Graag advies welke kachel ik moet kopen

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Kweethetniet
Berichten: 97
Lid geworden op: 01 feb 2012, 22:31

Re: Graag advies welke kachel ik moet kopen

Bericht door Kweethetniet »

@Chevman

Dat ken ik. Alles voor een ander voor elkaar weten te krijgen, maar overduidelijk gaat dat niet zo soepel als het voor mezelf is. Kijk maar naar de reactie van Klaver.

@Ritsaert

Kwestie van blijven ademhalen, ook al voelt het nog erg surrealistisch allemaal.
Goed idee wat de bell betreft, alleen is het nu dus maar de vraag of de haard er nog is als Klaver 'tijd heeft'.
Kweethetniet
Berichten: 97
Lid geworden op: 01 feb 2012, 22:31

Re: Graag advies welke kachel ik moet kopen

Bericht door Kweethetniet »

Klaver heeft vanmorgen gereageerd; de inzethaard was helaas verkocht.
Hij heeft echter eventueel een nieuwere voor me (zie bijgevoegde foto). Na even wat speuren lijkt dit een Helix te zijn, echter met ventilator. Hij zou 150 euro moeten kosten, maar als ik hem zelf ophaal (man weet dat ik geen auto heb, maar soit) mag hij voor de prijs van de ander weg: 50 euro.

Is dit een goede aankoop? Ventilator is er toch eventueel (indien nodig) uit te slopen c.q. uit te zetten?

Graag jullie mening :wink:
Bijlagen
inbouwhaard2.jpg
Broekhoest
Berichten: 288
Lid geworden op: 23 nov 2012, 12:35
Locatie: Up North

Re: Graag advies welke kachel ik moet kopen

Bericht door Broekhoest »

Deze inzetkachel lijkt verdacht veel op mijn oude Barbas Pamolux 65. Bij aanschaf van een nieuwe stalen kachel kreeg ik 180 eur aan inruil overigens.
Als je twee 12V PC ventilatoren inbouwt evt aangesloten op een dimmer, valt er best wat warmte uit te halen. Nadeel is het lawaai van de fans als ze op volle toeren draaien.
Die fans kosten globaal een tientje op Conrad.

Succes, Harold.
Kweethetniet
Berichten: 97
Lid geworden op: 01 feb 2012, 22:31

Re: Graag advies welke kachel ik moet kopen

Bericht door Kweethetniet »

Hm.

Ik denk (en dat is al een wonder op zich) dat ik de knoop doorhak en een gloednieuwe, zei het afgeprijsde HR houtkachel koop. Met een beetje afdingen lukt het misschien ook een dubbelwandige buitenpijp erbij te ronselen. Kreeg vandaag te horen dat er geld terug komt van de MRB vanwege sloop auto. Het is me momenteel inderdaad te chaotisch om te gaan knutselen, oplossingen te bedenken, etc.

Als het wat rustiger wordt kom ik hier terug om te gaan brainstormen over dat Belgische kolenfornuis dat ik ook nog heb staan. Eens zien of daar niet (wel) een batch rocket of zo in gebouwd kan worden, dan wel een warmtegenerend fornuis van te maken valt.

Dit is me - eerlijk gezegd - te veel denkwerk nu. :?

(En iedereen bedankt voor de reacties!)
Lieve
Berichten: 846
Lid geworden op: 09 dec 2013, 22:11
Locatie: Flobecq Henegouwen België

Re: Graag advies welke kachel ik moet kopen

Bericht door Lieve »

Voor transport kan ik, vanuit zuid belgie, weinig doen.
Veel geluk met de nieuwe kachel.

Sommige van die kachels met fan, werken heel slecht indien de ventilatie het niet doet. (was het geval met de Flam die we hadden)
Heeft wel als voordeel dat de kachel bij mistig weer ook nog trekt.
dormos
Berichten: 987
Lid geworden op: 24 apr 2013, 12:10

Re: Graag advies welke kachel ik moet kopen

Bericht door dormos »

Volgens mij heeft deze kachel ventilatoren die de warme lucht de kamer in blazen, het zijn geen rookgasventilatoren.

Groet,

Hans
Broekhoest
Berichten: 288
Lid geworden op: 23 nov 2012, 12:35
Locatie: Up North

Re: Graag advies welke kachel ik moet kopen

Bericht door Broekhoest »

Klopt Hans, deze fans blazen een extra hoeveelheid koude lucht onder naar binnen wat er boven verwarmd weer uit komt.
Krelis
Berichten: 762
Lid geworden op: 03 jul 2011, 16:11
Locatie: kop noordholland

Re: Graag advies welke kachel ik moet kopen

Bericht door Krelis »

Broekhoest schreef:Klopt Hans, deze fans blazen een extra hoeveelheid koude lucht onder naar binnen wat er boven verwarmd weer uit komt.
Wat dat weer niet prettig is voor allergieklanten.
Plaats reactie