wat doen met de ongebruikte buffervat aansluitingen

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
swake

wat doen met de ongebruikte buffervat aansluitingen

Bericht door swake » 23 nov 2015, 22:53

Ik ben een buffervat aan het installeren. Net gekocht, 1000L en op de uiterste aansluitingen boven en onderaan van het vat komt de pellet CV te hangen. Later misschien ook een houtCV.
Er zit één spiraal bovenaan en één spiraal onderaan het vat. In eerste instantie zullen die gebruikt worden om zonnepanelen aan te hangen. Voor het sanitair warm water zit er een derde spiraal in het vat, met zo'n 30 liter inhoud als ik het goed voor heb.

En daarnaast zijn er nog een aantal ongebruikte aansluitingen die allemaal in het vat geven. Hiervoor ben ik op zoek naar tips van hoe ze best te gebruiken want ik zou eigenlijk niet weten wat er mee aan te vangen op dit moment (behalve er een dop opzetten dan):

4x grote van 1"1/2
- Aan één kant van het vat op een hoogte van +/- 40%; 65% en 80%
- Aan de andere kant van het vat op een hoogte van 60% (oorspronkelijk bedoeld voor een elektrische weerstand)

4x stuks van 1/2" oorspronkelijk voor temperatuur sondes.
- Aan één kant van het vat op een hoogte van +/- 25% en 75%
- Aan de andere kant van het vat op een hoogte van +/- 27% en 77% (dus eigenlijk net boven die van de andere kant)

Albert van WdJ

Re: wat doen met de ongebruikte buffervat aansluitingen

Bericht door Albert van WdJ » 24 nov 2015, 09:08

Een aantal van die aansluitingen worden vaak gebruikt voor temperatuurmeters, en één er van als temperatuur/drukmeter.
Zo kan je o.a. de gelaagdheid van je buffer in de gaten houden En dus de belading/ontlading.

Albert
Change, before you have to.

kockie
Site Admin
Contacteer:

Bericht door kockie » 24 nov 2015, 10:09

Tip: voorzie een dompelbuis van bovenin de buffer tot onderin. Het is erg informatief om de temperaturen op (veel) verschillende plaatsen in je buffer te kunnen bekijken. De rest zou ik inderdaad afdoppen of een kraan erop en die dan weer afdoppen. Dat maakt eventuele uitbreiding gemakkelijker.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.

swake

Bericht door swake » 24 nov 2015, 11:04

Eerst wou ik er ook een dompelbuis insteken van bovenaf. Maar dat werd knoeien omwille van later niet kunnen herstellen en diepte garanderen en temp invloed in die buis. Dus maar gekozen om de sensors op de zijkant van het vat te plakken met aluminium tape. En daar kan ik me echt eens lekker laten gaan met de aantallen :lol: Die sensors zijn nog niet binnen, de mantel zal er dus weer af moeten. Maar dat stelt nu nog niet veel voor.
Heb wel al een sensor helemaal onderaan het vat geplakt. De voet van het vat werd daarna vol gepropt met glaswol en het geheel op een paar balkjes hout. Heb er een paar pics van genomen, worden later gepost.

Op de 2 grote aansluitingen die het beste verdeeld lijken (40% en 65%) heb ik een kraan met dop gezet. Aangezien we hier met radiatoren zitten dacht ik eerst om het retour water te injecteren in het vat waar de temperatuur het beste overeen komt en dus niet altijd onderaan. Bij wat nadenken kan ik daar eigenlijk geen voordeel aan vinden, moest er nu ergens vloerverwarming komen wel, maar dat is niet het geval. Zonder te spreken van de (kosten voor) extra kleppen en sturing dat het vraagt.

Een manometer erop zetten is nog een idee. Beetje redundant wel maar aangezien er toch een analoog exemplaar ongebruikt in de schuif ligt... kraantje er tussen.

martijn1984

Bericht door martijn1984 » 24 nov 2015, 17:22

Ik ben bezig met de aanschaf van een hout cv.
Vermogen word waarschijnlijk 9 kw

De mijne word ook 1000 liter is mijn planning en een spiraal voor sww. En een extra spiraal voor evt zonneboilers later.

Mijn vraag ; welke diameter leiding plaats jij van je kachel naar de buffer? Of gebruik je je bestaande cv circuit bijvoorbeeld? Ik zou dit kunnen maar dit is allemaal 22 mm. Verwacht dat dit te krap is, aangezien er een meter of acht leiding tussen kachel en vat zit

Albert van WdJ

Bericht door Albert van WdJ » 24 nov 2015, 18:52

@Marijn1984,

Bij mij draait 11,5 kW op 22 mm leiding.
Geeft geen enkel probleem.

Mijn vorige houtvergasser draaide op 28 mm buis met 35 kW.

Ergens is wel een berekening te vinden hoeveel kW je kwijt kunt met 22 mm.

En maak even een eigen draadje voor je plannen.
Dan kunnen we meedenken,en blijven we hier 'on topic'.

Albert
Change, before you have to.

martijn1984

Bericht door martijn1984 » 24 nov 2015, 19:05

Doe ik albert

Plaats reactie