Juiste stookwijze kachel

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Brit
Berichten: 801
Lid geworden op: 25 okt 2007, 20:37
Locatie: Christchurch

Juiste stookwijze kachel

Bericht door Brit »

Hoi allemaal,

Aangezien hier op dit forum een aardige kennis aanwezig is over houtkachels, heb ik de volgende vraag.
Wat is de juiste stand van alle kleppen en schuiven op deze kachel? Het is een barbas en het type is mij niet bekend.

Tijdens het stoken zijn de raampjes altijd erg snel zwart, heeft dit te maken met de schuifjes die erboven zitten?
Ook laten mijn ouders de schuif in de kachel en die in de pijp tijdens het stoken dicht. Ik dacht dat die van de pijp juist open moest blijven net als op de foto.
Verder is er nog een klein schuifje in de as-la, wat kunnen we daarmee?

De fotos worden eerdaags geplaatst door kockie.

Alvast bedankt :)


Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
mark
Berichten: 517
Lid geworden op: 31 jan 2006, 20:19
Locatie: maartensdijk

Bericht door mark »

Hoi Brit,

Wij hebben een ander soort kachel maar bij ons moet met stoken de schuiven bij het raampje open dan wordt het niet zwart. Luchtstroom voor het raam houdt het schoon.

Bij de asla kun je verbrandinglucht toevoegen voor betere verbranding.

De schuif aan de zijkant lijkt een soort bypass die open kunt zetten met het opstarten van de kachel. Als hij goed brandt geleidelijke dicht schuiven. Maar misschien heeft iemand op het forum een gelijk soort kachel en kan je beter helpen.

Mark
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Bericht door Dutch John »

Hallo Brit,

In het algemeen hebben kachels een primaire luchtinlaat en soms een secundaire luchtinlaat. Verder een smoring in het rookgaskanaal en soms een keuzeklep om de rookgassen direkt naar de schoorsteen te leiden of via omkeerkanalen. Bij nieuwe modellen is niet altijd een smoring voor het rookgaskanaal aanwezig. Toch kan dit een handige klep zijn.
Het is niet aan te geven welke klep hoe moet staan; hangt veel af van het rookgaskanaal en de trek. Het is dus goed mogelijk dat eenzelfde kachel in een ander huis totaal anders ingesteld moet worden.

In ons geval: primaire lucht tijdens opstart vol open later een derde open. Secundaire lucht tijdens opstart dicht, later open. Smoring tijdens opstart vol open, later half dicht. Omkeerklep tijdens opstart rechtstreeks naar rookgaskanaal, later via omkeerkanalen. Overigens geen Barbas, maar een Jaarsma uit het jaar nul. Onze Etna heeft alleen primaire lucht regeling (tevens secundair) en een smoring in het rookgaskanaal. Bij beide is de smoorklep voor het rookgas een driewegklep: knijp je het rookgas, dan wordt ruimte lucht naar buiten gegooid om een balans in het rookgaskanaal te behouden.

Hoe kom je achter de juiste instelling: trail and error.
In mijn eigen kennissenkring zijn overigens de vrouwen meestal handiger met stoken dan de mannen, waarschijnlijk nog een instinct uit de holbewonertijd......

Zwarte ruitjes duiden op een te lage verbrandingstemperatuur en/of te weinig lucht. Eigenlijk moet je een kachel altijd stoken op een zo hoog mogelijke temperatuur en ruimtetemperatuur regelen met de hoeveelheid en de frekwentie van het bij te leggen hout. Al te vaak wordt primaire en secundaire lucht gesmoord om te voorkomen dat het te warm wordt. Echter kachel en vooral het rookgaskanaal vervuilen. Beter is, om in geval van teveel hout in de kachel, het ding door te laten branden en het raam als thermostaat te gebruiken......... Bij juist gebruik heb je alleen een wit/grijze, stoffige aanslag in de kachel. Een kachel mag alleen zwart aan de buitenkant zijn......

Als je de smoorschuif in het rookgaskanaal altijd vol open laat staan, gooi je alle warmte naar buiten. Helemaal dicht kan niet goed zijn als de klep volledig afsluit. Het begint dan te stinken en als je pech hebt, gaat de lamp uit.....

Groet,
DJ
Brit
Berichten: 801
Lid geworden op: 25 okt 2007, 20:37
Locatie: Christchurch

Bericht door Brit »

Bedankt voor jullie reactie :!:

Het viel me opeens op dat het echt niet te zien is dat de kachel brand tijdens het nemen van de fotos :P Echt zwart van binnen :oops:

Zeg DJ, Ik heb het wel door dat je erg veel nuttige informatie geeft, maar je termologie gaat mij net ff boven het petje :shock:
Hoe kan ik primaire en secundaire luchtinlaat herkennen :?:
Is de klep in de pijp een smoringklep of is dat de schuif boven in de kachel zelf (deze leid de rookgassen via een omweggetje naar de pijp) :?:

Verder moet ik mijn vader zien te overtuigen om geen nat/vochtig hout erin te gooien, dat zal ook een hoop schelen :wink:

Als je bovenstaande vragen nog kan verduidelijken, ben ik een gelukkig man :D
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Bericht door Dutch John »

Hallo Brit,

Primaire lucht gaat door het rooster. Secundaire lucht wordt boven het vuurbed aangevoerd.

De klep in de pijp is de smoring.

Ik ken jou kachel niet, maar zoals je hem beschrijft zal de schuif boven in de kachel de omkeerklep zijn.

Nat hout geeft alleen ellende en geen warmte... Rook uit de schoorsteen mag alleen te zien zijn tijdens de opstart. Daarna mag er niets te zien zijn, behalve een condenspluim met vriesweer. Zie je wel rook als de kachel op temperatuur is, dan duidt dat op een onvolledige verbranding. Dat kan door nat hout of door te weinig luchttoevoer. En dan ben je, ondanks CO2 neutrale brandstof, toch niet milieuvriendelijk bezig.

Groet,
DJ
Brit
Berichten: 801
Lid geworden op: 25 okt 2007, 20:37
Locatie: Christchurch

Bericht door Brit »

Nat hout geeft alleen ellende en geen warmte... Rook uit de schoorsteen mag alleen te zien zijn tijdens de opstart. Daarna mag er niets te zien zijn, behalve een condenspluim met vriesweer. Zie je wel rook als de kachel op temperatuur is, dan duidt dat op een onvolledige verbranding. Dat kan door nat hout of door te weinig luchttoevoer. En dan ben je, ondanks CO2 neutrale brandstof, toch niet milieuvriendelijk bezig.
Daar ga ik mijn vader nu ook van proberen te overtuigen :oops:
Ik ken jou kachel niet, maar zoals je hem beschrijft zal de schuif boven in de kachel de omkeerklep zijn.
Waar gebruik je een omkeerklep voor :?:
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Bericht door Dutch John »

Hallo Brit,

De omkeerklep zorgt ervoor dat de hete rookgassen niet direkt de schoorsteen in verdwijnen zonder nuttige warmte af te geven. De klep zorgt ervoor dat de gassen via een langere weg door de kachel hun warmte af kunnen geven. Tijdens de opstart wil je dat niet i.v.m. mogelijke vervuiling van deze kanalen door teer. Ook kan het zijn dat de trek tijdens opstart te gering is om de extra weerstand van dit langere kanaal te overwinnen.

Groet,
DJ
Brit
Berichten: 801
Lid geworden op: 25 okt 2007, 20:37
Locatie: Christchurch

Bericht door Brit »

Helemaal top jongens, kan dat ding eindelijk eens goed gebruikt worden :roll:

Mochten er toch nog vragen zijn, dan horen jullie dat nog wel. Maar tot zover onwijs bedankt :lol:
Brit
Berichten: 801
Lid geworden op: 25 okt 2007, 20:37
Locatie: Christchurch

Bericht door Brit »

Hoi allemaal,

Nog ff bedankt voor alle uitleg, ook namens mijn ouders.
Hij werkt nu al stukken beter en de ruitjes blijven schoner! Maar ik heb ook het idee dat deze kachel van zichzelf niet optimaal is en daardoor ook niet optimaal is te stoken. Maar nu wordt er waarschijnlijk wel het best haalbare uitgehaald :D
Plaats reactie