Hoog electraverbruik

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Pieke
Berichten: 769
Lid geworden op: 15 nov 2012, 18:10
Locatie: zuidelijke appendix

Re: Hoog electraverbruik

Bericht door Pieke »

Jan, met één pulsje kan ik niet gaan rekenen, met 2 pulsjes wel, maar om het iets nauwkeuriger te maken heb ik gevraagd om er 11 te tellen
1 (25.2 sec.)2(25.2-)3(25.2)4(25.2)5(25.2)6(25.2)7(25.2)8(25.2)9(25.2)10(25.2)11

11 pulsjes geeft 252 sec. en gemiddeld 25.2 per interval.
De pen is machtiger dan het zwaard.
Eén foto zegt meer dat 1000 woorden.
Lach 'ns naar het vogeltje.
Gebruikersavatar
Pieke
Berichten: 769
Lid geworden op: 15 nov 2012, 18:10
Locatie: zuidelijke appendix

Re: Hoog electraverbruik

Bericht door Pieke »

ritsaert snijder schreef:Ik snap niet hoe we conclusies kunnen trekken over het sluipgebruik. We weten niet wat ze heeft uitgezet. Als alleen dit nog aanstond (wat ze zelf zegt) dan weten we dat dit die hoeveelheid stroom gebruikt (zeker niet onmogelijk). Ze kan de sluipverbruikers (tv/ radio/computers/oven/ oplader van het fietslampje/ oplader van de makita/ tandeborstelopladers/aquariumpomp/ alle telefoonopladers) er best allemaal hebben uitgetrokken.
Het blijft idd natte vingerwerk. Maar ik hoop dat Marieke inmiddels in kaart heeft gebracht welke verbruikers er op iedere afzonderlijke groep zitten én een energie verbruiksmeter op de kop heeft getikt, anders kom je gewoon niet verder.
De pen is machtiger dan het zwaard.
Eén foto zegt meer dat 1000 woorden.
Lach 'ns naar het vogeltje.
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Hoog electraverbruik

Bericht door ritsaert snijder »

Het is inderdaad een lijstje maken met de verbruikers, het verbruik, per stop. Als dat verbruik klopt met het verbruik van de meter heb je inzicht in je verbruik. Is zeker de moeite waard en een metertje is onmisbaar.
groet!

Ritsaert
JantjeV8
Berichten: 4035
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Hoog electraverbruik

Bericht door JantjeV8 »

Marieke1980 schreef: Er zat maar liefst 4 min en 12 sec tussen de pulsjes.
Duidelijk Pieke, ik las deze reactie van Marieke als de tijd tussen 2 pulsjes, niet tussen 11.
Gebruikersavatar
Pieke
Berichten: 769
Lid geworden op: 15 nov 2012, 18:10
Locatie: zuidelijke appendix

Re: Hoog electraverbruik

Bericht door Pieke »

Marieke op 09 Dec 2015, 22:48
Marieke1980 schreef: Mijn lampje pulst elke 252 seconden.
Jan, nu begin ik ook te twijfelen.......

Marieke, hoe lang duurde het om 11 pulsjes te tellen?
De pen is machtiger dan het zwaard.
Eén foto zegt meer dat 1000 woorden.
Lach 'ns naar het vogeltje.
Marieke1980
Berichten: 10
Lid geworden op: 06 dec 2015, 11:03

Re: Hoog electraverbruik

Bericht door Marieke1980 »

Hallo allemaal, ik was ziek dus niet in staat eerder te reageren, excuses. Er is nogal wat verwarring zie ik maar ik heb meerdere pulsjes geteld. Het duurde elke keer 4 min 12 seconden, dus inderdaad 252 seconden tot het lampje opnieuw knipperde. Ik heb dit slechts 4 knippertjes volgehouden want anders zou ik drie kwartier bij de meterkast hebben moeten staan terwijl m'n gezin in het pikkedonker op de bank zat te wachten. Ik heb dus alle stekkers eruit getrokken, op 3 wekkers en de cv na. Aan de meerderheid van de reacties te lezen klopte mijn berekening en heb ik amper sluipverbruik maar verbruiken wij gewoon erg veel stroom.
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Hoog electraverbruik

Bericht door ritsaert snijder »

Marieke,
Als dat zo is (je hebt echt alle stekkers en alle gebruikers zonder zichtbare stekker ...denk aan een oven er uitgetrokken) dan verbruiken je cv en die 3 wekkers de hoeveelheid stroom die je hebt gemeten. Dat zou zomaar kunnen (er van uitgaande dat je waterpomp onderdeel is van je cv, zoals bij de meeste mensen). De conclusie dat je veel stroom gebruikt kan ik er niet uit afleiden. Ook weet je niet of je veel sluipverbruik hebt. En je weet ook niet of de leiding naar buiten stroom lekt.

Om daar wel iets zinnigs over te gaan zeggen moet je gaan meten. Je kan ook de cv en de wekkers er uit trekken. Meestal...kan je de cv uitzetten en later weer aanzetten. Dat meten is ook de weg om minder energie te gaan gebruiken. Als je weet waar je gebruikers zitten....gebeurt er wel wat...
groet!

Ritsaert
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3510
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Hoog electraverbruik

Bericht door Pietje »

Aan de jaarafrekening valt wel de conclusie te trekken dat er veel stroom verbruikt wordt door de apparaten waar nu de stekkers uitgetrokken zijn...
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
Joepie
Berichten: 503
Lid geworden op: 13 mar 2015, 23:17

Re: Hoog electraverbruik

Bericht door Joepie »

kockie schreef:Op een "slimme" meter kun je toch ook momentaan vermogen uitlezen :?: Da's toch veel handiger dan pulsen tellen :!:
Ik had ook de indruk dat pulsen tellen een wat omslachtige manier is om je momentane energieverbruik mee te duiden. Als je een slimme meter hebt, dan kan je verschillende apps downloaden die meelezen met de meter en dan kan je 1x per dag, in 1x de hele voorgaande dag analyseren. Zoek in de app store op "slimme meter".

Bij de kijkshop (enzo) heb je voor ongeveer 10 euro een verbruiksmeter, dan kan je per apparaat kijken wat het verbruik is. Dan kan je gelijk wel/niet de CV uitsluiten.
"You can educate a fool, but you cannot make him think” (Talmud)
Gebruikersavatar
Pieke
Berichten: 769
Lid geworden op: 15 nov 2012, 18:10
Locatie: zuidelijke appendix

Re: Hoog electraverbruik

Bericht door Pieke »

Allereerst mijn excuses aan een ieder i.z. de 'factor 10'. 14 Wh voor de electronica van een cv en een paar klokjes is plausibel.Dat ding in je tuin is iig niet de boosdoener.@Ts heb je 3 maanden geleden wel de juiste meterstanden genoteerd? Heb je je misschien wel 4 cijfers voor de komma vergist?Wat is je verbruik per week?
De pen is machtiger dan het zwaard.
Eén foto zegt meer dat 1000 woorden.
Lach 'ns naar het vogeltje.
Ramon84
Berichten: 56
Lid geworden op: 08 apr 2015, 16:00

Re: Hoog electraverbruik

Bericht door Ramon84 »

Je zou dit kunnen monteren in je groepenkast.

https://www.vekto.nl/kwh-meters/elmark- ... Gwod_ooJWQ


En dit kwam ik verder zelf nog tegen op google.
http://www.stichtingmilieunet.nl/anders ... ergie.html

Succes :D
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Hoog electraverbruik

Bericht door ritsaert snijder »

Pietje schreef:Aan de jaarafrekening valt wel de conclusie te trekken dat er veel stroom verbruikt wordt door de apparaten waar nu de stekkers uitgetrokken zijn...
Op grond van die conclusie heeft TS haar oorspronkelijke vraag gesteld. Wat overigens helemaal niet zegt dat de apparaten waar nu de stekkers uitgetrokken zijn veel stroom gebruiken. Dat kunnen bijvoorbeeld hele zuinige apparaten zijn.

Maar het advies blijft; koop een verbruiksmeter en ga je verbruik in beeld brengen. Op die manier krijg je inzicht en kan je keuzes maken.
groet!

Ritsaert
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3510
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Hoog electraverbruik

Bericht door Pietje »

Ook met een zuinig apparaat kun je veel stroom verbruiken.

Maar wat Pieke schrijft is zeker ook een mogelijkheid; is er iets misgegaan met het opnemen van de meterstanden, bijv. bij het verwisselen van de meters.
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
JantjeV8
Berichten: 4035
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Hoog electraverbruik

Bericht door JantjeV8 »

Ramon84 schreef:Je zou dit kunnen monteren in je groepenkast.

https://www.vekto.nl/kwh-meters/elmark- ... Gwod_ooJWQ
:D
Kun je zo'n ding op iedere groep apart zetten zodat per groep het verbruik afleesbaar is?
Gebruikersavatar
Pieke
Berichten: 769
Lid geworden op: 15 nov 2012, 18:10
Locatie: zuidelijke appendix

Re: Hoog electraverbruik

Bericht door Pieke »

Yep, ik heb 'm zelf ook voor de zonnepanelen-groep.
De pen is machtiger dan het zwaard.
Eén foto zegt meer dat 1000 woorden.
Lach 'ns naar het vogeltje.
Plaats reactie