balansventilatie & wtw

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
tobsie
Berichten: 115
Lid geworden op: 19 feb 2014, 11:37

balansventilatie & wtw

Bericht door tobsie »

Ik heb een co2 meter gekocht om het co2 beeld in mijn woning te kunnen meten, omdat wij 's avonds snel moe worden in de kamer en ik hier een verklaring voor zocht. Ik heb het apparaat http://www.archos.com/nl/products/objec ... index.html gekocht. Als het werkt doet het prima, maar ik heb er veel opstartproblemen mee gehad en werkt nog steeds niet echt lekker (dus ik zou voor iets anders kiezen voor diegene die ook zo'n apparaat willen).

Maar met de apparaat kan ik dus erg mooi het co2 verloop in mijn woonkamer in kaart brengen. Wat zaken die opvallen:
- Woonkamer (50m2) heeft standaard een co2 waarde van 400ppm.
- Als mijn vrouw en ik ook in de woonkamer zijn dan stijgt de waarde hard. Binnen een aantal uren zitten we rond de 1200ppm. Als er geen raam open is.
- Als er een raam op een kier wordt gezet dan daalt de waarde weer tot onder de 1000ppm (uiteraard afhankelijk hoe ver ik het raam open zet)
- Als er niemand in de ruimte is en ik mijn altech fireview kachel aanheb, dan blijft de co2 waarde op 400ppm

Oorspronkelijk dacht ik dat het snel moe worden door de kachel kwam, maar het ligt dus gewoon aan de co2 toename die we zelf produceren.

Nu kan ik gewoon altijd het raam open zetten (en dat doe ik nu ook), maar aangezien ik uitzetramen heb, tocht dit wel behoorlijk (en gaat er veel warmte verloren). Ik ben me dus aan het verdiepen in balansventilatie (met wtw). Ik heb hier wat vragen over:
- Ik lees op internet dat je de inlaat in de badkamer, toilet en keuken moet aanleggen en de uitvoer in de overige ruimtes. Wat ik onduidelijk vindt is dat ik dan de 'koudere' ruimtes als inlaat gebruik en deze lucht weer uitblaas in de warmere ruimtes. Klopt dit wel (of is het puur bedoeld voor vochtige lucht afvoeren)?
- Daarnaast wordt er door de uitvoer lucht in de woonkamer geblazen, maar ik begrijp niet hoe de vervuilde co2 lucht dan uit de woonkamer verdwijnt. Moet ik niet ook een uitvoer in de woonkamer maken?
- Ik heb een woning van 1982 en de deuren hebben geen grote ruimte aan de onderkant waar de lucht langs kan. Moet ik van alle deuren een stuk van x cm afhalen om een goed werkend systeem te krijgen. En hoe zit dit dan met de temperatuur in de ruimtes. Ik verwarm bv de hal die grenst aan de woonkamer maar tot ongeveer 18c en de woonkamer 21c. Door de kier onder de deur gaat alle warmte volgens mij verloren richting de hal.

Hopelijk heeft iemand hier ervaring mee, en kan me helpen.
pelletpower
Berichten: 3294
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: balansventilatie & wtw

Bericht door pelletpower »

Balansventilatie is iets voor kierdichte woningen. Als je de ziektekiemen en schimmelvorming in de inblaaslucht voor lief neemt.
Niets voor een jaren 80 woning. Er zijn ook al of niet automatische roosters voor in de ramen.
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: balansventilatie & wtw

Bericht door Pietje »

tobsie schreef:- Daarnaast wordt er door de uitvoer lucht in de woonkamer geblazen, maar ik begrijp niet hoe de vervuilde co2 lucht dan uit de woonkamer verdwijnt. Moet ik niet ook een uitvoer in de woonkamer maken?
Bij een balansventilatie wordt er evenveel lucht uit de woning geblazen als er verse lucht in de woning blaast. De lucht uit de badkamer gebruik je voor afzuigen, de aanvoer van verse lucht gaat naar de woonkamer. Deze stroomt door kieren/roosters weer naar de badkamer om het huis daar weer te verlaten.

De truuk is dat de warmte die in de oude lucht zit, wordt afgegeven aan de verse lucht. De verse lucht komt dus voorverwarmd de woonkamer in.
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
JantjeV8
Berichten: 4023
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: balansventilatie & wtw

Bericht door JantjeV8 »

Kun je niet in (buiten)deuren die op de woonkamer uitkomen schuifroostertjes maken. Kwestie van gat zagen, bij tocht dat roostertje sluiten en aan de andere kant 1 open zetten.
Er bestaan Co-gestuurde ventilatiekleppen.
Paide
Berichten: 287
Lid geworden op: 29 dec 2009, 15:12

Re: balansventilatie & wtw

Bericht door Paide »

Als je met 2 mensen de co2 in je woonkamer naar 1200 ppm krijgt, kun je aardig van kierdicht spreken volgens mij.
Ventilatie is dus heel verstandig. Niet alleen om de co2 te verdrijven, maar ook de rest van de minder frisse zaken te vervangen door frisse lucht.
Balansventilatie is een oplossing, maar vereist aardig wat installatiewerkzaamheden: alle buizen en afzuig en inblaaspunten aanleggen in een bestaand huis is een aardige klus en het zal niet meevallen om dit netjes weg te werken.
Een alternatief kan zijn om alleen afzuiging te installeren en luchtroosters op plekken waar je de tocht niet voelt. Je hebt dan minder buizen door je huis lopen, alleen mis je de energieterugwinning van de WTW.

Er zijn ook lokale WTW units mogelijk die je als een soort radiator (of achter een radiator) aan de muur hangt. Brink advance, climarad, meltem wrg, etc.
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: balansventilatie & wtw

Bericht door ritsaert snijder »

Ik heb gekozen voor afzuiging met een ventilatortje en inblazen met een ventilatortje. De buis waardoor de buitenlucht gaat door de ruimte waardoor de vieze binnenlucht gaat. Ik zuig op een punt af (de kleedkamer annex badkamer) boven het wasrek. De schone lucht gaat de woonkamer in.
Ik heb van de winter gemeten en de buitenlucht wordt netjes opgewarmd door de afgevoerde lucht uit het huis

Als ik op een punt lucht afzuig en op ander punt lucht toevoer dan is dat geen enkel probleem. Tot op een bepaalde hoogte....

zie viewtopic.php?f=3&t=3499
groet!

Ritsaert
Ingir
Berichten: 1496
Lid geworden op: 13 apr 2014, 20:36

Re: balansventilatie & wtw

Bericht door Ingir »

pelletpower schreef:Balansventilatie is iets voor kierdichte woningen. Als je de ziektekiemen en schimmelvorming in de inblaaslucht voor lief neemt.
Niets voor een jaren 80 woning. Er zijn ook al of niet automatische roosters voor in de ramen.
Balansventilatie werkt efficiënter als de woning kierdicht is omdat dan minder infiltratieverlies optreedt en het aandeel ventilatieverlies kleiner wordt door de WTW. Ongeacht het gekozen ventilatiesysteem is het altijd aan te raden om de kierdichting van de woning te verbeteren, met name in het dak waait de warmte letterlijk naar buiten. De verbetering van luchtdichtheid is goed te combineren met het na-isoleren van het dak.

Er zijn enkele specifieke situaties waarin balansventilatie met WTW (systeem D) uitermate geschikt is:
- woningen in omgeving met hoge geluidsbelasting en/of luchtverontreiniging (verkeer, industrie)
- huisgenoten met aandoeningen aan luchtwegen (astma, allergieën, COPD)
- zeer energiezuinige woningen (lage energiewoningen, passiefhuizen)
- vloerverwarming (onvoldoende vermogen om koudestroom van raamroosters tegen te gaan zoals bij radiator/convector)

Buiten deze omstandigheden is het gebruik van balansventilatie niet echt zinvol en kan de investering beter gebruikt worden voor woningisolatie of vervanging van enkel glas door 1.1-glas of beter.
Wij wonen tegenwoordig op Bisento Hill Curaçao waar we met veel plezier een vakantiewoning verhuren. :idea:
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: balansventilatie & wtw

Bericht door ritsaert snijder »

Ingir schreef:
pelletpower schreef: Er zijn enkele specifieke situaties waarin balansventilatie met WTW (systeem D) uitermate geschikt is:
- woningen in omgeving met hoge geluidsbelasting en/of luchtverontreiniging (verkeer, industrie)
- huisgenoten met aandoeningen aan luchtwegen (astma, allergieën, COPD)
- zeer energiezuinige woningen (lage energiewoningen, passiefhuizen)
- vloerverwarming (onvoldoende vermogen om koudestroom van raamroosters tegen te gaan zoals bij radiator/convector)

Buiten deze omstandigheden is het gebruik van balansventilatie niet echt zinvol en kan de investering beter gebruikt worden voor woningisolatie of vervanging van enkel glas door 1.1-glas of beter.
Dat hangt er toch helemaal van af?
groet!

Ritsaert
WernerDeJong
Berichten: 177
Lid geworden op: 06 jun 2014, 11:54
Locatie: Lettele

Re: balansventilatie & wtw

Bericht door WernerDeJong »

Wat altijd nuttig is om te bekijken is het bouwbesluit.

http://www.ekbouwadvies.nl/bouwbesluit/ ... woning.asp

In theorie zuigt een wtw verse lucht van buiten aan, verwarmte deze met de uitgaande "vuile" lucht (zonder deze stromen te mengen) De verdeling van de verse lucht over het huis moet voldoen aan de in het bouwbesluit opgestelde regelgeving. Is er een te hoog gelhalte ppm in een ruimte, dan kan het dus zo zijn dat er iets niet goed gaat. Controleer en vervang de filters in het apparaat (elk jaar zoiezo controleren, vervangen opv advies fabrikant)

Wat me opvalt is dat als je de kachel stookt, er kennelijk genoeg lucht de kamer in wordt gezogen van aangrenzende ruimtes waardoor je ppm op orde blijft.
tobsie
Berichten: 115
Lid geworden op: 19 feb 2014, 11:37

Re: balansventilatie & wtw

Bericht door tobsie »

Bedankt voor alle antwoorden. Dat geeft weer stof tot nadenken.
Dit is al een leuk apparaat voor installatie woonkamer http://www.ventilatieweb.nl/ventilatie- ... ra-smart-/

Ook het idee van ritsaert is interessant. @ritsaert: ik heb een begane grond waar woonkamer, eetkamer en keuken separate ruimtes zijn afgescheiden door een deur. Als ik deze deuren open zet en inlaat is in keuken (verste ruimte) en uitlaat in de woonkamer, gaat de verse lucht dan overal heen (dus van de keuken naar de woonkamer)? Al deze ruimtes zijn redelijk kierdicht. Ik zeg dat op basis van jouw plattegrondplaat in het topic dat je noemt.
WernerDeJong schreef:Wat me opvalt is dat als je de kachel stookt, er kennelijk genoeg lucht de kamer in wordt gezogen van aangrenzende ruimtes waardoor je ppm op orde blijft.
Dit vind ik ook raar, omdat de co2 wel snel omhoog gaat als we in de woonkamer zijn. Dus vast redelijk kierdicht om de co2 niet uit te laten, maar toch voldoende trek onder de deuren voor de kachel (kachel zuigt namelijk aan uit de woonkamer en niet van buiten).
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: balansventilatie & wtw

Bericht door ritsaert snijder »

@ Tobsie,
Ik heb er bij de verbouwing rekening mee gehouden dat de vieze lucht wordt afgezogen via de badkamer, boven de kachel. Ik zet hem alleen weinig aan omdat mijn luchtvochtigheid te hard gaat dalen. Maar als hij aanstaat en de deur naar de badkamer is dicht (veer) dan circuleert de lucht. Ik zou het wel een keer willen meten.

Werner schreef;
Wat me opvalt is dat als je de kachel stookt, er kennelijk genoeg lucht de kamer in wordt gezogen van aangrenzende ruimtes waardoor je ppm op orde blijft.
Totdat de afzuigkap vol aan gaat en de kachel stil valt! Sluit niet uit dat dit op een dag kan gebeuren nadat je weer een keer op kierenjacht bent geweest.
groet!

Ritsaert
Sandman79
Berichten: 1043
Lid geworden op: 15 dec 2011, 11:48

Re: balansventilatie & wtw

Bericht door Sandman79 »

pelletpower schreef:Balansventilatie is iets voor kierdichte woningen. Als je de ziektekiemen en schimmelvorming in de inblaaslucht voor lief neemt.
Niets voor een jaren 80 woning. Er zijn ook al of niet automatische roosters voor in de ramen.
Beetje kort door de bocht he.
Zoals Ingir aanhaalt zijn er situaties te bedneken waarbij systeem D zeer zinvol kan zijn. Kierdicht moet niet, maar dat helpt de efficiëntie natuurlijk wel in de hand.

en ziektekiemen en schimmel in de inblaaslucht, dat is zeker een aandachtspuntje, maar mag absoluut geen probleem zijn bij een goed aangelegd en goed onderhouden systeem!
Plaats reactie