Nieuwe aanleg: vloerverwarming zonder extra pompen ?

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Nieuwe aanleg: vloerverwarming zonder extra pompen ?

Bericht door ritsaert snijder »

ppieter schreef:
2. Pompen, ik lees hier ook verschillende meningen, fijn trouwens om vanuit echte ervaringen te lezen! Mijn opties zijn nog steeds:
- alles op 1 CV-pomp, en dus de CV-ketel op lage temp zetten.
- of voor de beide verdelers elk een eigen pomp (dus in totaal 3 pompen)
Pieter, heb je mijn link gelezen? Ik mis namelijk de door mij genoemde opties uit de link (cv pomp en extra pomp dus in totaal 2 pompen). Daar kan natuurlijk een reden voor zijn. Ik zou het ook fijn vinden als je de vragen wil beantwoorden.
groet!

Ritsaert
Wouter Gillis
Berichten: 692
Lid geworden op: 22 dec 2008, 14:54
Locatie: Zaventem

Re: Nieuwe aanleg: vloerverwarming zonder extra pompen ?

Bericht door Wouter Gillis »

Dag Ritsaert,

wat is de reden voor de open verdeler?
groet
Wouter
GTV6
Berichten: 383
Lid geworden op: 18 apr 2014, 17:53

Re: Nieuwe aanleg: vloerverwarming zonder extra pompen ?

Bericht door GTV6 »

Ergens lijkt er iets niet te kloppen, je geeft op totaal 1380 meter slang, de bovenverdieping op de badkamer na heeft geen vloerverwarming. Bij hoh 10 cm heb je 10 meter per m2 nodig.
Dan zou er 138m2 vloerverwarming zijn.
Ook zeg je dat de vloeren klaar zijn, maar toch overweegt 1 verdeler ipv 2, dat is toch vreemd als de vloeren klaar zijn.
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Nieuwe aanleg: vloerverwarming zonder extra pompen ?

Bericht door ritsaert snijder »

Wouter Gillis schreef:Dag Ritsaert,

wat is de reden voor de open verdeler?
groet
Wouter
Wouter,
Hydraulisch neutraal; de cv pomp en de verwarmingspomp werken samen maar werken elkaar niet tegen. Ik heb er een boilertje uit een cv voor gebruikt. Werkt perfect. Als ik later nog een puits Canadienne (als koeling) of een biomeiler wil aansluiten kan dat zo worden aangesloten. Eigenlijk is het een evenwichtsfles.

@GTV6
Ik lees/vermoed dat zijn lussen op twee plekken uit de vloer komen. En hij vraagt of het handig is om alle leidingen door te gaan trekken naar 1 plek (plek van de ketel). Dat lijkt mij veel werk maar dit is al een uitvoeringsvraag. Maar stap 1 is om tot een goed schema te komen. En om bij stap 1 te komen is het handig om de vragen te beantwoorden....
groet!

Ritsaert
Wouter Gillis
Berichten: 692
Lid geworden op: 22 dec 2008, 14:54
Locatie: Zaventem

Re: Nieuwe aanleg: vloerverwarming zonder extra pompen ?

Bericht door Wouter Gillis »

Dag Rits,

ik heb mijn vraag verkeerd gesteld. Ik bedoel eigenlijk, dat ik het voordeel (of de noodzaak) van de tweede verwarmingspomp nog niet helder zie. Is dat omdat de cv pomp het niet aankan of is er nog een andere reden?
bedankt alvast
Groet
Wouter
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Nieuwe aanleg: vloerverwarming zonder extra pompen ?

Bericht door ritsaert snijder »

@ Wouter,
Ik heb zelf mijn vloer en muurverwarming aangelegd. Het is heel lastig om probleemplekken in de muurverwarming te voorkomen. Er ontstaan al snel luchtbellen. In de testfase bleek dit al en kreeg ik het water in een paar delen maar moeilijk rond (met een pomp direct op een lus).

Ik had toen ook een stevige voorkeur voor een 1 pomp systeem. Dus alleen de pomp (zoals Tim voorstelde) van de CV. Maar dat lukte toen niet.

Ik zou nu een stapje verder gaan en het toch proberen met de cv pomp en een spirovent. De boel proberen op te starten. Desnoods er eerst een zware (traditionele en 2de hands) pomp opzetten (die je dan later uit het circuit kan halen). Want als de boel eenmaal draait en de spirovent zijn werk heeft gedaan dan kan je het met een cv pomp wel in beweging houden.

De tweede pomp maakte een evenwichtsfles nodig en dat is op zich weer handig voor andere toepassingen.

Ik zou dat Pieter ook aanraden. Maar het is afhankelijk van de weerstand of het lukt.
groet!

Ritsaert
Ramon84
Berichten: 56
Lid geworden op: 08 apr 2015, 16:00

Re: Nieuwe aanleg: vloerverwarming zonder extra pompen ?

Bericht door Ramon84 »

@ ritsaert

Is het niet zo dat je met hydraulisch neutraal je vloervervwarming als "Radiator"ziet?
Wouter Gillis
Berichten: 692
Lid geworden op: 22 dec 2008, 14:54
Locatie: Zaventem

Re: Nieuwe aanleg: vloerverwarming zonder extra pompen ?

Bericht door Wouter Gillis »

@ rits,
ha ok, helder.
Ik dacht dat er nog een andere reden was die ik niet zag.
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Nieuwe aanleg: vloerverwarming zonder extra pompen ?

Bericht door ritsaert snijder »

Ramon84 schreef:@ ritsaert

Is het niet zo dat je met hydraulisch neutraal je vloervervwarming als "Radiator"ziet?
Hoe bedoel je dat?
groet!

Ritsaert
Ramon84
Berichten: 56
Lid geworden op: 08 apr 2015, 16:00

Re: Nieuwe aanleg: vloerverwarming zonder extra pompen ?

Bericht door Ramon84 »

ritsaert snijder schreef:
Ramon84 schreef:@ ritsaert

Is het niet zo dat je met hydraulisch neutraal je vloervervwarming als "Radiator"ziet?
Hoe bedoel je dat?
Hydraulisch neutraal betekent zover ik weet ik, dat je toevoer op de verdeler met thermostaat kraan is beveiligd.
Zo kan je nooit een te hoge aanvoer temperatuur in de vloer/wand stoppen.
Net zoals bij een normale radiator dus.
Maar ik kan het ook mis hebben :roll:
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Nieuwe aanleg: vloerverwarming zonder extra pompen ?

Bericht door ritsaert snijder »

Ramon,
Hydraulisch neutraal wil zeggen dat de pomp van de regelunit geen invloed uitoefent op de stroming in de rest van de verwarmingsinstallatie en andersom. De circulatiepomp van de verdeler veroorzaakt dus geen waterstromingen in de cv-leidingen.
groet!

Ritsaert
Plaats reactie