Dubbelglas vervangen door HR++ glas.

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Rob van Rotterdam
Berichten: 52
Lid geworden op: 30 aug 2015, 09:26

Re: Dubbelglas vervangen door HR++ glas.

Bericht door Rob van Rotterdam »

mro schreef:Ik geloof best dat voorzetramen een goede oplossing zijn, heb je eventueel foto's?
Nee, foto's heb ik niet. Ik maak eigenlijk nooit foto's. Ter verduidelijking: we hebben openslaande ramen met enkel glas (2mm dus) Zodra het stookseizoen begint plaats ik de voorzetramen (ook voorzien van 2mm glas), en plak de kieren af. De voorzetramen zitten binnen. Omdat de buitenste ramen open kunnen en er dus eigenlijk altijd wel een minikiertje is tussen raam en kozijn, ventileren ze 's winters de spouw enigszins, zodat er tussen de ruiten nooit sprake is van condens. Aan de kamerzijde van de voorzetramen ontstaat ook nooit condens. Het glas aan de binnenkant van de voorzetramen voelt nooit koud aan.
In ons geval is het niet het glas dat voor isolatie zorgt, maar de grote luchtspouw van 10cm. Lucht isoleert echt uitstekend.
Moderne systemen voorzien niet in ruimte voor een grote luchtspouw, maar wordt de isolatiewaarde verkregen twee maal dik glas en door de tussenlucht te vervangen door gas. Kan ook.
srna513006
Berichten: 6
Lid geworden op: 28 jan 2019, 12:31

Re: Dubbelglas vervangen door HR++ glas.

Bericht door srna513006 »

Graag wil ik als nieuw forumlid op dit al wat oude topic inhaken want het sluit bij mijn vraag aan en hoef ik geen nieuwe topic voor aan te maken.
Wij, mijn echtgenote en ik, 72 respectievelijk 74 jaar wonen in een appartementsgebouw op de 2e verdieping.
Dit gebouw is in 1993 / 1994 gebouwd en dat betekend dat de dubbele glazen ramen waarschijnlijk in 19994 zijn geplaatst.
Wij zijn voornemens om de standaard dubbele glazen ramen in de huiskamer te vervangen door HR++.
Nu realiseren wij ons ook dat terugverdienen van deze investering gelet op onze leeftijd niet meer aan de orde is maar ik denk dat dit wel aan verbetering van het comfort bijdraagt.
Omdat wij de laatste 4 jaar in de winter niet meer thuis zijn geweest hebben wij ook geen enkele indicatie hoeveel gas wij nu in de winter voor het verwarmen verbruiken.
Het appartement schijnt wel goed geïsoleerd te zijn want wij hebben de thermostaten van de verschillende kamers op 12 graden gezet en vanaf eind oktober heeft de ketel nog geen één keer ingeschakeld. De gemiddelde temperatuur in de woonkamer ligt rond de 15 graden, dit bij het draaien van permanente geforceerde ventilatie.

Nu is in deze topic al e.e.a. uitgelegd maar omdat het alweer 3 jaar geleden is dat deze topic is opgestart zijn is er misschien voortschrijdend inzicht wat ons kan helpen om te besluiten om te vervangen.
Mijn vraag is er dan ook, zijn er in onze situatie significante redenen om van standaard dubbel glas over te schakelen naar HR++?
JantjeV8
Berichten: 4022
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Dubbelglas vervangen door HR++ glas.

Bericht door JantjeV8 »

Zou u eens kunnen omschrijven wat u aan comfort momenteel dan mist of oncomfortabel ervaart?

Als u nu, na een paar redelijke koude weken in de min, uw appartement zonder bijverwarming nog altijd +15grC blijft en de ketel nog niet 1x is bijgesprongen, lijkt mij een droomappartement….
srna513006
Berichten: 6
Lid geworden op: 28 jan 2019, 12:31

Re: Dubbelglas vervangen door HR++ glas.

Bericht door srna513006 »

Op sommige dagen ervaren wij koude trek langs de vloer en m.n. bij het grote raam (3,35 x 1,52m) waar het ook vlak bij kouder aanvoelt.
het is dus maar de vraag of dat met HR++ glas kan worden verholpen want wij gebruiken immers ook permanente geforceerde ventilatie welke ook bij onze afwezigheid op de laagste stand staat.
Er staat nu in de huiskamer een ventilatierooster op minimum open en toch blijft het in de huiskamer prima op temperatuur, zie bijlage (momentopname) van 8 januari jongstleden. Binnenkort zal mijn dochter weer een nieuwe sturen.
Hierbij ook nog de kanttekening dat het appartement 3 buitenmuren heeft welke respectievelijk op ZW, W en N liggen.

Dus het is maar de vraag hoeveel de vervanging van de dubbele beglazing naar HR++ of HR+ werkelijk toevoegt.
Terugverdienen van de investering van circa € 2.000,= moet ik het niet doen want die verdienen wij bij lange na niet meer terug.
Maar ja, al is de besparing minimaal dan is het rendement op het hiervoor gebruikte geld altijd nog meer dan dat het op de spaarrekening staat..toch?
De vraag is dan of de comfortverbetering duidelijk merkbaar is.

IMG-20190108-WA0001.jpg
dormos
Berichten: 982
Lid geworden op: 24 apr 2013, 12:10

Re: Dubbelglas vervangen door HR++ glas.

Bericht door dormos »

Ik vind het niet zo vreemd dat het bij een kamertemperatuur van 15-16 graden koud aanvoelt.
Als ik het goed begrijp staat de verwarming ook helemaal niet aan?
Over het algemeen wordt onder een raam een radiator geplaatst, juist om koudestraling van het raam te voorkomen.
Volgens mij gaat HR++ glas in dit geval weinig helpen wanneer er niet gestookt wordt.

Groet,

Hans
srna513006
Berichten: 6
Lid geworden op: 28 jan 2019, 12:31

Re: Dubbelglas vervangen door HR++ glas.

Bericht door srna513006 »

Mijn excuses, dan ben ik in mijn uitleg onvolledig geweest.

Zoals ik al schreef zijn wij in de afgelopen 4 jaren de hele winter niet meer thuis geweest en ook deze winter is dit weer het geval, wij zijn van 15 oktober tot eind maart in Spanje om te overwinteren.
In deze periode staan de radiografisch bestuurde thermostaatkranen in de verschillende kamers op 12ºC afgesteld en op de afbeelding zie je de temperaturen die op dat moment in de kamer gemeten is.
Het gevoel dat ik beschreef is in de periode dat wij wel thuis zijn en wij de huiskamer gemiddeld op een temperatuur van circa 21ºC houden.

Ik denk dat het vervangen van het glas van de 2 grote vaste ramen wel respons zal opleveren maar of het vervangen van de ruiten van de bewegende ramen dat ook doet betwijfel ik omdat daar navenant kleinere spouwdiktes kunnen worden toegepast.
JantjeV8
Berichten: 4022
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Dubbelglas vervangen door HR++ glas.

Bericht door JantjeV8 »

Koudeval bij een (groot) raam opheffen valt nog niet zomaar mee. De oppervlaktetemperatuur aan het glas, zelfs al zou je triple (3laags) glas toepassen bereik je niet veel meerwaarde. Het zal wel stiller worden.
Een gordijntje/vitrage er voor hangen zal ongeveer hetzelfde resultaat hebben.

Ik kan haast niet geloven dat die 16 graden van zichzelf behouden wordt, dat dat niet vanuit de ketel komt.
Wouter Gillis
Berichten: 692
Lid geworden op: 22 dec 2008, 14:54
Locatie: Zaventem

Re: Dubbelglas vervangen door HR++ glas.

Bericht door Wouter Gillis »

Vermoedelijk stookt de onderbuur goed door.
Groet Wouter
srna513006
Berichten: 6
Lid geworden op: 28 jan 2019, 12:31

Re: Dubbelglas vervangen door HR++ glas.

Bericht door srna513006 »

JantjeV8 schreef: 30 jan 2019, 18:14 Koudeval bij een (groot) raam opheffen valt nog niet zomaar mee. De oppervlaktetemperatuur aan het glas, zelfs al zou je triple (3laags) glas toepassen bereik je niet veel meerwaarde. Het zal wel stiller worden.
Een gordijntje/vitrage er voor hangen zal ongeveer hetzelfde resultaat hebben.

Ik kan haast niet geloven dat die 16 graden van zichzelf behouden wordt, dat dat niet vanuit de ketel komt.
Voor zo ver ik heb begrepen is bij 0ºC buitentemperatuur en 20ºC binnentemperatuur de temperatuur gemeten aan de binnenkant bij gebruik van standaard dubbelglas 13,5ºC en bij HR++ 18,5ºC en dat bereik je niet door gordijnen of vitrage te gebruiken waarbij overigens de kanttekening dat wij een hekel hebben aan dikke overgordijnen al zouden die wat helpen.

Die opgegeven en gemeten temperaturen kloppen echt wel want ik ik kan op de app van onze energieleverancier zien hoeveel energie er dagelijks, wekelijks en maandelijks is gebruikt en daar zie ik heel helder dat de ketel sinds 15 oktober geen gas meer heeft verbruikt.
Elektra wordt wel een beetje gebruikt maar dat komt door de ventilatie en het regelmatig draaien van de pomp van de ketel.
Herstel, op 5 november zie ik dat er toch wel 1 m3 gas is gebruikt maar ik denk mij te herinneren dat het een hele koude periode was, zie bijlagen.

Inderdaad, omdat wij op de 2e verdieping wonen zullen de boven- en onderburen aan deze goede temperaturen vast wel bijdragen.
Bijlagen
IMG_0515.PNG
IMG_0514.PNG
JantjeV8
Berichten: 4022
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Dubbelglas vervangen door HR++ glas.

Bericht door JantjeV8 »

srna513006 schreef: 31 jan 2019, 09:19 Voor zo ver ik heb begrepen is bij 0ºC buitentemperatuur en 20ºC binnentemperatuur de temperatuur gemeten aan de binnenkant bij gebruik van standaard dubbelglas 13,5ºC en bij HR++ 18,5ºC en dat bereik je niet door gordijnen of vitrage te gebruiken
Daar geeft u dan toch zelf het antwoord.

Maar qua gasverbruik is dat appartement ontzettend goed voor elkaar. Je zou (qua kosten) kunnen overwegen het gas helemaal op te zeggen. Dat beetje verwarmen wat af en toe moet kan elektrisch ook. Het vastrecht zou een tegemoetkoming op ander glas kunnen zijn.
graaf
Berichten: 2
Lid geworden op: 04 feb 2019, 18:58

Re: Dubbelglas vervangen door HR++ glas.

Bericht door graaf »

Jammer dat zoveel mensen zonder enige kennis adviezen spuien.
Gewoon oud dubbel glas vervangen is absoluut nuttig.
Wel is het nodig dat het om houten of alu ramen met thermische onderbreking gaat en in goede staat verkerende ramen zijn. Zoniet is vervangen van de ramen aan te bevelen. Als er geen muur of dakisolatie is krijgen die voorrang.
JantjeV8
Berichten: 4022
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Dubbelglas vervangen door HR++ glas.

Bericht door JantjeV8 »

Maar goed dat u net op tijd ingrijpt
srna513006
Berichten: 6
Lid geworden op: 28 jan 2019, 12:31

Re: Dubbelglas vervangen door HR++ glas.

Bericht door srna513006 »

Helaas kan ik niet beoordelen of er op mijn vraag advies wordt gegeven met al dan niet enige kennis maar het valt mij wel op dat er nauwelijks op wordt gereageerd.
Kijk, ik kan mij voorstellen dat de vaste ramen waar dubbelglas met spouw 13 in ziet of geïnstalleerd kan worden enige besparend en / of comfort verhogend resultaat oplevert maar hoe zit het nu met het vervangen van het huidige standaard dubbel glas van de bewegende delen?
Hier zit en kan waarschijnlijk alleen maar spouw 10 geplaatst worden en dan vraag ik mij af of dit nog wel zinvol is.

N.B.
Het betreft hier goed onderhouden houten kozijnen en ramen en er schijnt een goede muurisolatie aanwezig te zijn.
Dakisolatie is hier op de 2e verdieping niet van toepassing.
JantjeV8
Berichten: 4022
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Dubbelglas vervangen door HR++ glas.

Bericht door JantjeV8 »

Vanuit technisch perspectief:
U geeft in uw vraag weinig informatie of in elk geval algemene informatie, in uw antwoorden geeft u behoorlijk gedetailleerde technische kennis weer (spouwdiktes, verschil dubbelglas vs hr++, oppervlaktetemperaturen, bewegende delen zijn allemaal begrippen die de gemiddelde persoon niet kent). Daardoor lijkt u zelf meer kennis van de materie te hebben en zal een ander weinig zin hebben daar op in te haken. Komt er nog een nieweling om de hoek zeilen die het allemaal precies wel weet, dat nodigt ook niet uit om in te stappen.

Vanuit ecologisch perspectief, immers zo heet dit forum:
U heeft een appartement wat onbewoond maar toch warm gehouden moet worden. Niet erg ecologisch. Een geluk bij een ongeluk dat dat onbewoond warm houden gebeurd zonder inschakeling van uw gasketel. Met dank aan het warmteverlies wat uw buren produceren.
Een redelijk goed stuk glas vervangen, uit het oogpunt '8 maanden per jaar iets meer comfort' genereren terwijl het glas niet kapot is of de spouw niet lek is, is niet ecologisch. Op die enkele frisse dagen in die 8 maanden kunt u ook een trui extra aan trekken.
srna513006
Berichten: 6
Lid geworden op: 28 jan 2019, 12:31

Re: Dubbelglas vervangen door HR++ glas.

Bericht door srna513006 »

Wederom bedankt voor de bijdrage maar eerlijk gezegd heb ik aan de antwoorden / bijdragen van u weinig aan maar dat is mijn persoonlijke mening.
Ik beëindig dan ook mijn verdere reacties tenzij er nog iets nuttigs uit de koker komt.
Plaats reactie