Brandt mijn r123 wel goed?

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Ronmondo
Berichten: 4
Lid geworden op: 05 sep 2015, 08:28

Brandt mijn r123 wel goed?

Bericht door Ronmondo »

Hallo allemaal,

Ik heb al geruime tijd meegelezen op dit forum en uiteindelijk zelf een R123 gemaakt.
Deze is opgebouwd volgens de maten die hier genoemd zijn in het xls bestand met als enige uitzondering dat ik geen p-chanel heb ingebouwt zoals beschreven. Dit omdat ik niemand kon vinden die de p-chanel kon lassen.
Peter heeft enige tijd geleden aangehaald dat het de moeite is om te proberen een een floor-channel te installeren. (Een fp-channel?) Dat is wat ik heb gedaan.
De rocket brand volgens mij wel goed, al is het mijn eerste en weet niet hoe hij hoort te branden. Ik heb wel mijn twijfels over de trek van de schoorsteen. Wanneer ik een lucifer voor de poort houd, in de brandkamer gaat deze uit door de sterke trek van de schoorsteen.
Bovenop de riser staan 2 olie vaten als bell en de rookgasafvoer uit de bel zit onderaan.

Mijn vraag of de rocket wel goed brand komt doordat ik mijn twijfels heb over wat er nadat de kachel is uitgebrand overblijft. Er blijft vrij veel as en ook kooltjes over. Ik zou verwachten dat er geen kooltjes en heel weinig en zeer fijn as zou moeten overblijven.

Ik hoop dat iemand mij op weg kan helpen.

Groet,
Ronald
image.png
WernerDeJong
Berichten: 177
Lid geworden op: 06 jun 2014, 11:54
Locatie: Lettele

Re: Brandt mijn r123 wel goed?

Bericht door WernerDeJong »

Ha Ronmondo,

Ziet er mooi uit. Wat me opvalt bij de foto zijn donkere plekken in het leem / lijkt erop dat het nog behoorlijk nat is. Nu weet ik niet of deze foto recent is of toen het beestje net klaar was. Hou rekening met de vele liters water die uit de kachel moeten. Weten of de kachel echt goed gaat is denk ik een kwestie van wegen hoeveel hout er in gaat (+ vocht gehalte) en alle as verzamelen en dat ook wegen. Er bestaat vast wel een formule die dan aangeeft hoe efficient de verbranding is geweest. (Heb ik ergens ooit op het forum gezien, maar zou niet weten waar. :)
holtere
Berichten: 1173
Lid geworden op: 07 mei 2011, 18:23

Re: Brandt mijn r123 wel goed?

Bericht door holtere »

Mooi Kacheltje!

Laat eens horen hoeveel lucht je toevoert in vierkante cm. tijdens de stook?
Detailfoto van je deurtje misschien ook?
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Brandt mijn r123 wel goed?

Bericht door Dutch John »

Heb je de afmetingen goed en brult ie? Dan is de kachel oké. Als alles droog is zal de kachel het nog beter doen. Dat je as overhoudt is prima. Zoniet, dan hoopt het langzaam op in de bell. Kooltjes zijn ook normaal bij een kachel zonder rooster en onderbeluchting.

Groet.
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Brandt mijn r123 wel goed?

Bericht door ritsaert snijder »

Ja hij moet een zacht brulgeluidje laten horen waarbij de vlammen in de riser worden getrokken. Is je poort ook helemaal vrij?
Hoe is de schoorsteen? Goed geisoleerd, recht? en lang genoeg? Is het een schoorsteenmaat 125? Je kan hem inderdaad pas beoordelen als ie droog is!

Filmpje van het branden? :fff
groet!

Ritsaert
Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Re: Brandt mijn r123 wel goed?

Bericht door peterberg »

Hallo Ronald, welkom op het ecologieforum.

Dat er kooltjes overblijven met gebruik van een floor channel kan kloppen, dat doet de mijne ook. Mijn oorspronkelijke werkplaats kachel had dat niet, bij mijn nieuwe kachel heeft dat waarschijnlijk te maken met koeling van dat stukje vloer door de stalen buis waar lucht doorheen stroomt. Als de trek van de schoorsteen zo goed is dat-ie een lucifer uit kan blazen dan is dat in elk geval goed. Maak de vuurkamer niet helemaal leeg als je schoonmaakt, met een laagje as op de buis verbrandt er meer. De buis leeft daardoor ook langer.

Ik heb ook een paar vragen:
Hoe groot zijn de vaten die je hebt gebruikt?
Wat is de temperatuur in de pijp achter de kachel?
Hoe dik is de leemlaag en heb je die opgezet met een wapening er in?
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
Ronmondo
Berichten: 4
Lid geworden op: 05 sep 2015, 08:28

Re: Brandt mijn r123 wel goed?

Bericht door Ronmondo »

Iedereen hartelijk dank voor de reacties.

Deze foto is enige tijd geleden genomen, vandaar dat er nog natte plekken op te zien zijn. Hij is inmiddels egaal van kleur.

Brullen doet ie als de beste, daar komt echt lawaai uit.

De vaten zijn 2x 200 liter vaten. hier heb ik eerst jutte zakken om bevestigd, direkt op het staal en vastbebonden met een ijzer draad. Hieromheen kippengaas om alles op de plaats te houden en het leem houvast te geven. De leemlaag die er nu omheen zit zal geschat tegen de 10 cm zijn.
Wanneer de kachel heeft gebrand is deze van boven tot onder warm. Bovenzijde is heet te noemen, echter met de hand wel aan te raken.

Komend weekeinde zal ik foto's maken van de geopende deur en zal proberen een video te maken met het geluid er bij.
De temperatuur in de pijp ga ik ook proberen te meten.

Bijgevoegd een foto van de brandkamer.

Groet,
Ronald
image.png
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Brandt mijn r123 wel goed?

Bericht door ritsaert snijder »

Wat gaat er dan mis? Of had je meer warmte verwacht?
groet!

Ritsaert
Ronmondo
Berichten: 4
Lid geworden op: 05 sep 2015, 08:28

Re: Brandt mijn r123 wel goed?

Bericht door Ronmondo »

Er gaat niets mis en de warmte die er van af komt is zeker niet te weinig.
De warmte die er vanafkomt is prettiger dan ik had verwacht.
Ik had alleen mijn twijfels vanwege de hoeveelheid as en kooltjes die overblijven.

Komend weekeinde ga ik kijken wat er gebeurd als ik de as laat liggen het dan beter gaat en er minder kooltjes over blijven.






Groet,
Ronald
Laatst gewijzigd door kockie op 18 nov 2015, 22:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: youtube inline aangepast
Jimmeuh
Berichten: 176
Lid geworden op: 17 nov 2010, 20:46
Locatie: Borgloon

Re: Brandt mijn r123 wel goed?

Bericht door Jimmeuh »

Ziet er knap uit, proficiat!

Hoe en met wat materiaal heb je je riser gemaakt?
Huisje breek mij niet...
Ronmondo
Berichten: 4
Lid geworden op: 05 sep 2015, 08:28

Re: Brandt mijn r123 wel goed?

Bericht door Ronmondo »

De riser is opgebouwd uit feuerleichtsteine, (ik weet niet hoe deze in Nederland worden genoemd) en gemetseld met vuurvast cement.
Aan de binnen en buiten zijde afgesmeert met vuuurvast cement, dit omdat de stenen vrij zacht/kwetsbaar zijn.
Rondom is de riser geïsoleerd met vuurvast vilt.
image.png
Groet,
Ronald
Plaats reactie