Rocket 177 massakachel

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

gerard
Berichten: 551
Lid geworden op: 16 jan 2007, 13:29

Re: Rocket 177 massakachel

Bericht door gerard »

Niels, probeer eerst lekkage uit te sluiten.
Ik weet niet of je makkelijk ergens bij de rookgasafvoer kunt komen….Om het leegtrekken via valse lucht uit te sluiten kun je namelijk proberen om na het VOLLEDIG uitgloeien een prop (bv. steenwol) in het rookkanaal te stoppen. Om lekkage van je deurstel uit te sluiten kun je bv. een stuk steenwolplaat dat ruim over de deur past ervoor te plaatsen, hier tegenaan een plaat of grindtegel (verzin maar iets) en twee spanbanden geheel om de kachel heen. Met twee latten of klossen tussen plaat en spanbanden kun je het geheel goed sluitend krijgen.
Succes ermee!
groet, Gerard
Nielvm
Berichten: 115
Lid geworden op: 26 dec 2015, 21:24

Re: Rocket 177 massakachel

Bericht door Nielvm »

Allen heel erg bedankt om mee te denken!

Ik heb gisteren de isolatie van het deksel weggehaald. Dit heeft als voordeel dat het een snellere kachel wordt en dat ik de woonkamer terug warm krijg. Gisteren in een uurtje of 3 dmv 12 kg van 19,3 naar 21 graden. Toen we gingen slapen was hij niet helemaal uitgebrand, dus de luchttoevoer een klein beetje opengelaten. Vanmorgen was het 19,6 graden. Al bij al niet zo slecht.

Morgen jet interne rookkanaal volledig isoleren en gaandeweg eens controleren op lekken. Dan zullen we er beetje bij beetje wel komen...

Martijn: met 24kg per dag, hoeveel stere gebruik je dan per jaar?
martijn1984
Berichten: 231
Lid geworden op: 22 dec 2014, 21:02
Locatie: Veluwe

Re: Rocket 177 massakachel

Bericht door martijn1984 »

De 24 kg is op de koudere dagen zoals begin vd week.
Vanmorgen een kg of 7 schat ik.

Mijn houtverbruik is nog niet in beeld aangezien dit ons eerste stookseizoen is.
In de bouwvak is hij gebouwd , ik schat tot nu toe 2m3 populier.
Hij staat centraal in kamer en keuken , 52m2 / 140m3.
Als hoofdverwarming , cv verwarmd enkel badkamer , de aanschaf van een ir paneel staat mn lijstje voor sint
Nielvm
Berichten: 115
Lid geworden op: 26 dec 2015, 21:24

Re: Rocket 177 massakachel

Bericht door Nielvm »

Gisteren het interne rookkanaal volledig geisoleerd (vraag mij niet om dat nog eens te doen :) )

Na een stook gisteren werd de kachel goed warm, ik heb de indruk dat ie nu lager ook wat warmer werd. Afgastemperatuur volgens mijn magneetthermometer was aan het einde van de stook zo'n 150 graden.

Rond 21uur was het in de woonkamer 21,6 graden. Vanmorgen om 8uur maar 19 graden meer.
Lijkt er dus toch sterk op dat de kachel te snel leegloopt. Het sluiten van alle luchttoevoer blijkt onvoldoende om het leeglopen te voorkomen. Ik denk dat de volgende stap een schoorsteenklep zal zijn.
martijn1984
Berichten: 231
Lid geworden op: 22 dec 2014, 21:02
Locatie: Veluwe

Re: Rocket 177 massakachel

Bericht door martijn1984 »

Volgens mij heb je ook weinig massa om de nacht te overbruggen.
Hier eigenlijk hetzelfde , vannacht ook 1,5 afgekoeld , met -3 hier in t oosten.

Als je massa gaat toevoegen met leem heb je meer te overbruggen.
De kachel word dan wel trager.
Nielvm
Berichten: 115
Lid geworden op: 26 dec 2015, 21:24

Re: Rocket 177 massakachel

Bericht door Nielvm »

Hmmm ik vind het nou toch niet een "snelle" kachel, ik zou hem zeker niet trager willen maken.

2x12 kg per dag vind ik toch al behoorlijk veel om de woonkamer op temperatuur te houden hoor!
marini
Berichten: 323
Lid geworden op: 10 okt 2013, 08:57

Re: Rocket 177 massakachel

Bericht door marini »

Ben een tijdje weggeweest en heb je topic de laatste delen diagonaal gelezen, het kan dus zijn dat ik zaken schrijf die al eens gepasseerd zijn.

Ik heb de zelfde fenomenen gehad die jij beschrijft Nielvm.
je kan eventueel even kijken op de topic maar ik geef kort weer wat ik voor had(denk ik).

Een dubbele bell R177, volledig opgebouwd zoals het hoort met isolatie in de muur gelijkaardig aan jou.
Mijn huis is echter niet zo luchtdicht en geïsoleerd dan ik dacht. Ik had veel meer warmte nodig dan ik dacht en ik moet vooral niet heel de dag een zelfde temperatuur willen hanteren.
Gevolg, ik heb de buitenmantel terug gedemonteerd, De extra leem afwerking maakt alweer terug trager maar dat gaf gewoon de oplossing.
Het trekken van de schouw en het gevoel van verzadiging had ik ook, op een gegeven ogenblik mag je stoken zoveel je wil, alleen je schouwtemperatuur heeft er precies baat bij.
Ik heb wel een veel te grote volledig geïsoleerde schouw van 200mm, ik was eerst van plan een finoven te bouwen maar toen kwam ik dit tegen, mijn gevoel nog steeds de beste keuze.
Het is vooral een kwestie van kunnen inschatten van je warmtebehoefte. Holtere had daar een goede kijk op vond ik, die gebruikte een rond vat en voegde leem bij tot hij voldoende traag was maar nog altijd genoeg warmte afgeeft. misschien bouw ik er wel nog eens een nieuwe in de living, Ik zet er nu eentje in mijn atelier met dat principe.
Als ik lees dat je isolatie bovenaan een positief gevolg geeft moet die er ook nog bij mij af. Heb ik niet gedaan omdat ik alleen langs de zijkant wilde stralen.
Dan zal hij 'smorgens wel meer warmte kwijt zijn maar dan moeten we maar even stoken.
Nielvm
Berichten: 115
Lid geworden op: 26 dec 2015, 21:24

Re: Rocket 177 massakachel

Bericht door Nielvm »

Als ik het goed begrijp, heb jij de buitenlaag weggedaan en vervangen door leem?
Nielvm
Berichten: 115
Lid geworden op: 26 dec 2015, 21:24

Re: Rocket 177 massakachel

Bericht door Nielvm »

Vanmorgen weer gestookt. Heb net een prop superwool in de schoorsteen geplaatst om het effect van een schoorsteenklep na te bootsen.

Er zit behoorlijk wat tijd tussen het uitbranden van het vuur en het eindigen van de gloeifase wanneer je alles mag dicht doen. In die periode blijft de schoorsteen echter volop trekken en gaat er volgens mij het e.e.a. verloren. Met mijn magneet-thermometer haal ik dus aan het einde van de stook zo'n 150 graden. Aan het einde van de gloeifase is dit nog maar 100graden. Met een schoorsteenklep kan ik in die periode de klep al half dichten waardoor de trek toch al wat minder wordt, niet?
Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Re: Rocket 177 massakachel

Bericht door peterberg »

Niel, wat is de oppervlakte van alle lucht inlaten bij elkaar en heb je die open staan tijdens de hele stook?

Als het antwoord op de laatste vraag ja is, dan wordt het tijd om het ding op het gehoor te gaan besturen. Daar bedoel ik mee dat de primaire lucht toevoer verkleind kan worden naar het hoogtepunt van de stook toe, zodanig dat het gebrul in stand blijft maar de vlammen in de vuurkamer trager worden. De secundaire toevoer moet in de tussentijd gewoon open blijven staan. Je hebt een goede kans dat de efficiëntie van de stook door het bovenstaande groter wordt. Zelf doe ik dit al lang, als volgens mijn pen-thermometer de schoorsteen temperatuur boven 60º C komt dan minder ik wat, boven 90º C gaat-ie naar de kleinste stand waarbij alles nog goed blijft werken. Vorig jaar uitgevogeld met behulp van de Testo 330.

De verklaring is eenvoudig: een bell werkt het beste als de gas snelheid in die bell laag is. Aan het begin van de stook heb je waarschijnlijk flink wat meer lucht opening nodig om de verbranding goed op gang te krijgen. Maar naarmate de gas snelheid toe neemt heb je teveel lucht die opgewarmd wordt en de schoorsteen verlaat zonder aan de verbranding te hebben bijgedragen. En de bell krijgt niet de tijd om veel hitte op te nemen.

Als de gloeifase intreedt is het verstandig om de p-channel te sluiten en de hoofd inlaat op de dezelfde kleine stand te laten staan als tijdens de top van de stook. Als het bij jou hetzelfde werkt als bij mij dan blijft de temperatuur in de schoorsteen een stuk lager en stroomt er minder ballastlucht mee. Dit draagt allemaal bij aan meer warmte binnen houden op het moment dat het meeste wordt geproduceerd.
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
Nielvm
Berichten: 115
Lid geworden op: 26 dec 2015, 21:24

Re: Rocket 177 massakachel

Bericht door Nielvm »

Dag Peter,

De oppervlakte van de p-channel en primaire luchtinlaat zijn gemaakt volgens de opgegeven specificaties door Ritsaert.
De window wash is 1à2 cm², ik denk dat dit wel te verwaarlozen is.

Als de vuurfase voorbij is, sluit ik steeds de p-channel. Tijdens de stookfase verminder ik de primaire luchtinlaat wel wat waardoor de luchtsnelheid verlaagt, maar de kachel toch blijft "brullen".

Als ik erover nadenk, lijkt het mij wel dat er behoorlijk wat warmte verloren gaat in de gloeifase. Van het laagste tot het hoogste punt is de schoorsteen zo'n 9 meter, volledig geïsoleerd (op 40cm binnenshuis na). Dat is een schoorsteen die enorm goed trekt, waardoor die de bell al een stuk leegzuigt tijdens de gloeifase. Als ik daarnet de prop superwool in het rookkanaal gestopt heb, steeg de temperatuur nog behoorlijk (gemeten tussen een voeg tot aan de buitenkant vuurvaste steen). Het hoogtepunt hiervan (85°C) lag zo'n 2 uur na het einde van de stook.

Hypothese (correct me if i'm wrong): Stel ik installeer een schoorsteenklep. Wanneer de vuurfase gedaan is, sluit ik die al voor pakweg 3/4 zodat de schoorsteen de bell minder leegzuigt. Na de gloeifase gaat die uiteraard helemaal toe. Dit zou ervoor moeten zorgen dat de temperatuur tijdens de gloeifase binnenin de bell hoger blijft en na het afsluiten beter bewaard blijft. Kan ik die klep bijvoorbeeld ook lichtjes sluiten als ik merk dat de rookgassen pakweg 100°C bereiken? Of heeft het verminderen van de primaire beluchting exact hetzelfde effect?
Nielvm
Berichten: 115
Lid geworden op: 26 dec 2015, 21:24

Re: Rocket 177 massakachel

Bericht door Nielvm »

Er gebeurt iets eigenaardigs als ik nu de superwool in de schoorsteen prop. De temperatuur tussen een voeg gemeten steeg tijdens de stookbeurt vanavond gestaag van 65 naar 80 graden. Toen was de kachel uitgebrand dus plaatste ik de superwool. De temperatuur steeg toen op geen tijd van 80 naar 90 graden (op max 5 minuten).
martijn1984
Berichten: 231
Lid geworden op: 22 dec 2014, 21:02
Locatie: Veluwe

Re: Rocket 177 massakachel

Bericht door martijn1984 »

Dus eigenlijk kom je er al achter dat het niet in je geisoleerde spouw zit , maar in het isoleren van je rookkanaal en afdichten hiervan na de gloeifase.
Nielvm
Berichten: 115
Lid geworden op: 26 dec 2015, 21:24

Re: Rocket 177 massakachel

Bericht door Nielvm »

Lijkt inderdaad dus een deel van de oplossing.

Ik denk overigens dat ik de schoorsteen tijdens de gloeifase al voor pakweg 3/4 moet kunnen sluiten. In deze fase gaat er veel verloren lijkt mij.
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Rocket 177 massakachel

Bericht door Pietje »

Het wordt steeds duidelijker dat je echt een goede schoorsteen-thermometer nodig hebt, zodat je weet wat daar gebeurt tijdens en na een stook...
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
Plaats reactie