Welke maat bell voor deze kachel..

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Welke maat bell voor deze kachel..

Bericht door ritsaert snijder »

WillemLimmen schreef:Ritsaert, diameter van de hele rookafvoer is gelijk aan de diameter van de afvoerpijp van de kachel en dat werkt prima.

Met een paar kleine stukjes hout (1 stuks pallethout 0,15*0,015*0,4 meter en 1 stuks eik 0,05*0,015*0,3 meter) brandt hij ca. 1 uur.
Ja als de vaste aansluiting een kleine diameter heeft, dan heeft het meestal niet veel zin om daar een dikkere pijp aan vast te knopen.

Met een secundaire verbranding en een kleine bell haal je nog meer warmte uit je hout. Ook zal de kachel waarschijnlijk schoner verbranden.

Ziet er goed uit! Een stalen kacheltje is prima voor een werkplaats.
groet!

Ritsaert
CvP
Berichten: 74
Lid geworden op: 12 dec 2014, 16:15
Locatie: ZO Friesland

Re: Welke maat bell voor deze kachel..

Bericht door CvP »

ritsaert snijder schreef:Ik zou bij de Etna potkachel ook kijken of je een secundaire luchtaanvoer kan maken. Ongeveer 11 cm boven het hout.
Ik had begrepen dat de beschreven gaten boven het hout voor de tertiaire verbranding zorgen.

De secundaire verbranding bij mijn kachel (Termatech TT40) komt van boven langs het glas.
De primaire verbranding ontstaat door lucht van onderaf toe te voegen.

Hoe zit dit nu precies?
Van gas los!! 10,5 kWp aan zonnepanelen, biologisch verbouwd huis, Wolf zonnecollector met 800 liter buffer en Aquaflam hout-cv kachel (eigen snoeihout), regenwateropvang, eigen bron.
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Welke maat bell voor deze kachel..

Bericht door ritsaert snijder »

Onderscheid maken tussen primaire, secundaire en tertiaire verbranding kan ik volgen. Maar voor wat betreft de luchtaanvoer kan dat in twee stromen; de primaire van onderen en de secundaire ongeveer 11 cm boven het vuur. Dat volstaat voor de drie verbrandingsfasen.

Vaak zit er boven het glas een spleet om het glas schoon te houden (window washer), werkt prima. Fabrikanten doen dan vervolgens van alles om het product aan te prijzen. Ik vraag me dan af: hoe heet wordt de vuurkamer? Hoe heet wordt de schoorsteen?
groet!

Ritsaert
pelletpower
Berichten: 3309
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Welke maat bell voor deze kachel..

Bericht door pelletpower »

Enig idee hoe de luchtverdeling primair secundair tertair is? Heeft dat nog te maken met de bouw van de kachel?
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Welke maat bell voor deze kachel..

Bericht door ritsaert snijder »

De tertiaire verbranding heeft feitelijk meestal geen eigen beluchting. Dat wordt wel gezegd maar dan slaat het - voor zover ik weet - nergens op!
groet!

Ritsaert
pelletpower
Berichten: 3309
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Welke maat bell voor deze kachel..

Bericht door pelletpower »

Bedankt. Ik probeer me wat te orienteren op houtverbranding en bijbehorende luchtverdelingen. Zouden er nog vuistregels tussen primair secundair zijn?
holtere
Berichten: 1173
Lid geworden op: 07 mei 2011, 18:23

Re: Welke maat bell voor deze kachel..

Bericht door holtere »

Volgens mijn roept iedereen maar primair.....secundair...om een interessant over te komen en misschien om een beetje aan te geven wat ze met die luchttoevoer proberen te bereiken!
Kijk even naar de batch-rocket!
1: luchttoevoer door het deurtje (lijkt me primair, is het meeste :) )
2a: luchttoevoer via het p-channel (lijkt me secundair, is wat minder)
2b: luchttoevoer over de bodem (alternatief / optioneel P-channel en nog in ontwikkeling?)
3: luchttoevoer bovenlangs het raampje, de window-wash (lijkt me niet dat je dit tertiair kunt noemen)

Noem het maar zoals je wilt lijkt me. Er zijn zoveel soorten luchttoevoer als dat er kachels zijn :shock:
Waarom zou lucht van onderen primair moeten zijn?
grz,
Holtere
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8537
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Welke maat bell voor deze kachel..

Bericht door kockie »

Ehhh, het gaat in deze topic toch om een Etna?
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
pelletpower
Berichten: 3309
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Welke maat bell voor deze kachel..

Bericht door pelletpower »

Ja sorry. Eigenlijk gaat het over een passende bell. Tertaire verbranding vindt dan in de riser plaats?

Holtere, als je verbrandingsproces valt dat schijnbaar uiteen in 3 processen: prim sec en tert. En dat dan afhankelijk van het model al of niet gecombineerd. Rocket is een mooi voorbeeld waar deze 3 processen uit elkaar getrokken zijn. Als bijvoorbeeld 1 stap niet goed uitgevoerd wordt , krijg je onvolledige verbranding met de bekende gevolgen. Vandaar dat ik me afvraag hoeveel lucht bij de verbranding van een kilo hout nodig is. En hoe is de verdeling over de verschillende verbrandingsfasen. Dit zou voor iedere kachel hetzelfde moeten zijn, hout is hout. Afhankelijk van de efficiency van de kachel kan ik me voorstellen dat de verhoudingen wijzigen. Houtverbranding is zo oud als de oertijd en (althans zo lijkt het) er is zo weinig over bekend.
pelletpower
Berichten: 3309
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Welke maat bell voor deze kachel..

Bericht door pelletpower »

Mooi omschreven Holtere.

Ad 1
Is dat zo?
Ad2a lijkt me interessant de verhouding tussen 1 en 2 eens te meten
Ad2b die vergeten we maar even, anders wordt het te ingewikkeld
Ad3 kan wel zijn dat het voor het ruitje is. De lucht speelt wel een rol in de verbranding. Het bevindt zich immers in de brandkamer en gaat er via de schoorsteen uit.
holtere
Berichten: 1173
Lid geworden op: 07 mei 2011, 18:23

Re: Welke maat bell voor deze kachel..

Bericht door holtere »

Holtere, als je verbrandingsproces valt dat schijnbaar uiteen in 3 processen: prim sec en tert
Praat me maar bij over wat deze processen nu precies inhouden en waar, wanneer en onder welke omstandigheden ze plaatsvinden?
Dat je in een batch-rocket hout verbrandt in de stookruimte, zuurstof toevoert d.m.v. het P-channel en vervolgens nog een keer naverbrandt onder in de riser lijkt me duidelijk. In die zin snap ik primaire (inclusief window-wash) en secundaire luchttoevoer ook nog wel. Tertiair....tja, wat is dat dan?
Verwarrend is dat de termen primair en secundair volop gebruikt in de kachelwereld bij kachels die helemaal geen secundaire, laat staan tertiaire verbranding hebben. Het is meestal maar een ruimte waar ze met verschillende openingen zuurstof toevoegen en daar zou dat dan allemaal plaatsvinden? Volgens mij mystificatie :shock:
GTV6
Berichten: 383
Lid geworden op: 18 apr 2014, 17:53

Re: Welke maat bell voor deze kachel..

Bericht door GTV6 »

Bij een traditionele kachel komt de primaire lucht van onder het rooster en de secundaire lucht van boven het vuur.
Tertiaire verbranding is denk ik beetje een verkooppraatje, of het luchtstroompje om de ruit schoon te houden, wat uiteindelijk weer hoort bij de secundaire luchtstroom.

Circa 1/3 is primaire luchttoevoer 2/3 is secundair.
Voor de meeste ontwerpen is circa een luchtovermaat van 40% nodig.
Om bij een luchtovermaat van 40% een kilo hout te verbranden is circa 5 kilo lucht nodig iets meer als 4 M3.
Dat is ongeveer de stooktechnische theorie.
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3508
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Welke maat bell voor deze kachel..

Bericht door Pietje »

Helemaal juist, GTV6!
GTV6 schreef:Circa 1/3 is primaire luchttoevoer 2/3 is secundair.
Afhankelijk van de fase waarin het vuur zich bevindt verandert deze verhouding. In de vlamfase heb je weinig primaire lucht nodig in verhouding met de secundaire luchtstroom (veel vlammen!), in de gloeifase heb je bijna geen secundaire lucht nodig. Kolen zijn vergelijkbaar met hout in de gloeifase.

Sommige kachels kunnen met een bimetaal in de rookgassen de verhouding tussen deze twee luchtstromen regelen. Als de temperatuur te hoog wordt, dan wordt de primaire lucht geknepen en de secundaire geopend. Als de temperatuur weer zakt, dan omgekeerd. Heel mooi systeem :D Maar toch liever een rocket ;-)
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
holtere
Berichten: 1173
Lid geworden op: 07 mei 2011, 18:23

Re: Welke maat bell voor deze kachel..

Bericht door holtere »

GTV6 zegt:
Bij een traditionele kachel komt de primaire lucht van onder het rooster en de secundaire lucht van boven het vuur.
Pietje zegt:
Afhankelijk van de fase waarin het vuur zich bevindt verandert deze verhouding. In de vlamfase heb je weinig primaire lucht nodig in verhouding met de secundaire luchtstroom (veel vlammen!), in de gloeifase heb je bijna geen secundaire lucht nodig
Kun je me uitleggen hoe dit werkt bij houtkachels die immers vrijwel nooit lucht van onderen krijgen i.t.t. kolenkachels?

Lijkt dat we primaire, secundaire en tertiaire luchtinlaten hebben, primaire, secundaire en tertiaire verbranding en nu ook nog primaire en secundaire (tertiaire?) verbrandingsfases 8)
Geen wonder dat goede kachels maken zo moeilijk is!
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3508
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Welke maat bell voor deze kachel..

Bericht door Pietje »

Mijn kachel krijgt wel zuurstof van onder (Hwam Vivaldi). Andere kachels hebben misschien geen roosters waardoor het vuur van onder komt, maar er moet toch op de 1 of andere manier lucht bij de kern van het vuur komen. Die luchtstroom is de primaire lucht.

Als de secundaire lucht niet geregeld wordt afhankelijk van de fase van het vuur, komt er slechts een grotere overmaat aan zuurstof. Niet heel bezwaarlijk.
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
Plaats reactie