Sauna verwarmen

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Sputnik
Berichten: 206
Lid geworden op: 08 feb 2015, 14:39

Sauna verwarmen

Bericht door Sputnik »

Beste leden,

Een gedeelte van onze badkamer is ingericht als sauna. Via een glazen deur wordt de ruimte afgesloten van de badkamer zelf. Momenteel staan hier onze wasmachine, droger en diepvries. De komende maanden wil ik de sauna weer in gebruik nemen. Het witgoed wordt verplaatst naar een ander gedeelte van de badkamer.

In de sauna zit een 150mm uitgang naar buiten, waar ik een kachel op aan wil sluiten. Bankjes en dergelijke bouw ik zelf.

Dan de vraag: wat achten jullie een geschikte manier om de sauna te verwarmen? Zijn de stenen (en deze vervolgens overgieten met water) een noodzakelijk onderdeel van het proces? Wat vinden jullie van het idee om een mini rocket te plaatsen? Waar kan ik deze eventueel kopen en kan dit gecombineerd worden met de stenen aan de bovenzijde? Kan ik eventueel ook een conventionele houtkachel plaatsen?

Als jullie verder tips hebben voor verdere aanleg van de sauna, laat het gerust horen!

- Sputnik
Ingir
Berichten: 1500
Lid geworden op: 13 apr 2014, 20:36

Re: Sauna verwarmen

Bericht door Ingir »

Je verhaal komt bij mij over dat je je verspillende levensstijl wilt verduujzamen. Ik weet niet of je met deze vraag op het juiste forum bent, afgezien dan van het idee om hout te stoken met een mini-rocket, daarvoor krijg je hier zeker de handen op elkaar. Voor mij is je vraag wel exemplarisch voor hoe in Nederland tegen duujzaamheid wordt aangekeken, zeg maar het compenseren van de CO2-uitstoot van een vliegvakantie met de fictieve aankoop van bomen, of het vergroenen van bedrijven door de directieleden in Tesla's te laten rijden.

Maar ik ben niet te beroerd om je te adviseren een elektrisch vuurtje voor je sauna te kopen, uiteraard weinig duujzaam maar wel spotgoedkoop in aanschaf, schoon en neemt weinig ruimte in. En dan leg je wat zonnepanelen op je dak om te compenseren voor het extra verbruik. Met een beetje mazzel liggen die panelen aan de straatkant zodat iedereen kan zien hoe duujzaam je bent.
Wij wonen tegenwoordig op Bisento Hill Curaçao waar we met veel plezier een vakantiewoning verhuren. :idea:
JantjeV8
Berichten: 4035
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Sauna verwarmen

Bericht door JantjeV8 »

Even los van Ingir z'n hartverwarmende troonrede, mijns inziens is de badkamer niet echt een plek waar je witgoed neer zet?? Het is veelste vochtig voor alle elektro(nica), en te warm voor een diepvries, of heb ik dat mis?
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8537
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Sauna verwarmen

Bericht door kockie »

Een sauna hoeft volgens mij helemaal geen dramatisch onecologisch drama te zijn. Ten eerste kan het een goede invloed op de gezondheid hebben. Verder: als het alternatief 3 kwartier met de auto naar een commerciële sauna rijden is zouden we eens met virtuele ( :mrgreen: ) besparingen kunnen rekenen. Verder is het in de winter gewoon lekker en heeft niet ieder zijn zonden?

Hoeveel energie en vermogen zou er eigenlijk nodig zijn om zo'n hokje op temperatuur te brengen? Normaal zijn die kachels iets van 4 kW? Da's een knap kleine rocket.

Het mooie van zo'n sauna is dat ie ook als droogkamer voor fruit ed te gebruiken is.

Ik zou er wel eentje willen hebben. Sterker nog, er lig al een bouwpakket in de schuur. Ooit geruild tegen, ehhh waartegen eigenlijk? Ooit wordt deze nog een keer opgebouwd en zal er ook een rocket oid inkomen. Ik volg deze topic dan ook met aandacht.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
pelletpower
Berichten: 3311
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Sauna verwarmen

Bericht door pelletpower »

Ha ha, de troonrede van Ingir vond ik wel grappig. En de spijker op zijn kop hoe duurzaamheid benaderd wordt.
Een aantal jaren terug hebben we voor mijn vrouw (reuma) ook een sauna gekocht. Om wat van de prijs af te krijgen maakte ik de vergelijking met een dure kast. Nee, zei de verkoper, het is een sauna. Nee, over een tijdje is het gewoon een te dure kast. En aldus geschiedde.
In Ingir zijn voorstel het je dan tenminste nog wat pv die wat doet.
Ingir
Berichten: 1500
Lid geworden op: 13 apr 2014, 20:36

Re: Sauna verwarmen

Bericht door Ingir »

pelletpower schreef:Om wat van de prijs af te krijgen maakte ik de vergelijking met een dure kast. Nee, zei de verkoper, het is een sauna. Nee, over een tijdje is het gewoon een te dure kast. En aldus geschiedde.
Nog afgezien van het feit dat je een dure kast koopt is de ervaring dat die sauna / kast nauwelijks gebruikt wordt en daarmee nog duurder wordt. Overigens ben ik bekend met reuma (moeder), ik heb haar huisje extra geïsoleerd zodat ze het altijd 22-23°C kon stoken zonder de jaarcijfers van NUON op te leuken.
Wij wonen tegenwoordig op Bisento Hill Curaçao waar we met veel plezier een vakantiewoning verhuren. :idea:
Sputnik
Berichten: 206
Lid geworden op: 08 feb 2015, 14:39

Re: Sauna verwarmen

Bericht door Sputnik »

Beste Ingir,

Graag kom ik je een keer opzoeken in de kuil waarin je woont. Op de fiets, nee zelfs lopend natuurlijk. Graag wel even een bananenschil over je tokus. Excuus, eikenblad. Die bananen zijn natuurlijk op diesel of kerosinekracht naar NL getransporteerd.. Als je via jouw redenatie een duurzamere levensstijl aangaat, dan word je eerder ontevreden en een rasechte zuurpruim dan een logisch redenerend persoon met een verbeterde en meer verduurzaamde situatie, zowel vanuit milieu oogpunt als vanuit financieel oogpunt. Staat het kapitalisme en het klassensysteem je niet aan? Vertrek dan lekker naar een communistisch land. Of een rimboe.

Bij verduurzamen van je leef- en woonomgeving gaat het altijd om het zoeken van een bepaalde balans. Waar een ieders balans ligt, is aan een ieder zelf. En dat heeft naar mijn mening niets te maken met duurzaamheid vertalen naar vermeende statussymbolen waar jij aan refereert. Wellicht moet ik je met een korrel zout nemen en je rustig op je zelfgehaakte geitenwollensokken laten flierefluiten.

Ik verduurzaam enerzijds om de energierekening te drukken en anderzijds om de NAM en de politieke besluiten op het gebied van gaswinning in onze provincie op m'n eigen manier te boycotten. Plus ik vind de techniek en het gezamenlijk ontwikkelen interessant. IMO is het duurzamer om een rits Chinese panelen op je dak te leggen, dan 60 jaar lang onnodig marges op geleverde energie te betalen. Daar rijden die boys van Essent alleen maar meer Q-zevens, excuus, Tesla's van. Meer self made in alles wat ik doe, dat is de drijfveer.

Terug naar die sauna, waar ik inderdaad niet meer op euro95 naar toe hoef te rijden. Als iedereen dat zou doen, zouden ze het personeel ook kunnen ontslaan. Dan hoeven die tenminste ook niet meer te tanken. :wink:

In mijn sauna komt een houtkachel, gestookt met hout. Voor wat betreft de vraag over het witgoed: momenteel staat dit achter de saunadeur geparkeerd en word het daar niet opgewarmd. In plaats van in de badkamer, denk ik dat ik de vriezer naar de kelder ga verhuizen. Wasmachine en droger staan er wat mij betreft prima. De sauna werd trouwens meegeleverd met de woning, het enige wat ik nog nodig heb zijn bankjes en een warmtebron..

Dan het verhaal van die rocket: hoeveel KW zou naar jullie mening geschikt zijn? De inhoud is ongeveer 12 m3. En hoe kan ik dat eventueel bouwen in combinatie met die stomende stenen? Welke bouwmaterialen heb ik nodig? Elektrisch stoken is voor mij geen optie, een sauna hoort voor mij, gevoelsmatig op hout gestookt te worden.

Ik lees graag jullie reacties :D
pelletpower
Berichten: 3311
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Sauna verwarmen

Bericht door pelletpower »

Nogmaals, het verhaal van Ingir was zo gek nog niet. Vraag eens in je omgeving wie consequent zijn sauna blijft gebruiken. Voor de meesten wordt het namelijk een onhandige kast. Die pv paneeltjes blijven dan nuttig, itt de rocket die je ingebouwd hebt met het rookkanaal. In de basis is die rocket natuurlijk wel de beste manier om je sauna te vrrwarmen. De vraag is hoe vaak en hoe lang.

Rocket inpakken in stalen huls en daar de stenen op? Moeilijk kan het niet zijn.
holtere
Berichten: 1173
Lid geworden op: 07 mei 2011, 18:23

Re: Sauna verwarmen

Bericht door holtere »

Zag net een linkje staan tussen andere mooie kacheltjes op een ander forum van een zekere "houtleem" (http://technologieforum.forumatic.com/v ... f=75&t=449)

Erg mooi bouwwerkje van Paul Pelgrom!
https://picasaweb.google.com/1093870867 ... 5867954386

Ingir, eat your hart out zou ik zeggen
Larsenmel
Berichten: 11
Lid geworden op: 03 okt 2015, 16:48

Re: Sauna verwarmen

Bericht door Larsenmel »

holtere schreef:Zag net een linkje staan tussen andere mooie kacheltjes op een ander forum van een zekere "houtleem" (http://technologieforum.forumatic.com/v ... f=75&t=449)

Erg mooi bouwwerkje van Paul Pelgrom!
https://picasaweb.google.com/1093870867 ... 5867954386

Ingir, eat your hart out zou ik zeggen
Wat een super mooi bouwwerk zeg! Ik krijg tonnen inspiratie op deze manier!
Lach niet om de keuzes van je vrouw, jij bent er een van.
Sputnik
Berichten: 206
Lid geworden op: 08 feb 2015, 14:39

Re: Sauna verwarmen

Bericht door Sputnik »

Inderdaad, supermooi. Lijkt wel familie van een hobbitwoning :D

Ik ga me inlezen op een Rocket 177.
WernerDeJong
Berichten: 177
Lid geworden op: 06 jun 2014, 11:54
Locatie: Lettele

Re: Sauna verwarmen

Bericht door WernerDeJong »

Los van het betoog. Ik vind het super dat mensen die verspillend leven, nadenken hoe ze kunnen minderen. Na een tijdje wordt besparen een verslaving en gaat het van kwaad tot erger. "Maar dan in de goede zin" :) :)

Als je een sauna 'kast' koopt. Dat ding is vaak een enkelwandige iets. Je kan de kast extra isoleren aan de buitenkant, is tie sneller warm en hoef je minder energie te gebruiken om het ding heet te krijgen en te houden. Als je een houtvuur gaat stoken in de kast, let op dat je voldoende zuurstof overhoud.

Voor de rest. Stenen die je nat maakt zorgt voor een hoge luchtvochtigheid. Hoe vochtiger het is, hoe heter het aanvoelt. (Het vocht transporteert de warmte als het ware) Hoe droger de sauna, hoe heter je hem kan stoken zonder dat het onaangenaam is. Sommige sauna farms stoken een sauna droog en heet, waarna ze verschillende zaken op de stenen leggen (bijvoorbeeld ijskristallen met daarin hetzelfde spul wat in dampo zit) Dat verdampt dan langzaam en zet je luchtwegen lekker open.

Je zal dus moeten nadenken hoe je de sauna wil gebruiken. Puur hitte, dan hoef je geen rekening te houden met extra vocht.
Sputnik
Berichten: 206
Lid geworden op: 08 feb 2015, 14:39

Re: Sauna verwarmen

Bericht door Sputnik »

De damp in de sauna vind ik juist het lekkere, dus vandaar ook de mogelijke combinatie met de stenen. Voor wat betreft de isolatie: dit is allemaal al gedaan. Het is een inbouw sauna, waar enkel een kachel en banken in geplaatst hoeven te worden. Ander punt wordt de rookgasafvoer. Eens kijken of ik ergens een stuk dubbelwandig kan regelen.
Plaats reactie