De eerder genoemde folder laat bij de driewegklep een schematisch symbool voor een "Thermische klep anti condens" (Google translate) en dat is zover ik weet ook wat er zit. Zie eerdere foto helemaal links onderaan:Albert van WdJ schreef:Want dit zijn twee verschillende dingen. De driewegklep moet wel een thermostatische klep hebben. En dat de pomp werkt vanaf 55 graden C is goed, maar als er geen thermostatisch mengsysteem tussen zit krijg je de problemen die je hier opnoemt.
Houtvergasser schoorsteenwarmte
Moderator: Moderators
Re: Houtvergasser schoorsteenwarmte
-
- Berichten: 1534
- Lid geworden op: 05 jan 2009, 12:09
- Locatie: regio Dordrecht
Re: Houtvergasser schoorsteenwarmte
Klopt inderdaad.
Het smbool direct achter de kachel, wat in de folder op pag. 6 aangegeven staat met VR is het thermostatisch mengventiel oftewel de anticondens klep.
Die mengt dus het retourwater richting vergasser tot op een vooraf ingestelde waarde.
De vraag is, welk type VR er gemonteerd zit en wat is de mengtemperatuur waarop deze werkt?
Daarnaast kan die VR ook gewoon defect zijn, en dan krijg je lage 'temperatuur-ellende'.
Kan je trouwens ook een foto plaatsen die van links van de kachel is genomen. Zodat het leidingwerk achter de kachel wat duidelijker zichtbaar is.
Het smbool direct achter de kachel, wat in de folder op pag. 6 aangegeven staat met VR is het thermostatisch mengventiel oftewel de anticondens klep.
Die mengt dus het retourwater richting vergasser tot op een vooraf ingestelde waarde.
De vraag is, welk type VR er gemonteerd zit en wat is de mengtemperatuur waarop deze werkt?
Daarnaast kan die VR ook gewoon defect zijn, en dan krijg je lage 'temperatuur-ellende'.
Kan je trouwens ook een foto plaatsen die van links van de kachel is genomen. Zodat het leidingwerk achter de kachel wat duidelijker zichtbaar is.
Change, before you have to.
Re: Houtvergasser schoorsteenwarmte
Bedankt Albert voor je respons het klinkt erg logisch allemaal.
Hoe zou ik er achter komen of deze defect is danwel op welke temperatuur deze werkt?
- Het expansievat (of beter vaten) zitten na de pomp & het thermostatisch mengventiel i.p.v. ervoor.
- Er zijn 2 vaten naast elkaar ipv 1.
- Er is een aansluiting voor het water.
Volgens mij geen schokkende zaken.
Dat weet ik niet het enige wat erop staat is PN 6 DN 25 (zie ook foto)Albert van WdJ schreef:De vraag is, welk type VR er gemonteerd zit en wat is de mengtemperatuur waarop deze werkt?
Daarnaast kan die VR ook gewoon defect zijn, en dan krijg je lage 'temperatuur-ellende'.
Hoe zou ik er achter komen of deze defect is danwel op welke temperatuur deze werkt?
Bij deze: De buis die naar de waterleiding loopt: Het thermostatisch mengventiel: Het enige zaken (wat ik nu zie) die anders zijn dan de schematische tekening uit de brochure:Albert van WdJ schreef: Kan je trouwens ook een foto plaatsen die van links van de kachel is genomen. Zodat het leidingwerk achter de kachel wat duidelijker zichtbaar is.
- Het expansievat (of beter vaten) zitten na de pomp & het thermostatisch mengventiel i.p.v. ervoor.
- Er zijn 2 vaten naast elkaar ipv 1.
- Er is een aansluiting voor het water.
Volgens mij geen schokkende zaken.
-
- Berichten: 1534
- Lid geworden op: 05 jan 2009, 12:09
- Locatie: regio Dordrecht
Re: Houtvergasser schoorsteenwarmte
Mogelijk staat de info van het mengventiel aan de kant die richting de buffer staat.
Het eigenlijke thermostatische deel zit aan de onderkant erin geschroefd.
Daarop staat aan de buitenkant mogelijk ook nog wat info?
Je mengventiel zit volgens mij goed gemonteerd, nl. voor de pomp. (pomp zuigt water door het mengventiel aan)
Zolang de retourtemperatuur uit de buffers te laag is, zal via de vertikale buis (op het megventiel) direct heet water bijgemengd worden en weer de pomp ingezogen worden. Dan wordt dit gemengde water onderin de ketel ingebracht.
Die vertikale buis op het mengventiel moet dus heet worden en ook blijven.
Want die buis wordt pas volledig afgesloten door je mengventiel, waneer het retourwater uit je buffer heter wordt dan de insteltemperatuur van je mengventiel.
En dat duurt wel een paar uur bij een koude buffer.
Ook moet de buis tussen pomp en onderkant ketel tijdens het stoken heet worden en blijven.
Dus daar kan je aan testen of het mengventiel werkt.
Is het mengventiel kapot, dan zal er direct koud bufferwater door het mengventiel richting onderkant ketel gaan.
En dat is niet de bedoeling.
De andere wijzigingen t.o.v. het schema maken volgens mij niets uit.
Het eigenlijke thermostatische deel zit aan de onderkant erin geschroefd.
Daarop staat aan de buitenkant mogelijk ook nog wat info?
Je mengventiel zit volgens mij goed gemonteerd, nl. voor de pomp. (pomp zuigt water door het mengventiel aan)
Zolang de retourtemperatuur uit de buffers te laag is, zal via de vertikale buis (op het megventiel) direct heet water bijgemengd worden en weer de pomp ingezogen worden. Dan wordt dit gemengde water onderin de ketel ingebracht.
Die vertikale buis op het mengventiel moet dus heet worden en ook blijven.
Want die buis wordt pas volledig afgesloten door je mengventiel, waneer het retourwater uit je buffer heter wordt dan de insteltemperatuur van je mengventiel.
En dat duurt wel een paar uur bij een koude buffer.
Ook moet de buis tussen pomp en onderkant ketel tijdens het stoken heet worden en blijven.
Dus daar kan je aan testen of het mengventiel werkt.
Is het mengventiel kapot, dan zal er direct koud bufferwater door het mengventiel richting onderkant ketel gaan.
En dat is niet de bedoeling.
De andere wijzigingen t.o.v. het schema maken volgens mij niets uit.
Change, before you have to.
Re: Houtvergasser schoorsteenwarmte
Klopt staat een sticker met 55c.Albert van WdJ schreef:Mogelijk staat de info van het mengventiel aan de kant die richting de buffer staat.
Vervolgens vochtmeter geleend, hout gespleten en in het midden gemeten, vochtigheidsgraad van 18.
Paar keer herhaald steeds hetzelfde resultaat, dus dat lijkt ok.
Buffervat bekeken, zowel boven als beneden 40c voordat ik begon met stoken.
Opgestookt met veel aanmaakhout en deur beetje open, rookgas temp. loopt snel op maar rond de 120 / 130 loopt deze toch weer terug (pomp is nog niet aangeslagen. Na zo'n 5 a 10 minuten de kachel afgevuld met hout.
Rookgas temperatuur gaat terug naar 110 vlak daarna slaat de pomp aan en gaat dan elke paar minuten een graad naar beneden.
Buis vastgepakt achter het mengventiel, na enkele seconde wordt deze heet genoeg dat je hem weer wil loslaten.
Inmiddels na een klein half uur zie ik door het kleine venster onderin dat er volop vlammen onderin zijn.
Warm water wat uit de kachel schommelt tussen de 56 en 63 graden.
De rookgassen zijn naar 95 graden gegaan waardoor binnen het komende halfuur de ventilator zal afslaan aangezien deze dan langer dan een half uur onder de 100c is en dus denk dat deze brandstof nodig heeft...
Weet niet waar ik verder moet zoeken, alles lijkt goed ingesteld te staan / geregeld, maar toch loop het nog niet goed.
Re: Houtvergasser schoorsteenwarmte
Wat zegt je installateur erover?
Eerste keuze zou bij mij het verhogen van de temperatuur van het mengventiel zijn, maar dat zal waarschijnlijk niet zo gemakkelijk zijn.
Ook kun je de sensor van de schoorsteentemperatuur om de tuin leiden (als het tenminste een PTC of NTC is). Dan laat je de besturing denken dat de schoorsteengassen warmer zijn dan dat ze in werkelijkheid zijn.
Misschien is de sensor niet goed....
Eerste keuze zou bij mij het verhogen van de temperatuur van het mengventiel zijn, maar dat zal waarschijnlijk niet zo gemakkelijk zijn.
Ook kun je de sensor van de schoorsteentemperatuur om de tuin leiden (als het tenminste een PTC of NTC is). Dan laat je de besturing denken dat de schoorsteengassen warmer zijn dan dat ze in werkelijkheid zijn.
Misschien is de sensor niet goed....
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Why should I work harder when I can work smarter
Re: Houtvergasser schoorsteenwarmte
Bedankt Kockie.
Ik kan ook de waarde aanpassen dat hij een alarm geeft, b.v. pas onder de 85 graden.
Alleen ik ging er vanuit dat dit minimaal 120 / 160 graden moet zijn? Misschien is een rookgas temperatuur van 90 / 100 prima?
(edit2: had net de installateur aan de telefoon, dit type moet volgens de fabriek 120c zijn, dus ben er nu bijna.)
Die komt er maandag op terug. Het is de eerste keer dat hij dit merk installeerde en moet eerst overleggen met de fabrikant / leverancier.kockie schreef:Wat zegt je installateur erover?
Dat zal inderdaad moeilijk zijn. Heb net de temperatuur dat de pomp aanslaat verhoogd van 55 naar 65. Resultaat rookgas blijft constant precies op 100c (edit: gaat toch naar 110). Dus gaat ietsjes omhoog.kockie schreef:Eerste keuze zou bij mij het verhogen van de temperatuur van het mengventiel zijn, maar dat zal waarschijnlijk niet zo gemakkelijk zijn.
kockie schreef:Ook kun je de sensor van de schoorsteentemperatuur om de tuin leiden (als het tenminste een PTC of NTC is). Dan laat je de besturing denken dat de schoorsteengassen warmer zijn dan dat ze in werkelijkheid zijn.
Ik kan ook de waarde aanpassen dat hij een alarm geeft, b.v. pas onder de 85 graden.
Alleen ik ging er vanuit dat dit minimaal 120 / 160 graden moet zijn? Misschien is een rookgas temperatuur van 90 / 100 prima?
(edit2: had net de installateur aan de telefoon, dit type moet volgens de fabriek 120c zijn, dus ben er nu bijna.)
Schoorsteentemperatuur lijkt te kloppen als je de buis voelt.kockie schreef:Misschien is de sensor niet goed....
Re: Houtvergasser schoorsteenwarmte
Ik voel het verschil niet tussen 90 en 120 graden; dat is allebei (te) heet. In principe is het zo dat een lage schoorsteentemperatuur een hoger rendement geeft (bij gelijkblijvende kwaliteit van verbranding).
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Why should I work harder when I can work smarter
Re: Houtvergasser schoorsteenwarmte
Ja klopt dat verschil voel ik ook niet, gelukkig
Maar verder testen dan dit kan ik nu niet.
Maar met de pomp op 65c en de rookgassen tussen de 100 en 110 denk ik dat ik er al een heel eind ben.
Ik wacht de reactie van de installateur / fabrikant nog even verder af.
In ieder geval iedereen bedankt voor de geduldige uitleg, ben een stuk(je) wijzer geworden en de kachel werkt een stuk beter.
De trekregelaar moet nog afgesteld worden, ik neem aan dat de installateur dat nog doet.
Kan iemand misschien nog uitleggen hoe dat werkt, of linken naar een uitleg? Ik lees alleen dat je er een nodig hebt en dat het belangrijk is dat deze goed afgesteld wordt (te veel open maakt koudere rook, meer kans op condens op de al redelijk 'koude' rook) maar ik zie nergens hoe dit afgesteld moet worden.
Maar verder testen dan dit kan ik nu niet.
Maar met de pomp op 65c en de rookgassen tussen de 100 en 110 denk ik dat ik er al een heel eind ben.
Ik wacht de reactie van de installateur / fabrikant nog even verder af.
In ieder geval iedereen bedankt voor de geduldige uitleg, ben een stuk(je) wijzer geworden en de kachel werkt een stuk beter.
De trekregelaar moet nog afgesteld worden, ik neem aan dat de installateur dat nog doet.
Kan iemand misschien nog uitleggen hoe dat werkt, of linken naar een uitleg? Ik lees alleen dat je er een nodig hebt en dat het belangrijk is dat deze goed afgesteld wordt (te veel open maakt koudere rook, meer kans op condens op de al redelijk 'koude' rook) maar ik zie nergens hoe dit afgesteld moet worden.
-
- Berichten: 1534
- Lid geworden op: 05 jan 2009, 12:09
- Locatie: regio Dordrecht
Re: Houtvergasser schoorsteenwarmte
Het vervangen van de thermostatische mengklep is niet zo'n ingewikkelde klus.
Je hebt op allerlei plaatsen afsluiters/kogelkranen zitten.
Het thermostatisch element kun je er zo uit schroeven en er eentje indraaien met hogere waarde.
Zoals meerdere hier al hebben aangegeven, dat zal veel (mogelijk alle) genoemde problemen oplossen.
Als laatste: pas op met die hendeltjes op de diverse kogelkranen.
Als er eentje dichtgezet wordt, zonder dat je het weet, krijg je mogelijk storing of gaat de ketel in noodkoeling.
Dicht kunnen ze gaan als er bijv. iets tegenaan valt, een kind er eentje voor de lol dichtzet etc.
Haal de hendeltjes eraf en steek ze bijv. klem achter de leiding. Dan hoef je daar iig niet meer op te letten.
Je hebt op allerlei plaatsen afsluiters/kogelkranen zitten.
Het thermostatisch element kun je er zo uit schroeven en er eentje indraaien met hogere waarde.
Zoals meerdere hier al hebben aangegeven, dat zal veel (mogelijk alle) genoemde problemen oplossen.
Als laatste: pas op met die hendeltjes op de diverse kogelkranen.
Als er eentje dichtgezet wordt, zonder dat je het weet, krijg je mogelijk storing of gaat de ketel in noodkoeling.
Dicht kunnen ze gaan als er bijv. iets tegenaan valt, een kind er eentje voor de lol dichtzet etc.
Haal de hendeltjes eraf en steek ze bijv. klem achter de leiding. Dan hoef je daar iig niet meer op te letten.
Change, before you have to.
Re: Houtvergasser schoorsteenwarmte
Bij deze nog even een terugkoppeling, hoe het is afgelopen.
Uiteindelijk is de mengkraan vervangen voor een van 72c.
Vervolgens sloeg de ketel gelijk in alarm want het water werd veel te heet (meer dan 90).
Oude mengkraan is toen weer terug gezet.
De 'truc' bleek om de pomp die na de mengkraan zit minder snel te laten pompen. Deze stond op z'n snelst, nu bijna langzaamst en de temperaturen zijn nu op orde.
Tevens is er vermiculiet gestort tussen de enkelwandige buis en de stenen schoorsteen elementen om ze de buis beter te isoleren.
Uiteindelijk is de mengkraan vervangen voor een van 72c.
Vervolgens sloeg de ketel gelijk in alarm want het water werd veel te heet (meer dan 90).
Oude mengkraan is toen weer terug gezet.
De 'truc' bleek om de pomp die na de mengkraan zit minder snel te laten pompen. Deze stond op z'n snelst, nu bijna langzaamst en de temperaturen zijn nu op orde.
Tevens is er vermiculiet gestort tussen de enkelwandige buis en de stenen schoorsteen elementen om ze de buis beter te isoleren.
-
- Berichten: 1534
- Lid geworden op: 05 jan 2009, 12:09
- Locatie: regio Dordrecht
Re: Houtvergasser schoorsteenwarmte
Ik herinner me nu dat mijn houtvergasser een pomp op volle snelheid nodig had (stand 3, 115 W), anders ging de temperatuur over de 90 graden C.
Dus je kunt ook wat regelen met de watersnelheid. Nooit meer aan gedacht.
Wel fijn dat je even terugkoppelt hoe het is afgelopen.
Is het forum weer een oplossing rijker.
Dus je kunt ook wat regelen met de watersnelheid. Nooit meer aan gedacht.
Wel fijn dat je even terugkoppelt hoe het is afgelopen.
Is het forum weer een oplossing rijker.
Change, before you have to.
-
- Berichten: 709
- Lid geworden op: 04 okt 2015, 14:49
Re: Houtvergasser schoorsteenwarmte
Hallo Boris.
Als ik zo kijk op je laatste foto lijkt het of de mengkraan verkeerd zit. Ik zie pijlen de andere kant opstaan. Ik kan me vergissen. Maar het klopt allemaal met je verhaal. Wat je dan krijgt is dat je klep wel goed werkt maar je trekt je koud water klep dan open met de pomp in plaats van dicht. Normaliter duwt een bimetaal je klep dwangmatig open (van de koudwater). Nu trekt de pomp hem open. Gevolg: Je temp zakt. Dus meer graden ventiel erin. Helpt nog niet erg. Pomp zachter. Ja dat helpt. Probleem opgelost. Niet dus!!!!
Als je met je pomp je temperatuur kan regelen werkt je mengventiel NIET (goed)!
Het is zelfs zo, dat als jij je pomp op z'n hardst zet en je kachel is koud, dan nog pakt hij geen water van de koude leiding! Het MOET eerst minimaal 60 graden zijn voordat hij gaat bijmengen.
Ik verzeker je dat er dan iets niet goed zit en ik zou er een onafhankelijke expert naar laten kijken!
Als ik zo kijk op je laatste foto lijkt het of de mengkraan verkeerd zit. Ik zie pijlen de andere kant opstaan. Ik kan me vergissen. Maar het klopt allemaal met je verhaal. Wat je dan krijgt is dat je klep wel goed werkt maar je trekt je koud water klep dan open met de pomp in plaats van dicht. Normaliter duwt een bimetaal je klep dwangmatig open (van de koudwater). Nu trekt de pomp hem open. Gevolg: Je temp zakt. Dus meer graden ventiel erin. Helpt nog niet erg. Pomp zachter. Ja dat helpt. Probleem opgelost. Niet dus!!!!
Als je met je pomp je temperatuur kan regelen werkt je mengventiel NIET (goed)!
Het is zelfs zo, dat als jij je pomp op z'n hardst zet en je kachel is koud, dan nog pakt hij geen water van de koude leiding! Het MOET eerst minimaal 60 graden zijn voordat hij gaat bijmengen.
Ik verzeker je dat er dan iets niet goed zit en ik zou er een onafhankelijke expert naar laten kijken!
Re: Houtvergasser schoorsteenwarmte
In principe heb je gelijk, maar op de fot zie je geen pijlen, maar er staat A en AB op, die A zie jij volgens mij voor een pijl aan.
Ben het voor een deel met de pompsnelheidsargumenten eens:
De pomp kan nooit te hard stuwen, als de kachel teveel afkoelt zal het mengventiel gaan knijpen en het volume terug regelen. De pomp staat dan onnodig te malen, maar de kachel kan niet te ver afkoelen daardoor.
De pomp kan wel te langzaam draaien. Als de pomp het warme water niet snel genoeg weg gezet krijgt met geheel geopende klep, dan wordt de kachel te heet. Dan is OF de pomp te klein, of de leidingen te klein bemeten.
Ben het voor een deel met de pompsnelheidsargumenten eens:
De pomp kan nooit te hard stuwen, als de kachel teveel afkoelt zal het mengventiel gaan knijpen en het volume terug regelen. De pomp staat dan onnodig te malen, maar de kachel kan niet te ver afkoelen daardoor.
De pomp kan wel te langzaam draaien. Als de pomp het warme water niet snel genoeg weg gezet krijgt met geheel geopende klep, dan wordt de kachel te heet. Dan is OF de pomp te klein, of de leidingen te klein bemeten.
Re: Houtvergasser schoorsteenwarmte
Even het een en ander verduidelijken:
Denk je, het bovenstaande gelezen te hebben, dat er echt nog iets niet goed zit?
Groet, Boris
Nee er staat inderdaad alleen A, B en AB, geen pijlen.Als ik zo kijk op je laatste foto lijkt het of de mengkraan verkeerd zit. Ik zie pijlen de andere kant opstaan.
Ventiel is niet vervangen maar de gehele mengkraan. (en dus weer terug)Dus meer graden ventiel erin.
Op de installatiehandleiding van de ketel staat gewoon waar de die pomp moet moet aansluiten op de ketel enz, dus dat de pomp ook op temperatuur werkt lijkt mij de bedoeling.Als je met je pomp je temperatuur kan regelen werkt je mengventiel NIET (goed)!
Klopt en dat gebeurd ook.Het is zelfs zo, dat als jij je pomp op z'n hardst zet en je kachel is koud, dan nog pakt hij geen water van de koude leiding! Het MOET eerst minimaal 60 graden zijn voordat hij gaat bijmengen.
Volgens mij loopt het prima, pomp slaat pas aan aan als het water warm is, ketel water blijft goed warm, schoorsteenwarmte blijft rond de 120 - 130 (streeftemperatuur volgens fabriek).Ik verzeker je dat er dan iets niet goed zit en ik zou er een onafhankelijke expert naar laten kijken!
Denk je, het bovenstaande gelezen te hebben, dat er echt nog iets niet goed zit?
Groet, Boris