gewijzigd door kockie op 10 feb 2016, 07:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: thumbnail van (grote) plaatje gemaakt; deze is klikbaar.
holtere
Berichten: 1173
Lid geworden op: 07 mei 2011, 18:23

Re: Vraag mbt houtvergasser, buffer en verwarming radiator/v

Bericht door holtere »

@ Aux,

Beter je vloerverwarming in de retour zetten van je radiatorengroep. Dat grotere tempverschil in aanvoer en retour is alleen maar gunstiger. Gebruik daarvoor een bypassventiel.
Vergeet niet om iets te regelen tegen het pompen over je kachel als die uit is.
GTV6
Berichten: 383
Lid geworden op: 18 apr 2014, 17:53

Re: Vraag mbt houtvergasser, buffer en verwarming radiator/v

Bericht door GTV6 »

Waterzijdig niet helemaal juist, je buffer moet je zien als een open verdeler, de afname kun je beter aansluiten op een even hoge (andere) aansluiting van je buffer. Warm gaat er in en direct weer uit zolang er geen overschot is.
Hoe groot zijn die buffervaten?
Dan de tapwaterinstallatie, ik neem aan een L/W warmtepomp.
Deze warmtepomp heeft in deze toepassing een erg slecht rendement, als je perse een warmtepomp wil toepassen doe dit dan bij je vloerverwarming.
Een warmtepomp is niet geschikt als na verwarmer.
Ook moet je eens kijken naar de kosten die je maakt in investering, onderhoud en verbruik voor je SWW, let wel gemiddeld zal je hiervoor een 300 M3 gas per jaar gebruiken. Even grof gegokt heb je het over € 10.000,- voor SWW.
aux
Berichten: 24
Lid geworden op: 17 jan 2013, 14:23

Re: Vraag mbt houtvergasser, buffer en verwarming radiator/v

Bericht door aux »

Bedankt voor de reacties. Ik begrijp het nog niet helemaal...


@Holtere; de radiatoren zijn van de bovenverdieping en zijn de laatste 5 jaar helemaal niet aan geweest, maar wil ik wel graag aangesloten hebben voor het geval het een keer echt winter wordt. De vloerverwarming is voor de benedenverdieping. Vandaar mijn gedachte om 2 circuits hier van te maken.

@GTV6; Ik heb mijn vraag misschien wat onvolledig onderbouwd. De buffervaten zijn beide 800 of 1000 liter (dat is wat er maximaal door de deur past). Op de plek waar ik de warmtepomp heb getekend hangt nu nog een Combi-Ketel. De reden dat ik er een warmtepomp heb getekend is dat ik juist van die laatste +/- 100 m3 gas af wil en de aansluiting wil opzeggen. Het plaatsen van een warmtepomp leek me zinvol ter voorkoming van legionella. Het is voor mij ook wel een optie om het apparaat om te laten bouwen naar propaan.
Je hebt het over SWW voor € 10.000, daar mis ik even de aansluiting met de aanbiedingen van warmtepompboilers die ik momenteel zie van ongeveer € 1.500. Daar komt nog wel wat installatiewerk bij, maar in een dag moet je toch heel wat kunnen doen lijkt me?
Waarom is een warmtepomp eigenlijk niet zo geschikt voor naverwarmen? Wat is het alternatief als je geen gas hebt?
holtere
Berichten: 1173
Lid geworden op: 07 mei 2011, 18:23

Re: Vraag mbt houtvergasser, buffer en verwarming radiator/v

Bericht door holtere »

De reden dat ik er een warmtepomp heb getekend is dat ik juist van die laatste +/- 100 m3 gas af wil en de aansluiting wil opzeggen
Je zet een warmtepomp neer voor die paar dagen dat je geen warm water hebt...kan die houtvergasser dan niet even brullen?
Hoe groot is die collector installatie en het vat? Kun je dat vat niet een schop geven en overgaan op een hygienevat met een SWW leiding? Hoop gedoe om weinig zo :?
pelletpower
Berichten: 3311
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Vraag mbt houtvergasser, buffer en verwarming radiator/v

Bericht door pelletpower »

Precies. En voor nood een electr element.
GTV6
Berichten: 383
Lid geworden op: 18 apr 2014, 17:53

Re: Vraag mbt houtvergasser, buffer en verwarming radiator/v

Bericht door GTV6 »

Nou ja die 10.000,- is voor de gehele installatie voor SWW, dus collector, vat met cv spiraal, pompsets, regelingen en installatiekosten.
Een warmtepomp kan een hoog rendement halen indien de uitgaande temperatuur laag is. Voor SWW heb je 60 graden en meer nodig. Het rendement, COP is dan laag een gangbare warmtepompboiler onttrekt zijn te verplaatsen warmte veelal aan de ruimte.
Dus enige wat het inbrengt is elektrische energie, die omgezet wordt in laagwaardige warmte als energiedrager.
Als de warmtepomp zijn energie uit de ruimte haalt is niet meer haalbaar dan een COP van 1.
Maar goed hydraulisch klopt je schema niet, met gelijke middelen een betere installatie.
Als je die laatste 100M3 wil besparen stook dan je hout cv of idd op flessengas of direct elektrisch.
Plaats reactie