Rocket 177 massakachel

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Re: Rocket 177 massakachel

Bericht door peterberg »

Gewone baksteen in normale kalk-zand mortel mag ook, de temperatuur wordt daar lang niet zo hoog. De main bell kan ook in baksteen met een vuurvaste voering in de bovenste helft. Of helemaal dubbelwandig uitgevoerd, dan wordt het een traag systeem dat heel langzaam afkoelt. De ingang van de bank moet helemaal open zijn naar de bell toe. De uitgang van de bell kan overal geplaatst worden zolang als die maar lager zit dan ongeveer de helft van de hoogte aan de binnenkant van de bank.

Om een idee te krijgen van de principes: probeer deze SketchUp tekening eens. Dat is een 200 mm systeem, een R314 en dus niet hetzelfde als een R177. Maar dit is een redelijk doorzichtig ontwerp met dezelfde verhoudingen dat bewezen werkt.

Maak eens een tekening, in SketchUp bij voorkeur, dan kunnen er meningen en tips op losgelaten worden. Altijd leuk om iemand die net begint in deze principes wegwijs te maken.
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
Nielvm
Berichten: 115
Lid geworden op: 26 dec 2015, 21:24

Re: Rocket 177 massakachel

Bericht door Nielvm »

Kijk eens aan, meteen hulp van de bedenker zelf!

Qua afwerking weet ik het nog steeds niet. Bakstenen rondom is zeker een mogelijkheid, maar dat wordt naar mijn gevoel ook een heel traag systeem.

Ik ga met de tips aan de slag en post binnenkort een sketchup tekening :wink:
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8537
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Rocket 177 massakachel

Bericht door kockie »

Als je iedere dag stookt is traag een voordeel!
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Nielvm
Berichten: 115
Lid geworden op: 26 dec 2015, 21:24

Re: Rocket 177 massakachel

Bericht door Nielvm »

Akkoord, maar ik wil ook geen 5 uren moeten wachten op warmte :D
Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Re: Rocket 177 massakachel

Bericht door peterberg »

De truc met een massakachel is dat op het moment dat je stookt het ding nog warm is. De ruimte waar het ding staat is dan nog lang niet afgekoeld. In werkelijkheid hoef je maar 1 keer te wachten op de warmte en dat is aan het begin van het stookseizoen. Nachtverlaging is niet meer aan de orde, de woonruimte wordt op een constante temperatuur gehouden tegen een veel lager verbruik dan met een ijzeren kachel.

Vlak ook de warmte die door het glas komt niet uit, de deur wordt echt het heetst van de hele buitenkant. Wat ik heb is geen echt vaste verbinding met de schoorsteen zoals Kockie maar met een metalen kachelpijp van 2,5 meter totaal. Ook die geeft aardig wat warmte af tijdens de stook.

Aangezien de kachel nooit afkoelt kun je er tegenaan gaan zitten als je verkleumd binnenkomt. Vooral een warme bank heeft een zeer grote WAF (Wife Acceptance Factor). De meeste vrouwen schijnen in essentie te versmelten met de bank, ze zijn maar moeizaam te bewegen er vanaf te komen. Kinderen zijn er ook goed in, ik ken een situatie waarbij een van de kinderen net groot genoeg is om boven op de kachel te klimmen en die zit/ligt daar haar huiswerk te maken.

Een zware massakachel vereist een andere manier van denken, stel je alleen maar voor dat je de hele winter een warme kachel aansteekt. Het ding komt dan heel eenvoudig op gang omdat de schoorsteen meteen gaat trekken. Het is ook geen kwestie van aanmaakhout, kranten, iets groter hout als het vuur op gang komt en dan de hele dag hout aan blijven voeren anders gaat-ie uit. Welnee, aanmaken en dan volladen, deur dichtgooien en weglopen. Na een uur is-ie op zijn retour en kun je beslissen of je er nog een tweede lading bij wilt gooien.

En tot slot van deze lofzang: in de zomer is een ijzeren kachel klein, dan zet je er een plant op. In de winter is-ie groot, alles wat brandbaar is moet er een meter vandaan blijven. Met een massakachel is het net andersom, in de zomer is zo'n kolos groot en staat in de weg. In de winter is-ie klein omdat niet alle leden van het gezin er tegelijkertijd tegen aan kunnen zitten, in essentie woon je rondom en dicht bij de kachel.
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
Nielvm
Berichten: 115
Lid geworden op: 26 dec 2015, 21:24

Re: Rocket 177 massakachel

Bericht door Nielvm »

Nog enkele vragen die bij mij bovenkomen:

Is zo'n massakachel niet overkill in een behoorlijk geïsoleerd huis? Meestal laten we wel de deur naar de gang open en binnenkort komt er een mini- ventilatiesysteem om warme lucht naar de bovenste verdiepiningen te krijgen.

Qua materialen dacht ik aan chamottestenen om het vuurvaste gedeelte te metsen. De bovenkant van de stookkamer zou dan een (dubbele) chamotte tegel worden. Wat zijn de mogelijkheden voor de bovenkant van de riser en bell?
Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Re: Rocket 177 massakachel

Bericht door peterberg »

Nielvm schreef:Is zo'n massakachel niet overkill in een behoorlijk geïsoleerd huis? Meestal laten we wel de deur naar de gang open en binnenkort komt er een mini- ventilatiesysteem om warme lucht naar de bovenste verdiepiningen te krijgen.
Nou nee. Het ding brandt wel altijd voluit maar dat betekent niet dat je hem altijd vol moet laden. Het gaat ook prima met een halve lading of minder. In een huis met weinig of geen isolatie is het altijd een beetje behelpen omdat het verlies zo groot is. In een ordentelijk huis zijn de verliezen veel kleiner en heb je alleen maar zoveel als nodig om die verliezen te compenseren.

Bovendien, de delta T, het verschil tussen de kamer temperatuur en het oppervlak van de kachel is bij een massakachel veel kleiner. Neemt de temperatuur in huis toe, dan verlaat de warmte de kachel ook veel trager. Het werkt als een balans. Ik woon zelf in een passiefhuis van 178 m2 met alleen een massakachel van 2000 kg er in als hoofd verwarming, de planning was 2400 kg maar toen bleek de bell te groot. De huiskamer is de warmste plek, ook al staat de deur de hele dag open. De rest van het huis is 1 of 2 graden koeler als alle binnen deuren open staan, geholpen door de balans ventilatie met warmte terugwinning.
Nielvm schreef:Qua materialen dacht ik aan chamottestenen om het vuurvaste gedeelte te metsen. De bovenkant van de stookkamer zou dan een (dubbele) chamotte tegel worden. Wat zijn de mogelijkheden voor de bovenkant van de riser en bell?
Isolerende vuurvaste stenen voor de riser, dan heb je ook geen isolatie meer nodig. De bell doormetselen in chamotte op klamp en baksteen als buiten mantel van onder tot boven, al dan niet gestuct. Lekker zwaar met een flinke warmte buffering. Niet bang zijn voor het gewicht, controleer wel of de vloer dat mag hebben en maak anders een aparte fundering voet op die plek.
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
Nielvm
Berichten: 115
Lid geworden op: 26 dec 2015, 21:24

Re: Rocket 177 massakachel

Bericht door Nielvm »

peterberg schreef: chamotte op klamp

Excuses voor de vele vragen, maar wat bedoel je met bovenstaande?
holtere
Berichten: 1173
Lid geworden op: 07 mei 2011, 18:23

Re: Rocket 177 massakachel

Bericht door holtere »

De steen op z'n kant. 6 cm dik wordt de wand dan.
Nielvm
Berichten: 115
Lid geworden op: 26 dec 2015, 21:24

Re: Rocket 177 massakachel

Bericht door Nielvm »

Ah ok, duidelijk...

Rest mij nog de vraag wat ik als "dak" van de bell gebruik...
holtere
Berichten: 1173
Lid geworden op: 07 mei 2011, 18:23

Re: Rocket 177 massakachel

Bericht door holtere »

Zelf een plaatje vuurvast beton gieten :mrgreen:
Nielvm
Berichten: 115
Lid geworden op: 26 dec 2015, 21:24

Re: Rocket 177 massakachel

Bericht door Nielvm »

Een eerste probeersel in sketchup.

Is niet zo mooi als die van jullie, mooi in layers etc, maar geeft toch een idee :)
Bijlagen
kachel.skp
(339.66 KiB) 143 keer gedownload
holtere
Berichten: 1173
Lid geworden op: 07 mei 2011, 18:23

Re: Rocket 177 massakachel

Bericht door holtere »

Misschien...maar er zijn er hier met meer zicht op steen...
- Opening van bell naar het bankje hoger en lager maken, van vloer tot plafond van de bank en dus geen gat zoals hier getekend. Lijkt me dat er zo een laag koude lucht onderin de bell blijft hangen.
- Opening naar schoorsteen zo laag mogelijk maken.
- Mocht je boven de rocket ruimte zat hebben dan kun je de rocket wat hoger plaatsen. Mooier voor de inkijk en je hoeft veel minder te bukken bij het vullen!
- Maak voldoende veegluiken om de bell schoon te kunnen maken
- de "V" in de vuurkamer hoeft niet tot het midden door te lopen. De breedte van de poort houd je vlak.
Misschien kun je nog even berekenen wat het binnenopp. van de bell gaat worden zonder vloer wel te verstaan!

Nog even gekeken..
Vuurvaste stenen binnenwand moet aan de binnenzijde van de eerste bell in het gedeelte boven de uitgang van de riser. Lager in de bell en zeker in het bankje hoef je geen vuurvaste steen en dus ook geen dubbele wand te plaatsen.
Nielvm
Berichten: 115
Lid geworden op: 26 dec 2015, 21:24

Re: Rocket 177 massakachel

Bericht door Nielvm »

Oppervlakte van de bell had ik berekend op zo'n 3m2, ik kijk het straks even na.

Ik dacht de hele constructue uiteindelijk nog te verhogen inderdaad... Het gevolg is dan wel dat het bankje lager ligt dan de stookkamer. Geen probleem?

Als ik het bankje enkelwandig mets, is de doorgang dan niet te breed?
holtere
Berichten: 1173
Lid geworden op: 07 mei 2011, 18:23

Re: Rocket 177 massakachel

Bericht door holtere »

Rocket mag best hoger dan de bank.
De doorgang naar de bank mag bij wijze van spreken over de gehele raakvlak open zijn. De warmte komt van bovenaf.
Overigens: je hebt het deksel van de bank niet handig. Zorg dat die plaat rondom op een (dubbel) muurtje ligt. Nu ligt de bank-deksel tegen de bell en dan heb je een aansluiting die prachtig kan gaan kieren. Als de deksel rondom ergens opligt sluit de boel veel mooier en gemakkelijker af. Kiervrij werken is heel belangrijk! Zorg ook de de onderdelen vrij van elkaar kunnen uitzetten en krimpen.

De benodigde opp. weet ik niet meer uit m'n hoofd maar anderen vast wel :)
Plaats reactie