Pieke schreef:Ik heb nog 2 vlakke plaat collectoren staan.Voor een beetje spielerei.Mogen weg voor 2 kratten bier.
Hmmm... Interessant voor een beetje zelfbouw, scheelt toch weer wat denkwerk

Je woont ver weg zie ik? zuidelijke appendix
Moderator: Moderators
Pieke schreef:Ik heb nog 2 vlakke plaat collectoren staan.Voor een beetje spielerei.Mogen weg voor 2 kratten bier.
Brutus Groenus schreef:Oh ja... Nog een vraag...
Ik neem aan dat de boiler van de zonneboiler de boiler van m'n Nefit Ecomline HR vervangt? Of komt deze in serie te hangen?
Joepie schreef:Wat is het nut van zo'n boiler? Anders dan dat het energie kost om water op temperatuur te houden. Kan je het verwarmen van het boilervaatje uitschakelen? Ketel is 13 jaar oud, je zou kunnen overwegen om deze gelijk te vervangen. Een Remeha Tzerra CW4 kost €1100,- Als je genoeg ruimte op het dak hebt, kan je nadenken over het plaatsen van lekker veel buizen/vlakke plaat. Zonneboilervolume daar op afstemmen en dan de retour van de CV door het vat leiden. Heb je in voor en najaar (en soms in winter) veel plezier van omdat de boiler dan je verwarming helpt ondersteunen. Op de momenten dat het water in het vat koud is, warmt de retour van de CV de bovenkant van het vat op.
Brutus Groenus schreef:Inkijk in het huidige gasverbruik? Ik woon hier pas sinds Augustus, en heb tot nu toe +/- 250M3 gas verbruikt, dus daar heb je vast niet veel aan
Onze woning staat in het openingsbericht.
MaartenB schreef:Brutus Groenus schreef:810 graaddagen tussen 1 aug, en nu => 0.3 m^3/graaddag, dan kom je op een jaar ongeveer uit op (uitgaande van 2500 graaddagen in een jaar op 771 m^3).
Ruuben schreef:http://www.solar2all.com/berekening.php
Brutus Groenus schreef:Thnx! Ik ga even pielen![]()
Deze berekening is wel wat te positief denk ik...
Brutus Groenus schreef:Als ik een set aan zou schaffen, wat vinden jullie van een budget set?
http://www.zonneboilerpro.nl/product/set-3-5/
Doen? of toch liever een bekend merk zoals Nefit?
Ingir schreef:Met een spaardouchekop en douche-warmtewisselaar haal je dezelfde energiebesparing maar dan tegen ongeveer 25% van de kosten....