Efel Harmony II ombouw naar hout cv

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

hanskraayeveld
Berichten: 709
Lid geworden op: 04 okt 2015, 14:49

Re: Efel Harmony II ombouw naar hout cv

Bericht door hanskraayeveld »

Ik ben er niet zo handig mee!
Allereerst domotics...
Ik heb even op hun site gekeken, heb ziet er prachtig uit!
Alleen ben ik bang dat het koppelen mij niet gaat lukken...

Dat wat over de sensors.
Ik zou er graag een lambdasensor aan willen koppelen.
Maar wie weet welke?

Ik heb even gezocht op eBay maar ik kom alleen lambda sensors voor auto uitlaten tegen.
En kun je die permanent laten meten in de schoorsteen??
Hoeft hij niet schoongemaakt te worden?
En de tempmeter in de schoorsteen zie ik niet zo'n probleem in...
Dat gaat wel lukken...
holtere
Berichten: 1173
Lid geworden op: 07 mei 2011, 18:23

Re: Efel Harmony II ombouw naar hout cv

Bericht door holtere »

Maar wie weet welke?
Deze link van Kockie had je natuurlijk al?
http://lambdacheck.de/
Zijn ze niet bij een vergasser of pelletkachel-boer te krijgen als reserve onderdeel?
MaartenB
Berichten: 282
Lid geworden op: 04 dec 2013, 20:46
Locatie: Prov Groningen

Re: Efel Harmony II ombouw naar hout cv

Bericht door MaartenB »

Ipv een directe koppeling aan domoticz, kan je ook een web api maken met json, dan kan iedereen z'n eigen programma er aan koppelen. Domoticz is flexibel genoeg dat je daar weer een script voor maakt die het vermogen elke keer ophaalt bijv.
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Efel Harmony II ombouw naar hout cv

Bericht door kockie »

Een lambdasonde aansluiten is niet zo'n probleem; 'm goed uitlezen is erg lastig. Op bovengenoemde site lees je het een en ander over het meetprincipe.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
hanskraayeveld
Berichten: 709
Lid geworden op: 04 okt 2015, 14:49

Re: Efel Harmony II ombouw naar hout cv

Bericht door hanskraayeveld »

MaartenB schreef:Ipv een directe koppeling aan domoticz, kan je ook een web api maken met json, dan kan iedereen z'n eigen programma er aan koppelen. Domoticz is flexibel genoeg dat je daar weer een script voor maakt die het vermogen elke keer ophaalt bijv.
Maarten, ik heb het nu zo gemaakt dat de arduin een puls afgeeft elke 10 watt. Mijn flukso kan dat handelen?
Kan domoticz dat niet?
Kan domoticz een gewone kwh meter "uitlezen"?
hanskraayeveld
Berichten: 709
Lid geworden op: 04 okt 2015, 14:49

Re: Efel Harmony II ombouw naar hout cv

Bericht door hanskraayeveld »

kockie schreef:Een lambdasonde aansluiten is niet zo'n probleem; 'm goed uitlezen is erg lastig. Op bovengenoemde site lees je het een en ander over het meetprincipe.
Poe, ik kan echt geeeeeen duits!
Is een co2 meter belangrijker of is een lambdasensor belangrijker?
En wat is eenvoudiger? Want dan begin ik daarmee...
holtere
Berichten: 1173
Lid geworden op: 07 mei 2011, 18:23

Re: Efel Harmony II ombouw naar hout cv

Bericht door holtere »

Is een co2 meter belangrijker of is een lambdasensor belangrijker
Wat ik er van begrepen heb..
Een Lambda voor je rendement en een co2 voor de rest van de wereld :lol:
Heeft DJ hier geen verlossend woord voor?
hanskraayeveld
Berichten: 709
Lid geworden op: 04 okt 2015, 14:49

Re: Efel Harmony II ombouw naar hout cv

Bericht door hanskraayeveld »

Update...

Ik ben toch een beetje geschrokken van de reacties hier en binnen mijn familie dat het maximale rendement van een houtblok naar de cv niet veel is. (het klinkt inderdaad niet als veel in de oren)
Tijdens de laatste stooksessies lag dit op 25%.
Ik heb zodoende een borstel gelast om mijn wisselaar schoon te maken voor het eerst sinds een paar maanden in gebruik stelling.
Ook heb ik een dubbele aluminium deur gemaakt. Ik had dit al bij mijn vorige kachel en dit werkt ontzettend goed.
De verbrandingskamer wordt nog heter en de ruit brandt helemaal schoon (echt schoon!)
Alleen is het oppassen dat er geen houtblok tegen de ruit valt, want dan heb je invreting.

Bij het borstelen merkte ik dat ik onderaan in de buizen, de meeste "aangroei" heb. Ook de middelste pijpen zijn het ergst.
Dit komt waarschijnlijk doordat de schoorsteen aan de middelste het hardste zuigt en de meeste rook daar doorheen gaat.

Hier de foto's...

Ik heb gemeten over een paar stooksessies waarbij ik gewacht hebt tot de watermeter minimaal 10 min gestopt was met draaien.
Ik kwam elke keer rond de 41% uit!

Ik heb weer puur met azobeblokken gestookt, waarbij de blokken van 17 bij 17 bij 20 a 30 centimeter (draglineschotformaat) in 4 stukken gekloofd zijn. Dus 4 blokken van 8,5 bij 8,5 bij 20-30 cm. Dit was elke keer mijn vulling in de kachel (tegelijk).
Dat weegt ongeveer 6 a 7 kilo per vulbeurt.

Met mijn klep regel ik de trek (die sinds het vegen van mijn "heatpipes" veel beter is) zodoende dat de afgassen rond de 150 graden zijn.

Ik zou wel heel graag willen vergelijken met andere mensen die op dit forum zitten om een beetje een beeld te krijgen of mijn zelfbouw kachel het een beetje goed doet...
Bijlagen
z4.jpg
z3.jpg
z2.jpg
z1.jpg
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Efel Harmony II ombouw naar hout cv

Bericht door kockie »

hanskraayeveld schreef:Heeft DJ hier geen verlossend woord voor?
Volgens mij heeft DJ een haat-liefde verhouding met elektronica, waarbij de liefde niet bepaald overheersend is te noemen :wink:

Als ik mijn bescheiden mening mag geven.... CO2 meten lijkt me vrij zinloos, dat komt nou eenmaal bij iedere verbranding vrij. Het gemeten CO2 zegt m.i niet zoveel over het verbrandingsproces.

Stel: je het een luchtovermaat van 10, dan zal het CO2 gehalte in de schoorsteengassen erg laag zijn.

O2 is dus veel zinvoller om te meten. Je meet dan de luchtovermaat. Is deze te groot, dan gaat je totaal rendement naar beneden, is deze te laag, dan gaat de kwaliteit van het verbrandingsproces naar beneden.

O2 icm CO (dus niet CO2) is de heilige graal volgens mij.

Eerste wijziging:
Enige NL uitleg over breedbandlambdasonde: http://www.tiepie-automotive.com/nl/Mea ... _Broadband
Tweede wijziging:
Er lopen nog wel meer discussies over breedbandlambdasondes en arduino:
http://forum.diyefi.org/viewtopic.php?f=5&t=2227
https://github.com/Hell-Fire/WidebandO2
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
hanskraayeveld
Berichten: 709
Lid geworden op: 04 okt 2015, 14:49

Re: Efel Harmony II ombouw naar hout cv

Bericht door hanskraayeveld »

Mijn passie zit in het rekenen en uitvogelen, maar absoluut niet in het programmeren.

Ik zoek eigenlijk iemand die het verder programmeert. Ik loop nu al tegen verschillende problemen aan wat jij (kockie) ook al aangaf.

Mijn programma is te groot en ingewikkeld voor mezelf geworden. Ik heb allerlei sub categorien voor de ds18b20, tft, enz

Als ik een ander scherm wil, wat pas het geval was omdat de leverancier die niet meer heeft, dan ben ik 2 weken aan het uitvogelen welke software daar nu weer bij moet horen. Met alle consternatie en frustratie ( ook richting mijn vrouw) erbij. En daar heb ik een serieuze hekel aan.
Ik zoek dus een handige harrie die het leuk vind om alles draaiend te krijgen.

Ik heb nu dus uiteindelijk de grotere (andere) tft aan de praat gekregen maar nu zit ik weer met een opslag probleem. De arduino wordt nu een beetje traag en is voor meer dan 90% volgeprogrammeerd. Dat wordt dus waarschijnlijk een mega...

Een megagroot probleem weer dus...

Ook met mijn poorten zit ik al heel krap.
Heb momenteel nog 1 digitale over en 2 analoge.

Kortom...

Een moed in de schoenen zinkende situatie... :)
holtere
Berichten: 1173
Lid geworden op: 07 mei 2011, 18:23

Re: Efel Harmony II ombouw naar hout cv

Bericht door holtere »

Met mijn klep regel ik de trek (die sinds het vegen van mijn "heatpipes" veel beter is) zodoende dat de afgassen rond de 150 graden zijn
Knijpen van zuurstof of afvoer leidt zelden tot een goede verbranding. Om de verbranding te meten heb je dus een apparaat nodig als b.v. een Testo en die meet temp, zuurstof en Co2 voor zover ik weet. Wellicht dat er dus een lambdasonde inzit?
Op zich is 6 tot 7 kilo hout 24 to 28 kW en daarvan stop je een deel in de cv en de rest gaat naar de kamer en door de schoorsteen.
Je weet exact wat er in je cv gaat, je vindt zelf dat er weinig naar de kamer gaat dus lijkt het er op dat er veel door de schoorsteen verdwijnt! Het is al eerder gezegd maar kleine kacheltjes zijn lastig om rendement uit te halen!

T.a.v. het meetgebeuren, misschien is het handiger om er aparte apparaten van te maken? Ik kan je er helaas niet mee helpen, electronica is een blinde vlek en programmeren chinees voor mij :cry:
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Efel Harmony II ombouw naar hout cv

Bericht door kockie »

De testo meet CO en O2, geen CO2.

Knijpen van de ingaande lucht kan zinvol zijn, maar heeft, zoals alles, een optimum. Er moet nog wel sprake zijn van volledige verbranding!
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
holtere
Berichten: 1173
Lid geworden op: 07 mei 2011, 18:23

Re: Efel Harmony II ombouw naar hout cv

Bericht door holtere »

De testo meet CO en O2, geen CO2.
Dank Kockie, ik had scheikunde aan de opsomming van zwakke punten moeten toevoegen :lol:

Even een illustratie geleend (http://technologieforum.forumatic.com/v ... =17&t=1091) van een Testo-rapport van een batchrocket met de testresultaten die na te streven zijn 8)
Zelfs een rendement van over de 90% bij een afgastemperatuur van iets meer dan 150 graden. De zuurstof en co grafieken laten zien dat de verbranding bijzonder schoon en stabiel is gedurende de hele stookperiode!
Bijlagen
Testo.JPG
hanskraayeveld
Berichten: 709
Lid geworden op: 04 okt 2015, 14:49

Re: Efel Harmony II ombouw naar hout cv

Bericht door hanskraayeveld »

Michel wijnja... Zit die ook op dit forum?

Dat is wel bizar wat hij allemaal maakt
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Efel Harmony II ombouw naar hout cv

Bericht door kockie »

Zat op dit forum.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Plaats reactie