Efel Harmony II ombouw naar hout cv

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Efel Harmony II ombouw naar hout cv

Bericht door kockie »

Ik wil 'm buiten het stookseizoen best even afstaan hoor...
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
holtere
Berichten: 1173
Lid geworden op: 07 mei 2011, 18:23

Re: Efel Harmony II ombouw naar hout cv

Bericht door holtere »

even afstaan
8) 8) 8)
MaartenB
Berichten: 282
Lid geworden op: 04 dec 2013, 20:46
Locatie: Prov Groningen

Re: Efel Harmony II ombouw naar hout cv

Bericht door MaartenB »

Erg mooi project!
hanskraayeveld schreef: * Watermeter met s0 pulse uitgang (reed contact)
Goed idee om deze aan te sluiten, is dit een met een echte s0 uitgang ingebouwd, of heb je zelf een reed contact in de buurt van het magneetje gemonteerd?

Ik las dat de temperatuur meting niet helemaal goed ging omdat je op de buis meet, ik heb een paar van deze gekocht:
http://www.installand.nl/shop/verwarmin ... -825063112
Deze kan je dan in een T koppeling draaien (22x1/2"x22 of 28x1/2"x28), de thermometer kan je er uit halen en een digitale erin drukken met wat geleidingspasta. Minder goed voor de leidingweerstand, maar ik denk dat de temperatuurmeting wat accurater is.
hanskraayeveld
Berichten: 709
Lid geworden op: 04 okt 2015, 14:49

Re: Efel Harmony II ombouw naar hout cv

Bericht door hanskraayeveld »

kockie schreef:Bij mij blijft de code steken bij het declareren van de verschillende menus

Laatste stukje:

Code: Selecteer alles

void lasttouchmenu()
{
  z = 3;
  tft.fillScreen(BLACK);
  lasttouch = millis();
}
Hallo Kockie.

Ik zal het heel beknopt uitleggen. De hoofdloop bestaat uit een paar elementen:
* is er aanraking op het touchscreen? (point p) is de druk groter dan 20?
zo ja, ga naar het invoermenu
* is er meer dan 10 watt gegenereerd?
zo ja, zend een puls naar mijn flukso
* lees de waterpulse sensor. Is hij hoog en klaar = 1?
zo ja, weer een liter water gepasseerd, ga naar het waterpulse menu en maak klaar = 0 (dit om te
voorkomen dat de arduino het meerdere keren doet)
* is de watersensor laag en klaar = 0? Maak klaar =1
* duurt de tijd tussen de pulsen langer dan 10 sec en staat het beginscherm op (z=0)?
zo ja, refresh de temperatuur (elke 10 sec nieuwe temperatuur update)
* is de tijd tussen de laatste pulse en nu groter dan 60 sec en de laatste aanraking van het scherm ook langer dan 60 sec geleden?
zo ja, ga op standby (z=3)

z=1 is zoals op de foto het gewone menu
z=2 is het invoermenu voor het gewicht van het hout
z=3 is de standby modus

Ik hoop dat het wat duidelijker is.
hanskraayeveld
Berichten: 709
Lid geworden op: 04 okt 2015, 14:49

Re: Efel Harmony II ombouw naar hout cv

Bericht door hanskraayeveld »

holtere schreef:
Mijn kachel komt uit op 8 kW nominaal naar cv. Kijk de grafiek maar. Je moet kijken over een lengte van anderhalf uur. Dan kom je op net 8 kW uit. Maximaal vermogen heb ik gehad bij net schoongemaakte warmtewisselaar en geklokt (vastgelegd) op 13 kW.
Dat is fors voor een kachel van normaal 10 kW! Ik heb dan ook weinig convectiewarmte en dat vind ik super.
Dan het rendement uit een houtblok.
Ik heb maximaal 35% van de calorische waarde van het hout in de cv gestopt. Normaal is 25 tot 30%.
@Hans,
Ik blijf een beetje pruttelen over je warmteopbrengst van je kachel!
Dit soort kacheltjes heeft meestal een rendement van 75 % (rendement hoger inschatten wordt enkel maar ongunstiger). Daarvan stop je, en dat wordt keurig gemeten, 35 % in warm water. Blijft over 40 % die in je kachel en door de schoorsteen verdwijnt. Je geeft aan dat er weinig convectie is de conclusie zal dan moeten zijn dat een enorm deel voor de vogeltjes is?
Overigens is het niet mijn bedoeling om iets aan je werk af te doen. Je kachel is heel slim opgezet (dubbele wand met water tegen convectie) en werkelijk schitterend uitgevoerd. Je kunt er mee voor de dag komen! Dezelfde ideeen ben ik nu aan het toepassen in mijn eigen kachel, zie daarvoor het laatste pagina’s van: viewtopic.php?f=3&t=2049&hilit=update+bouw+houtkachel
Hallo Holtere,

Ik ben meer dan tevreden over mijn kachel, echt waar. Ik heb al verschillende warmtewisselaars gebouwd maar dit is met afstand de beste.
Enkele zeer grote voordelen:
* makkelijk schoon te maken
* dankzij de bypass klep kan je ook heel mooi en rustig stoken omdat de vuurkamer zo goed geisoleerd is, en je dan je trek toch
goed houdt
* dankzij de bypass klep heb je een makkelijke start, en een reukloze bijvul! Dit is bij bijna geen 1 hout cv kachel!

Reactie op je rendementverhaal.
Allereerst: Iedereen weet dat het rendement bij houtkachels gemeten wordt onder de beste omstandigheden.
Ten tweede: Ik stook bijna puur azobe en basrolokis, alleen om aan te maken essen hout.
Ten derde: Ik weet niet wat de stralingswarmte en convectie is. Ik kan de kachel overal aanraken met mijn handen (60 graden), behalve de voorkant en de bovenkant aan de voorkant. De stralingswarmte uit de ruit is wel veel en het liefst zou ik daar ook nog een extra deurtje voor willen wat je open of dicht kan draaien. Het laminaat voor de kachel wordt goed warm.
Als vierde: Ik begin met stoken en laat de temperatuur naar de 650 graden gaan, bypass open. Dan sluit ik de bypass.
Voordat de cv pomp aangaat ben je een 10 minuten verder. Dan nog 5 en dan gaat de watermeter pas lopen. Dus je stook al een kwartier voor het opwarmen alleen!

Ik ben een ouderwetse stoker en kijk niet naar co2 uitstoot oid. Ik moet witte poeder as hebben, dan is het goed :)

Het rendement naar de cv is voor mij het belangrijkst. Met zo min mogelijk naar de ruimte.
Ik ben ook fan van de walltherm. Maar die is te duur :)

Ik zit er over te denken om het apparaatje op de markt te gaan brengen. Het kan misschien voor veel doeleinden gebruikt worden. Zo kan je hem ook aan een zonneboiler koppelen, of aan je cv ketel. Ik weet alleen niet of er veel vraag naar is.
Ik ben bang van TE weinig.

Groeten Hans
holtere
Berichten: 1173
Lid geworden op: 07 mei 2011, 18:23

Re: Efel Harmony II ombouw naar hout cv

Bericht door holtere »

Zie voor wat meer info over genoemde kachel:
http://technologieforum.forumatic.com/v ... =walltherm
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Efel Harmony II ombouw naar hout cv

Bericht door kockie »

http://boilerwoodstove.simplesite.com/424192027 is toch niet je volledige code?
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
hanskraayeveld
Berichten: 709
Lid geworden op: 04 okt 2015, 14:49

Re: Efel Harmony II ombouw naar hout cv

Bericht door hanskraayeveld »

kockie schreef:http://boilerwoodstove.simplesite.com/424192027 is toch niet je volledige code?
Het is mijn volledige code...

Mis je iets?
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Efel Harmony II ombouw naar hout cv

Bericht door kockie »

Of ik iets mis durf ik niet te zeggen. Ik vind andermans code meestal ondoorgrondelijk (mijn eigen code ook). Programmeren is niet mijn sterkste punt. Ik heb het idee dat ik het gedeelte rond het meten mis, maar dat kan zomaar aan mijn gebrekkige kennis liggen.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
hanskraayeveld
Berichten: 709
Lid geworden op: 04 okt 2015, 14:49

Re: Efel Harmony II ombouw naar hout cv

Bericht door hanskraayeveld »

Het meten gebeurd zo:

Bij elke liter water die passeert, wordt de kwh berekend.
1 liter water 1 graad opwarmen = 4,18 kjoule = 0.0011638888888889 kWh
Dan worden de tempsensors geraadpleegd.
0.001164 x tempverschil bijv 30 graden = 0.03492 kWh ofwel 34.9 wattuur
dit is de berekening om de totale energie te berekenen.

dan wordt het tijdsverschil tussen de laatste puls en de vorige puls berekend.
tijdsverschil = bijv 3500000 - 3515000 = 15000 (15 sec)
het vermogen op dat moment is kW en die is als volgt te berekenen.
1 liter water in 1 sec 1 graad verwarmen = 4.18 kJ/s = 4.18 kW
dus kW = 1 liter x 30 graden x 4.18 / 15 sec = 8.36 kW

Ik heb het in de arduino iets anders staan, maar het komt op hetzelfde neer, puur omdat de arduino niet met floats kan rekenen in combinatie met tijden. Dan kom je in de knoei na een dag ongeveer.
Dus ik moet met unsigned long werken. En die kunnen geen getallen achter de kommas verwerken, en moet ik automatisch met HELE grote getallen gaan werken
Vandaar ook dat ik de temperatuur gelijk x 10 doet. 20,9 wordt anders 20. En nu 209.
Alleen moet ik er later wel erg in houden.

Reken alles maar na, het klopt precies.
hanskraayeveld
Berichten: 709
Lid geworden op: 04 okt 2015, 14:49

Re: Efel Harmony II ombouw naar hout cv

Bericht door hanskraayeveld »

Daaruit volgt:

Het rendement = kWh / (gewicht hout in kilo * verbrandingswaarde) * 100
Oftewel ik heb op mijn blog de foto:

441 kWh / (327 kilo hout * 4.22) * 100 = 31.95 % = 32,0 % rendement

Waarbij de 4.22 de gemiddelde verbrandingswaarde van hout is.

Als er iets niet klopt aan deze berekeningen hoor ik het graag.
Want ik ben ook maar een mens.

Ik stook bijna alleen maar azobe en basralocus (overschot op ons bedrijf). Weet iemand van jullie of dat iets te maken kan hebben met het rendement?

Want de verbrandingstemperatuur is wel een stuk hoger volgens mij, dus mijn logische verstand zegt dat je moeilijker aan je rendement kan komen, omdat je eerder een onvolledige verbranding heb. Ik moet ook veel harder stoken om het goed te laten verbranden.
hanskraayeveld
Berichten: 709
Lid geworden op: 04 okt 2015, 14:49

Re: Efel Harmony II ombouw naar hout cv

Bericht door hanskraayeveld »

Heeft er toevallig iemand ervaring met apps maken?
Het lijkt me wel leuk om de arduino te koppelen aan een app.
Ik kan het vast zelf wel uitvogelen, maar dat kost extreem veel moeite en een hele hoop tijd.
Dus als iemand er een uitdaging in zie....
Het lijkt mij heel leuk!
hanskraayeveld
Berichten: 709
Lid geworden op: 04 okt 2015, 14:49

Re: Efel Harmony II ombouw naar hout cv

Bericht door hanskraayeveld »

Of heeft iemand nog goede ideeen mbt mijn arduino?
Misschien qua vormgeving, koppelen aan schoorsteen temp?
Co2 meter koppelen?

Zodat "we" er misschien een leuk test apparaat van kunnen maken?

Ik sta echt open voor alle ideeen!

Is het misschien mogelijk op basis van het afgegeven vermogen hem een luchttoevoerklep te laten regelen?
Of wordt dat niks ivm hitte?
Of de trek icm een ventilator?

Ik hoor graag van jullie!
MaartenB
Berichten: 282
Lid geworden op: 04 dec 2013, 20:46
Locatie: Prov Groningen

Re: Efel Harmony II ombouw naar hout cv

Bericht door MaartenB »

Een koppeling aan domoticz zou ook mooi zijn. Voor een app zou ik kiezen voor html5 + iets als phonegap, maar dr zijn modernere alternatieven.
holtere
Berichten: 1173
Lid geworden op: 07 mei 2011, 18:23

Re: Efel Harmony II ombouw naar hout cv

Bericht door holtere »

Of heeft iemand nog goede ideeen mbt mijn arduino?
Ja ik weet nog wel een paar goede:
- een lambadasonde voor het zuurstofrestant
- een temperatuurmeter voor in de kachelpijp
- een onderdrukmeter om de trek van de schoorsteen te meten (krijgen we daar ook eens zicht op :shock: )
- CO2 is al genoemd....
- als cream op de cake natuurlijk wat schakelmogelijkheden door ook de buffertemp en cv pomp te kunnen sturen en inderdaad misschien wat kleppen en ventilatoren voor de hout en pellet-cvketels

Voorlopig hoef je je nog niet te vervelen hier :lol:
Plaats reactie