Rocket 177 massakachel

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Nielvm

Re: Rocket 177 massakachel

Bericht door Nielvm » 10 jan 2016, 19:52

Die tunneltjes zou ik inderdaad ook dichtlaten ;)

De afvoer via de bell... Dan zou dat kanaal wel heel dicht bij de riser passeren. Volgens mij kan dat staal daar niet tegen...

holtere

Bericht door holtere » 10 jan 2016, 19:59

De stalen afvoer ligt op de bodem van de bell toch? Als het goed is heb je daar niet meer dan, pak em beet 200 graden?
Ik bedoel die tunneltjes onder de rocket aan de voorkant gezien. Gewoon dichtmetselen en de rocket op pootjes en in het midden van de bell zetten. Dus ook aan de linkerkant los van de muur. De rookgassen zakken mooi links en rechts om de rocket heen naar beneden.
Overigens lijkt me dat jouw tekening ook wel moet kunnen hoor!

Hoe zit je schoorsteenaansluiting dan?

Nielvm

Bericht door Nielvm » 10 jan 2016, 20:11

Momenteel gaat mijn schoorsteen op zo'n 2 meter hoogte naar buiten.
Niet echt zin om een nieuw gat te maken en mijn rookkanaal buiten te verlengen :roll:

holtere

Bericht door holtere » 10 jan 2016, 20:26

Veel van deze massakachels hebben toch de schoorsteenpijp binnen door de bell lopen soms ook nog met een klep om gemakkelijker op te starten. Die temp wordt daar wel hoog maar niet zo gek dat staal, laat staan een rvs pijp, daar niet tegen kan! De riser van de rocket is een ander verhaal.
Ik zou daar niet zo bang voor zijn!

ddh

Bericht door ddh » 10 jan 2016, 20:31

Bovendien wordt de pijp in de bell dan nog omwikkeld met Superwool, zodat je ze min mogelijk warmteverlies hebt.

Nielvm

Bericht door Nielvm » 10 jan 2016, 20:38

Valt zeker te overwegen.

Momenteel is het rookkanaal binnenshuis enkelwandig staal. Buiten is het een dubbelwandig geïsoleerd (inox) kanaal.

Nielvm

Bericht door Nielvm » 27 jan 2016, 19:49

Het is al even geleden dat ik hier nog gepost heb, maar dat wilt niet zeggen dat ik er niet meer aan denk.

Op de een of andere manier stoot ik steeds op een spelbreker qua ontwerp. De vuurkamer en riser opmetsen in vuurvaste steen lijkt mij geen sinecure, maar ik zag dat er ook een kant-en klare versie bestond in vuurvast beton. Nu lees ik echter dat die ook niet meer verkrijgbaar is...

Daarnaast stoot ik ook steeds op de diepte van het ontwerp die wat te groot wordt. De vuurkamer draaien en evenwijdig zetten met de muur is dan weer minder leuk omdat je het vlammenspel dan niet ziet, tenzij je een raam zet in de zijkant van de vuurkamer.

Ik schrijf de rb177 zeker nog niet af, maar zijn er geen goede alternatieve ontwerpen die de moeite waard zijn? Op de website van masonry heaters zie ik mooie ontwerpen die ik ook wel zie zitten. Ik vind echter weinig bouwplannen.

Ik besef ook dat er geen enkele kachel zo efficiënt en proper zal zijn als de rocket, maar zijn er alternatieven die toch in de buurt komen?

Lieve

Bericht door Lieve » 27 jan 2016, 20:35

Ik heb verschillende delen van mijn rocket gemaakt in alumine steen, met leem, dit was erg makkelijk, alumine steen kan je verzagen met een grof getande zaag.
Vuurkamer en riser zijn opgebouwd van deze stenen met leemmortel, de leemmortel is bij gebruik volledig gebakken en nu dus erg stevig. Ik heb ook een basis in alumine steen.

Pietje
Moderator
Contacteer:

Bericht door Pietje » 27 jan 2016, 22:15

Omdat de temperaturen in de riser ver boven de 500 graden uitkomen, zou ik zeker een vuurvaste mortel gebruiken. Leem zou een zand-fractie (silicium) kunnen bevatten, en silicium zet vanaf 500 graden enorm uit. En dan gaat e.e.a. los zitten...
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --

Nielvm

Bericht door Nielvm » 28 jan 2016, 07:18

Een gegoten vuurkamer in vuurvaste beton leek mij dan erg handig...

Ik weet dat de rbb177 hier de "heilige" graal is, maar dwalen hier nog andere ontwerpen van goede massakachels op het forum rond?

ritsaert snijder

Bericht door ritsaert snijder » 28 jan 2016, 08:55

Nielvm schreef: De vuurkamer draaien en evenwijdig zetten met de muur is dan weer minder leuk omdat je het vlammenspel dan niet ziet, tenzij je een raam zet in de zijkant van de vuurkamer.
Ik heb ondertussen verschillende rockets gemaakt met een panoramadeur (met een breed glas). Eigenlijk is het nu mijn favoriete variant. Niet omdat je beter van het vuur kan genieten. Wel leuk natuurlijk.

Traditioneel wil je de vuurkamer maximaal isoleren voor een maximaal hete verbranding. Maar dit verschuift bij een RBB naar de riser. De verbranding in de vuurkamer is in dit opzicht wat minder belangrijk.

Wat ik als voordeel zie van een panorama opstelling is dat je een goed zicht hebt op de de poort en vervolgens makkelijk kan ingrijpen als er hout in de poort komt, want dat kan nogal slecht zijn voor de verbranding. Bij een opstelling in de diepte kan dat erg lastig zijn. Met een panoramadeur is dat allemaal heel gemakkelijk.
groet!

Ritsaert

holtere

Bericht door holtere » 28 jan 2016, 09:53

De vuurkamer en riser opmetsen in vuurvaste steen lijkt mij geen sinecure
Als er iets gemakkelijk metselt dan zijn het wel vuurvaste stenen. Die zijn zeer maatvast en de voegjes zijn zo klein mogelijk. Bovendien is vuurvaste kit of klei om te verlijmen heel smeuig!
Als het mislukt haal je de stenen los en begin je overnieuw :mrgreen:
Mallen maken en beton gieten kan ook maar moet meteen goed zijn anders kun je nieuwe mallen maken en nieuw beton kopen!

Genoeg geluld en handen uit de mouwen! Ga nu eerst een stapel stenen versieren. Daarmee bouw je een rocket op de stoep en ga je je eerst eens vergapen aan dat mooie vuurtje :lol: Daarna ben je ervaringsdeskundig...
Laatst gewijzigd door holtere op 28 jan 2016, 09:53, 1 keer totaal gewijzigd.

MatthiasD

Bericht door MatthiasD » 28 jan 2016, 09:53

Ritsaert, heb je misschien wat foto's van die uitvoeringen als zijlader/met panoramadeur? Ik zat daar ook aan te denken, maar heb zo mijn twijfels over de warmteafgifte omdat een groot deel van de vuurkamer dan rechtstreeks in contact staat met de buitenwand van de bell (bij een rocket in de bell).

ritsaert snijder

Bericht door ritsaert snijder » 28 jan 2016, 10:42

groet!

Ritsaert

ddh

Bericht door ddh » 28 jan 2016, 11:55

@nielvm, had je dit draadje ook al gezien? Met de riser naast de vuurkamer. Heeft ook een geringere inbouwdiepte. (wat meer naar onder geeft peterberg nog een paar correcties).

Plaats reactie