werktekeningen zelfbouw hout cv/vergassers

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
burner
Berichten: 7
Lid geworden op: 06 jan 2016, 00:31

werktekeningen zelfbouw hout cv/vergassers

Bericht door burner »

Zijn er ergens werktekeningen te vinden van zelfbouw hout cv/vergassers die hun werking bewezen hebben en als goede blauwdruk voor een zelfbouw project kunnen dienen.. weet iemand dat?
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: werktekeningen zelfbouw hout cv/vergassers

Bericht door ritsaert snijder »

Welkom!

De Rocket batch box is feitelijk een vergassende vuurkamer. Rendement is zeer goed en is heel goed zelf te bouwen en tekeningen zijn goed te vinden. Zoek maar op RBB 177. De maten staan hier viewtopic.php?f=3&t=3893&start=15.

Is ook info te vinden voor een bijbehorende vlampijpwisselaar.
groet!

Ritsaert
holtere
Berichten: 1173
Lid geworden op: 07 mei 2011, 18:23

Re: werktekeningen zelfbouw hout cv/vergassers

Bericht door holtere »

Ik kan het niet laten....viewtopic.php?f=13&t=5455 :wink:
Je hoeft dus zelf niets meer te doen!

Hier bij de kick-off staat een goed uitgedacht ontwerpje: http://technologieforum.forumatic.com/v ... f=75&t=449
Hier het draadje waarin de bouw van de eerstgenoemde beschreven wordt: viewtopic.php?f=3&t=2049&start=165
Verder zou ik, voor een pelletbrander willen aanraden om op Fikkiestoken te zoeken.
Bedenk me nu dat er eigenlijk niet zoveel zijn...wie ben ik vergeten?
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: werktekeningen zelfbouw hout cv/vergassers

Bericht door ritsaert snijder »

holtere schreef: Bedenk me nu dat er eigenlijk niet zoveel zijn...wie ben ik vergeten?
....ik bespeur een tendens dat men begint met het idee van een cv-kachel en uiteindelijk kiest voor een massakachel. Minder techniek....
groet!

Ritsaert
JantjeV8
Berichten: 4023
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: werktekeningen zelfbouw hout cv/vergassers

Bericht door JantjeV8 »

En minder kosten.
holtere
Berichten: 1173
Lid geworden op: 07 mei 2011, 18:23

Re: werktekeningen zelfbouw hout cv/vergassers

Bericht door holtere »

....ik bespeur een tendens dat men begint met het idee van een cv-kachel en uiteindelijk kiest voor een massakachel. Minder techniek....
Ik weet dat nog niet zo zeker...hoeveel massakachels zijn er en hoeveel hout-cv's worden er verkocht, naar mijn gevoel een heleboel? Is ook veel meer aan te verdienen!
Overigens zal ik de laatste zijn die ts zal adviseren om een hout-cv te kopen. Zelf een bouwen daarentegen zie ik wèl de lol van in tegen het gezond verstand in dus :mrgreen:
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: werktekeningen zelfbouw hout cv/vergassers

Bericht door ritsaert snijder »

holtere schreef:
.
Ik weet dat nog niet zo zeker...hoeveel massakachels zijn er en hoeveel hout-cv's worden er verkocht, naar mijn gevoel een heleboel? Is ook veel meer aan te verdienen!
euh ja ik bedoel hier op het forum....ik zou zeggen dat een low-tech kachel de voorkeur heeft en dat een cv een oplossing kan geven als je relatief veel cv moet transporteren.

maar het blijft heel leuk om zelf te bouwen - steen of staal, cv of massa...
groet!

Ritsaert
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: werktekeningen zelfbouw hout cv/vergassers

Bericht door Dutch John »

Centrale verwarming is analoog aan werken voor een loon: een groot deel van de opbrengst verdwijnt.....

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
burner
Berichten: 7
Lid geworden op: 06 jan 2016, 00:31

Re: werktekeningen zelfbouw hout cv/vergassers

Bericht door burner »

Ah, bedankt voor jullie snelle reacties! :D

Ik denk dat nog wat aanvullende info handig is nav jullie antwoorden. Het is namelijk niet een cv kachel in huis wat ik zoek maar een geisoleerde voor in de schuur. Ik heb daar een al minimaal 15 jaar oude aangekochte houtvergasser staan die via een warmtewisselaar aan huis hangt. Dat ding loopt op z'n laatste loodjes. Ik was een beetje aan het rondkijken naar mogelijkheden voor vervanging, of dat nou goedkope aankoop is of een zelfbouw. Het sleutelwoord is goedkoop :wink:
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: werktekeningen zelfbouw hout cv/vergassers

Bericht door ritsaert snijder »

Oke, als het dan om goedkoop gaat is een zelf gebouwde goed geisoleerde RBB zeker een hele goedkope oplossing. Zeker omdat je dat ding dan ook altijd zelf draaiend kan houden.

Kan je de wisselaar hergebruiken?
groet!

Ritsaert
burner
Berichten: 7
Lid geworden op: 06 jan 2016, 00:31

Re: werktekeningen zelfbouw hout cv/vergassers

Bericht door burner »

Ik heb een beetje lopen neuzen in het sticky rocket draadje bovenaan. Ik zie dat 't uit vuursteen opgebouwd wordt en niet van metaal is zoals m'n oude benekov (de wisselaar daarin is trouwens niet een los onderdeel) Waar zou je een wisselaar dan plaatsen in dit rocket ontwerp? Ik zie in het draadje dat 't vooral gebruikt wordt om massa warmte te verkrijgen. En hoe moet 't qua regelen, neem aan dat dit niet met een blower werkt?
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: werktekeningen zelfbouw hout cv/vergassers

Bericht door kockie »

NIet regelen, gewoon zorgen voor een goede buffer (qua volume) en lading van de rocket aanpassen aan de warmteinhoud van de buffer
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
burner
Berichten: 7
Lid geworden op: 06 jan 2016, 00:31

Re: werktekeningen zelfbouw hout cv/vergassers

Bericht door burner »

Oja dat kan natuurlijk, 't warmtevat gebruiken om te regelen.

Op zich lijkt me zo'n rocket het verder uitdiepen waard maar het roept ook nogal wat vragen op.
holtere
Berichten: 1173
Lid geworden op: 07 mei 2011, 18:23

Re: werktekeningen zelfbouw hout cv/vergassers

Bericht door holtere »

Er was hier toch een draadje van iemand die een oude ketel achter zijn kachel had staan als warmtewisselaar? Leek wel te werken?
Plaats reactie