Rookafvoer door platdak, optimale plaatsing kachel.

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

mro

Rookafvoer door platdak, optimale plaatsing kachel.

Bericht door mro » 31 okt 2015, 21:09

Hallo,

Ik heb al regelmatig eens nagedacht over het plaatsen van een kleine houtkachel in mijn living. Zelf maken, welk type,... daar ben ik nog niet uit.

Mij lijkt echter dat het belangrijkste aspect een goede rookafvoer is. Nu is het zo dat onze living een rechthoekige ruimte is onder platdak met in de achtergevel een groot deel glas.
Platdak: epdm met 12cm isolatie, harde platen, daaronder dampscherm, osb en op houten balken.

Een rookafvoer laten plaatsen zal wel mogelijk zijn maar ik vraag mij af wat de beste locatie is voor een kachel in een leefruimte. Keuken en living zijn zitten hier in 1 ruimte van pakweg 5 op 10m.

Zet je een kachel best tegen een wand of meer centraal? In de buurt van een glaspartij of liever er wat verder van weg? Er zit hier weinig vaste structuur in de huidige inrichting.

ritsaert snijder

Re: Rookafvoer door platdak, optimale plaatsing kachel.

Bericht door ritsaert snijder » 31 okt 2015, 21:34

Mro,
het hangt ook wel af van het soort kachel; massakachel met veel straling of een convectiekachel.
groet!

Ritsaert

Ruuben

Bericht door Ruuben » 31 okt 2015, 21:59

Op de koudste plek lijkt me. Anders heb je toch te veel last van koudeval met al je glas in de koude stooktijd.

ritsaert snijder

Bericht door ritsaert snijder » 31 okt 2015, 22:59

Mro,
Eigenlijk is het handigste om ook een plattegrondje te plaatsen (met ook het soort glas/ wel of geen coating).
groet!

Ritsaert

mro

Bericht door mro » 31 okt 2015, 23:12

Heb geprobeerd om snel een schetsje te maken. Als het niet duidelijk genoeg is zeg het maar dan vul ik aan.

Glas is U1,1. Momenteel wordt de woning verwarmd volledig met vv, weinig last van koudeval. Het is nu ook niet zo een groot oppervlak. Iets van een 4,5 op 2,5m.

De voorkeur gaat uit naar een massakachel.
Bijlagen
schets.jpg

CvP

Bericht door CvP » 01 nov 2015, 11:15

Leuk project!

Je geeft aan dat je nu verwarmd met vv (vloerverwarming).
Wat wil je daarmee doen?
Mijn ervaring is dat je met een andere verwarming erbij een koude vloer krijgt.
Daarnaast is een vloer natuurlijk een perfecte massa om daarmee de ruimte te verwarmen.

In hoeverre kijk je ook naar een installatie om de vv mee te verwarmen (of in ieder geval op temperatuur te houden)?
Van gas los!! 10,5 kWp aan zonnepanelen, biologisch verbouwd huis, Wolf zonnecollector met 800 liter buffer en Aquaflam hout-cv kachel, septic tank, eigen bron.

mro

Bericht door mro » 01 nov 2015, 12:03

Het is de bedoeling om het zo eenvoudig mogelijk te houden dus geen verwarming van warm water of connectie met de vv.

Momenteel verwarming ik met aardgas, voor de besparing hoef ik het niet te doen. Eerder als backup, hobby, sfeer,...

Centraal lijkt mij op zich geen probleem.

Mogelijk iemand een ruwe indicatie wat een rookkanaal zou kosten?

Ruuben

Bericht door Ruuben » 01 nov 2015, 16:18

Als 2 meter boven je platte dak genoeg is gok ik alleen materiaal ongeveer 450 euro.

mro

Bericht door mro » 01 nov 2015, 21:54

2m boven plat dak? Dat lijkt mij persoonlijk veel maar ik heb dan ook geen ervaring met schoorstenen voor houtkachels.

Kan die dan op zichzelf blijven staan of moet er dan gezorgd worden voor spankabels om die recht te houden?

Links van het dakraam op het plannetje is er het hellend dak van onze woning, onderaan kant keuken is er een muur van +/-5m hoog van een naastgelegen appartement. Kant achtergevel is de westkant.

Ik dacht van de kachel centraal te zetten in midden van de living maar wel meer naar de bovenkant toe op plannetje, pakweg 1,5m van de muur.

Ik zou het wel zien zitten om de kachel zelf te maken maar dan zou ik wel een goed plan en materialen moeten hebben. Een zelfbouwpakket zou hierbij ideaal zijn. Kent er iemand mogelijk leveranciers van zo'n pakket? Afwerking liefst met leem en ook geen al te groot vermogen.

Ruuben

Bericht door Ruuben » 01 nov 2015, 22:22

Ik begrijp dat je omliggende bebouwing veel hoger is. Je situatie is dus niet geschikt voor een pijp bovenop je platte dak, wat je beschrijft is een slechte uitgangssituatie voor je schoorsteen. Het zou technisch wel eens ingewikkeld kunnen worden om boven een nok uit te komen.
Google even degelijk over schoorsteen uitmondingen.

mro

Bericht door mro » 02 nov 2015, 08:04

Ja, heb wat zitten googlen, dat ziet er inderdaad niet goed uit. Op zo'n manier kan ik geen schouw zetten.

ritsaert snijder

Bericht door ritsaert snijder » 02 nov 2015, 09:24

Mro,
Ik neem aan dat het een soort bungalow is met een plat dak?

Een laag model zoals G. aandraagt is prachtig...dat houd de warmte laag. Maar dat zijn rockett mass heaters. Met een 177 zit je toch al snel op 1 meter hoogte.

Een massakachel van 2 tot 4 kw is goed te combineren met muur en vloerverwarming. Alleen in deze periode als het opeens een mooie herfstmiddag is is het dan bijvoorbeeld snel te warm. Even afkoelen is dan lastig.

Inderdaad centraal plaatsen...uit de buurt blijven van de achtergevel met veel glas en dat dakraam zou ik ook vernijden. Een massakachel geeft vaak toch veel warmte af naar boven. Wat is de rest van de indeling? Zijn dat slaapkamers?

De schoorsteen moet natuurlijk voldoende lengte hebben. Normaal zet je de schoorsteen dan vast met tuidraden.
groet!

Ritsaert

mro

Bericht door mro » 03 nov 2015, 09:34

Nee, geen bungalow. Wel een kleine rijwoning met hellend dak + uitbouw achteraan met plat dak.

Zoals ik zo hoor en lees zal het nog niet evident zijn om een goed rookkanaal te plaatsen en dat lijkt mij toch de basis van een goede houtstook.

dormos

Bericht door dormos » 03 nov 2015, 09:58

Staat de 5 meter hoge muur van het naastgelegen appartement over de hele 10 meter aan de keukenkant?
Je zou dan in de living tegen die muur een kachel kunnen plaatsen, en dan een rookkanaal dat 5,5 meter boven je platte dak uitkomt met beugels aan de 5 meter hoge muur kunnen bevestigen.
Je hebt dan voldoende lengte voor goede trek, en komt boven het hoogste punt in de omgeving uit.
Hiermee voorkom je overlast door rook.

Groet,

Hans

Plaats reactie